Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمار سالمندانی که طعم عروسی نچشیده‌اند در روستاهای اردبیل رو به افزایش است؛ معضلی که آسیب جدی یک نسل را نشان می‌دهد و از قضا پنهان مانده است. ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، در نقطه صفر مرزی و درست در جایی که گفته می‌شود آن طرف کوه‌ها جمهوری آذربایجان است، روستایی کوچک با خانه‌های دو چهره  تنفس دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی خانه‌ها معماری سنتی خود را حفظ کرده اما برخی با استفاده از مصالح جدید نوسازی شده است.

زنگ خطر تجرد قطعی در کشور به صدا درآمده استروند کاهش‌ ازدواج در اردبیل؛ دخترانی که در روستاها تجرد قطعی دارند"سالمندی" مهمترین معضل جامعه ایران در 30 سال آینده

در لابه لای کوچه‌های تنگ و باریک با شیب و قوس‌های تند این روستا با بالا آمدن خورشید به سختی آدم‌ها از خانه بیرون می‌زنند. به‌ویژه اگر زمستان باشد و آسمان با ابرهای سیاه در روستا سایه بیفکند.

در هر خانه‌ای که باز می‌شود نه از کودکان بازیگوش خبری است و نه از زن‌ها و مردهای سرزنده و جوان.

پیرمردی از امتداد انتهای کوچه با عصای خود به سمت نانوایی می‌رود. همکلامش می‌شوم. می‌گوید جوانترها رفته‌اند و در بیشتر خانه‌ها کهنسالان زندگی می‌کنند.

افزایش تجرد قطعی دختران

پیرمرد که از زانودرد می‌نالد روی سکویی نفس تازه می‌کند. می‌گوید برخی کهنسالان حتی عروسی نکرده‌اند و به‌خاطر اینکه مهاجرت پسرها بیشتر بوده دخترها در روستا مانده‌اند و نتوانسته‌اند ازدواج کنند.

هر چند آمارها نیز این روزها به این معضل اجتماعی اشاره دارد اما هیچ نیم نگاه حمایتی برای دختران و حتی پسران سالمند اندیشیده نشده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان با بیان اینکه معضل دیگر در تغییر ساختار سنی جمعیت، مهاجرت‌های گسترده است، افزود: در مقایسه سال‌های 75 تا 95 سالانه 10 هزار نفر از جمعیت روستایی اردبیل کاسته شده است.

فریبرز دهقان گفت: به‌عنوان مثال در روستایی که پسران به‌بهانه شغل مهاجرت کرده‌اند، دختران با تجرد قطعی روبه‌رو شده‌اند.

وی با ذکر مثالی به شهرستان خلخال اشاره کرد و گفت: تجرد قطعی در استان اردبیل 3 درصد اما در شهرستان خلخال 6.5 درصد است.

به ‌گفته دهقان از 10 هزار مهاجر روستایی از روستاهای اردبیل، حدود 5 هزار نفر در شهرهای استان و مابقی در خارج استان ساکن شده‌اند و این معضل به‌دلیل کاهش فرصت‌های شغلی در روستاها ادامه دارد.

زنده مانی برخی کهنسالان با فقر مالی

برخی از کهنسالان توسط فرزندان خود تامین مالی می‌شوند؛ برخی درآمد جزئی از محل دامداری دارند و تعدادی نیز تحت پوشش کمیته امداد هستند.

در حالی که ثبت احوال استان اردبیل می‌گوید سالمندی در این استان رو به افزایش است، بسیاری از سالمندان به‌دلیل فقر مالی مبتلا به زنده مانی شده‌اند.

هر چند مطالعه میدانی خبرگزاری تسنیم در روستای عنبران اولیا است اما معضل حمایت مالی سالمندان مدت‌ها است که به شعار پشت تریبون تبدیل شده است.

نه تنها در دریافت خدمات پزشکی و درمانی سالمندان ساکن در روستاها با معضل روبه‌رو هستند، بلکه برخی در تامین معیشت خود نیز در صورت قطع حمایت دوست و همسایه با مشکل جدی روبه‌رو می‌شوند.

گویی روستاها به اقامتگاه اجباری تا لحظه ترک دنیا تبدیل شده و سالمندی در روستا بدون استفاده از تجربه، توانمندی‌ها و قابلیت‌های این افراد تنها به زندگی نباتی مختصر می‌شود.

جلسات تشریفاتی چاره درد سالمند نیست

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل پیش از این گفته بود 10 درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند که تا 20 سال آینده به 25 درصد خواهد رسید.

بهزاد ستاری افزود: 120 هزار نفر در استان بالای 60 سال سن دارند و پیش‌بینی می‌شود تا 20 سال آینده یک چهارم جمعیت استان را افراد بالای 60 سال تشکیل دهند.

این در حالی است که تمام توان بهزیستی حداقل در یک دهه اخیر ارائه آمار فعالیت 4 مرکز نگه‌داری سالمندان در استان است و این عدد تغییر نیافته است.

تمامی جلسات نهادهای متولی و مدیران اجرایی در حالی است که با وضعیت مطلوب اشتغال خود مدیران، سالمندی بی‌دغدغه در انتظار آن‌ها است و آن روستایی کشاورز و دامداری که زمانی گوشت، نان و شیر و پنیر ما را تامین می‌کرد امروز از کارافتاده بوده و قادر به تامین نان خود نیست.

از سویی شورای سالمندان در استان فعالیت چشمگیری ندارد به‌طوری که مدیران برای وضعیت بحرانی سالمندی در آینده که از قضا خود اعلام کرده‌اند، هیچ برنامه جدی ندارند و مشخص نیست تکلیف جوانان امروز و سالمندان فردا که اغلب بیمه و پشتوانه مالی ندارند چه خواهد شد.

جلسات تشریفاتی که تمامی انرژی خود را برای راه‌اندازی یک پارک به‌کار گرفته است، بی‌شک تاثیری برای وضعیت سالمندان نخواهد داشت و انتظار می‌رود فکری جدی برای معضلی که در آینده انتظار این استان را می‌کشد اندیشیده شود.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/136/ح

R41374/P/S6,49/CT6

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان اردبیل سال آینده تجرد قطعی هزار نفر شده اند خانه ها روبه رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۷۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به مناسبت هفته سلامت مراسم اهدای ویلچر در مدرسه سمای سبز لاهیجان با حضور سید شمس‌الدین نورحسینی رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان لاهیجان، مهدی هاتف مدیرکل امور مدارس سمای لاهیجان، کمیل کریمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، رحمت‌اللهی مدیر مرکز سالمندان، مدیر، کارکنان و دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان برگزار شد.

فاطمه توشه‌جو مدیر مدرسه سمای سبز لاهیجان در مراسم اهدای این ویلچر که با فروش درب‌های بطری‌های جمع‌آوری شده توسط دانش‌آموزان تهیه شد، اظهار کرد: پویش جمع‌آوری درب بطری موضوع غریبی برای دانش‌آموزان مدرسه سبز نیست؛ بلکه آنچه ما در ابتدا انجام دادیم تشکیل گروه‌های کوچک محیط زیستی توسط مراقب سلامت مدرسه در کلاس‌ها بود که از این طریق توانستیم نگاه بسیاری از اولیا را به پویش جلب کنیم و با همکاری اولیای علاقه‌مند و همراهی موسسه خیریه گیلبام و همت دانش‌آموزان این مدرسه به منظور نهادینه کردن مسئولیت شهروندی، توجه به محیط زیست و پاک‌سازی آن و همچنین کمک به همنوعان درب‌های پلاستیکی بطری‌ها را به ویلچر تبدیل می‌کنیم تا هم افراد نیازمند خوشحال شوند و هم طبیعت دچار آسیب کمتری شود.

نورحسینی رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان لاهیجان نیز ضمن تقدیر از این حرکت خداپسندانه بیان کرد: بسیاری از سالمندان و توانخواهان به ویلچر نیازمند هستند که توانایی خرید آن را ندارند.

وی این اقدام را نشانه مسئولیت‌پذیری و حس همدردی و کمک به اطرافیان توسط دانش‌آموزان و مجموعه دبستان سما سبز دانست و ادامه داد: دانش‌آموزان با آموزش‌پذیری صحیح و حس انسان دوستانه چنین اقدام شایسته‌ای را انجام می‌دهند که این حرکت خود می‌تواند نشانی از فرهنگسازی و رفتار نوع دوستانه باشد.

در پایان این مراسم مقرر شد این ویلچر با حضور رئیس آموزش و پرورش، مدیرکل مدارس سمای لاهیجان و سیاهکل، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیر دبستان به مدیر مرکز سالمندان شهرستان لاهیجان اهدا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  • تورم ترکیه به ۷۰ درصد افزایش یافت
  • آمارسازی اشتغال یعنی پاک کردن صورت مسئله
  • افزایش آمار بازداشت معترضان به ۲هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا
  • جنگ غزه / آمار قربانیان به ۳۴۵۹۶ هزار نفر افزایش یافت
  • افتتاح اقامتگاه سنتی دربند در مهدیشهر
  • آمار شهدای غزه به ۳۴۵۹۶ هزار نفر افزایش یافت
  • اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان 
  • تداوم حمله های رژیم صهیونیستی به غزه