Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عمده کسانی که به علامه طباطبایی تاخته‌اند برداشت درستی از نظریه تفسیر قرآن به قرآن نکرده‌اند گفت: مراد از دلالت استقلالی تفسیر قرآن به قرآن، «حسبنا کتاب الله» و قرآن‌بسندگی نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی فتحی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شامگاه چهارشنبه، 17 بهمن‌ماه در نشست علمی «بازکاوی نقش روایات در تفسیر قرآن با قرآن از منظر ‏علامه طباطبایی» در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) به بحث دلالت استقلالی تفسیر قرآن به قرآن از منظر علامه طباطبایی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آیا دلالت استقلالی آیات قرآن که علامه مطرح کرده است به معنای انکار نقش اهل بیت(ع) در تفسیر است؟ گفت: برخی دلالت استقلالی را به معنای همان تعبیر «حسبنا کتاب الله» که خلفا مطرح کردند می‌گیرند؛ افرادی مانند آیت‌الله سیدان می‌گویند دلالت استقلالی با نقش روایات در تفسیر سازگار نیست همچنین کسانی مانند آقای میلانی، نظر علامه را با حسبنا کتاب الله یکی می‌داند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با رد این مطلب که مراد علامه طباطبایی، از دلالت استقلالی تفسیر قرآن به قرآن، حسبنا کتاب الله نیست اظهار کرد: باید جلوی این‌چنین تاختن به علامه گرفته شود زیرا یا نشانه نشناختن درست علامه، تفسیر و علم و شخصیت او است یا اینکه ممکن است اغراض دیگری وجود داشته باشد.

فتحی با بیان اینکه علامه، تفسیر را بیان معنای آیات و کشف مراد و مقصد خدای متعال از الفاظ آیات می‌داند اظهار کرد: علامه طباطبایی مراد از مقاصد را معنایی می‌داند که از ظواهر آیات بر می‌آید لذا فرموده‌اند: تنها موقعیتی که قرآن خود دلالت بر آن داشته باشد و بیان قرآنی ساکت نباشد نیازی به روایات در تفسیر نداریم ولی ایشان برای مواردی مانند تفاصیل ناگفته قصص و جزئیات احکام شریعت، ما را به روایات نیازمند می‌داند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: علامه معتقد است که تفسیر درصدد بیان مسائلی مانند جری، تطبیق و جزئیات احکام و تفصیل قصص و ... نیست البته نه اینکه او این موضوعات را قبول ندارد.

وی افزود: موردی که باعث انتقاد برخی به علامه شده این است که او تفسیر قرآن به قرآن را مستقل می‌داند و می‌گوید قرآن خودش مقاصد دینی را بیان می‌کند؛ علامه در مصاحبه‌ای بیان کرده است که «روش ما تفسیر قرآن به قرآن است یعنی قرآن کتابی آسمانی است و خصوصیات حقیقی و واقعیت این کتاب، مطالب خودش از خودش حل می‌شود؛ یعنی هر مطلبی از مطالب قرآن را پیش بگیریم بادقت ملاحظه شود یک آیه، آیه دیگری را تفسیر می‌کند و توضیح می‌دهد» .

فتحی با بیان اینکه ما در بحث نسبت روایات و قرآن چند دیدگاه داریم تصریح کرد: برخی بر لزوم بهره‌گیری از روایات در تفسیر تأکید کرده و تفسیر بدون روایات را غیرممکن و غیرحجت می‌دانند، عده‌ای جریان قرآن بسندگی افراطی را پیش گرفته، برخی بر بی نیازی تفسیر ظواهر قرآن از روایات تصریح می‌کنند که قطعاٌ علامه در زمره افراد قرآن‌بسنده نیست.

فتحی اظهار کرد: علامه طباطبایی، تفسیر البیان را قبل المیزان نوشته که کاملاً روایی است؛ تعلیقه بر بحارالانوار به‌عنوان یکی از منابع اصلی روایی شیعه دارد همچنین در مطالبشان تأکید بر مرجعیت علمی اهل بیت(ع) دارند البته ایشان خبر واحد را در معارف اعتقادی حجت نمی‌دانند.

برخی مراد علامه طباطبایی از تفسیر استقلالی قرآن را نفهمیده‌اند

وی افزود: از منظر علامه، در این شکی نیست که قرآن در ظواهر آیات در قلمرو تفسیر، به روایات نیاز ندارد؛ او معتقد است که روایات نقش تعلیمی دارند؛ یکی اینکه روش تفسیر را به ما می‌آموزند و دیگر اینکه ذهن مفسر را برای تفسیر تجهیز می‌کنند؛ کارکرد دیگر روایات از منظر علامه، بیان جزئیات ناگفته احکام شریعت، تفاصیل ناگفته معارف اعم از عقاید، قصص، تعلیم بطن و تأویل است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ایشان روایات موکول به علم فقه شامل جزئیات احکام شرعی را از حیطه تفسیر خارج می‌داند گفت: از منظر علامه طباطبایی، روایات در کنار کارکردهای برشمرده شده همچنین کارکرد تطبیقی و تاویلی دارند لذا علامه روایات را قبول دارد ولی تفسیر در حوزه ظواهر را شامل تفسیر نمی‌داند.

وی افزود: استاد آیت‌الله محمدهادی معرفت فرمودند که مراد علامه از بی‌نیازی به روایات این است که روایت نباید چیزی را بر قرآن تحمیل کند.

این قرآن‌پژوه تصریح کرد: همه شبهاتی که بعضاً ناجوانمردانه و بعضاً علمی به علامه می‌شود ناشی از این است که مراد علامه از تفسیر برای آنان به درستی روشن نیست؛ علامه فهم مراد جدی آیات برداشت شده از ظواهر قرآن را نیازمند روایات نمی‌داند ولی از نگاه وی، مقاصد و تفسیر قرآن فقط این نیست بلکه بطون و برخی مقاصد دیگر در  آیات وجود دارند که منوط به روایات هستند.

وی در خاتمه بیان کرد: کسانی که استقلال تفسیر قرآن به قرآن را زیر سؤال می‌برند و دلالت استقلالی را قبول نمی‌کنند آیا به فکر  اینکه این دیدگاه چه تبعاتی خواهد داشت اندیشیده‌اند؟ اینکه کسانی هستند که ممکن است اساساً روایات را قبول نداشته باشند یا قرآن احتجاجات و مجادلاتی با کفار دارد که نشانه آن است که ایشان هم باید قرآن را بفهمند که بتوان با آنان احتجاج کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا فتحی تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روایات در تفسیر علامه طباطبایی منظر علامه جزئیات احکام قرآن بسندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۲۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زرنگ‌بازیِ سعید آقاخانی در نون‌خ ۵ که شاید متوجهش نشده‌اید

آفتاب‌‌نیوز :

این روزنامه نوشت: نویسنده و کارگردان «نون خ ۵» در این فصل توانستند طوری مشکلات و سختی‌های جامعه را در قالب داستان خود مطرح کنند که هیچ ممیز و ناظر پخشی نمی‌توانست دست به ممیزی و اصلاح این سریال بزند. کنایه به مدیران و مسئولان و حتی انتقادات تند در قالب خرده‌داستان‌ها و حتی اشارات سیاسی آنقدر در این سریال به چشم می‌آمد که می‌توان صد‌ها تحلیل و تفسیر فرامتنی سیاسی از آن داشت، اما آقاخانی آنقدر با ظرافت همه این انتقادات را در قالب طنز و شوخی مطرح کرد که مدیران صدا‌وسیما نتوانستند در مقابل آن مقاومت کنند و چنین انتقاداتی در قالب یک سریال پربیننده که بالاترین درصد تماشاگر را داشت روی آنتن تلویزیون رفت. از آن سو «نون خ ۵» اولین سریالی است که تا این اندازه روی حرکات موزون قومیت‌های مختلف تکیه کرده و آن‌ها را در یک مجموعه تلویزیونی به تصویر کشیده است.

اشاره به کند بودن سرعت اینترنت همزمان با امتحان میان استانی، مهمان شدن در بیغوله‌ها و اشاره به بیکاری و ورشکستگی مردم بلوچ، کنایه به لغاتی مانند زیرساخت، پیشرفت، پروژه و… نشان دادن مشکل کمبود سوخت در سیستان‌وبلوچستان، نبود امکانات پزشکی در این استان، به تصویر کشیدن وضعیت کولبرها، ضروری بودن دارو‌های کودکان سرطانی، بالا رفتن ناگهانی قیمت طلا و… ازجمله مسائلی بود که آقاخانی و وفایی با تیزهوشی و ریزبینی به بهترین شکل در «نون خ ۵» به نمایش آوردند بدون اینکه ممیزان بتوانند این بخش‌ها را دچار جرح و تعدیل کنند.

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)
  • زرنگ‌بازیِ سعید آقاخانی در نون‌خ ۵ که شاید متوجهش نشده‌اید
  • انتقادات پهلوی به قاجاریان به‌خاطر امتیازدادن به بیگانگان!
  • فوتسال ایران درجام‌جهانی موفق می‌شود/برخی انتقادات غیرمنصفانه بود
  • ناکامی متا در مقابله با اطلاعات نادرست پیش از انتخابات
  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • اطلاعات نادرست چت جی پی تی در اتریش دردسرساز شد
  • تفال به حافظ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ مرا به رندی و عشق آن فضول عیب کند...
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر