Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو با بیان این که ظرفیت‌های بسیار بالایی برای صدور خدمات فنی و مهندسی برق داریم، گفت: سال‌های متوالی است که وزارت نیرو رتبه نخست را در این زمینه دارد، اکنون بیش از ۹۵ درصد تمامی تجهیزات مرتبط با صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود و با همه کشورهای همسایه تبادل انرژی می‌شود.

 

رضا اردکانیان روز شنبه در گفت‌و‌گو با رادیو ایران اظهار داشت: با توجه به اثر مهمی که بخش برق به عنوان یک زیرساخت، در توسعه دیگر بخش‌ها دارد، در همه جا حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که جمعیت کشور در طول ۴ دهه گذشته تنها ۲.۳ برابر شده اما ظرفیت تولید برق ۱۲ برابر رشد داشته و ظرفیت کنونی ۸۳ هزار مگاواتی نصب شده در نیروگاه‌های کشور در مقایسه با ۷ هزار مگاوات ظرفیت موجود در ۴ دهه پیش حاکی از این است که رشد بسیار خوبی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: صنعت برق کشور چه در سازمان دولت و چه بخش خصوصی که نقش تعیین کنننده ای در این حوزه دارد، خانواده بسیار بزرگی است.

اردکانیان گفت: در ابتدای انقلاب، تعداد روستاهایی که به برق دسترسی داشتند کمی بیش از ۴ هزار روستا بود که در این ۴ دهه تقریبا ۵۳ هزار روستای دیگر به این تعداد اضافه شده است. برق رسانی به روستاهای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار به اتمام رسیده و برق‌رسانی به روستاهای زیر ۲۰ خانوار، مناطق سخت گذر و عشایری بویژه عشایر کوچ رو با تجهیز سیستم نیروگاه‌های کوچک خورشیدی سیار در دست انجام است.

 

نگرانی از تاثیر مصرف بالای سوخت در مصارف خانگی بر تولید نیروگاه‌ها

وزیر نیرو گفت: خوشبختانه بخش عمده‌ای از سوخت نیروگاه‌های ما، گاز به عنوان یک سوخت نسبتا پاک است و شرایط بهتری نسبت به سوخت مایع دارد اما در زمستان با توجه به سردی هوا مصرف خانگی و تجاری ما در گاز شدیدا بالا رفته و این اثر منفی روی سوخت تامینی برای نیروگاه‌ها گذاشته است.

اردکانیان ادامه داد: خواهش ما از مردم این است که با روش‌های ساده سعی کنند کار بسیار بزرگ را برای تامین برق خود و کشور انجام دهند و فقط با کم کردن یک درجه حرارت در دمای محل کار و سکونت باعث شوند ۵ تا ۶ درصد مصرف گاز کاهش یابد.

وی افزود: با این روش‌ها، در حالی که ظرفیت نصب شده نیروگاهی در وضعیت بسیار خوبی است می‌توانیم از ناحیه کمبود گاز در تامین سوخت نیروگاه‌ها هم دچار مشکل و ناچار نشویم در مناطقی خاموشی‌های مقطعی داشته باشیم.

اردکانیان در عین حال یادآوری کرد: مقایسه میزان دسترسی‌های مردم جهان به آب و برق با این دسترسی‌ها در کشور حاکی از این است که اتفاق بسیار بزرگی رخ داده و نشانه آن است که با توجه به دستاوردهای خوب فعلی، در سال‌ها و دهه‌های پیش رو، کشور از حیث دسترسی به امکانات رفاهی و آسایش مردم در شرایط بهتری خواهد بود.

 

کارنامه درخشان جمهوری اسلامی در حوزه سدسازی

وزیر نیرو در عین حال با اشاره به نقش مهم سدها در کنترل سیلاب‌ها با توجه به شرایط اقلیمی کشور گفت: از این حیث، جمهوری اسلامی کارنامه درخشان و غرورآمیزی دارد.

وی یادآوری کرد: در ابتدای انقلاب، ۱۹ سد بزرگ ملی داشتیم که تا نیمه سال ۹۲ و شروع دولت تدبیر و امید ۱۲۵ سد به این تعداد اضافه شده که سالیانه به طور متوسط ۴ سد در مدار قرار گرفت. از ابتدای دولت تاکنون ۳۸ سد احداث شده که این تعداد تا پایان فعالیت دولت به عدد ۷۰ می‌رسد. هم اینک ۱۸۲ سد ملی در کشور احداث شده و در دست بهره‌برداری است.

 

 

تامین آب شرب شهری و روستایی در کشور

وزیر نیرو همچنین با بیان این که امکانات خوبی برای تامین آب شرب و بهداشتی هموطنان فراهم شده است گفت: هم اینک نزدیک به ۱۰۰ درصد جمعیت شهری به آب شرب بهداشتی و سالم دسترسی دارند و در جمعیت روستایی هم از این حیث اتفاق بسیار بزرگی به‌ویژه در سال‌های اخیر رخ داده است.

وی افزود: از نیمه سال ۹۲ تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ روستای کشور به شبکه آب پایدار و سالم وصل و ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار روستایی از این مزیت بهره مند شده‌اند که این تعداد تا پایان فعالیت دولت به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد.

اردکانیان همچنین با اشاره به احداث تصفیه خانه‌های آب گفت: در حالی که ۴ دهه پیش تعداد تصفیه‌خانه‌ها ۲۷ واحد بود این تعداد امروز به ۱۵۲ رسیده است. در سال‌های اخیر هر دو ماه و نیم، یک تصفیه‌خانه بزرگ آب در کشور وارد مدار شده است.

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: بسیار بزرگی بسیار بزرگ تصفیه خانه نیروگاه ها سال ها آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۵۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروگاه تجمیعی خورشیدی در استان یزد احداث می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد گفت: اولین نیروگاه تجمیعی خورشیدی استان با ظرفیت ۵ مگاوات احداث خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، محمد علی شاه‌حسینی در نشستی با بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات نیروگاه‌های خورشیدی به مدد جویان بهزیستی، در جریان آخرین وضعیت پرداخت این تسهیلات قرار گرفت.

وی افزود: اولین نیروگاه تجمیعی خورشیدی با ظرفیت ۵ مگاوات و در راستای تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردمی به زودی به بهره‌بردای خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد گفت: این نیروگاه با مشارکت هزار نفر از مددجویان و معلولان ذهنی و حرکتی استان یزد به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 751276

دیگر خبرها

  • نیروگاه تجمیعی خورشیدی در استان یزد احداث می‌شود
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • مذاکره وزارت ارتباطات برای ارتقای کیفیت مودم‌های داخلی + فیلم
  • مذاکره وزارت ارتباطات برای ارتقا کیفیت مودم‌های داخلی + فیلم
  • ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در روستاهای سمنان افتتاح می‌شود
  • صدور خدمات فنی و مهندسی یک ضرورت است/ اجرای پروژه اومااویا به دست متخصصان ایرانی
  • صدور پروانه بهره‌برداری برای بیش از ۲۰۰۰ طرح سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم