Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان روز چهارشنبه در آیین افتتاح این بخش گفت: بخش نگهداری نسخ خطی کتابخانه های عمومی استان در فضایی به مساحت ۲۰ مترمربع از کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه راه اندازی شده است.

پریسا کرمی این بخش را تنها فضای نگهداری نسخ خطی در گیلان عنوان و اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ نسخه از نسخ خطی شامل کتب خطی ، چاپ های سربی و سنگی ، اسناد قدیمی .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بخش و در شرایطی استاندارد  نگهداری می شود.

وی یادآور شد: راه اندازی این بخش جهت حفظ و نگهداری از نسخ خطی کتابخانه های عمومی استان از نیازهای ضروری گیلان بود که تحقق یافت.

کرمی  در ادامه با اشاره به اینکه نسخ خطی مورد نظر پس از جمع آوری ، در مرکز اسناد مرمت و به بخش نگهداری نسخ خطی تحویل داده شده افزود: آفت زدایی منابع و نحوه صحیح استفاده افراد از نسخ خطی و قدیمی امری مهم است که باید با جدیت مورد توجه قرار بگیرد.

وی نسخ قدیمی و خطی را بخش مهمی از فرهنگ و هویت جامعه دانست و افزود : به این منظور حفظ هویت فرهنگی ، آثار ملی و فرهنگی بایستی با جدیت و ضرورت بیشتری دنبال شود.

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه نیز در این آیین ، با تاکید بر حفظ و نگهداری صحیح نسخ و آثار فرهنگی و ملی گفت: حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی یک وظیفه عمومی است.

یونس محمودی راه اندازی بخش نگهداری نسخ خطی و قدیمی در کتابخانه عمومی آستانه اشرفیه را کاری ارزشمند خواند و اظهار داشت : راه اندازی چنین بخش هایی نقش موثری در نگهداری آثار و نسخ قدیمی به عنوان هویت جامعه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش می شود تا با کمک علما و اهالی منطقه نسخ قدیمی موجود در این شهرستان شناسایی و به این بخش اهداء شود افزود: از کلیه مردم استان و شهرستان دعوت می شود تا به منظور حفظ هویت فرهنگی مردمان این منطقه ، نسخ خطی و آثار فرهنگی موجود در منازل خود را به بخش نگهداری نسخ خطی کتابخانه عمومی اهل بیت (ع) آستانه اشرفیه تحویل دهند.

وی یادآور شد: به علت نبود شرایط مناسب در منازل و دیگر مکان ها ، امکان نگهداری صحیح از نسخ خطی قدیمی توسط افراد وجود ندارد، ضمن آنکه راه اندازی بخش نگهداری نسخ خطی در این شهر شرایط مناسبی را در این خصوص فراهم ساخته است تا این میراث های فرهنگی برای بهره مندی آیندگان حفظ شود.

شهرستان آستانه اشرفیه  از وجود چهار کتابخانه در مناطق شهری آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر و روستاهای چهارده و دهنه سر سفیدرود با مساحت یکهزار و ۲۰۰ مترمربع بهره مند است.

کتابخانه عمومی اهل بیت (ع) آستانه اشرفیه نیز با حدود ۷۰۰ مترمربع مساحت دارای حدود ۲۹ هزار و ۵۱۴ نسخه کتاب با موضوعات مختلف است.

یکهزار و ۹۴۵ نفر در کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه عضویت دارند.

این شهرستان با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستا و حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت بوده و در شرق استان گیلان واقع است.

برچسب‌ها طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بخش نگهداری نسخ خطی کتابخانه نسخ خطی کتابخانه های عمومی کتابخانه های عمومی استان شهرستان آستانه اشرفیه کتابخانه عمومی حفظ و نگهداری آثار فرهنگی راه اندازی نسخ خطی نسخ قدیمی نسخ خطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۸۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین به مناسبت هفته سلامت در دیدار با دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه عمومی استان قزوین گفت: اگر به سواد سلامت اهمیت داده نشود و جدی گرفته نشود، عوارض متعددی را در حوزه‌های مختلف زندگی برای فرد در پی خواهد داشت.

این مقام مسوول با اذعان به اینکه افزایش ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه باعث کاهش هزینه‌های درمان و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند؛ گفت: ارتقای سواد سلامت افراد، باعث می‌شود که فرد، جامعه‌ای ایمن و امید به زندگی بیشتری داشته باشد.

دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل نهاد کتابخانه عمومی استان هم ضمن تبریک هفته سلامت و قدردانی از زحمات کادر سلامت، گفت: تلاش برای هم‌افزایی در ارتقای سرانه مطالعه کتاب و آشنایی بیشتر دو حوزه بهداشت و کتاب‌خوانی و استفاده از پتانسیل کتابخانه‌ها به عنوان یک مکان فرهنگی و اجتماعی برای خدمات‌دهی به افراد، بدون هیچ محدودیتی است.

گفتنی است، این نشست به منظور سلامت خانواده و فرهنگ سلامت در اداره کل کتابخانه عمومی قزوین برگزار شد و مقرر شد که با همکاری بین دو حوزه، مسابقه کتابخوانی با موضوع سلامت روان در سامانه مسابقات کتابخوانی برای عموم مردم برگزار شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900612

دیگر خبرها

  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب
  • برق این مناطق گیلان فردا قطع می‌شود
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم