Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: عربستان از یک دادگاه مخفی تأسیس شده برای محاکمه پرونده‌های تروریسم، برای سرکوب منتقدین و شیعیان اقلیت استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه گفت، عربستان سعودی از یک دادگاه مخفی تأسیس شده برای محاکمه پرونده‌های تروریسم به عنوان "سلاح سرکوب" برای زندانی کردن منتقدین، فعالان، روزنامه نگاران، روحانیون و شیعیان مسلمان اقلیت استفاده و برخی را به مرگ و اعدام محکوم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این سازمان حقوق بشر مستقر در لندن اسناد دادگاه‌ها را بررسی و با فعالان و وکلای مدافع برای تهیه این گزارش ۵۳ صفحه‌ای صحبت کرده است که به روشن شدن روند رسیدگی‌ها در این دادگاه‌های محرمانه کمک کرده است.

در این گزارش آمده است محاکمه‌ها در این دادگاه‌ها "تمسخر عدالت" بوده است و قضات این دادگاه‌ها "همدست کسانی هستند که می‌خواهند کسانی را که شهامت اعتراض به آن‌ها را دارند، مجازات کنند. "

این دادگاه که در سال ۲۰۰۸ و در تلاش برای مجازات جرائم مربوط به ترور تاسیس شد، دادگاه در سال ۲۰۱۱ محاکمه منتقدان دولت را براساس قوانینی کاملاً ضد تروریسم که در آن‌ها توهین به پادشاه سلمان و محمد بن سلمان ولیعهد را مجازات می‌کند، آغاز کرد.

سازمان عفو بین الملل گفت برخی از اتهامات متداول که در این دادگاه رسیدگی می‌شود شامل "نافرمانی از حاکم عربستان سعودی، زیر سؤال بردن صداقت مقامات، تلاش برای ایجاد اختلال در امنیت و تحریک بی نظمی با فراخوان تظاهرات و انتشار اطلاعات نادرست به گروه‌های خارجی" است.

این سازمان همچنین گفت لفاظی‌های دولت درباره اصلاحات در دوره ولیعهد با واقعیت‌ها در این پادشاهی کاملا تناقض دارد به گونه‌ای که فعالان حقوق زنان و ده‌ها منتقد شاهزاده جوان زندانی یا به اتهامات مبهمی مربوط به امنیت ملی محاکمه می‌شوند. برخی از این منتقدان از جمله سلمان الاوندا روحانی اصلاح طلب به مرگ محکوم می‌شوند.

شاهزاده محمد پس از کشتن جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه در سال ۲۰۱۸ با انتقادات شدید بین المللی مواجه شد.

یک دادگاه جنایی عربستان سعودی پنج نفر را در ارتباط با این پرونده به مرگ محکوم کرد، اما در این محاکمه هیچ مقام عالی رتبه سعودی مسئول شناخته نشد.

زمانی که دادگاه مبارزه با تروریسم ایجاد شد، قرار بود در آن مظنون‌های مرتبط با القاعده محاکمه شوند، اما در اواسط سال ۲۰۱۱ - همان سالی که اعتراضات بهار عربی در منطقه گسترش پیدا کرد و حتی به تهدیدی برای سرنگونی این پادشاهی تبدیل شد- ماموریت این دادگاه تغییر کرد. در آن سال محاکمه ۱۶ اصلاح طلب از شهر ساحلی جده به این دادگاه ارجاع داده شد.

سازمان عفو بین الملل پرونده‌های ۹۵ نفر را که بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ در این دادگاه محاکمه شده اند، بررسی کرده است. از این تعداد ۶۸ نفر شیعه بودند که بیشتر آن‌ها به علت مشارکت در اعتراضات ضد دولتی محاکمه شدند. از این تعداد ۲۷ نفر نیز به علت فعالیت‌ها یا اظهارنظر‌های سیاسی تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

سازمان عفو بین الملل گفت" در همه این پرونده ها.. روند محاکمه کاملا غیرعادلانه بوده است. "
این سازمان در جریان تحقیقات درباره این پرونده‌ها با چند آژانس سعودی تماس گرفت که تنها کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی به این درخواست‌ها پاسخ داد و گفت این دادگاه از همان قوانین و روند‌های دیگر دادگاه‌های جنایی پیروی می‌کند.
این گروه افزود" دست کم ۲۰ مرد شیعه در این دادگاه محاکمه و به اعدام محکوم شده اند. از این تعداد حکم ۱۷ نفر اجرا شده است. "همانند دیگر گروه‌های حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل نیز اجازه نیافت این تحقیقات را در داخل عربستان سعودی انجام دهد.

لینک کوتاه: asriran.com/002zMU

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عربستان سعودی مخالفان سازمان عفو بین الملل عربستان سعودی دادگاه ها پرونده ها یک دادگاه حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ابراز نگرانی از همکاری های نظامی ایران، روسیه و کره شمالی مدعی شد که پیشنهادات نظامی روسیه به ایران و کره شمالی می تواند منجر به افزایش بی ثباتی منطقه خاورمیانه شود.

به گزارش ایرنا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما در سال های گذشته شاهد همکاری نظامی ایران و کره شمالی بوده ایم اما توسعه گسترده پهپادها در همکاری ایران و روسیه در طول دو سال گذشته امری جدید بوده است.

او تصریح کرد: همچنین همکاری گسترده نظامی روسیه و کره شمالی نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است. ما همچنین از نزدیک پیشنهادات نظامی روسیه به ایران و کره شمالی را که می تواند منجر به بی ثباتی در خاورمیانه و منطقه هند و اقیانوسیه شود، از نزدیک دنبال می کنیم.

مشاور امنیت ملی بایدن اضافه کرد: «اگر روسیه به ایران سلاح بدهد این موضوع ثبات در خاورمیانه را متزلزل می‌کند».

سالیوان مدعی شد: وضعیت کنونی در ارتباط با ایران در مقایسه با چند هفته گذشته متفاوت است. پس از حمله بی پروا و بی‌سابقه ۱۰ روز پیش ایران به اسرائیل، کشورهای گروه ۷ تصمیم گرفتند که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کنند.

مشاور امنیت ملی بایدن گفت: آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در این زمینه با هم هماهنگ هستند. کنگره آمریکا اختیارات جدیدی به دولت خواهد داد که ما با استفاده از آنها به منزوی کردن بیشتر ایران و افزایش فشار بر آن ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا همچنین از احتمال سفر خود به عربستان سعودی در چند هفته آینده خبر داد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را سه هفته پیش به دلیل آسیب به قفسه سینه و شکسته شدن یک دنده اش، به تعویق انداخت.

انتظار می رفت سالیوان با ولیعهد عربستان دیدار کند تا پیش نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان سعودی و تفاهمات مربوط به حمایت واشنگتن از برنامه هسته ای غیرنظامی عربستان را مورد بحث قرار دهد.

مقامات آمریکایی امیدوارند این توافقنامه ها بتواند راه را برای عادی سازی روابط با اسرائیل هموار کند و به توافقی دوجانبه با سعودی ها برسند و به طور بالقوه آن را به نتانیاهو ارائه کنند، که یکی از شرایط توافق، تعهد به راهکار دو کشوری باشد.

در این صورت، نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می شود: اگر موافقت کند، می تواند یک توافق صلح با عربستان سعودی را به دست آورد. اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک مرد مخالف جلوه کند و حمایت باقی مانده از سوی آمریکا را از دست بدهد.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا اذعان می کنند که شانس بسیار کمی برای دستیابی به توافقنامه عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل وجود دارد.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و دولت اسرائیل باید به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راه کاردو کشور متعهد شود.

به نظر نمی رسد نتانیاهو به سمت پایان دادن به جنگ حرکت کند و او نه تنها با راهکار دو کشوری مخالف است، بلکه صرفاً ایده اجازه دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره غزه پس از جنگ را رد می کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • قصاص یک زن و ۲ مرد در زندان
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • اعلام جنگ علیه ترامپ!
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد