Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: خاطره ترانه‌های ماندگار دفاع مقدس که شنیدن قطعاتی از آن همچنان ما را به فضای روحانی و سرشار از یک دلی و همراهی مردمان این سرزمین در طول ۸ سال جنگ تحمیلی هدایت می‌کند ریشه در فرهنگ و روایات دینی ما دارد، سروده‌ها و اشعاری که شاید بتوان آن را یکی از عوامل مهم در پیروزی و ترغیب رزمندگان به صحنه‌های نبرد دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قوم لر در ایران اسلامی با تحت پوشش قرار دادن طیف گسترده‌ای از لر زبانان در استان‌های حاشیه زاگرس از جمله لرستان، فارس، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و … همواره نقش تعیین کننده‌ای در رویدادهای تاریخی ایران اسلامی در برهه‌های مختلف زمانی داشته است به طوری که دوران دفاع مقدس را می‌توان اوج حماسه آفرینی رزمندگان لر در جبهه‌های حق علیه باطل دانست.

فرهنگ و تمدن لرستانی‌ها همواره محلی برای تجلی حس میهن دوستی مردمان این دیار بوده است به طوری که شاید هنوز هم صدای حماسی «دایه دایه وقت جنگه» و یا موسیقی لری بختیاری که جوانان را به دفاع از ارزشهای انقلاب و حفظ تمامیت ارضی دعوت می‌کرد از ذهن اهالی آن روزهای انقلاب و جنگ تحمیلی محو نشده باشد.

در این راستا مراسم تجلیل از حماسه سرای لرستان «محمد میرزاوندی» خالق اثر جاودانه «دایه دایه وقت جنگه» و رونمایی از فیلم مستند «زخم الماس» از سوی حوزه هنری لرستان و با حضور مردم و مسئولان در سالن شماره دو سینما استقلال خرم آباد برگزار شد.

محمد کرم الهی مدیرکل حوزه هنری لرستان در حاشیه این مراسم، اظهار داشت: استاد میرزاوندی حکایت گر بخش عظیمی از رویدادها، حوادث، تعلقات و مباحث عاطفی و احساسی ما نسبت به ارزش‌ها انقلاب و انقلابیون است.

وی، گفت: استاد میرزاوندی ترانه‌هایی را خوانده که هر کدام از آنها، ترانه‌های حماسی بوده که به دل مردم انقلابی لرستان و کشور نشسته است.

مدیرکل حوزه هنری لرستان، افزود: برگزاری مراسم تجلیل از ایشان یک نوع یادآوری به ما است، یادآوری برای پاسداشت زحمات و تلاش‌های ایشان در این حوزه است.

همچنین در این مراسم، از فیلم مستند «زخم الماس» رونمایی شد.

معاون فرهنگی حوزه هنری لرستان در این زمینه، گفت: این فیلم مستند زندگی محمد میرزاوندی از خوانندگان مطرح و برجسته لرستانی دوران دفاع مقدس است.

فرشاد سیفی، اضافه کرد: از جمله آثار معروف این هنرمند می‌توان به «دایه دایه وقته جنگه» اشاره کرد.

موسیقی و هنر روایت می‌کند از روزهایی که تنها جنگ و خون نبود و به واقع حماسه بود که در تار و پود هشت سال دفاع مقدس نقش‌هایی می تنید تا ماندگارترین صفحات تاریخ ایران اسلامی با عشق حکاکی شود.

کد خبر 4847965

منبع: مهر

کلیدواژه: دهه فجر حوزه هنری لرستان دهه فجر بوشهر انتخابات 98 ایلام قزوین ویروس کرونا شیراز شهرکرد انقلاب اسلامی ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی خطبه های نماز جمعه بیرجند گرگان بارش برف حوزه هنری لرستان ایران اسلامی فیلم مستند دفاع مقدس وقت جنگه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۲۷۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد

سرهنگ سلمان خواست خدایی افزود: این کتاب‌ها با موضوع نقش رزمندگان استان در دفاع مقدس و همچنین خاطرات شفاهی آنها به صورت رمان کودک و نوجوان به رشته تحریر درآمده اند.

وی اضافه کرد: تمبر نقش استان در دفاع مقدس نیز با همکاری اداره پست استان به اتمام رسیده و به زودی از آن رونمایی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • قدردانی از کارگران بسیجی نمونه اراکی
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • یادی از شهید دفاع و حماسه مجتبی آگلی