Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه ادب ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و ۲۳ نمایشگاه استانی در سال جاری باعث ایجاد گردش ۲۰۰ میلیارد تومانی در بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه سی و هفتمین دوره از جایزه کتاب سال و بیست و هفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عصر امروز ۱۶ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی، اهالی قلم و سفرای کشور‌های خارجی در تالار وحدت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: طی دو سال اخیر اتفاقاتی در ایران رخ داده، اما این مشکلات و سختی‌ها جامعه ایرانی را از پا نینداخته و حرکت پرتپش او ادامه دارد. حوزه‌های فرهنگی هم چنین هستند. همانطور که در سایر حوزه‌های اقتصادی شاهد تلاش جهادگران ایرانی هستیم، در حوزه‌های اجتماعی و خدمات‌رسانی هم به این ترتیب بوده است.

وی ادامه داد: اگر در حوزه اقتصادی ۳۱ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم و ارزش معاملات بورس در دی‌ماه ۵۰ درصد بیش از آذرماه بود و در حوزه خدمات‌رسانی هر هفته به ۳۰ روستا آب شرب آشامیدنی و هر هفته به ۹ روستا برق‌رسانی می‌شد، در حوزه‌های فرهنگ هم متغیر‌ها نشان می‌دهد که قطار حرکت ایرانی مستمر و پایدار است.

صالحی در ادامه به متغیر‌ها در حوزه کتاب پرداخت و گفت: متغیر نخست در عناوین کتاب‌ها بوده است. شاید از ۲ سال پیش تبلیغات آغاز شده و اهالی فرهنگ شرایط سختی را تحمل می‌کردند، اما یکی از مسائل مهم در حوزه نشر تعداد تولید کتاب‌های چاپ شده است. در سال ۹۸ در ۱۰ ماهه ابتدایی تا دی‌ماه، بیش از ۸۳ هزار عنوان کتاب چاپ شده که نشان دهنده رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته است.

وزیر ارشاد در ادامه به شمارگان کتاب‌ها اشاره کرد و افزود: در مجموع ۱۲۱ میلیون نسخه کتاب در سال جاری تولید شده است که در این زمینه نیز ۱۵درصد بیش از سال گذشته بوده و معنای این متغیر معنادار این است که پدید آوردندگان و ناشران با وجود تحریم‌ها و فشار‌ها و فراز و نشیب‌های اقتصادی که بر بازار تألیف و نشر اثرگذار بوده، اما روح و فکر ایرانی را تحت تأثیر قرار نداده است و ممکن است سنگ به آن بزنند و شیشه‌اش شکسته شود، اما نه متوقف می‌شود و نه به عقب برمی‌گردد.

صالحی در ادامه به متغیر اقتصاد نشر اشاره و اظهار کرد: همه می‌دانیم که در شرایط سختی هستیم، اما با همه این مشکلات و شرایط، نمایشگاه کتاب تهران و ۲۳ نمایشگاه استانی برگزار شده و در سال آینده نیز برگزار خواهد شد و تقریباً از همین فضای حرکت نمایشگاهی، بازار نشر ۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است.

وی با بیان اینکه اقتصاد نشر گرچه رنجور است، اما عقب‌گرد نخواهد داشت، افزود: اقدامات زیرساختی در حوزه فرهنگ همچنان ادامه دارد و از ابتدای سال جاری ۶۰ کتابخانه ساخته شده و ۲۰ کتابخانه تا پایان سال به اتمام می‌رسد و ۸۰ شهر و مرکز، صاحب کتابخانه می‌شوند.

ارزیابی 46 هزار نسخه کتاب چاپ اول

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی سی و هفتمین دوره از کتاب سال با اشاره به آمار کتاب‌های ارزیابی شده در جایزه کتاب سال گفت: براساس آمار‌های خانه کتاب ۴۶ هزار و ۲۵۴ نسخه کتاب چاپ اول در این دوره مورد ارزیابی قرار گرفتند که برخی از کتاب‌ها در غربالگری اولیه ریزش‌هایی داشتند، اما در ۷۲ گروه که در ۱۲ موضوع در نظر گرفته شده بود، ۲۱۳ اثر به مرحله دوم رسید که این آثار از سوی ۶۵۰ داور بررسی شد، در واقع هر کتاب را سه داور مورد ارزیابی قرار داده است.

