فیلمی که قرار است با آن وحشت کنیم
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۹۱۱۲۳
ارواح، کاراکترهای شیطانی، اتفاقات غیر طبیعی، هیولا ها، موجودات ماورالطبیعه و خون آشام ها که اساسا با مقوله ترس در انسان ها سر کار دارند دستمایه ای است برای پرداختن به این گونه ی سینمایی جذاب و پرمخاطب.
اینکه کوروش آهاری در اثر بلند سینمایی خود به این گونه سینمایی پرداخته است در گام اول قابل تقدیر است و باید چنین حرکت های کمتر تجربه شده ای در سینمای ایران را با تمام نقدهایی که به آن وارد است ارج نهاد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آن شب اگر چه از رگه های قابل قبولی از این ژانر در خود به همراه دارد اما اثری است که به پختگی لازم نرسیده است. حادثه همچون غالب ساختاری این ژانر سینمایی در فیلم کوروش آهاری نیز در یک امارت اسرار آمیز که در اینجا هتلی است نسبتا متروکه اتفاق می افتد و قرار است با خرده پیرنگ هایی که نویسنده درطول مسیر فیلم به آن می پردازد در نهایت از ماجرا رمزگشایی شود.
مهمترین مشکل فیلم آهاری از مقدمه طولانی فیلم شروع می شود ،پرداختن به بازی مافیا در سکانس آغازین، دیالوگ های دم دستی ، ریتم کند و کسل کننده در شروع، انرژی مخاطب خود را جهت دیدن یک فیلم مهیج می گیرد و قطعا باید گفت آن شب فیلمی است که دیر شروع می شود.
اگرچه فیلمساز تلاش کرده است با استفاده از عناصر ساختاری همچون تعلیق، دلهره، ترس و مباحث فنی چون حرکت و زاویه دوربین، صدا موسیقی، تدوین و افکت به مولفه های این ژانر نزدیک شود اما به خوبی نتوانسته است مخاطب خود را در تمام لحظات فیلم درگیر نماید و این مهمترین ضعفی است که بر فیلم آهاری وارد است.
فیلم چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ تکنیک در لحظاتی متوقف می شود و همین جدا شدن مخاطب از اثر ،هر چند برای زمانی اندک ،باعث می شود تا بازگشت دوباره آن از دست رفتن اتمسفر و روح اثر را به همراه داشته باشد و مخاطب نشاط هیجانی خود را از دست دهد.
اصولا فیلم های ژانر وحشت، زمانی بیشتر بر مخاطب خود تاثیر می گذارند که اتفاقات واقعی تر جلوه کرده و کمتر از جلوه های ویژه این ژانر سینمایی بهره ببرند ، حرکت و زاویه دوربین، کات های ناگهانی، موسیقی وهم انگیز همراه با افکت های غیر معمول از جمله عناصری هستند که فیلمساز تلاش کرده است با استفاده از آن، اثر خود را به جایگاه این قسم فیلم ها برساند و باید گفت در لحظاتی نیز موفق عمل کرده است اما چیزی که نباید فراموش کنیم این است که اگر این عناصر به درستی در کنار یکدیگر قرار نگیرند و کارکرد منطقی خود را از دست دهند به جای ایجاد ترس و وحشت در مخاطب، مضحک به نظر می رسند.
آن شب به لحاظ فاصله گرفتن از سینمای دیالوگ گرا ، ایجاد فضاسازی های بصری و نزدیک شدن به ژانر سینمایی وحشت فیلمی قابل توجه است و باید از این گونه حرکت ها در سینمای ایران با تمام ضعف ها حمایت کرد.
برچسبها جشنواره فیلم فجر نقد فیلم ژانر وحشت اکران فیلممنبع: ایرنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر نقد فیلم ژانر وحشت اکران فیلم جشنواره فیلم فجر نقد فیلم ژانر وحشت اکران فیلم ژانر سینمایی مخاطب خود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۱۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دستنویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دستنویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرینها را شروع کردیم.
وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایدههای کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوبهایی که منصوب به کار کارگاهی میشوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوهای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر میکند و زمان سیال است و اسلوبها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیشتر به این ایدهها و موضوعات فکر کرده بودیم.
تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دستکم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار میگیرد. در دستنویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودیهای دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.
کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختیها و پیچیدگیهای فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرمکننده برای گروه ما است.
وی درباره اینکه چه ویژگیهایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آنها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط میگیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیشتر دوست دارد که شیوه اجراییاش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب میکند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب میتواند با موضوع ارتباط برقرار کند.
تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک میریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمیتوانند صحبت کنند. فکر میکنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.
این کارگردان تئاتر درباره چالشهای تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه میتوان این چالشها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم بهویژه در طراحی صحنه به سمت ایدههایی برویم که کمترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.
وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالنهای تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه میکند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایدهآل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.
تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس میکنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را میدهد.
وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا میکند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه میدهیم. صحبتهایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.
نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6097371 فریبرز دارایی