Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارشاد گفت: تلاش براین است که در دهه فجر پاره‌ای از اتفاقات فرهنگی هنری را با هم ببینیم و این کمک می‎کند که برون دادهای هنری ایران در یک مقطع دیده شود، بنابراین برای مخاطبین شرایط دیدن فیلم و تئاتر وجود دارد و از این حیث تداخلی ندارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» بعدازظهر چهارشنبه از نزدیک به تماشای نمایش صدمین سالگرد فتح گریه نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پس از تماشای این نمایش با حضور در جمع خبرنگاران در مورد بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع اصحاب تئاتر مبنی بر افزایش بودجه و زیرساخت‌های تئاتر کشور گفت: وقتی که اولین شخص کشور چنین نگاهی به هنرهای نمایشی دارد قطعا این نگاه می‌تواند به کمک تئاتر بیاید، امیدوارم مسئولین از این حمایت استفاده حداکثری داشته باشند.

وی ادامه داد: البته شرایط کشور را می‌دانیم اما در همین شرایط حو‌زه هنر به صورت عام و حوزه هنرهای نمایشی به شکلی خاص جایگاهی دارند که نمی‌توانند مورد غفلت قرار بگیرند اما امیدوارم حمایت ایشان به کمک هنرهای نمایشی در سال ۹۹ بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تلاش ما بر این بود که تئاترهای تهرانی و شهرستانی با دغدغه کمتری حضور پیدا کنند، اما متاسفانه شرایط مالی قدری سخت است.

صالحی در مورد همزمانی جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر و ریزش مخاطبین به دلیل این تداخل خاطرنشان کرد: جشنواره‌ها همزمانی خاصی ندارند، در حال حاضر جشنواره موسیقی پس از اتمام هنرهای نمایشی آغاز می‌شود و در ادامه هنرهای تجسمی و مد و لباس را خواهیم داشت، در این میان تنها جشنواره تئاتر و فیلم دارای یک همزمانی است.

وی افزود: این نگاه وجود دارد که در ایام دهه فجر پاره‌ای از اتفاقات فرهنگی هنری را با هم ببینیم و این کمک می‌کند که برون دادهای هنری ایران در یک مقطع دیده شود، البته امکان انتخاب هم برای مخاطبین وجود دارد و کسانی که می‌خواهند به تماشای فیلم بنشینند از دیدن تئاتر محروم نمی‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره امکان محرومیت هنرمندانی که ترجیح دادند امسال در جشنواره حضور نداشته باشند، تو‌ضیح داد: تلاش ما همیشه براین بوده است که اهالی فرهنگ و هنر در کنار هم‌ هنر ایرانی را به پیش ببرند، سعی می‌کنیم که این مسیر را هم با جدیت به پیش ببریم.

صالحی در مورد ممیزی‌هایی که باعث تغییر در آثار شده است نیز تصریح کرد: از همکاران خود در هنرهای نمایشی و دیگر بخش‌ها خواسته‌ام سلایق را بر قوانین حاکم نکنند، ممکن است ما به برخی از قوانین نقد داشته باشیم اما رعایت قانون بهتر از بی‌قانونی است.

وی ادامه داد: اگر در شرایطی بخواهیم سلایق را حاکم کنیم آنقدر متکثر خواهد شد که دیگر نمی‌توان جمع‌بندی و پایان درستی را برای یک اثر در نظر گرفت، درخواستی که از همکاران خود در هنرهای نمایشی دارم این است که مسیر اعتدال و میانه‌روی و دقت در این مساله که قانون رعایت شود، اما سلیقه به کنار باشد را داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص وعده شفافیت مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحقق آن بیان کرد: امسال دستورالعمل‌های شفاف‌سازی را به این شکل که رویدادها و جشنواره‌ها حداکثر تا سه ما بعد از یک رویداد فرصت دارند گزارش مالی و هزینه‌ای خود را اعلام کنند داشته‌ایم، با این وجود کارگروه این حوزه به جدیت در این مساله اقدامات لازم را انجام می‌دهد و از اصحاب رسانه هم می‌خواهیم اگر موضوعی بود از ما بخواهند.

صالحی در رابطه با پهنه فرهنگ و هنر تالار وحدت نیز گفت: در این رابطه با شهرداری صحبت‌های لازم را داشته‌ایم و دوستان هم در حال پیگیری هستند و براساس همکاری شهردار تهران نیز قرار است با یک روند سریع‌تر این طرح به یک نقطه قابل قبول برسد، تلاش براین است که تهرانی‌ها و تمام ایرانیان از این فضای خاطره انگیز هرچه سریع‌تر بهره ببرند.

وی درباره حمایت مالی شهرداری از جشنواره فیلم فجر و عدم حضور سازمان‌ها برای اسپانسر شدن در جشنواره تئاتر فجر نیز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یکی از مشکلاتی که داشته و داریم این است که کارگزاران ما با هنرهایی که ظرفیت تبلیغی و اثرگذاری بیشتری دارند ارتباط برقرار می‌کنند و این یک نقیصه است، برخی از هنرهای ما کمتر از این ظرفیت برخوردارند اما بعضا تاثیرگذاری‌های عمیق‌تری را در مسیر تحولات اجتماعی، فرهنگی و هنر دارند که یکی از آنها هنرهای نمایشی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: ما باید بخش‌هایی از هنرهای دیگر را با مسئولین مرتبط کنیم تا این تاثیرگذاری بیشتر شود، در تئاتر امروز اینکه یک اسطوره تاریخی کشور را به نمایش می‌گذاریم اتفاقی نیست که با کتاب خواندن یا فیلم دیدن بتوان حس علاقمندی به آن اتفاق را به راحتی نشان داد. اگر به وحدت ارضی و کلیت ایران فکر می‌کنیم این نوع تئاترها می‌تواند به روابط ملی عمق ببخشد.

صالحی گفت: اگر بتوانیم پاره‌ای از این نمایش‌ها را به فضای کارگزاران خود نزدیک‌تر کنیم تاثیرات این نوع تئاترها را برای حمکرانان بیشتر می‌کنیم و آن زمان است که حکمرانان به این نوع هنرها بیشتر نگاه می‌کنند.

وی در خصوص اینکه سازمان زیباسازی شهرداری برای همکاری با کارهای هنری به ویژه جشنواره فجر شرط گذاشته است نیز گفت: آن قسمتی که به کمک سینما آمده است که جای تشکر دارد ولی نباید فراموش کنیم که هنرها رقیب هم نیستند بلکه هنرها مکمل هم هستند پس نباید در خانواده هنر احساس رقابت ایجاد شود، بنابراین در فضاهای تبلیغاتی شرایط تقریبا برابر است اما در کل سال بین حوزه شهری و هنر به خصوص هنرهای نمایشی بخشی تبلیغات و بخشی حمایت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: خیلی وقت‌ها از طریق تبلیغات خوب هم می‌توان به کمک آمد و اسپانسر جذب کرد، بنده خوشبین هستم که مجموعه شهرداری در این دوره با نگاه بهتری کار می‌کنند اما باید توجه داشت که آنها نیز محدودیت‌هایی دارند. البته مطالبه‌گری از سوی اصحاب رسانه نیز پشتوانه محکم‌تری را ایجاد می‌کند تا در این حوزه‌ها بیشتر کار شود.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه فجر دهه فجر دهه فجر مسجد ایام دهه فجر مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد ایام الله دهه فجر ایام دهه فجر معامله قرن جشنواره فیلم فجر صالحی تئاتر فجر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرهای نمایشی جشنواره تئاتر تئاتر و فیلم داشته باشند جشنواره ها پاره ای فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۴۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر

به گزارش همشهری آنلاین، فرزین محدث از بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون که این روزها به عنوان مشاور کارگردان و بازیگر در اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» به کارگردانی و آهنگسازی مهیار علیزاده نقش‌آفرینی می‌کند، درباره انگیزه‌های خود برای حضور در این اثر به خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت: متن اثر و نقشی که به بنده پیشنهاد می‌شود، از مهمترین اولویت‌هایم برای حضور در آثار نمایشی است، فرآیندی که از پس عبور آن می‌توان در یک گروه منسجم با حفظ احترام و تحکیم رفاقت‌ها به شرایط مطلوبی رسید.

وی گفت: این مسیری خواهد بود که بی‌تردید تماشاگر هم متوجه آن می‌شود و با یک اثر نمایشی در این حال و هوا ارتباط خوبی برقرار می‌کند، مسیری که برایم در «و تو هم برنگشتی» محقق شد و حضورم در این اثر را تبدیل به تجربه‌ای مطلوب و دوست داشتنی کرد.

محدث افزود: رسیدن به اجرای صحنه‌ای «و تو هم برنگشتی» حاصل یک پیشنهاد ساده برای کار نبود چرا که روند ایده تا اجرای پروژه مسیر طولانی را طی کرد؛ مسیری که از دوستی با مهیار علیزاده به واسطه محمدرضا مقدسیان آغاز شد و در نتیجه معاشرت‌های متعددی که از پس این آشنایی اتفاق افتاد به فرآیندی رسید که علیزاده موضوع فراموشی و آلزایمر و علاقه‌اش به اجرای یک اثر موسیقایی نمایشی با این موضوع را مطرح کرد.

این بازیگر تئاتر بیان کرد: سپس من، مهیار علیزاده، ساغر رجبی و محمدرضا مقدسیان جلسات متعددی را درباره شیوه اجرایی و ایده برگزار کردیم. مسیری که ابتدا قرار بود در قالب کنسرت نمایش روی صحنه باشد اما تبدیل به یک اثر نمایشی شد که طبیعتا به واسطه حضور علیزاده و علاقه‌مندی‌هایش، موسیقی نقش موثری در آن ایفا می‌کند.

وی درباره ویژگی‌های حضور در اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» اظهارداشت: همواره به عنوان یک بازیگر در مواجهه با هر اثری که به ایفای نقش می‌پردازم، تلاش می‌کنم به معایب و محاسن آن، آگاهی پیدا کنم و اگر چنین مسیری را تجربه نکنم قطعا دروغ بزرگی به خودم گفتم.

محدث گفت: با این وجود، می‌توانم بگویم حضور در اثر نمایشی موسیقایی «وتو هم برنگشتی» فارغ از نظرات متفاوتی که هر مخاطبی می‌تواند پس از تماشای آن داشته باشد برایم دربرگیرنده تجربه‌های ارزشمندی بود که فراموششان نخواهم کرد. طبیعتا رفاقت و دوستی با مهیار علیزاده، حضور در کنار هنرمند بسیار ارزنده و صاحب نامی همچون استاد محمد شمس لنگرودی و جمعی از بهترین‌های تئاتر ایران فرصت مغتنمی است که شاید دیگر برایم چنین فرصتی فراهم نمی‌شد.

بازیگر اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» که در این اثر علاوه بر بازیگری به عنوان مشاور کارگردان نیز حضور دارد، با اشاره به فضای طراحی شده بیان کرد: آنچه در صحبت‌هایمان به نتیجه رسیدیم مبتی بر این نکته بود که بتوانیم در عین یک کارگردانی ساده در یک فضای ساده، اثر ساده اما مینی مالیستی و شاعرانه‌ای را مهیا کنیم که در زمینه بازیگری هیچ یک از هنرمندان کار پیچیده‌ای انجام نمی‌دهند.

وی افزود: در این اثر، بازیگران نقش‌های ساده و شاعرانه‌ای دارند اما باید برای رسیدن به فضای ذهنی هر کدام از شخصیت‌ها، آنان را باور کنند و حالا اینکه ارائه چنین فضایی توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند یا خیر؟ پرسشی است که باید در آینده به آن پاسخ داد.

مقصودم از پذیرفتن نقش در یک اثر نمایشی، زیست در جهان آن شخصیت و تجربه یک زندگی متفاوت روی صحنه استمحدث درباره بازخورد و واکنش مخاطبان پس تماشای این اثر که در فضایی عاشقانه روایت می‌شود، اظهارداشت: بازخوردی که از مخاطبان در این شب‌ها دریافت می‌کنم، مرا یاد واکنش‌های مخاطبان پس از نقش‌آفرینم در فیلم «شاعر زباله‌ها» می‌اندازد. اثر سینمایی که سال‌ها پیش بازی کردم و در تلاش هستم که دچار تکرار نشوم، دوست دارم مخاطبی که مرا با اثری مثل «تهران، پاریس، تهران» می‌بیند، وقتی «و توهم برنگشتی» را تماشا می‌کند متوجه تفاوت و تمایز نقش‌ها بشود. نکته‌ای که بسیار روی آن تمرکز دارم و امیدوارم در انجام آن موفق بوده باشم.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دیگر به دنبال رزومه جمع کردن نیستم زیرا بر این باورم که در قاب تئاتر، بازیگری هستم که می‌توانم نمره قابل قبولی را با وجود تمام نقاط قوت و ضعف‌هایم از تماشاگر دریافت کنم. اما مقصودم از پذیرفتن نقش در یک اثر نمایشی، زیست در جهان آن شخصیت و تجربه یک زندگی متفاوت روی صحنه است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال یک پشتوانه زیستی در تجربه‌های کاریم هستم و اثر نمایشی موسیقایی «و توهم برنگشتی» یک اثر شاعرانه است که علاقه داشتم در فضای تئاتر تجربه‌اش کنم. تجربه‌ای که خودم از آن راضی هستم و امیدوارم مخاطبان هم چنین باوری داشته باشند.

محدث اظهارداشت: حتی اگر اثری را انتخاب کنم و در آینده به این باور برسم که انتخاب اشتباهی بوده است، از تجربه‌ مفیدی که در آن کار وجود داشته بهره خواهم بود. بنابراین ترسی از اشتباه کردن ندارم، زندگی را در اشتباهات اتفاق افتاده می‌بینم؛ پس با تقدیر و طبیعت «فرزین محدث» به مقابله نمی‌پردازم بلکه از آن لذت می‌برم.

به گزارش ایرنا، اثر نمایشی موسیقایی «و تو هم برنگشتی» با روایت یک عاشقانه متفاوت به نویسندگی ساغر رجبی و کارگردانی و آهنگسازی مهیار علیزاده و نقش‌آفرینی محمد شمس لنگرودی، امیرحسین فتحی، فرزین محدث، یلدا عباسی، ساغر رجبی، مریم مشهور و آرش الیگودرزی (خواننده - بازیگر)، وصال علوی (خواننده - بازیگر) ساعت ۲۱:۳۰ در تماشاخانه ملک تهران روی صحنه می‌رود.

فرزین محدث بازیگردان و مشاور کارگردان، محمدرضا مقدسیان مشاور پروژه، رها جهانشاهی مجری طرح و مدیر تولید، فاطمه تقوی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، مرتضی فربد طراح صحنه، علی کوزه گر طراح نور، شقایق محمودی طراح لباس، کاوه عابدین صداگذار، علیرضا لاجورد، سعید شجاعی و علیرضا ترابی (ساخت تیزر، عکاسی و گرافیک) از دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند.

علیزاده درباره این پروژه نمایشی موسیقایی متفاوت نوشته است: «زمانی که همه چیز در حال نابودی است، گذشته به سمتت هجوم می‌آورد…؛ «و تو هم برنگشتی» درامی در ستایش زندگی و نشان دهنده نحوه تقابل انسان مدرن با گذشته، امروز و آینده خود است.»

کد خبر 846884 منبع: ایرنا برچسب‌ها موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا مجموعه فرهنگی تئاتر شهر تئاتر

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین شهر برگزار می‌شود
  • نصرت‌الله میرزایی درگذشت