Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@17:16:32 GMT

فکری به حال استقرار مبلغان در روستاهای همدان شود

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۸۸۵۶۶

فکری به حال استقرار مبلغان در روستاهای همدان شود

گروه اجتماعی ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به شرایط نامناسب حضور مبلغان در روستاها و دریافت حق‌الزحمه‌های ناچیز، گفت: متاسفانه محل سکونت خانه عالم در برخی روستاها وضعیت مناسبی ندارد.

حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، با اشاره به شرایط و مشکلات حضور روحانیون در روستاهای استان برای تبیلغ، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار و پرداختی‌های کم، استقرار روحانیون و مبلغان در روستا‌ها با مشکلاتی روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه در همین راستا 5 تن از روحانیون به دلیل عدم حمایت مالی، روستا‌ها را ترک کرده‌اند، گفت: برای رفع این آسیب باید تدابیری مهم، موثر و هدفمند اندیشیده شود.
وی ادامه داد: در همین راستا این مجموعه سه اقدام مهم در دستور کار خود دارد؛ نخست «جذب مشارکت‌های مردمی» است که در این راستا اداره تبلیغات اسلامی به خوبی وارد شده است.
نظیری گفت: در این راستا رؤسای ادارات تبلیغات در شهرستان‌ها به روستا‌های تحت پوشش خود رفته و با صحبت با معتمدین این مناطق موجب جذب مشارکت‌هایی در این حوزه شده است به گونه‌ای که در مجموع با این اقدام شاهد رشد 20 درصدی مشارکت‌های مردمی در این حوزه بوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه جذب مشارکت‌های مردمی نیز نیازمند فرهنگ‌سازی در شهرستان‌ها است، بیان کرد: در جذب مشارکت‌های مالی مردمی، شهرستان‌های شمال همدان خوب ظاهر شدند که این مهم باید در سایر شهرستان‌ها به ویژه شهرهای جنوبی استان تقویت و فرهنگ‌سازی شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: اقدام دوم در راستای حمایت از روحانیون مستقر در روستاها، «افزایش اعتبارات دولتی است» که متاسفانه در این بخش هیچ توفیقاتی حاصل نشده است.
نظیری ادامه داد: سومین اقدام در این راستا، «جذب مشارکت‌های غیر مردمی از سوی نهادهای انقلابی» است که می‌توان به درآمد حاصل از موقوفات، فعالیت‌های عمرانی بنیاد برکت، مستضفان و قرارگاه‌های سازندگی سپاه اشاره کرد که اقدامات صورت گرفته در این حوزه نیز تا حدودی خوب است.
وی با اشاره به اینکه هزینه بخشی از درآمد موقافات در راستای حمایت از روحانیون، طرحی ملی است، گفت: مجموعه اوقاف استان با احصاء روستا‌های دارای رقبات و موقوفات، تنها توانست هزینه حق‌الزحمه 5 روحانی در استان را تأمین کند حال آنکه در برخی از استان‌ها این عدد حمایت از 200 روحانی است.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از آسیب‌های این حوزه، تعمیر و نگهداری از خانه‌های عالم در روستا‌های است گفت: متاسفانه در برخی موارد در صورت اصلاح پرداختی و حق الزحمه روحانی مستقر در یک روحانی، محل سکونت او (خانه عالم) وضعیت مناسبی ندارد.
نظیری ادامه داد: در این راستا باید دولت از اعتبارات بخش عمرانی خود به دنبال رفع این معضل باشد، گاه شاهد هستیم که دولت بودجه‌‌های هنگفتی برای ساخت سازه‌ای غیر ضرور هزینه می‌کند که اگر همان بودجه در حوزه فرهنگی هزینه شود تا 10 سال می‌تواند مباحث و موضوعات بسیاری را پوشش دهد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما توانسته‌ایم، یک چهارم روستا‌های استان و یا به عبارتی 250 روستای استان را به مبلغ و روحانی پوشش دهیم، گفت: حدود ۵۰۰ روستا با جمعیت بالای ۵۰۰ نفر وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲۰۰ روستا، عالم و مبلغ ندارند به عبارتی ۶۰ درصد روستاهای هدف، بدون مبلغ هستند.
وی افزود: در این راستا یکی دیگر از مشکلات تأمین روحانی برای روستا‌هایی با جمعیت کمتر از 500 نفر است که پیش از این یک روحانی در مرکز دهستان می‌توانست 5 الی 6 روستا را پوشش دهد که اکنون با شرایط گرانی بنزین، عدم پرداختی حق‌الزحمه، نبود محل سکونت مناسب این مهم را با مشکل روبرو کرده است که برای این موضوع نیز باید تدابیری مهم و موثر اندیشیده شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: وضعیت مبلغان تبلیغ در روستا مبلغان همدانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مشارکت های مردمی مبلغان در روستا جذب مشارکت شهرستان ها محل سکونت حق الزحمه روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۸۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان

معاون فرماندار همدان گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، اسدالله ربانی‌مهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی، توسعه زیرساخت‌ها و اختصاص امتیازات ویژه باعث مهاجرت به روستاها، کاهش جمعیت شهری و رونق روستا خواهد شد.

وی افزود: شغل‌هایی همچون کشاورزی، مشاغل خانگی، خیاطی و قالی‌بافی، صنایع‌دستی، نان‌های خانه‌پز و زنبورداری از کسب و کارهای موفق در روستاها است و روستاهای ابرو و چشین در کنار گردشگری، ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی دارند.

معاون فرماندار همدان با تقدیر از برادران بختیاری در توسعه کسب‌وکار در این روستا، ادامه داد: از کسب‌وکارهای بانوان این روستا حمایت و به برگزاری نمایشگاه‌ها و تسهیلات کمک خواهیم کرد.

ربانی‌مهر تصریح کرد: دفتر کارآفرینی با مشارکت خوب بانوان و مدیریت برادران بختیاری، اقدامات خوبی را با هدف اشتغال‌زایی و رونق تولید در رشته‌های قالیبافی، خیاطی، کشاورزی، نان خانه‌پز در حوزه اشتغال‌زایی و برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی انجام داده است.

وی گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

کد خبر 748674

دیگر خبرها

  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • استاندار : مردم سالاری جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران و توسعه روستاهای گلستان
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس