Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-28@15:27:48 GMT

تخصیص خوراک نسیه به سرمایه گذاران ساخت پالایشگاه

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۹۱۴۷۲

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، هوشنگ فلاحتیان در نشست خبری که پیرامون تشریح فراخوان احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی که در سواحل کشور برگزار شد، اظهار داشت: مجلس در نیمه اول سال جاری قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام را با استفاده از سرمایه مردمی تصویب کرد و در مفاد قانون مقرر شد وزارت نفت طی دو ماه آیین‌نامه اجرایی را به تصویب هیات وزیران برساند و یک ماه فراخوان عمومی برای جذب سرمایه‌گذار جهت احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه داشته باشد که پس از تصویب قانون در مجلس، در کمتر از دو ماه آیین‌نامه را با مشارکت بخش‌های دولتی، غیردولتی و کلیه افرادی که می‌توانستند صاحبنظر باشند تدوین کردیم و به تصویب هیات وزیران رساندیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید نفت خام کشور بیش از 3.7 میلیون بشکه است که نزدیک 1.7 میلیون بشکه در داخل کشور مصرف می‌شود و 2 میلیون بشکه نیز قابلیت صادرات دارد. تحریم‌کنندگان ایران قصد دارند که ما نتوانیم صادرات داشته باشیم بنابراین یکی از روش‌های موثر برای پرهیز از خام‌فروشی تبدیل نفت خام و میعانات به انواع فرآورده و ایجاد زنجیره ارزش در تولید آنها است که به سهولت نیز قابل عرضه در بازارهای جهانی خواهد بود و منجر به بهبود اقتصاد کشور خواهد شد و در عین حال حرکتی در قبال جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشور است.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت تصریح کرد: در همین راستا با توجه به آیین‌نامه اجرای قانون که در 29 دی ماه سال جاری به تصویب هیات وزیران رسید تا 29 بهمن ماه به وزارت نفت فرصت داده شد که جهت جذب سرمایه‌گذار برای احداث این پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها فراخوان عمومی داشته باشد که ما توانستیم در 13 بهمن ماه فراخوان و اطلاعات را در تارنمای وزارت نفت ارائه دهیم که تحت عنوان توسعه پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه مردمی درج شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را در این سامانه درج کنند.

فلاحتیان افزود: ما سعی کردیم اطلاعات سرمایه‌گذاران به سهولت دریافت شود تا فرایند جذب سرمایه‌گذار تسهیل شود و در قالب زمانبندی شاهد حضور پررنگ سرمایه‌گذاران باشیم و سریع‌تر نسبت به انتخاب آنها اقدام و عملیات احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها آغاز شود.

وی با بیان اینکه در سایت وزارت نفت یک جدول قرار گرفته که شرط فرایند ثبت‌نام در آن ذکر شده است، افزود: ما براساس این جدول، امکان مقایسه عادلانه طرح‌ها را داریم و بر این اساس طرح‌هایی که اولویت بیشتری دارند را انتخاب خواهیم کرد.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه روز 6 اسفند ماه سال جاری نیز جلسه تکمیلی با حضور سرمایه‌گذاران متقاضی برگزار خواهیم کرد، گفت: پالایشگاه‌های موجود و سرمایه‌گذارانی که قبلا نیز مجوز دریافت کرده بودند و شامل پالایشگاه‌های بزرگ که طرح‌های ارتقاء ظرفیت و کیفیت هستند نیز امکان ثبت‌نام و دریافت تسهیلات مورد نظر ما را خواهند داشت.

فلاحتیان با بیان اینکه اطلاعات مکاتبات با پالایشگاه‌ها به سرمایه‌گذاران ارسال خواهد شد و چنانچه تمایل داشته باشند می‌توانند از مزیت قانون استفاده کنند، گفت: در قالب آیین‌نامه اجرایی مقرر شده در سواحل و عمق 20 کیلومتر نسبت به احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه اقدام کنند و کسانی که قبلا مجوز گرفته و محل احداث پالایشگاه در عمق 20 کیلومتر باشد از مزایا برخوردار خواهند شد.

وی ادامه داد: براساس جدول زمانی، سرمایه‌گذاران تا 17 اسفند ماه درخواست اولیه را به وزارت نفت ارسال خواهند کرد و از امروز تا آن زمان فرصت خواهند داشت. بلافاصله بعد از درخواست از 24 تا 28 اسفند ماه سال جاری متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌توانند به شرکت پالایش و پخش مراجعه کرده و نسبت به دریافت کلمه عبور جهت بارگذاری مدارک اقدام کنند و از 29 اسفند سال جاری تا 31 اردیبهشت سال 99 متقاضیانی که تقاضای کتبی ارسال و کد کاربری برای سامانه دریافت کرده‌اند، باید اطلاعات را در سامانه بارگذاری کنند و همچنین باید به بانکی که در آن حساب دارند مراجعه و سهم آورده اولیه را تامین کنند و به این ترتیب اعتبار سرمایه‌گذاران از سوی ما صحه‌گذاری می‌شود.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: 11 بانک ملی، ملت، تجارت، سپه، صنعت و معدن، صادرات، پارسیان، پاسارگاد، اقتصاد نوین، رفاه کارگران و توسعه تعاون برای این منظور در نظر گرفته شده است.

فلاحتیان با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر پرهیز از خام‌فروشی یادآور شد: جدول زمانی به گونه‌ای تنظیم شده که در کوتاه‌ترین زمان نسبت به انتخاب سرمایه‌گذار اقدام شود.

وی تاکید کرد: اطلاعات متقاضیان سرمایه‌گذاری باید بدون نقص باشند و در صورت نقص، امکان ترمیم و بازگشت به عقب نداریم و حق اعتراض هم وجود ندارد. البته این متقاضیان می‌توانند در فراخوان‌های بعدی شرکت کنند.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت توضیح داد: پس از این مراحل تا انتهای اردیبهشت 99 براساس آیین‌نامه اجرایی، ما 60 روز کاری نسبت به بررسی مدارک اقدام خواهیم کرد و وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده حداکثر تا 29 مرداد ماه نسبت به بررسی اقدام کرده و مراتب پذیرش و درخواست متقاضیان را اعلام خواهند کرد و 20 روز بعد نسبت به صدور مجوز اقدام خواهیم کرد تا عملیات اجرایی آغاز شود.

فلاحتیان گفت: روح قانون حمایت از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی مبتنی بر این است که سرمایه‌گذاران 30 درصد نقدینگی اولیه را خود تامین کنند و بقیه از طریق انتشار اوراق مشارکت، بازار سرمایه و تسهیلات بانک‌ها فراهم کنند.

وی با اعلام اینکه ما تا مدتی خوراک مورد مصرف این پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را به صورت نسیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم، افزود: این روال به عنوان تنفس خوراک تعریف شده تا زمانی که سرمایه‌گذاران از محل فروش محصولات بتوانند پول خوراک را بازگردانند که البته کمتر از یک سال طول می‌کشد.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: قانون مورد نظر تنفس خوراک از محل سهم نفت خام و میعانات گازی است که به صندوق توسعه ملی تعلق می‌گیرد. به عبارتی دیگر این تنفس خوراک به صورت نسیه به سرمایه‌گذاران به عنوان تسهیلات از صندوق توسعه ملی تلقی می‌شود و به جای وام ارزی امکان دریافت نفت و میعانات گازی را خواهند داشت و بازپرداخت آن نیز مطابق مقررات صندوق توسعه ملی است.

فلاحتیان گفت: تا ظرف سه یا چهار سال آینده با احداث این پالایشگاه‌ها نیاز به صادرات نفت خام و میعانات نخواهیم داشت و به این ترتیب هم افزایش درآمد داشته و هم ریسک تحریم را به حداقل خواهیم رساند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با این اقدام عملا از بازار نفت حذف خواهیم شد، گفت: این طرح مجلس است و توسط نمایندگان ارائه شده و وقتی طرحی قانونی شود، برای همه لازم‌الاجرا است. به طور مثال در اقتصاد اگر به جای اینکه هر بشکه نفت خام را 60 دلار بفروشیم، آن را تبدیل به محصول کنیم، علاوه بر ایجاد اشتغال چنانچه به طرح آمایش هم توجه شود، کار مفیدی خواهد بود. بنابراین حتی اگر از بازار جهانی نفت خام خارج شویم حضور به بهای ناتوانی اقتصاد باارزش نخواهد بود. اگر نفت خام تبدیل به محصول شود و ایجاد زنجیره ارزش داشته باشیم، علاوه بر درآمدزایی همانند کشورهای توسعه یافته که نفت خام ندارند می‌توانیم آن را تبدیل به تکنولوژی کنیم و اگر روزی موفق شویم به این طراز بررسیم و نفت را تبدیل به انواع محصولات با درجه تکنولوژی بالا کنیم، ارزشمندتر خواهد بود.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه این طرح‌ها بش از 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، افزود: در واقع نیاز به 500 تا 600 هزار میلیارد تومان ریالی داریم که هدف پیشنهاددهندگان این طرح این بوده که نقدینگی زیادی که در کشور وجود دارد و سه برابر رقم مورد نیاز برای این پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌هاست، جمع‌آوری شوند و در شرایطی که تحریم هستیم، به فاینانس دسترسی نداریم و صادرات مشکل است، از طریق سرمایه مردمی ایجاد ارزش افزوده کنیم.

فلاحتیان گفت: ما در قالب مطالعاتی که انجام دادیم سه سناریو پیش‌بینی کردیم که تولید نفت خام به چه صورتی باشد. نمی‌توانیم حرفهایی بزنیم که عملیاتی نباشد. اگر ظرفیت تولید دوبرابر هم بشود، باید تلاش کنیم تا بازهم تولید را افزایش دهیم. یکی از اقدامات ما مدیریت تقاضای داخلی و بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی در داخل کشور است.

وی درباره نحوه تخصیص خوراک به این طرح گفت: این قانون مبتنی بر تنفس خوراک است یعنی واحد صنعتی که کارش به پایان رسیده و شروع به تولید می‌کند، امکان دریافت خوراک را خواهد داشت. اگر واحدی احداث شد و تا 80 درصد ظرفیت را بتواند تولید کند، می‌تواند خوراک را دریافت کند.

معاون امور برنامه‌ریزی وزیر نفت در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر تعداد مورد نظر وزارت نفت برای احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه گفت: تعداد منوط به طرح‌ها و مدل‌های مالی است.

ادامه دارد..............

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پول تنفس خوراک سرمایه گذاران نفت احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه استفاده از سرمایه مردمی تصویب هیات وزیران پتروپالایشگاه ها نفت خام و میعانات سرمایه گذاران پالایشگاه ها آیین نامه اجرایی صندوق توسعه ملی جذب سرمایه گذار پالایشگاه ها سرمایه گذاری ماه سال جاری میلیون بشکه تنفس خوراک اسفند ماه وزارت نفت مورد نظر طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۱۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، احمد وحیدی ضمن اشاره به نقش مناطق آزاد در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، اظهار داشت: برای پویا شدن اقتصاد باید ظرفیت های بالقوه بالفعل شوند.

وی تصریح کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می توانند تعیین کننده و پیشران بزرگ در اقتصاد کشور، باشند.

وحیدی اذعان داشت: حرکت ها و اقدامات بسیار خوب و مهمی جهت رشد اقتصادی در مناطق آزاد انجام شده که باید به صورت مستمر پیگیری شوند.

احمد وحیدی یکی از وظایف مناطق آزاد را جذب سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور عنوان کرد و افزود: مناطق آزاد برای اینکه بتوانند در توسعه اقتصاد اثر گذار باشند، باید موضوع محور گام بردارند.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در راستای مسئولیت های فرهنگی، ساخت شهرک های اربعین جهت سهولت زائرین اباعبداله الحسین(ع) باید در دستور کار مناطق آزاد قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • افزایش نقش چین برای استخراج معادن افغانستان
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در جویم فارس
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • ‌ ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران ‌در «جویم» فارس
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان
  • گیلان با ۹۰ همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد