دبیر جشن منتقدان سینما در گفت و گو با "عصرایران": با بحران جدی مخاطب مواجه هستیم
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۱۲۳۴۶
دبیر سه دوره جشن انجمن منتقدان: مشکل اساسی فیلم هایی که تاکنون در جشنواره دیده ایم، همچنان فیلمنامه است و بر اساس یک ایده یک خطی می خواهیم یک فیلم را به جلو ببریم که بیشتر مواقع نتیجه خوبی مشاهده نمی شود.
جعفر گودرزی، عضو هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در گفت و گو با خبرنگار "عصرایران" در مورد فیلمهای جشنواره فجر گفت: تا زمانی که در سینما بر اساس فیلمنامه کامل و درست جلو نرویم پیشرفتی مشاهده نخواهد شد و کار خاصی نخواهیم دید؛ هر فیلمی که قصه دارد و درست جلو رفته قطعا تواتسته با مخاطب ارتباط برقرار کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه حجم زیادی از فیلم های این دوره جشنواره فیلم فجر متاسفانه به سمت سیاه نمایی و نمایش فلاکت رفته که شاید دلیل آن ریشه در اوضاع جامعه دارد، اظهار کرد: این خشم، عصیان و سرکشی فیلم ها آیا بازتابی از وضعیت جامعه است؟ امیدوارم این چنین نباشد و فقط یک موج زودگذر باشد چون درست است مشکلات متعددی در جامعه وجود دارد اما انقدر هم با جامعه عصیانگر، خشمگین و تلخی مواجه نیستیم.
گودرزی افزود: با این اوصاف تا اینجای جشنواره فیلمهایی مانند «قصیده گاو سفید»، «شنای پروانه»، «تومان» که به نظر من فیلم درستی است که زندگی در آن جاری است، به همراه فیلم «روز صفر» و «درخت گردو» از فیلم های مورد علاقه من تا کنون در جشنواره بوده است و باید دیگر آثار را تا روز آخر مشاهده کنیم شاید آثار بهتری نیز در این دوره جشنواره در انتظار ما باشد.
«درخت گردو» و «تومان»؛ دو فیلم مورد توجه
دبیر سه دوره جشن انجمن منتقدان گفت: از بین این آثار ، فیلم «درخت گردو» و «تومان» دو فیلم برتر من در جشنواره تاکنون بوده است؛ فیلم «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان در مورد مساله بمباران شیمیایی سردشت است که هنوز تبعات آن وجود دارد و هیچوقت در سینما در مورد آن حادثه صحبت نشده و حتی در سینمای مستند نیز به آن حادثه نزدیک نشده ایم و به مردم این فاجعه را نشان نداده ایم.
گودرزی با اشاره به اینکه مهدویان خیلی درست به سوژه نزدیک شده است، اظهار کرد: فضاسازی بی نظیر است و او چقدر خوب می داند در نشان دادن این صحنه ها و بازسازی ها کمتر باید دیالوگ گفته شود و بازیگر نباید صحبت کند تا مخاطب با جزییات و تصویر در جریان این اتفاقات قرار گیرد. در جریان زندگی یک خانواده شرافتمند قرار می گیریم و می بینیم درخت گردو به عنوان نماد عظمت و باروری در مناطق کردنشین چقدر اینجا درست تعریف می شود.
_______________________________________________
در این رابطه بیشتر بخوانید:
روز پنجم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلمها و حاشیهها (+عکس)تمام فیلمهای حاضر در جشنواره فجر امسال/ شرایط تولید، شانس جوایز، حاشیهها و ... (+عکس)
روز چهارم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلمها و حاشیهها (+عکس)
__________________________________________________
از بازی پیمان معادی در «درخت گردو» نمی توان گذشت
وی با بیان اینکه مهدویان با ساخت چند اثر نشان داده روانشناسی ارتباط با مخاطب را خوب بلد است، گفت: از بازی و گریم بی نظیر پیمان معادی در این فیلم نیز نمی توان گذشت.
گودرزی افزود: فیلم «تومان» هم دیگر فیلم کنجکاوی برانگیز این دوره جشنواره از دید من است. فیلمی که خود زندگی است و حتی زمان بلند فیلم مخاطب را خیلی آزار نمی دهد. باید لحظه به لحظه با این فیلم همراه شد و دوربین هم مانند شخصیت های فیلم آرام و قرار ندارد و قصه ای شبیه این روزهای جوانان ما را روایت می کند که با آزمون و خطا پیش می روند. فیلم خاصی است که ممکن است هر کسی آن را دوست نداشته باشد و ممکن است دیدگاه صفر و صدی در مورد آن وجود داشته باشد.
این منتقد سینما با بیان اینکه اکنون ژانر در سینمای ایران معنایی ندارد، اظهار کرد: این به سیاستگذاری ها برمی گردد که باید بدانیم ما در طول سال به همه مدل فیلمی نیاز داریم؛ باید فیلمنامه ها را تقسیم کنیم و با اصلاح سیاستگذاری ها به سمت تنوع در تولید آثار متفاوت برای مخاطبان متفاوت حرکت کنیم.
با بحران جدی مخاطب مواجه هستیم
گودرزی تصریح کرد: در بحث ارتقای کیفیت آثار و مراقبت اقدامی به خصوص از سوی مسئولین انجام نشده است و ما اکنون با بحران جدی مخاطب مواجه هستیم؛ دیگر سینما جایگاهی در خانواده ها ندارد. باید با تنوع مضامین و ژانر و تمهیدات دیگر مردم را بار دیگر با سینماها آشتی دهیم و در سبد زندگی شان سینما را قرار دهیم.
دبیر سیزدهمین شب انجمن منتقدان سینما در واکنش به این مساله که شنیده می شود آثار جشنواره به صورت گسترده در سطح کشور در حال اکران است، گفت: در مورد اکران گسترده فیلم های جشنواره در تهران و شهرستان ها باید بگویم این جریان تنور جشنواره را داغ می کند اما شنیده شده تهیه کننده ها در برخی شهرها تنها به اکران تک سانس رضایت می دهند.
وی افزود: اگر در حجم وسیع به تعدد سانس ها برسیم در اکران عمومی به دیده شدن فیلم آسیب می زند و این مساله در همان دوره های گذشته که تجربه مدیریت روابط عمومی جشنواره را داشتم نیز مورد بحث و بررسی بود. در این دوره نیز باید بررسی کرد و راه هایی که صاحبان آثار ضرر نکنند را در اولویت قرار داد.
لینک کوتاه: asriran.com/002zNH
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سینمای ایران جعفر گودرزی سینما دوره جشنواره انجمن منتقدان جشنواره فجر درخت گردو حاشیه ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۲۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
ایسنا/اصفهان تماشاخانۀ ماه در عمارت تاریخی سعدی اصفهان، میزبان نمایشی بر پایه هویت، خودشناسی و شناخت حقیقتِ خویشتن است. نمایش «تشریفات ساده» ازاینرو اهمیت دارد که بر ضرورت خودشناسی بهعنوان کلید گذر از جهل و ظلمت به سمت آگاهی و نور تأکید دارد.
سعید امیرسلیمانی، کارگردان نمایش «تشریفات ساده» در گفتوگو با ایسنا و ضمن اشاره به اینکه نمایش «تشریفات ساده» روایتی بر پایه هویت، خودشناسی و شناخت حقیقت خویشتن است، بیان کرد: داستان این نمایش در یک شب سرد بارانی در ناکجاآباد میگذرد و محور آن کشف رمز از پرونده قتلی معماگونه است. صورت مقتول کاملاً از بین رفته و قابل شناسایی نیست و تنها مظنون پرونده نیز نه برگۀ هویتی دارد و نه به یاد میآورد که در شبانهروز گذشته چه بر او گذشته است. متهم مدام ضدونقیض می گوید، دروغ می بافد و خود حقیقیاش را کتمان میکند.
او در خصوص چگونگی شکلگیری ایده این نمایش افزود: من در سال ۱۳۸۵ زمانی که فیلم «تشریفات ساده» از «جوزپه تورناتوره» را در شبکه ۴ دیدم، داستان فیلم به دغدغه اصلی من تبدیل شد و میخواستم با بیان این دغدغه، یک نمایش هدفمند را به مخاطب ارائه دهم. سعی من بر این بود که در این نمایش برخلاف بسیاری از نمایشهای دیگر، به جای تلاش برای خنداندن و سرگرم گردن مخاطب، به دنبال انتقال مفهوم، اندیشه و پیام باشم.
این کارگردان با تأکید دوباره مبنی بر اینکه «تشریفات ساده» یک نمایش دغدغهمند و هدفمند است و به دلیل تلفیق سینما و تئاتر، نسبت به کارهای دیگر متفاوت است، اضافه کرد: تم نمایش «تشریفات ساده» هویت و خودشناسی است. کلید گذر از جهل و ظلمت به سمت آگاهی و نور. این نمایش قبل از کرونا آماده اجرا بود ولی با شیوع کرونا اجرای آن چندین سال متوقف شد و بالاخره امسال فرصت اجرای آن را پیدا کردیم.
او افزود: نمایش «تشریفات ساده» برای مخاطب بالای ۱۲ سال مناسب است و علاوه بر مخاطب عام، می تواند برای علاقهمندان به حوزههای روانشناسی و ادبیات نیز جذاب و مفید باشد.
امیرسلیمانی خاطرنشان کرد: عدمحمایت مالی یکی از مشکلات اصلی هنرمندان تئاتر در اصفهان است که باعث شده بسیاری از هنرمندان نیز به دلیل شرایط اقتصادی تمایلی به فعالیت در حوزه تئاتر نداشته باشند. همچنین با توجه به افزایش هزینهها و قیمت بلیت، هر ساله از تعداد مخاطبان تئاتر نیز کاسته می شود. علاوه بر این کمبود پلاتو تمرین و سالن اجرا در شهر اصفهان در مقایسه با تعداد هنرمندان، فارغ التحصیلان و علاقهمندان به تئاتر و نیز هزینه اجاره بها برخی از سالنهای تئاتر سبب شده که هنرمندان به مرور زمان به دلیل عدم حمایت، کمبود امکانات، هزینههای بالا و مشکلات مالی از این فضا فاصله بگیرند.
او اضافه کرد: در نمایش «تشریفات ساده»، فرشید ایل بیگ، سامیار سرافراز، مهدی معین، الهام سادات ایون، مهران کاشی و امیرعباس فصیحی به ایفای نقش پرداختهاند. همچنین مجید بدیع زاده بهعنوان تهیهکننده و رضا کنگازیان بهعنوان مدیر روابط عمومی در این نمایش حضور دارند.
به گزارش ایسنا، نمایش «تشریفات ساده» تا ۱۳ اردیبهشتماه هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه ماه حوزۀ هنری استان اصفهان، واقع در خیابان استانداری به روی صحنه میرود و علاقهمندان میتوانند برای تهیه بلیت این نمایش به سایت تیوال مراجعه کنند.
انتهای پیام