Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در نمایشگاه هوشمندسازی مدیریت شهری که در مشهد برگزار شده بود درباره آخرین دستاوردهای شهرداری تهران در حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهر تهران سخن گفت.

محمد فرجود در گفتگو با خبرنگار ما توضیح داد که ۶۷ خدمت در شهرداری تهران به صورت کاملا الکترونیک ارائه می شود و شهرداری در تلاش است تمام خدمات خود به شهروندان را به صورت الکترونیک درآورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه گفتگوی ما با این مدیر را می خوانید:

چهار ماه پیش در صحن علنی شورای شهر درباره اینکه شهروندان در اداره پایتخت به صورت الکترونیکی مشارکت خواهند کرد با شما گفتگو کردیم. الان وضعیت هوشمند سازی خدمات شهری و ارائه خدمات در قالب ابزارهای دیجیتال مانند موبایل در شهرداری تهران چگونه است؟ به بیان دیگر در زندگی دیجیتال در مدیریت شهری چه اتفاقی افتاده است؟

اگر بخواهیم شهر هوشمند بگوییم، همه چیز در شهرداری نیست. بسیاری در دولت و بخش عمومی و حتی مردم ذی نفع شهر هوشمند هستند. من بخش شهرداری را عنوان می کنم. ما یک فعالیت مستمر در شهرداری شده است و هر دو هفته یک بار محصولات متنوع را در شهر هوشمند عرضه می کنیم. به روز سازی این خدمات متنوع است. مانند بحث اینکه مردم کارت بلیت های خود را به صورت آنلاین شارژ کنند و آخرنی تراکش ها را ببینید و بتوانند بروند از کارت شارژ شده در مترو استفاده کنند. یعنی یک کارت آفلاین را به سیستم حساب شهروندی وصل کردیم. مردم در حساب تهران من می توانند بلیت تک سفره بخرند و با موبایل شان گیت مترو را باز کنند و وارد شوند که در دوره اخیر اتفاق افتاد.

در ۲۲ بهمن اپلیکیشن ویژه دوچرخه سواران افتتاح می شود. یک شبکه اجتماعی با یک عالمه امکانات برای کسانی است که دوچرخه سواری می کنند.. مسیرهای دوچرخه سواری را می گوید و دسته بندی می کند و مسیرهایی که انرژی می گیرد را می گوید. دوچرخه های اشتراکی را می گوید و خیلی چیزهای دیگر را بیان می کند. این در راستای هدف شهرداری برای توسعه حمل و نقل پاک است.

قلب اصلی فعالیت های الکترونیک شهروندان در تهران، سامانه تهران من است. این سامانه چه تغییراتی داشته؟

سامانه تهران من ماژول جدیدی را گرفت که به شهروندان کمک می کند. همان فرآیندی که برای ارجاع درخواستها و ارسال چالشها را به ۱۳۷ به صورت تلفنی داشتند، پیادهسازی در تهران من شد و مردم می توانند با موبایل خودشان فیلم و عکس بگیرند و بفرستند. این سامانه بلافاصله متصل می شود به سیستم سامانه ۱۳۷ که رسیدگی و سریعا پاسخ داده می شود.

درباره مشکلات شهروندان با بخش شهرسازی و هوشمندسازی خدمات این بخش چه اقدامی کردید؟

در شهرسازی چند فرآیند حضوری را به صورت غیرحضوری کردیم. مثلا تشکیل پرونده غیر حضوری شده است. دستور نقشه هم غیرحضوری شده است. یک کارتابل شهروندی در حوزه شهرسازی برای شهروندان ایجاد کردیم که برای هر کسی که کاری در شهرداری داشته، ملکی را بازسازی کرده یا به نام خود منتقل کرده است، کل پرونده های قبلی و جاری را می تواند ببیند. اگر می خواهد از سند یا پروانه ای می خواهد نسخه ای داشته باشد، ببیند و آخرین مرحله پرونده جاری را ببیند. قبلا باید مراجعه حضوری می کرد و پرینت می گرفت. الان همه در کارتابل مجازی آمده است.

این برنامه ها قابل نصب در موبایل است؟

الان سامانه تهران من اپلیکیشن دارد و هم نسخه آداپتیو موبایل و هم وب دارد. در انتهای بهمن ماه نسحخه جدید اپلیکیشن را هم می دهیم که خیلی عوض شده و مردم می بینند.

شما احصا کردید پیامدهای مثبت از لحاظ کاهش انتظار انجام کار یا افزایش رضایت یا افزایش سلامت اداری چه بوده است؟

هنوز زود است بخواهیم این ها را دنبال کنیم. اولا دائما پارامترهای مختلف به آن اضافه می شود. اگر خاطرتان باشد دو سال پیش طرح ترافیک را باید پیامکی و کارتی می خریدند و دیگر هیچ اطلاعی از آن نداشتند. الان موضوع طرح ترافیک را به جای خود تغییر دادیم. بستگی دارد رفتار شهروند را چطور برای ورود به منطقه طرح ترافیک و خروج از آن تنظیم کنیم. از آن سو خیلی شفاف می گوییم شهروند کی آمده و کی رفته و چقدر هزینه اش شده است. این را در کنار ۱۱ سرویس دیگر بگذارید که لازم است مردم کمتر تردد کنند یا ارتباط حضوری با شهرداری بگیرند.

یک مقدار زود است ببینیم این کارها چقئدر باعث کاهش زمان سفر یا انتظار شده است آن چه مهم این است است که این گفتمان در شهر تهران با تاکید شهردار بر این که همه حوزه ها باید تلاش کنند کار را برای مردم راحتتر و شفافتر کنند، شکل گرفته است. از سوی دیگر نباید اجازه دهیم سامانه های موازی، تبدیل به مسیرهای موازی شود. دستوری از معاونت مالی شهرداری داشتیم و برای تمام حوزه های شهرداری که به هر شکلی بلیت فروشی داشتند سامانه یک پارچه درست کردیم که هر کسی در شهرداری بلیت فروشی دارد می تواند آنجا ارائه کند. برای شهروند این حسن را دارد که می تواند تمام ۲۰۰-۳۰۰ مرکز تفریحی، تاریخی، فرهنگی و نظایر آن را ببیند و بلیتش را رزرو کند و به مرور همه مراکز بلیت فروشی به آن اضافه می شود. باید صبر کنیم ببینیم چقدر اثر دارد.

شهرداری مشهد می گوید از ۵۱ خدمت قابل ارائه به مردم ۴۷ خدمت را به صورت آنلاین ارائه می دهد. می شود امیدوار بود در شهرداری تهران به این چشم انداز رسید؟

بله، مسیرشهرداری تهران همین است. تنوع سرویس ها در شهرداری تهران خیلی بیشتر است. ما الان ۶۷ سرویس الکترونیک داریم و بسیاری دیگر هم هنوز الکترونیک نشده است ولی حتما مسیر این است. عمدتا گیرمردم در حوزه شهرسازی است. در حوزه حمل و نقل، کسی مشکلی ندارد، یعنی به جز بحث احراز هویت که یک بار است، مشکل دیگری نداریم. همه چیز آنلاین است. مثلا ثبت نام تهران من، کاملا آنلاین است. مقداری مشکل در شهرداری داریم که باید حل شود و یک مقداری از مشکل هم مربوط به استعلام بین دستگاهی است که هنوز الکترونیک نشده است. یعنی ۱۵ استعلام به صورت غیرالکترونیک است و تلاش می کنیم این استعلام ها هم حضوری شود.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1349815

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شهرداری تهران شورای شهر تهران شهر تهران دولت الکترونیک شهرداری تهران سامانه تهران من بلیت فروشی طرح ترافیک شهر هوشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۴۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

ایسنا/گیلان مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان با بیان اینکه در تمام دنیا یکی از روش‌های شناخت شهروند نمونه، میزان همکاری در حوزه مدیریت پسماند است، گفت: جمع آوری زباله به روش هوشمند می‌تواند عامل ترغیب مردم برای تفکیک زباله از مبدا و مشارکت در استفاده از سامانه‌های هوشمند شود و تا حد زیادی در رفع معضل زباله گردی موثر است.

شهرام توانا امروز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما مثل تمام کشورهای دنیا به ناچار با توجه به افزایش حجم استفاده مردم از سامانه‌ها و سکوها در فضای مجازی باید به سمتی می‌رفتیم که شهروندان به روش‌های هوشمند زباله را تفکیک کنند. لذا در چند شهر ایران این مساله به صورت آزمایشی انجام شد و بعد از آن در قالب یک دستورالعمل اجرایی، روش‌های هوشمند جمع آوری پسماند خشک توسط وزارت کشور به تمام شهرداری‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: در بندرانزلی نیز این امر طی دوره یکساله به صورت آزمایشی آغاز شد تا آرام آرام و با گام‌های مشخص پیش برویم که خوشبختانه شاهد همکاری خوب شهروندان بودیم به طوری که در اوایل سال گذشته کمتر از ۵۰۰ نصب سامانه بهروب را شاهد بودیم ولی الان ۴ هزار نصب داریم.

وی با بیان اینکه میانگین تولید زباله در شهرستان بندرانزلی روزانه تا ۱۲۰ تن است، افزود: ۱۰ تن آن خشک است که همه این زباله‌های خشک ارزش بازیافتی و اقتصادی ندارد از جمله پارچه، چوب، خاک روبه، زباله‌های بهداشتی، و ... اما موادی از جمله پلاستیک، پت، آهن، لاک، آلومینیوم، مشما ارزش بازیافتی دارد.

توانا در خصوص میزان جمع آوری پسماند و زباله خشک تفکیک شده توسط سامانه بهروب در بندرانزلی گفت: از ۱۰ تن زباله خشک؛ ۷ تن قابل ارزش است اگر این مقدار زباله را به عنوان سقف میزان با ارزش‌ها در نظر بگیریم بهروب در هر مرحله جمع آوری در روز بین ۸۰۰ تا هزار کیلو جمع آوری می‌کند یعنی یک هفتم زباله ها و این عدد قابل توجهی است.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان تصریح کرد: البته نباید از این مساله غفلت کرد که مابقی زباله‌های خشک توسط زباله گردها جمع آوری می‌شود.

توانا به اهمیت جلوگیری از پدیده زباله‌گردی اشاره کرد و گفت: این امر مقوله‌ای است که به دلیل تبعات منفی همچنین تعداد بالای گاراژهای ضایعاتی که باعث پلشتی و چهره بد شهری می‌شود، دادستانی محترم نیز به برخورد با این مساله به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرده و احساس می‌شود جمع آوری زباله به روش هوشمند عامل ترغیب مردم برای تفکیک زباله از مبدا و مشارکت در استفاده از سامانه های هوشمند می‌شود و تا حد زیادی در رفع معضل زباله گردی موثر است.

وی با بیان اینکه نکته مهم در فعالیت بهروب این است مردم تا جایی که می‌توانند این زباله ها را در منزل تفکیک کنند زیرا با این کار زباله کثیف و بی‌ارزش نمی‌شود، گفت: تفکیک زباله در مبدا، روش‌های هوشمندسازی و حتی روش‌های منظم جمع آوری هفتگی به ما کمک می‌کند که بدانیم در چه ساعتی و چه زمانی این زباله را تحویل بدهیم و یا با استفاده از این سکوها و اعلام آمادگی برای تحویل زباله، مسئولین این امر در اسرع وقت جهت تحویل زباله ها مراجعه می‌کنند.

توانا با بیان اینکه هزار کاربر هر هفته با ما همکاری می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به استقبال خوب مردم در بندرانزلی از سامانه بهروب، مساله را با جناب آقای استاندار مطرح کردیم و ایشان عین این مطلب را برای تمام شهرداری‌های استان گیلان ابلاع کردند و هم اکنون تمام شهرداری‌های گیلان به صورت نظام‌مند این سامانه را در اختیار دارند.

مدیر پسماند شهرداری‌های استان گیلان با تاکید بر اینکه مردم علاوه بر استفاده از سکوی بهروب برای تحویل زباله های خشک، جهت کارهای دیگر هم می توانند از این سامانه استفاده کنند که از آن جمله کمک های نیکوکاری است، گفت: چون کسانی که در این حوزه همکاری می‌کنند پول گزینه اول آنها نیست هر چند مهم هست ولی می‌خواهند یک کار روشمند انجام دهند لذا این موارد در سامانه بهروب تعریف شده است.

توانا تصریح کرد: در تلاش هستیم دو سکوی دیگر ایجاد کنیم که انحصار برای یک گروه نباشد تا علاوه بر ایجاد فضای رقابتی مردم هم به راحتی با سکوهایی که در اختیار دارند زباله‌های خود را مبادله کنند.

وی افزود: در تمام دنیا یکی از روش‌های شناخت شهروند نمونه، میزان همکاری در حوزه مدیریت پسماند است و از سال ۹۹ که وزارت کشور به تمام شهرداری‌ها این مساله را در قالب دفترچه عوارض بهای خدمات مدیریت پس‌ماند، ابلاغ و تعیین کرد شهرداری‌های به شهروندانی که در حوزه تفکیک از مبدا کمک کرده و مشارکت دارند تخفیف دهد، با این شیوه می‌توانیم میزان همکاری شهروندان در خصوص تفکیک زباله از مبدا را رصد و بر اساس آن تخفیفات لازم را در حوزه نوسازی و عوارض به فعالان این عرصه اعطا کنیم.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان با بیان اینکه مشارکت در این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: باید تلاش کنیم با افزایش میزان توسعه و کاربری در این فضا مردم بتوانند با راحت‌ترین، ساده‌ترین و کم انرژی ترین روش؛ بهترین خروجی را از این همکاری داشته باشند.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شعبه پیگیری دریافت رشوه در شهرداری تهران ایجاد شد | پرونده ها در این زمینه با سرعت بیشتر پیگیری می شود
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • دختر کیومرث پوراحمد: پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند/او برای برگشت از سفر، چندین قرار کاری گذاشته بود و قول داده بود برای دیدن خواهرش به زاهدان برود
  • اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است
  • برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • رکابزن بجنوردی از تهران تا هند را می‌پیماید