Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاطمه بنت حزام معروف به ام البنین(س)؛ بانوی ادیب، شجاع و ولایتمداری که ۴ فرزندش را فدای ولایت کرد.

خبرگزاری شبستان – قم: سیزدهم جمادی الثانی یادآور ارتحال یکی از بزرگترین بانوان جهان اسلام است. فاطمه بنت حِزام مشهور به ام البنین(س)، از همسران امام علی(ع) و از شخصیت‌های محترم نزد شیعیان است.


نام وی فاطمه فرزند حزام بن خالد از قبیله کلاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از زنان صدر اسلام، ادیب و شاعری فصیح است. ایشان از خانواده ای ریشه دار و دلاور بود. عامر بن مالک، جدّ مادریش که هم عصر پیامبر(ص) آنچنان شجاع بود که به وی ملاعب الاسنه (کسی که نیزه ها را به بازی می گیرد) می گفتند.


مورخان در مورد شرافت نسب ام البنين مي نويسند: «تاريخ پدران و دايي هاي ام البنين را به ما مي شناساند و ما دانستيم که آنان از سوارکاران شجاع عرب بوده و شرافت و آقايي (سيادت) آنها به حدي بوده است که حتي پادشاهان نيز به آن اذعان داشته اند.»


رویای صادق و تولد حضرت ام البنین(س)


در کتب تاريخي نوشته اند: حَزام بن خالد به همراه جمعي از «بني کلاب» به سفر رفته بود. در يکي از شبها به خواب فرو رفته و در عالم رؤيا ديد که در زمين سرسبزي نشسته است و مرواريدهاي درخشاني از اطراف بر دستان او مي ريزد و او از زيبايي آنها متعجب مي شود.


سپس مردي را مي بيند که به سوي او مي آيد. هنگامي که به او مي رسد سلام مي کند و حزام او را جواب مي دهد. آن مرد به او مي گويد: اين مرواريد را به چه قيمت مي فروشي؟ حزام نگاه کرد و آن درّ زيبا را در دستان خود ديد؛ رو به مرد کرده و گفت: من قيمت اين درّ را نمي دانم که به شما بگويم، شما آن را به چه قيمت خريداري؟


مرد گفت: من نيز نمي دانم قيمت او را ولي اين هديه اي است که يکي از پادشاهان عطا کرده است و من ضامن هستم براي تو به چيزي که از درهم و دينار بالاتر است. حزام گفت: آن چيز چيست؟ مرد گفت: تضمين مي کنم که او شرافت و سيادت ابدي دارد و بهره و بزرگي از او است. حزام گفت: آيا اين را برايم ضمانت مي کن. و مرد پاسخ داد: آري. و حزام در پايان به مرد گفت: و تو اکنون واسطه در اين امر مي شوي.


مرد نيز گفت: و من واسطه مي شوم؛ او را به من اعطا کرده اند و من به تو عطا مي کنم. وقتي حزام از خواب بيدار شد رؤياي خود را براي بني کلاب گفت و خواستار تعبير آن شد. يکي از خاندان وي گفت: اگر رؤياي صادقه باشد دختري روزي تو خواهد شد که يکي از بزرگان او را عقد خواهد کرد و به سبب اين دختر مجد و شرافت و آقايي نصيب تو خواهد شد.


هنگامي که او از سفر برگشت، ثمامة بنت سهيل، همسر باوفاي او، که حامله بود وضع حمل کرده و دختري چونان مرواريد درخشان وزيبا به دنيا آورد. حزام پس از آگاه شدن از تولد دخترش به خود گفت: «قد صدّقت الرؤيا» و از اين بشارت شاد و مسرور شد.



ازدواج با حضرت علی(ع)


10 سال پس از رحلت حضرت رسول(ص) و حضرت فاطمه(س)، بنابر وصيت خود حضرت فاطمه وقتي علي(ع) به فکر گرفتن همسر ديگري بود، عاشورا در برابر ديدگانش بود.


عقيل يکي از کساني بود که نظر و گفته اش در علم انساب حجت بود و در مسجد حضرت رسول (ص) براي وي حصيري مي گذاشتند که بر آن نماز مي کرد و قبائل عرب براي شناخت و آگاهي از علم انساب به دورش جمع مي شدند و او در پاسخ مراجعات ، بسيار سريع الانتقال بود.


بر این اساس امام علی (ع) به برادر خويش، عقيل بن ابي طالب مي فرمايد: «زني را براي من اختيار کن که از نسل دليرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برايم پسري شجاع و سوارکار به دنيا آورد.». عقيل، حضرت ام‌البنين(س) را براى حضرت انتخاب کرد.


گفته می شود وقتی ام البنین(س) را از پدرش خواستگاری کردند، به نزد همسر و دخترش برگشت ديد همسرش موهاي ام البنين(س) را شانه مي زند و او از خوابي که شب گذشته ديده بود براي مادر سخن مي گويد.


ام البنین(س) می گوید: «مادر خواب ديدم که در باغ سرسبز و پردرختي نشسته ام. نهرهاي روان و ميوه هاي فراوان در آنجا وجود داشت. ماه و ستارگان مي درخشيدند و من به آن ها چشم دوخته بودم و درباره عظمت آفرينش و مخلوقات خدا فکر مي کردم... در اين افکار غرق بودم که ماه از آسمان فرود آمد و در دامن من قرار گرفت و نوري از آن ساطع مي شد که چشمها را خيره مي کرد. در حال تعجب و تحير بودم که سه ستاره نوراني ديگر هم در دامنم ديدم. نور آنها نيز مرا مبهوت کرده بود. هنوز در حيرت و تعجب بودم که هاتفي ندا داد و مرا با اسم خطاب کرد من صدايش را مي شنيدم ولي او را نمي ديدم گفت: «فاطمه مژده باد تو را به سيادت و نورانيت. به ماه نوراني و سه ستاره درخشان پدرشان سيد و سرور همه انسانهاست بعد از پيامبر گرامي و اينگونه در خبر آمده است.»


ام البنین(س) سراسر نجابت و پاکی و خلوص بود. هنگامی که می خواست پابه خانه علی بگذارد گفت تا حضرت فاطمه (س) اجازه نفرمایند وارد خانه نمی شوم. روز اولی که ایشان پا در خانه امام علی (ع) گذاشت، حسن و حسین (علیهماالسلام) مریض بوده و در بستر افتاده بودند. ایشان به محض آن‏ که وارد خانه شد، خود را به بالین آنها رساند و همچون مادری مهربان به دلجویی و پرستاری آنان پرداخت. وهمواره می گفت من کنیز فرزندان فاطمه هستم.


فاطمه ای که ام البنین(س) شد


ایشان بعد از گذشت مدتی از زندگي مشترک با امام علی(ع)  به اميرالمؤمنين پيشنهاد کرد که به جاي فاطمه، او را ام البنين صدا زند تا فرزندان حضرت زهرا(س) از ذکر نام اصلي او توسط پدرشان، به ياد مادر خويش نيفتند.


فرزندان ام ‏البنین(س)


ثمره زندگی مشترک ام البنین(س)(س) با حضرت علی(ع)، چهار پسر بود که به دلیل داشتن همین پسران، او را ام البنین(س)، یعنی مادر پسران می‏خواندند.


نام فرزندان ایشان به ترتیب عبارتند از: قمر بنی‏ هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع)، عبداللّه‏، جعفر و عثمان. فرزندان ام البنین(س) همگی در کربلا به شهادت رسیدند و نسل ایشان از طریق عُبیداللّه‏ فرزند حضرت ابوالفضل(ع) ادامه یافت.



سوگواری ام البنین(س) در رثای اباعبدالله(ع)


هنگامي که امام حسين(ع) در حال ترک مدینه بود، ام البنین(س) به فرزندان خود گفت: «چشم و دل مولايم امام حسين(ع) و فرمان‏بردار او باشيد».


مورخان مي نويسند: پس از واقعه کربلا بشير در مدينه ام البنين را ملاقات مي کند تا خبر شهادت فرزندانش را به او بدهد.


ام البنين پس از ديدن وي که فرستاده امام سجاد(ع) بود مي گويد:«اي بشير؛ از امام حسين(ع) چه خبر داري؟ بشير گفت: خدا به تو صبر دهد که عباس(ع) تو کشته گرديد. ام ‏البنين فرمود: از حسين(ع) مرا خبر بده».


بشير خبر شهادت بقيه فرزندان او را هم اعلام کرد، ولي ام‏ البنين(س) بدون توجه به این مساله، از امام حسين(ع) خبر مي‏ گرفت و با صبر و بصيرتي بي نظير مي گويد:


«يا بشير اخبرني عن ابي عبدالله الحسين(ع). اولادي و من تحت الخضراء کلهم فداء لابي عبدالله الحسين»


اي بشير خبر از اباعبدالله الحسين(ع) بده فرزندان من و همه آنچه زير اين آسمان مينايي است فداي اباعبدالله(ع) باد.


چون بشير خبر شهادت امام حسين(ع) را به آن حضرت داد، صيحه ‏اي کشيد و گفت: قد قَطّعتَ نياطَ قلبي.(اي بشير؛ رگ قلبم را پاره کردي) و سپس صدا به ناله و شيون بلند کرد.


اما فقدان فرزندانش او را متأثر و ناراحت کرده بود، چنانکه وقتي حضرت زينب(س) سپرخونين حضرت عباس(ع) را به عنوان يادگاري به ام البنين(س) نشان داد، وي تا آن را ديد چنان دلش سوخت که نتوانست تحمل کند و بي هوش بر زمين افتاد.



عزاداری ام البنین(س) در بقیع


ايشان هر روز به همراه عبیدالله پسرِ حضرت عباس(ع) که همراه مادرش در کربلا حضور داشت، به بقيع مي ‏رفت و نوحه مي‏ خواند و شور و غوغايي بپا مي کرد. مردم مدينه اطراف او گرد مي آمدند و با او هم ناله مي شدند. حتي مروان بن حکم حاکم وقت مدينه نيز در ميان ايشان بود و گريه مي کرد.


امام باقر(ع)مي فرمايد: آن حضرت به بقيع مي رفت و آن قدر جانسوز مرثيه مي خواند که مروان با آن قساوت قلب گريه مي کرد.


ام البنین(س) که ادیب و شاعری فصیح و اهل فضل و دانش بود در رثای حضرت عباس(ع) این اشعار را سروده بود و می‌خواند:


«ای کسی که عباس را دیدی که بر دشمن حمله می‌کرد و فرزندان حضرت علی(ع) پشت سر او بودند. می‌گویند دست فرزندم قطع شده و بر سرش عمود فرود آمده. اگر شمشیرت را در دست داشتی کسی به تو نزدیک نمی‌شد»


از جمله اشعار جاودانه وي که مورد تجليل و تحسين بزرگان ادب قرار گرفته است شعر جانسوز وي پس از شهادت فرزندان بود: «مرا ام البنين نخوانيد که به ياد شيران دلاور مي افکنيدم. مرا فرزنداني بود که به نام آنها خوانده مي شدم ولي امروز فرزندي ندارم. چهار فرزند داشتم همچون بازهاي شکاري و همگي به شهادت رسيدند.»
 


ام البنین(س) حلال مشکلات


آيت الله العظمي حاج سيد محمد حسيني شيرازي مي‌فرمود: شخصي در عالم مکاشفه، حضرت ابالفضل العباس را ديد و عرض کرد: آقا جان، حاجتي دارم و نمي‌دانم براي روا شدن آن به چه کسي متوسل شوم؟ قمر بني‌هاشم(ع) فرموده بود: به مادرم ام البنين.


از مرحوم آيت الله العظمى آقاى حاج سيد محمود حسينى شاهرودى نقل شده که: من در مشکلات، صد مرتبه صلوات براى مادر حضرت ابوالفضل العباس(ع)، ام البنين(س) مى فرستم و حاجت مى گيرم.


نذر برای ام البنین(س) از مسائلی است که شیعیان به ویژه در کشورهای عربی به شدت به آن معتقد هستند و به حلال بودن مشکلات با یاد این بانوی بزرگ به تجربه رسیده است.


فاتحه مخصوص حضرت ام البنین(س) و همچنین سفره ام البنین(س) بسیاری از مشکلات مردم را حل کرده است.



ارتحال ام البنین(س)


ایشان بعد از زینب کبری(س) دارفانی را وداع گفت، ولی تاریخ‏ نگاران سال ارتحال او را متفاوت نگاشته‏ اند، به طوری که عدده‏ای آن را سال 70 قمری بیان کرده‏ و عده دیگری تاریخ وفات ایشان را سیزدهم جمادی الثانی سال 64 ق دانسته ‏اند که نظر دوم از شهرت بیشتری برخوردار است.


مزار این بانوی بزرگوار اکنون در سمت چپ ورودی اصلی قبرستان بقیع و کنار صفیه و عاتکه، عمه‌های پیامبر(ص) قرار دارد.


پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: حضرت ام البنین سلام الله علیها حضرت ابوالفضل ام البنین س حضرت عباس ع ام البنین س امام حسین ع حضرت فاطمه حضرت علی ع خبر شهادت امام علی حضرت ام مرد گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۹۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پنج‌شنبه (۶ فروردین) به منظور دیدار مردمی با فعالان فرهنگی و اهالی دارالشهدای تهران در مسجد چهارده معصوم (ع) واقع در خیابان امامزاده حسن (ع) حضور یافت.
در سفر به پاکستان شاهد موج استقبال مردمی بودیم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار گفت: خیلی خوشحال هستم در شب زیارتی حضرت اباعبدالله امام حسین (ع) در این مسجد که مزین به نام شهداست در جمع شما نمازگزاران و مردم همیشه در صحنه این محله حضور دارم.

وی افزود: از ابتکار آقای رییس‌جمهور به دلیل این سفر درون پایتختی باید یاد کنیم، به همراه رئیس جمهور به دورترین نقاط ایران می‌رویم و از نزدیک با مردم و اهالی عزیز شهر‌های مختلف صحبت می‌کنیم و امشب در کنار مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی در شهر تهران محضر شما عزیزان هستیم؛ انشاالله مصداق این ضرب المثل که می‌گوید "دور شمع تاریک است" نشویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اذان صبح با آقای رئیس جمهور از سفر به سریلانکا برگشتیم و بلافصله برنامه‌های امروز که از قبل تدارک دیده شده بود عملی شد؛ انشاالله این حضور منشأ برکات بسیاری برای مردم باشد.

وی با بیان اینکه این منطقه خصوصیات ویژه‌ای دارد، افزود: تعداد شهدای این منطقه حدود چهار هزار نفر است. کوچه به کوچه منطقه ۱۷ مشحون از شهدا است؛ سال ۱۳۷۴ نماینده شورای نگهبان در صندوق‌های رای بودم و در اکثر محل‌های اخذ رای به عنوان ناظر حضور داشتم. میزان حضور مردم این منطقه در پای صندوق‌های رای برتری چشمگیری نسبت به سایر مناطق داشت، ما به این مسأله ایمان داریم که هسته سخت انقلاب اسلامی در مساجد است.

وزیر فرهنگ گفت: وظیفه مهم دولت اسلامی این است که در حلقه اول به مطالبات اهالی مسجد رسیدگی ویژه کند، چون این عزیزان در صف اول حرکت‌های تاثیرگذار در نهضت امام بودند.

اسماعیلی ادامه داد: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست.

وزیر فرهنگ گفت: این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود. در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: توفیق دارم به لطف خداوند و عنایات اهل بیت (علیهم‌السلام) در مساجد مختلف حاضر می‌شوم و با نمازگزاران صحبت می‌کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فضای کاری در دولت مردمی این است که دولت و حاکمیت را به جامعه بازگردانیم، تصریح کرد: در حوزه فرهنگ قرار نیست تصدی گری کنیم در دولت وظیفه نظارت و تسهیل گری را برعهده داریم. گروه‌ها و جریانات مردمی باید پای کار بایستند و بنده نیز به عنوان وزیر فرهنگ موظف هستم ساختار‌ها را در خدمت این شعار قرار دهم و این رویکرد را با قوت ادامه دهم.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر امروز در منطقه ۱۷‌تهران استعداد‌هایی در حوزه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد. از استعداد‌های هنری در سایر عرصه‌ها نیز (در این منطقه) برخورداریم، ما نیز آمادگی داریم در نقاط مختلف همین منطقه مجالس ویژه‌ای را برای تعظیم مفاخر و شهدا به تعداد مساجد و هیئات برگزار و آمادگی داریم از همه موسسات ثبت شده حمایت کنیم؛ از ما پشتیبانی از شما حرکت.

وزیر فرهنگ گفت: فرزند مسجد هستم و تمام دوران کودکی ام در مسجد بوده است در مسجد تئاتر و سرود اجرا کردیم، قرائت قرآن را آموختیم و با احکام آشنا شدیم.

وی افزود: هیچ فعالیت فرهنگی هنری و رسانه‌ای به مسجد گره نمی‌خورد مگر اینکه مخاطبانش را به سمت فلاح و رستگاری هدایت کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد منطقه اقداماتی را انجام دهیم در مناطق محروم کشور در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

وی افزود: آقای هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، حجت‌الاسلام خداداده، آقای سالاری معاون حوزه هنری و دیگر مسئولان وزارت فرهنگ در این جلسه حضور دارند و با همه دوستان خدمت شما رسیده‌ایم تا اعلام کنیم در همه بخش‌ها آماده خدمتگزاری هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در سفر اخیر به پاکستان موج استقبال مردمی را شاهد بودیم مردم مسلمان چنان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده بودند که همه مسیر‌ها پر از ابراز عشق و علاقه به امام، رهبری و رئیس جمهور بود.

وزیر فرهنگ گفت: افرادی که بر طبل ناامیدی می‌کوبند و می‌خواهند مردم را از آینده با شکوه ملت ایران ناامید کنند این صحنه‌ها را ببینند، دنیا به فرزندان ایران افتخار می‌کند همه مومنان، عدالت طلبان و آزادگان به انقلاب، شهدای ایران و فرزندان این مرز و بوم افتخار می‌کنند.

در ادامه این دیدار تعدادی از فعالان اجتماعی این منطقه مشکلاتشان را به وزیر فرهنگ در میان گذاشتند، پس از آن نیز اسماعیلی پشت میز خدمت قرار گرفت و مردم مشکلاتشان را بی واسطه با وزیر فرهنگ به عنوان نماینده دولت مردمی با وی درمیان گذاشتند.
محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.

وی افزود: در این دیدار همکارانم بدون استثنا با تک تک حضار صحبت می‌کنند و این جلسات به حل مسایل کمک می‌کند. در منطقه ۱۷ تهران مشکلات زیادی داریم که برای حل برخی از این مشکلات در همین جلسه تصمیماتی گرفته شد تا انشاالله حل مشکلات با قوت پی‌گیری شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انشاالله بتوانیم در کمترین زمان بخش مهم مشکلات مردم را حل کنیم.

وزیر فرهنگ در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکلات مردم چه بود؟ گفت: زیرساخت‌های فرهنگی به شدت محدود است؛ بزرگان منطقه موضوع ایجاد پردیس فرهنگی هنری را مطرح کردند و با همکارانم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صحبت می‌کنم تا درمورد وضعیت تخصیص زمین برای این امر تصمیم گیری شود و انشالله نماینده خودم را به همین مسجد می‌فرستم تا نتایج آن را به صورت شفاف با مردم در میان گذارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند