Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محسن سروش در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه هنگام استفاده از واژه روماتیسم تنها منظور ما التهاب مفصلی یا روماتیسم قلبی نیست، گفت: روماتیسم برخی بیماری‌های سیستمیک است که می‌تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند و بیش از ۱۰۰ نوع بیماری وجود دارد که در طبقه بندی روماتیسم قرار می‌گیرد، اما از آنجایی که شایع‌ترین علامتی که ایجاد می‌کنند مشکلات مفصلی است، روماتیسم به عنوان بیماری مفصلی برای مردم شناخته شده‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در خصوص علل روماتیسم با بیان اینکه زمینه استعداد ژنتیکی نقش موثری دارد، اظهار کرد: البته این به آن معنا نیست که الزاما فرد مبتلا باید در خانواده خود نیز شخصی مبتلا به روماتیسم را داشته باشد بلکه ممکن است تنها ژن بیماری به فرد منتقل و باعث به وجود آمدن استعداد ژنتیکی در فرد شده باشد که عوامل دیگری همچون استرس، عفونت، مشکلات فکری و... باعث بروز بیماری شود. از طرفی ممکن است فردی ژن ابتلا را داشته باشد، اما شرایط برای بروز بیماری در او فراهم نشود.

سروش با اشاره به اینکه شخصی که رماتیسم مفصلی دارد ممکن است به جز مفاصل، سایر قسمت‌های بدنش نیز درگیر بیماری باشد، خاطرنشان کرد: در اکثر موارد اگر بیمار درمان نشود علائم به جز مفصل‌ها در سایر نقاط بدن نیز مشاهده خواهد شد.

وی در خصوص میزان شیوع رماتیسم میان مردان و زنان، بیان کرد: بسته به نوع روماتیسم، درصد شیوع در مردان و زنان متفاوت است اما، به طور کلی رماتیسم در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است، اما در جزئیات و بررسی تک تک انواع رماتیسم درمی‌یابیم برخی از انواع رماتیسم در زنان و برخی در مردان با شیوع بالاتری روبرو است. به عنوان مثال روماتیسم معروف آرتریت روماتوئید در خانم‌ها دو تا سه برابر شایع‌تر از آقایان است و یا بیماری لوپوس در خانم‌ها تا ۹ برابر بیشتر در خانم‌ها مشاهده شده است. از طرفی روماتیسم ستون فقرات در آقایان بیشتر است.

دبیر انجمن روماتولوژی ایران در مورد سن ابتلا به روماتیسم، اظهار کرد: امکان بروز روماتیسم از سنین کودکی تا سنین بالا بسته به نوع روماتیسم وجود دارد. به عنوان مثال بیماری لوپوس در خانم‌های جوان شیوع بیشتری دارد، اما از سوی دیگر بروز آرتریت روماتوئید در دهه چهارم و پنجم زندگی فرد اتفاق می‌افتد. تب روماتیسمی معروف که با عوارض قلبی همراه بود و مردم شناخت بیشتری از آن داشتند، بیشتر در سینین دهه اول و دوم زندگی فرد دیده می‌شود و شیوع آن در سنین بالاتر بسیار کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه درمان هر نوع روماتیسم متفاوت از دیگری است، خاطرنشان کرد: استفاده از داروی ضد التهاب و دارو‌های زمینه‌ای که سیستم ایمنی بدن را تنظیم کرده تا واکنش بدن نسبت به خودش را تعدیل کند یکی از گام‌های درمانی است. بیماری‌های روماتیسمی به علت تغییراتی که در سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد به وجود می‌آیند و مصرف این دارو‌ها کمک می‌کند عوارض بیماری کاهش یابد.

سروش در ادامه در خصوص روش‌های درمانی روماتیسم، گفت: هدف ما برای کنترل بیماری‌های روماتیسمی، خاموش کردن بیماری است و نه ریشه کن کردن آن؛ البته این به معنای ناتوانی در درمان بیماری نیست اما، درمان روماتیسم کنترل بیماری در حالت خاموش است که این موضوع ممکن است مستلزم مصرف طولانی مدت دارو باشد.

وی در مورد نشانه‌های روماتیسم، بیان کرد: اگر درگیری روماتیسم در مفصل باشد، به صورت تورم، درد و التهاب در مفاصل مشخص می‌شود تا جایی که التهاب به حدی پیشرفت می‌کند که قرمزی را می‌توان اطراف مفصل دید. به طور معمول مفصل دردناک است و حرکت دادن آن با دشواری همراه است به گونه‌ای که پس از برخواستن از خواب تا چند ساعت در حرکت مفصل‌ها احساس درد وجود خواهد داشت. گاهی نیز تظاهرات بیماری در پوست مشخص می‌شود؛ از زخم‌های کوچک گرفته تا جوش‌های قرمز رنگ در ساق پا و یا بروز علائم غیر اختصاصی در ریه و چشم‌ها که نیازمند بررسی‌های بالینی بیشتر توسط متخصص است.

این متخصص در خصوص پراکندگی روماتیسم مفصلی در بدن، تصریح کرد: بسته به نوع روماتیسم، تظاهرات متفاوت خواهد بود به طور مثال در بیماری آرتریت روماتوئید بیشتر علائم در دست‌ها یعنی انگشتان دست، مچ دست، آرنج و زانو‌ها است.

وی در خاتمه تاکید کرد: در رابطه با بیماری‌های روماتیسمی مردم باید حتما به این نکته توجه کنند که این نوع از بیماری‌ها جزو بیماری‌های مزمن هستند و نمی‌توان انتظار داشت با مصرف یک دارو بیماری به طور کامل از بین برود اما، می‌توان توقع داشت که با مصرف دارو به مدت و دوز مشخص، بیماری کنترل شده و به حالت خاموش درآید. نکته قابل توجه دیگر این است که بیمار به هیچ عنوان نباید با کم شدن درد و کاهش عوارض بیماری مصرف دارو را بدون نظر پزشک قطع کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: روماتیسم التهاب مفاصل بیماری های روماتیسمی آرتریت روماتوئید خانم ها بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۸۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین

به گزارش خبرآنلاین،نوشابه‌های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می‌شوند که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

مهر در خبری نوشت:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه‌های رژیمی ممکن است باعث افزایش وزن و بیماری کبد شود.

مصرف بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که MASLD تا ۴۶٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شد که در ژوئن ۲۰۲۳ نامش تغییر یافت.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می‌شود، هیچ علامت اولیه ای ندارد. این بیماری می‌تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) تبدیل شود، یک بیماری جدی‌تر که می‌تواند منجر به زخم‌های کبدی و سیروز شود.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تأیید نشده است. پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن در پیشگیری یا معکوس کردن MASLD توصیه می‌کنند.

متخصصان سلامت معتقدند مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر نشانگرهای سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با مختل کردن میکروبیوم های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با ابتلاء به MASLD دارند.

محققان معتقدند شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند بر فرآیندهای متابولیک تأثیر گذاشته و به طور بالقوه به بروز مشکلات مرتبط با کبد منجر شود.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901755

دیگر خبرها

  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است