Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرزاق موسوی در بیست و هشتمین اجلاس شورای عالی استان ها با اشاره به تصویب لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اقدام شایسته‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی بود، اما بحث من ایرادی است که شورای نگهبان به لایحه درآمد پایدار مصوب مجلس شورای اسلامی گرفته است و باید گفت که شورای عالی استان‌ها کمتر به حل مشکل شورا‌ها پرداخته و امیدوارم در سال سوم روی حل مسائل وقت بگذاریم و اگر لازم بود کمیسیونی به نام کمیسیون مدیریت شهری و روستایی یا شورا‌ها ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نامه نگاری انجام شده از سوی شورای نگهبان با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان در نامه‌ای که در تاریخ ۸ دی ماه سال جاری به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت در حوزه درآمد‌های پایدار با این استدلال که چون وظایف و صلاحیت‌های زائد برای نظارت بر شورا‌ها در نظر گرفته شده، این مصوبه در تعارض با اصل ۱۰۰ قانون اساسی است و باید رد شود.

موسوی با اشاره به چند بند قانون اساسی گفت: اصل ششم قانون اساسی تصریح می‌کند که در جمهوری اسلامی امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود و از راه انتخابات، انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سرانجام برسد.

نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان‌ها افزود: در اصل هفتم قانون اساسی آمده است، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل و بخش روستا از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور هستند.

وی ادامه داد: در اصل یکصد و سوم قانون اساسی آمده است استانداران، فرمانداران و بخشداران و سایر مقامات کشوری تعیین شده از طرف دولت در حدود اختیارات شورا ملزم به رعایت تصمیمات هستند.

موسوی بیان کرد: یکی از منابع تفسیری قانون اساسی اندیشه‌های امام خمینی (ره) است که او به عنوان بنیانگذار و معمار این انقلاب در مورخ ۹ اردیبهشت سال ۵۸ خود به شورای انقلاب فرمان می‌دهد که آیین نامه شورا‌های شهر و روستا را تهیه و ابلاغ کند.

نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان‌ها با اشاره به نظرات مقام معظم رهبری در حوزه شورا‌های اسلامی شهر و روستا گفت: اصل ایجاد شورا‌های اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی نشان دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت‌ها و دیدگاه‌ها در اداره امور کشور است و این موضوع نقطه مقابل نظام‌های ارتجاعی و استبدادی است.

وی ادامه داد: بنا به گفته مقام معظم رهبری شورا‌ها مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور مردم هستند.

موسوی تأکید کرد: از شورای محترم نگهبان انتظار می‌رود در جهت اعمال حاکمیت مردم در تعیین سرنوشت و استفاده از مشارکت آنان در اداره شهر و روستا و افزایش اعتماد عمومی کاهش هزینه‌های اداره شهر و روستا زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت شورا‌ها و از جمله حق رد عوارض این نهاد را که از مصرحات قانون اساسی جمهوری اسلامی است به رسمیت بشناسد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شورای نگهبان شهری و روستایی لایحه مجلس شورای اسلامی شورای عالی استان ها شورای عالی استان ها مجلس شورای اسلامی درآمد های پایدار جمهوری اسلامی شورای نگهبان لایحه درآمد قانون اساسی شهر و روستا امور کشور شورا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۷۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ ولی پوری در مراسم روز ملی شورا‌ها گفت: اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا امروز مشاوران مسئولان اجرایی استان هستند امروز نقش شورا‌ها در تصمیم گیری‌ها بسیار مشخص است.   او ادامه داد: شورا‌های اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی هستند، زیرا به نقش مردم در تصمیم گیری برای تمامی نقاط کشور حتی روستا‌ها اشاره دارند.   ولی پوری اضافه کرد: نقش شورا‌ها در مسائل سیاسی هم بسیار مهم است. حدود یکسال دیگر قرار است انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری در کشور برگزار شود و تا کمتر از دو هفته دیگر هم مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان برگزار می‌شود و ما در ستاد انتخابات استان به کمک شورا‌های اسلامی برای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور نیاز داریم.   معاون سیاسی اجتماعی استاندار البرز گفت: دور دوم انتخابات با حضور ۱۷ هزار نیروی آموزش دیده انجام می‌شود و به عنوان یک رویداد بزرگ سیاسی اجتماعی همه ما برای برگزاری هرچه بهتر آن وظیفه داریم.   ولی پوری گفت: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی متعلق به گروه خاصی نیست و صاحب اصلی آن مردم هستند. در انتخابات مردمی ایران دولت نقش مجری را دارد و برگزاری آن به عهده مردم است.

دیگر خبرها

  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز