Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۶ بهمن سالروز درگذشت ابراهیم فخرایی است که در نوجوانی در جنبش جنگل حضور داشت و نخستین اثر را درباره تاریخ جنبش جنگل نوشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، ۱۶ بهمن سالروز درگذشت مردی است که برآمده از جنگل بود و نخستین اثر را درباره تاریخ جنبش جنگل نوشت.

«ابراهیم فخرایی» در سال ۱۳۱۷ هجری قمری در یک خانواده بازرگان رشتی به دنیا آمد، پدرش «حاجی رضا» از رجال نیکنام رشت بود که ضمن رسیدگی به امور تجارتی، به اختلافات مردم هم رسیدگی می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تحصیلات خود را در مکتب محلی آغاز کرد و در سن پنج سالگی تحصیلات مدرن را در مدارس ابتدایی «مجیدیه» و «اتفاق» و مدرسه راهنمایی «شمس» پی گرفت.

در ۱۶سالگی پس از تکمیل کلاس هشتم، برای ادامه تحصیل به کالج «پتریرکله» بیروت رفت اما گسترش جنگ جهانی اول او را مجبور کرد پس از ۱۷ماه به ایران بازگردد، بنابراین تحصیلاتش را در مدارس «سیروس» و «دارالفنون» و کلاس طب آزاد را که دکترهای معروف آن زمان در آن تدریس می‌کردند، دنبال کرد و مدرک کلاس دهم را گرفت.

فخرایی پس از آشنایی با میرزا کوچک خان جنگلی، تحت تاثیر اندیشه‌های آزادیخواهانه و استقلال طلبانه او قرار گرفت و به نهضت جنگل پیوست و تا پایان نهضت در آن باقی ماند.

وی به توصیه میرزا کوچک جنگلی در نقاطی مانند صومعه‌سرا، ماسوله، کسما، فومن و شفت مدرسه تاسیس کرد و در سوادآموزی به روستاییان کوشید. در سال ۱۳۰۱ خورشیدی، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را با انتشارات روزنامه «پیام نو» آغاز کرد ولی به مجرد نشر طلیعه، توقیف گردید.

سپس وارد روزنامه «طلوع» شد. ولی به دلیل نشر مقاله‌ای که موافق طبع فرمانده تیپ مستقل شمال «سرتیپ آیرم» نبود، فخرایی و تمام کارکنان روزنامه به زندان افتادند. او پس از آزادی از زندان به شغل دبیری در دبیرستان‌های رشت پرداخت. در این دوران چند کتاب درسی از جمله گنجینه ادب، تاریخ، اخلاق و تعلیمات مدنی نوشت.

در سال ۱۳۰۶ وی همکاری با هیات موسس جمعیت نشر فرهنگ گیلان را آغاز کرد که مهمترین فعالیت آن تاسیس «کتابخانه ملی رشت» بود. در همین سال‌ها مجله «فروغ» را انتشار داد که تنها یک سال دوام آورد. این بار به دلیل برانگیختن دانش آموزان برای اعتصاب و حمایت از یک دانش آموز اخراج شده از سمت آموزشی در رشت اخراج شد. یک سال بعد مجدد وارد آموزش و پرورش شد ولی در تهران به کار تدریس ادامه داد.

در سال ۱۳۱۱فخرایی درس‌های حقوقی را که توسط وزارت عدلیه ارایه می‌شد، گذراند و گواهی وکالت گرفت. پس از اخذ پروانه وکالت، رهسپار گیلان گردید و به عنوان وکیل دادگستری مشغول به کار شد. در این زمان هم نتوانست به این کار ادامه دهد و به قزوین رفت و در دادگستری این شهر به فعالیت پرداخت.

سال ۱۳۱۳ تا زمان بازنشستگی در سمت‌هایی مانند: امین صلح(رییس دادگستری)، بازرس، وکیل پایه یک دادگستری به فعالیت پرداخت و اوقات فراغت خود را نیز با تحقیق و تالیف سپری کرد.

سال ۱۳۲۴ برای یک سال دیگر فروغ را منتشر کرد و به عنوان دبیر حزب جنگل کار کرد که توسط چندی از یاران میرزا کوچک خان تشکیل شده بود. او در سال ۱۳۳۳ به درخواست خودش بازنشسته شد.

فخرایی در دوران بازنشستگی به تالیف اشتغال داشت و کتاب‌های او مکرر به چاپ رسید.وی خود را شاعر نمی‌دانست ولی علاقه‌ای مفرط به شعر و ادبیات داشت و خود نیز شعر می‌سرود.

مهمترین اثر وی کتاب«سردار جنگل» است که نخستین کتاب منتشر شده درباره نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک جنگلی است. چاپ اول آن اول مرداد ماه ۱۳۴۴ توسط سازمان چاپ و «انتشارات جاویدان» منتشر و به سرعت کم‌یاب شد.

ابراهیم فخرایی در روز ۱۶ بهمن ۱۳۶۶ در تهران درگذشت و به خاک سپرده شد. ولی بنا به وصیتی که داشت، در سال ۱۳۷۰ شمسی بقایای جنازه اش به رشت منتقل شده و دوباره در سلیمانداراب نزدیک مقبره میرزا کوچک خان به خاک سپرده شد.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد دهه فجر دهه فجر دهه فجر دهه فجر انقلاب اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد ایام دهه فجر وزیر دفاع جنبش جنگل میرزا کوچک خان جنبش جنگل ۱۶ بهمن یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۴۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاسیس یک میلیون صنف آموزش‌های اجتماعی در افغانستان

رزا اوتنبایوا، رئیس یوناما در دیدار با والی طالبان در ولایت لوگر با اشاره به فعالیت های یوناما در زمینه های تعلیمی، خدمات صحی و تغییرات اقلیمی در افغانستان اظهار کرد: یوناما درآینده نزدیک، یک میلیون صنف آموزش‌های اجتماعی را در ولایات مختلف افغانستان ایجاد می‌کند.

والی طالبان در لوگر نیز در این دیدار گفت: هیأت حاکمه سرپرست افغانستان برای حل مشکلات تعلیمی، صحی و دیگر مسایل مردم تلاش‌ کرده و کوشیده است خدمات بهتری به مردم ارایه کند.

ضیاءالرحمن مدنی همچنین از یوناما خواست تا واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند.

پیش از این نیز رئیس یوناما در دیدار با شماری از سفیران و نمایندگان کشورهای منطقه در کابل بر تلاش فراوان برای صلح و ثبات اقتصادی در افغانستان تأکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نمایندگی صمت در شهرستان اصلاندوز تاسیس شد
  • اصلاح قانون تاسیس مدارس غیردولتی گرفتن مجوز برای مسئولان را محدود می‌کند
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • کانون موسیقی نواحی تشکیل می‌شود/ معرفی مدیر هماهنگی
  • اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست
  • سقوط مرگبار یک طبیعت‌گرد از ارتفاعات جنگل ابر
  • برگزاری اولین رویداد میزهای تخصصی سند ملی زیارت در مشهد
  • تاسیس یک میلیون صنف آموزش‌های اجتماعی در افغانستان
  • مذاکره با بازیگران «عشق» ادامه دارد / نگارش فیلمنامه بر اساس واقعیت‌های اجتماعی