وی افزود: در بخش آثار خارجی نیز ۲ هزار اثر وارد چرخه داوری شد و با توجه به اینکه در این بخش اثر شایسته تقدیر معرفی نمی‌شود، از این رو شش اثر برگزیده خواهد شد و در بخش جایزه کتاب سال نیز ۱۳ برگزیده و ۴۲ تقدیری خواهیم داشت که افراد شایسته تقدیر در مراسم دیگری تجلیل می‌شوند.

مهدوی‌راد ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم آثار برتر را از طریق این جایزه معرفی و پس از آن به آسیب‌شناسی و نقد آن‌ها بپردازیم و نمایشگاه کتاب فرصت خوبی برای این مسئله است که پس از اتمام آن نیز دوره آتی جایزه کتاب سال، کار خود را آغاز می‌کند. نکته مهم در این زمینه این است که دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز علمی نیز آثار منتخب را نقد و بررسی کنند، زیرا ما در سال جاری از پنج استان برگزیده و شایسته تقدیر داشتیم. این آثار می‌تواند الگویی برای نخبگان و اهالی قلم سراسر کشور باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: سیدعباس صالحی وزیر ارشاد جایزه کتاب سال اختتامیه کتاب فرهنگ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایزه کتاب سال نمایشگاه کتاب هفتمین دوره شایسته تقدیر ۲۰۰ میلیارد سال جاری نسخه کتاب کتاب چاپ کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۹۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

رئیس‌جمهوری با اشاره به دیدار و مذاکرات با مسئولان عالی پاکستان گفت: در سفر به پاکستان درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیم‌هایی گرفته و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه یابد.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی امروز (پنجشنبه، ششم اردیبهشت) پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفت‌وگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر بیان کرد: بخش نخست سفر ما به پاکستان بود که مردم آن علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.

وی با بیان اینکه شور و شوق و نشاط مردم پاکستان نسبت به مردم ایران بالاست، افزود: باوجود بعضی از محدودیت‌های امنیتی برای حضور در اجتماعات، اما در آن بخش از اجتماعات نخبگان علمی و فرهنگی که حضور یافتیم، با استقبال و شور و نشاط بالای مردم پاکستان روبه‌رو شدیم که این مقدار ابراز علاقه به امام راحل، رهبری معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی و مواضع جمهوری اسلامی طبیعی بود.

رئیس‌جمهوری دیدارها با مسئولان عالی پاکستان را نیز بیشتر ناظر به کارها، همکاری‌ها و مسائلی دانست که در گذشته با پاکستانی‌ها دنبال می‌شد و به هر دلیلی دچار وقفه شده بود و تصریح کرد: از جمله درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیم‌هایی گرفته و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه یاید، همچنین در حوزه‌ همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به ۱۰ میلیارد دلار در گام نخست هدف‌گذاری شد.

رئیسی با بیان اینکه در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به‌نحوی دنبال کنند که در زمانی کوتاه به حجم تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسیم، گفت: در حوزه کار فرهنگی نیز به‌دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی تصمیم‌های سازنده‌ای گرفته شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت بین دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد، همچنین در مذاکرات انجام شده با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.

وی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا گفت: نخستین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات مطلوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با فناوری کاملا روزآمد و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود. بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی - مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آنها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، افزود: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیم‌های خوبی درباره آنها اتخاذ شد.

رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ارتباط با کشورهای آسیایی به‌ویژه پاکستان و سریلانکا در حوزه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش‌ازپیش گسترش یابد، تصریح کرد: این سفر در مقطع کنونی می‌تواند گام مثبتی برای توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل باشد.

دیگر خبرها

  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد/تحرکات دشمن شکست خورده است
  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد
  • همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد
  • وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه ۴۳۵ هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان
  • ضربه ۳ هزار میلیاردی پلیس به قاچاقچیان سوخت
  • گردش مالی عجیب و غریب فیلترشکن‌ فروش‌ها | پول‌های مردم کجا می‌روند؟
  • قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!
  • فیلترشکن گران‌تر از اینترنت؛ گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • گاف عجیب دولت رئیسی /عدد نمی فهمید یا عدد نمی فهمید؟! /گردش مالی یک بنگاه املاک تک نفره در اشکولک تپه سفلی هم از ۵۰ میلیون تومان بیشتر است