Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، صید و صیادی یکی از مشاغل سخت اما لذت بخش در شهرستان‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان و در کنار آب‌های نیلگون سواحل مکران است.

از این رو شغل اکثر مردم دو شهرستان چابهار و کنارک که در کنار سواحل مکران زندگی می‌کنند از ایام قدیم تاکنون روی صید و صیادی متمرکز بوده است.

از سوی دیگر با توجه به خطرات دریا و این روزها هم وجود دزدان دریایی که همچنان هم تعدادی از صیادان بلوچستانی در چنگال آنها گرفتار هستند، پرداختن به این شغل نیازمند دلی به معنای واقعی دریایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با همه این شرایط و مشکلات همچنان صیادان دریا دل شهرستان‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان جهت امرار معاش خود به دل دریا میزند.

از همین رو خبرنگار مهر به سراغ یکی از صیادان نمونه کشوری که به دلیل استعداد فراوان در صید و صیادی نوین نامش در ایران اسلامی و حتی جهان سر زبان افتاده است، رفته است.

عمر بازرگان نخبه صید و صیادی کشور از دیار دریادلان شهرستان کنارک است که از سوی سازمان شیلات و یونیدو (سازمان جهانی کیفیت و بهبود و حفظ و ذخایر آبزیان دریای) برای کسب تجارب بیشتر به کشور ژاپن اعزام شده است.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

لطفاً بیوگرافی زندگی تان و اینکه چطور شد به صید و صیادی نوین علاقه پیدا کردید را برای ما شرح بدهید؟

از دوران کودکی علاقه خاصی به صیادی داشتم به طوری که بعد از ظهرها که تعطیل بودم به همراه بزرگترها به دریا می‌رفتم و در خصوص علاقه به صیادی نوین نیز باید عرض کنم همیشه دوست داشتم صیادان ما از صید سنتی به صید نوین یا همان «لانگ لاین» روی بیاورند.

علت سفرتان به کشور ژاپن چیست؟

همیشه دوست داشتم به کشورهای مختلفی که در زمینه صید و صیادی، نامی سر زبان‌ها دارند سفر کنم و ضمن کسب تجربه، تجارب خود را با صیادان دیگر ایران اسلامی به اشتراک بگذارم.

آیا به عنوان ناخدای لنج هم فعالیت داشته‌اید؟

من اکنون سی و شش سال دارم که ۲۳ سال از آن با صید و صیادی گذشته است و مدتی هم به عنوان ناخدای لنج فعالیت کرده‌ام که تجارب خوبی برایم به همراه داشت.

موفقیت‌های شما در زمینه صید و صیادی چه بوده است؟

در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۷ به دلیل تلاش برای ترویج صید و صیادی نوین به ویژه صید «لانگ لاین» به عنوان صیاد نمونه کشوری انتخاب شده‌ام.

آیا با سازمان شیلات ایران همکاری داشته‌اید؟

بله ۱۲ سال است که همواره با سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران همکاری دارم و هر کار تحقیقاتی که این سازمان در دریا داشته است همکاری داشته‌ام و در به هر ماهی و آبزی که آنها در دریا برای کار تحقیقاتی خودشان لازم داشته اند من برایشان فراهم می‌کردم.

انتظار شما به عنوان نماینده صیادان استان سیستان و بلوچستان از مسئولین استانی و کشوری چیست؟

ضمن تقدیر و تشکر از سازمان شیلات ایران و سازمان یونیدو که همواره حامی صیادان هستند اما با توجه به ظرفیت و توانمندی صیادان استان سیستان و بلوچستان و داشتن دریای بکر در سواحل مکران از دولت و مسئولین محترم انتظار داریم حمایت و همکاری بیشتری با صیادان داشته باشند تا در این زمینه به جایگاه واقعی خودمان که همانا رسیدن به جایگاه سایر کشورهای مطرح در زمینه صید و صیادی است، دست پیدا کنیم.

در مجموع آن چیزی که واضح است این است که حوزه شیلات یکی از بخش‌های کم هزینه برای ایجاد اشتغال در جنوب سیستان و بلوچستان است که می‌تواند علاوه بر آمار فعلی، اشتغال را در این منطقه محروم به چند برابر افزایش دهد.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 جشنواره فیلم فجر ۳۸ ویروس کرونا استان سیستان و بلوچستان اشتغال ایجاد اشتغال ژاپن سیستان و بلوچستان انتخابات 98 بودجه 99 جشنواره فیلم فجر ۳۸ ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی استان سیستان و بلوچستان زمینه صید و صیادی سازمان شیلات سواحل مکران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۳۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود کارخانه نوین باعث بی کیفیتی‌ آسفالت بجنورد می‌شود

نائب رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: نبود کارخانه نوین و پیشرفته آسفالت از مهم‌ترین موانع بر سر راه توسعه ‌جاده‌های شهری در بجنورد است که باعث پایین آمدن کیفیت آسفالت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌شمالی، علی اربابی امروز _دوشنبه‌دهم‌اردیبهشت_ در نشست خبری اظهار کرد: در ابتدای شروع به کار دوره فعلی شورا، ۷۰ هزار متر مربع از فضای بجنورد آسفالت بود که این آمار پس از یکسال و در ۱۴۰۱ به ۱۸۰ هزار مترمربع رسید.

وی افزود: سال ۱۴۰۲ میزان آسفالت بجنورد به ۲۳۱ هزار متر مربع رسید که برآورد می‌شود این مقدار در سال جدید به ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار مترمربع برسد.

نایب رئیس شورای اسلامی بجنورد خاطرنشان کرد: نبود کارخانه نوین و پیشرفته آسفالت از مهم‌ترین موانع بر سر توسعه جاده‌های شهری در بجنورد است که باعث پایین آمدن کیفیت آسفالت می‌شود.

اربابی تصریح کرد: نبود تقاطع همسطح در میدان‌خرمشهر بجنورد بعنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهر است که در گام اول نصب چراغ قرمز انجام شد، اما پاسخگوی نیازهای میدان نیست و برای سال جاری به منظور ایجاد تقاطع هم‌سطح در آن بودجه در نظر گرفته شده‌است.

وی اضافه کرد: ایجاد پارکینگ طبقاتی در بجنورد نیز بعنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه مدیریت شهری در نظر گرفته‌می‌شود.

یوسف مغروری، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر بجنورد تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ بودجه شورای شهر ۸۹۴ میلیارد تومان بود که در سال جاری به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی گفت: بر اساس احصای شرایط بجنورد به منظور به حد نرمال رساندن حوزه‌های مختلف شهری، سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای شورای شهر نیاز بود که به نتیجه نرسید.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر بجنورد افزود: شورای شهر بجنورد پنج کارگروه درآمدی را در راستای تحقق و تخصیص بودجه سال ۱۴۰۳ تشکیل داده است.

کد خبر 749121

دیگر خبرها

  • آمریکا تصاویر اولیه از اسکله موقت در سواحل غزه را منتشر کرد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • نبود کارخانه نوین باعث بی کیفیتی‌ آسفالت بجنورد می‌شود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد