Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در روز‌های اخیر و پس از رونمایی سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در کنار نظرات مثبت در خصوص تولید داخلی این تندیس، انتقاد‌هایی نیز مطرح شد. برخی منتقدان مصرف سرب در تولید سیمرغ بزرگترین رویداد سینمایی کشور را ایراد کار تولیدکننده دانستند.

برخی دیگر صنایع دستی بودن محصول را زیر سؤال بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در صورتی است که اکثر فعالان و مسئولان عرصه صنایع دستی تولید تندیس سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در داخل کشور را کار مثبت و خوبی می‌دانند.

ما در این باره با برخی فعالان رشته شیشه‌گری صحبت کردیم تا نظر آن‌ها را درباره کیفیت تولید داخلی سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جویا شویم.

محمدحسین فانوسچی فعال رشته شیشه‌گری، به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نزدیک به ۶۵۰۰ نوع شیشه وجود دارد؛ سیلیس عنصر اولیه تولید شیشه است و باید بدانیم در تولید انواع شیشه سیلیس با اکسید‌های مختلف ترکیب می‌شود.

او افزود: یکی از انواع شیشه با نام کریستال شناخته می‌شود. کریستال شیشه‌ای است که از ترکیب سیلیس با اکسید سرب ساخته می‌شود. پس محصولاتی که از جنس کریستال ساخته می‌شوند، ۲۴ یا ۲۵ درصد سرب دارند.


این هنرمند رشته شیشه‌گری بیان کرد: ما پارسال یا سال‌های گذشته تندیس‌های جشنواره فیلم فجر را از کشور‌های دیگر وارد می‌کردیم و نظرمان این بود که می‌توانیم با بها دادن به هنرمندان، سیمرغ جشنواره فیلم فجر را در داخل کشور تولید کنیم. به عنوان یک فرد با تجربه در رشته شیشه‌گری تولید این محصول در داخل کشور را کار خوبی می‌دانم.

این فعال رشته شیشه‌گری اظهار کرد: برخی از افراد می‌گویند سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر محصول صنایع دستی نیست. در اینجا باید گفت تراش تندیس و نقاشی روی آن در عرصه صنایع دستی تعریف شده‌ است. حتی کارخانه بلورسازی نیز تعریف‌شده صنایع دستی است.

مرتضی وفایی، هنرمند فعال در عرصه شیشه گری سنتی نیز درباره کیفیت تندیس سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: مصرف سرب در محصولات ویترینی شیشه‌ای مشکلی ندارد و از نظر من تولید تندیس سیمرغ جشنواره فیلم فجر در داخل کشور ارزشمند است.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی جشنواره فیلم فجر سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر داخل کشور تندیس سیمرغ صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۰۹۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: فرآیند احیای رشته چادر شب‌بافی از رشته‌های منسوخ شده استان آغاز شده است.
مهراب محمدی افزود: چادر شب‌بافی یکی از صنایع‌دستی سنتی جهارمحال و بختیاری بوده که در گذشته با پارچه‌های رنگارنگ به جنس ابریشم یا پنبه و به شکل چهارخانه بافته می‌شد.
معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: این در حالی است که سال‌هاست این محصول صنایع‌دستی رونقی نداشت و به دست فراموشی سپرده شده بود.
وی گفت: کارشناسان معتقدند یکی از کاربرد‌های چادر شب‌باف، به‌عنوان روانداز بوده که در شب از آن استفاده می‌‎شده و به‌همین علت با این عنوان نام‌گذاری شده است.
محمدی روپوش برای رختخواب‌ها، ملحفه‌ها، پرده و نورگیر از دیگر کاربرد‌های چادر شب‌باف دانست و یادآور شد: نخستین فرایند برای احیای رشته‌های صنایع‌دستی فراموش شده، برگزاری دوره‌های آموزشی است.
معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در این رابطه ابتدا مربی مربوط به آن رشته انتخاب، سپس از هنرجویان ثبت‌نام می‌شود.
وی گفت: پس از آن با برگزاری دوره‌های آموزشی افراد می‌توانند با شیوه تولید صنایع‌دستی مربوطه آشنا و در گام بعدی خود اقدام به تولید محصول کنند.
محمدی تأکید کرد: هنرجویان پس از دریافت گواهی می‌توانند از مزایایی مانند بیمه و دریافت تسهیلات برخوردار شوند.
معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: همچنین علاوه‌بر تلاش برای رشته‌هایی مانند چادر شب‌بافی کاربری‌های جدید تعریف می‌شود تا بازاریابی و فروش محصولات هم موفق باشد.
وی گفت: تلاش می‌شود هر سال یک رشته صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری را احیا کرد.

دیگر خبرها

  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و عکس جاذبه‌های شیراز در سئول
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی