Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

در حالی‌که رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است 62 درصد امکان ساخت کشتی در داخل وجود دارد و  ۸۵ درصد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود و برای استفاده از ظرفیت کشتیرانی داخل علاوه بر تسهیلاتی که در تبصره ۱۸ بودجه پیش‌بینی شده، ۷۵۰ میلیون دلار از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد، یک کارشناس صنایع دریایی می‌گوید: مشکل اساسی صنعت کشتی‌سازی (کشتی‌های غیر نظامی) بیش از آنکه به موارد تأمین مالی و تحریم‌ها مرتبط باشد به موضوعاتی از قبیل فناوری مدیریت، فناوری طراحی و مهندسی و فناوری ساخت و تولید مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تین نیوز، رضا محمدعلی بیگی در توضیخ این دیدگاه خود به تین نیوز گفت: در بررسی حوزه فناوری طراحی و مهندسی یاردهای داخلی نتایج غیر مطلوبی به دست می‌آید. 750 میلیون دلار برای ساخت کشتی؛ مشکل صنعت کشتی‌سازی پول است؟

وی ادامه داد: ارزیابی فهرستی از تغییرات متعدد و غیر معمول نقشه‌ها و طرح‌ها در فرایند ساخت، ارزیابی میزان شناخت کارشناسان شاغل در بخش طراحی و مهندسی کارخانه‌های ساخت کشتی از الزامات، کدها و کنوانسیون‌های بین‌المللی، قوانین و مقررات موسسات رده‌بندی و الزامات پرچم، ارزیابی وجود و به‌کارگیری کارشناسانی توانمند با تجربه حداقل 10 سال دریانوردی بین‌المللی در رسته‌های موتورخانه، عرشه، تجهیزات رادیویی و ارتباطی و برق و الکترونیک در بخش طراحی و مهندسی و راه‌اندازی یاردهای داخلی، ارزیابی وجود و اجرای مهندسی ارزش و نیز سیستم مدیریت دانش در پروژ های تکمیل شده و در دست اجرا و ارزیابی وجود طرح یا برنامه روش اجرای پروژه در قبل از شروع به ساخت، شاخص‌هایی است که در صورت استفاده از آنها در ارزیابی توانمندی یاردهای داخلی به نتایج تاسف باری دست خواهیم یافت!

این کارشناس توضیح داد: در حوزه فناوری مدیریت در یاردهای داخلی نیز، بررسی تعداد و کیفیت موارد ذکر شده در صورتجلسات و توافق‌های بین ذینفعان در فرایند طراحی و ساخت و نحوه پیگیری آن موارد تا حصول نتیجه برد ـ برد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ارزیابی کمی و کیفی برنامه‌های آموزشی حین خدمت کارکنان، ارزیابی وجود، نحوه اجرا و کنترل و پایش صحیح روند طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی در یاردها، ارزیابی سیاست‌های یارد در حوزه میزان تعامل و همکاری با مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور، ارزیابی اعتقاد مدیران به داشتن سیستم صحیح و به روز جهت مستندسازی مدارک و درس آموخته‌های پروژه‌ها، پایبندی و تعهد مدیران کلیدی و پیمانکاران یارد به رعایت دستورالعمل‌های تضمین کیفی، فرایند سیستم کنترل کیفی و مقررات ایمنی و حریق یارد، ارزیابی ساختار سازمانی یارد، شایستگی، توانمندی و رضایت شغلی نیروی انسانی و سلامت امکانات و تجهیزات سخت افزاری یارد، ارزیابی نرخ ترک خدمت کارشناسان و پیمانکاران متبحر از پروژه در فرایند ساخت از جمله شاخص‌هایی است که بر مبنای آنها باید در مورد توانمندی داخلی در صنعت کشتی‌سازی قضاوت کرد.

بیگی تاکید کرد: در حوزه فناوری تولید نیز شاخص‌هایی از قبیل مدت زمان در سرویس نبودن ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با فرایند ساخت و به آب اندازی (دستگاه‌های سندبلاست، شستشو و پوشش محافظتی اولیه ورق ها و لوله‌ها، برش، خمکاری، پرس، لبه زنی، جوشکاری، جرثقیل‌ها، سیستم جابجایی مواد از انبار نگهداشت آنها به سالن تولید و امکانات شناور نمودن کشتی) به دلیل عدم دانش و تجربه پرسنل از قابلیت‌های تجهیزات و نگهداری و تعمیرات آنها، شرایط محیطی و فیزیکی کارگاه‌های رو بسته و روباز مرتبط با فرایند نگهداری، حمل، جابه‌جایی و اتصال ورقه‌ها و لوله‌ها و نصب تجهیزات، تعداد حوادث منجر به خسارات جانی و مالی، تعدد و کیفیت عدم انطباق‌های به‌وجود آمده بین طرح‌ها و نقشه‌های تحویلی به پیمانکاران با نقشه‌های تائید شده توسط موسسات رده‌بندی، مدت زمان اجرا، کیفیت ویژگی اجرا و نفر ساعت در نظر گرفته شده برای بسته سفارش کارهای تحویلی پیمانکاران، از جمله مواردی است که باید توسط ذینفعان این صنعت مورد واکاوی دقیق علمی قرار گیرند.

وی گفت: عدم توجه به این موضوعات کلیدی، موجب می‌شود در گزارش‌ها و مصاحبه‌های مرتبط با توانمندی ساخت کشتی در کشور، اطلاعات خلاف واقع و اشتباه منعکس شود که حداقل پیامد آن درجا زدن و تضعیف بیش از پیش صنعت نوپای کشتی سازی کشور است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: کشتی سازی نوبخت ساخت کشتی رضا محمد علی بیگی صنعت کشتی سازی طراحی و مهندسی فناوری مدیریت یاردهای داخلی ارزیابی وجود حوزه فناوری فرایند ساخت ساخت کشتی شاخص هایی تین نیوز نقشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۳۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد طلافروشان به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت است

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفتگو با تابناک اقتصادی، درباره علت تعطیلی برخی از طلافروشی‌ها در روز‌های اخیر و حواشی رخ داده در خصوص اعتراض آن‌ها به مالیات گفت: مشکل اصلی طلا فروشان اجرای سامانه جامع تجارت است و واکنش همکاران ما انتقاد به ثبت موجودی و امنیت سامانه جامع تجارت است و نه پرداخت مالیات در سامانه مودیان.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یک سری طلا‌هایی هستند که بخش زیادی از آن‌ها برای طلا فروشان نیست و اگر این طلا‌ها جز اموال آن‌ها ثبت شود قاعدتا در آینده باید بابت آن مالیات هم پرداخت شود و نگران مالیات بر عایدی هم باید باشند.

وی ادامه داد: امنیت این سامانه در رابطه با ثبت آنی هم فراهم نیست، زیرا فرد باید در سطح شهر تردد کند یا از این شهر به آن شهر برود تا طلایش را بفروشد.  

وی با بیان اینکه سوالات و ابهامات در سامانه جامع تجارت زیاد است افزود: با توجه به اینکه صنعت طلای ما آسیب و تجربه تلخ سال ۸۹ یعنی اعمال مالیات بر ارزش افزوده را داشته و بعد از ۱۲ سال مشخص شد که این قانون به صورت خیلی غیرکارشناسی بر این صنعت تحمیل شده و آسیب زیادی به بخش تولید و توزیع ما رساند و باعث بروز آسیب‌های مالی و اقتصادی به حوزه فعالان طلا شد.  

وی افزود: همکاران ما معتقدند که این صنعت توان یک تجربه تلخ دیگر را ندارد، ولی علی رغم پیگیری‌ها و جلسات متعدد هنوز تغییری در تصمیم گیری اتخاذ شده اعمال نشده است.  

رئیس اتحادیه طلا و سکه گفت: مسئولین تاکید زیادی بر اجرایی شدن این سامانه دارند و همکاران ما نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و متاسفانه باعث شده که یک سری اعتراضات در این خصوص به وجود بیاید و حتی در برخی از فضا‌ها اعلام شده که، چون قیمت طلا پایین آمده طلافروشان مغازه‌های خود را بسته اند.  

وی افزود: علی رغم اینکه اعلام شده مالیات ابرازی طلا فروشان ۹ میلیون ۶۰۰ هزار تومان بوده صحت ندارد، ولی مالیات اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی از ۱۵ میلیون تا میلیارد بوده است. متاسفانه این حواشی اذهان عمومی را نسبت به حوزه صنعت طلا بدبین کرده است. مشکل ما مالیات نیست حتی مشکلاتی در خصوص ضرایب و مالیات‌های نابحق برای برخی همکاران داشتیم که خیلی حاد نبوده و در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه حواشی ایجاد شده برای طلافروشان را تکذیب می‌کنیم گفت: طلا فروشان نسبت به تکالیف مالیاتی و صنفی هیچ گونه اعتراضی ندارند و باید آن‌ها را انجام دهند و اکثرا فاکتور‌های خود را الکترونیکی صادر کرده اند.  

وی افزود: مسئولین باید مشکلات حوزه تولید طلا را ببیند. سال گذشته و امسال با بحران در حوزه تولید رو به رو بودیم و این امر باعث شد رکود در واحد‌های تولیدی ما تشدید شود. همکاران تولیدی ما در پرداخت اجاره بهای ملک و هزینه کارگران با مشکل رو به رو هستند. ممکن است تکرار این مسئله و رکود و تکرار رکود در این حوزه در آینده آسیب جدی به صنعت و تولید ما بزند.  

بذرافشان گفت: کارگران در این حوزه از نظر معیشتی با مشکل رو به رو هستند و ممکن است این موضوع باعث بروز مشکلات عدیده در جامعه شود.

 

دیگر خبرها

  • بیست و چهارمین دوره ساخت و مدیریت برند Brand MBA 
  • ضرورت یکپارچه‌سازی مدیریت سد و کانال در اردبیل
  • دستاوردهای متروی مشهد و اصفهان به اشتراک گذاشته می‌شود
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • انتقاد طلافروشان به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت است
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • ایرانداک نیروی امریه جذب می‌کند
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