Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-08@19:22:14 GMT

کجا بریم؟

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۰۲۱۶۰

کجا بریم؟

آخر هفته زمانی برای اوقات فراغت به همراه خانواده فراهم می شود که اگر در تهران هستید دیدن خانه دبیرالملوک را به شما پیشنهاد می کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ خانه‌های قدیمی زیادی در تهران وجود دارد که اکنون به تبدیل به میراث ملی و مکان‌های دیدنی شده اند. بیشتر این خانه‌ها به سبک معماری قاجار ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از معروف‌ترین خانه‌های به جای مانده از سبک قاجار در تهران، خانه دبیرالملک است.

خانه دبیرالملک قدمتی ۱۴۰ ساله دارد و در اواسط دوران قاجار در محله «باغ امین» تهران بنا شده است. این خانه همچنین در اسفند ماه سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید است.

خانه دبیرالملک متعلق به میرزا محمد حسین خان فراهانی ملقب به دبیرالملک وزیر داخله ناصرالدین شاه و از مربیان دستگاه مستوفی‌گری قاجاریه بوده است با تاثیرپذیری از معماری اروپایی تزیین گردیده و وجود درب و پنجره متعدد و تزئینات ویژه نمای جنوبی آن کاملا شاخص و از لحاظ بصری جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است.

معماری این عمارت به‌شکلی کاملا متقارن است: اتاق شاه‌نشین وسط خانه و باقی فضاها در دو طرف به‌شکلی کاملا متناسب طراحی شده‌اند. این تقارن، در درها و حتی پله‌های ورودی ساختمان هم رعایت شده است؛ موضوعی که جلوه بصری خاصی به آن می‌بخشد.

نوع تزئینات بنا و وجود در و پنجره‌های متعدد نیز در واقع از ویژگی‌های همین سبک معماری ترکیبی است. حتی حوض مستطیلی‌شکل و غالب‌ بودن رنگ زرد و نارنجی که همگی از ویژگی‌های بارز معماری دوره قاجارند، در این بنا به چشم می‌خورند.

این خانه لوکیشن فیلم روزگار قریب، قبل از بازسازی بوده است. در حال حاضر این خانه در بخش های مختلف و متفاوتی طراحی شده و مشتمل است بر  سالن اصلی عمارت (شاه‌نشین)، اتاق فرار، اتاق تنهایی، اتاق سینما، استودیو، کارگاه و اتاق بازی، حیاط اصلی، حیاط جنبی اس. سالن اصلی عمارت یا شاه‌نشین فضایی برای مطالعه کتب و نشریات مفید و فاخر ایرانی، نمایشنامه خوانی، گالری و … فراهم آورده است.

اتاق فرار یک بازی گروهی پرهیجان است که روحیه همکاری، همبستگی و کار گروهی را در افراد تقویت می‌کند.

سالن سینمای دو نفره جهت تماشای فیلم‌های کوتاه و فاخر، پروژه‌های دانشجویی و غیره تدارک دیده شده است.

استودیو جهت مشق ساز، تمرین تئاتر و نمایش هنرمندان کشور، به صورت گروهی یا انفرادی وجود دارد.

کارگاه و اتاق بازی بستری برای گردهمایی متفاوت است تا با فضا و روحیه متفاوت کارگاه‌ها، به تبادلات علمی و فنی و مهارتی پرداخته شود.

گفته می شود در حال حاضر این خدمات مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بازدید از عمارت دبیرالملک در ساعات اداری امکان‌پذیر و هزینه بازدید آن نیز رایگان است.

آدرس: تهران، میدان بهارستان. پائین‌تر از چهارراه سرچشمه. کوچه قوام‌الحضور. خیابان جاویدی. کوچه فخرالملک. بعد از پارک، عمارت دبیرالملک.

تلفن: 02133121005

دبیرالملوک

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اوقات فراغت ایران تئاتر خانواده معماری خانه دبیرالملک شاه نشین شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۲۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ مرگ در جاده ترانزیتی پل فیلهان ممسنی پل رستم جولان می دهد

تین نیوز

استان فارس با قرار گرفتن در کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور یکی از پرترددترین جاده های کشور به شمار می آید؛ یکی از محورهای پرتردد این استان جاده پل فهلیان ممسنی تا پل بریم رستم است که به جاده مرگ لقب گرفته است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در محور پل فهلیان ممسنی تا پل بریم رستم میزان تصادفات بسیار بالاست و  گفته می شود در این مسیر شوتی ها تردد بسیاری دارند. تمام این عوامل، این محور را تبدیل به یکی از محورهای خطرناک و حادثه خیز کرده است.

درخواست مردم شهرستان های ممسنی و رستم  برای دو بانده کردن جاده پل فهلیان تا پل بریم (جاده مرگ) در حالی مطرح است که عملیات تعریض این محور از اردیبهشت ماه سال 96 کلنگ زنی شده و علیرغم گذشت زمان عملیات اجرایی آن به کندی پیش می رود و همچنان بلاتکلیف است.

مردم این منطقه بر این باورند که سهم آنها از این جاده ارتباطی فقط مرگ عزیزان است، در صورتی که جاده یکی از شاخصه های مهم توسعه است و منتظر اقدام عملی جدی فارغ از شعارهای فرسایشی و سیاسی هستند.

در مطالبه مردم شهرستان ممسنی و رستم خطاب به مسئولان استانی و کشوری از جمله وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس آمده است: محور ترانزیتی شرق-غرب شهرستان رستم که از پل فهلیان شروع و تا پل بریم امتداد دارد، به جاده مرگ شهرت یافته است. علی رغم پیگیری های فراوان رسانه صدای ایل، همچنان بسیاری از مردم شهرستان رستم و شهرستان های همجوار قربانی وضعیت نامساعد این محور ترانزیتی شده اند. این در حالی است که محور مذکور پیوند دهنده چهار استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان در جنوب کشور است و قریب به اتفاق کالاهای تجاری نیز ناگزیر از عبور از این محور هستند.

با توجه به اهمیت راهبردی این جاده از منظر اقتصادی و عبور و مرور تعداد عظیمی از خودروها که عمدتاً به دلیل شرایط نامطلوب که منجر به تصادف و فوت شهروندان از جمله هنرمندان این دیار شده است، خواستار تعریض و دو بانده شدن این مسیر برای جلوگیری از به خطر افتادن جان شهروندان هستیم. امید است با رایزنی و تعامل با نهادهای خدمت رسان در کشور زنجیره مرگ سریالی در به پل بریم را پایان یابد.

گفتنی است بیش از ۳۳ دستگاه در کشور وجود دارد که در حوزه ایمنی و حمل ونقل نقش و سهم بالایی را به خود اختصاص داده اند؛ اما از میان این ۳۳ دستگاه وزارت راه، شهرداری ها، پلیس راه، اورژانس، هلال احمر، صداوسیما و مراکز درمانی راهداری از مهم ترین دستگاه های ناظر بر ایمنی حمل ونقل بوده که باید برای اجرائی شدن همه موارد ایمنی حمل ونقل، همه دستگاه های مسئول به بهترین شکل ممکن به وظایف خود عمل کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • (تصاویر) باغ و عمارت زیبای فتح آباد
  • بهترین خانه‌های جهان در ماه آوریل 2024 (+عکس)
  • خانه‌های منطقه ۲۲ تهران چند؟
  • هفدهمین دوره میرمیران و روز معمار
  • ◄ مرگ در جاده ترانزیتی پل فیلهان ممسنی پل رستم جولان می دهد
  • زیر پوست شهر؛ وضعیت اجاره اتاق‌های مجردی در تهران! | تصویر
  • سفر روسای اتاق‌های بازرگانی به تهران با هدف سرمایه‌گذاری
  • صادرات تولیدات تعاونی‌های دانش‌بنیان به کربلا و مسکو
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در تپه پیرزال سیستان
  • امباپه عمارت مجلل راموس را در مادرید خرید