Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:59:03 GMT

لایحه حفاظت از زمین‌های کشاورزی به دولت ارائه شد

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۳۳۱۰

لایحه حفاظت از زمین‌های کشاورزی به دولت ارائه شد

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، «لعیا جنیدی» معاونت حقوقی رییس جمهوری لایحه حفاظت از زمین‌های کشاورزی و ضوابط ساخت و ساز در خارج از محدوده و حریم شهرها و روستاها را برای سیر مراحل بررسی به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیات دولت ارائه کرده است.

بر این اساس، فروش گسترده زمین در روستاها و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها به مسکونی و ساخت ویلا و تخلفات مربوط به ساخت و ساز به‌ویژه در خارج از محدوده و حریم شهرها به خصوص در شمال کشور، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی بیشماری را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از بین رفتن تدریجی بافت روستاها و زمین‌های کشاورزی و رشد قیمت زمین و مسکن در این مناطق و رکود اقتصاد کشاورزی، از جمله این تبعات به شمار می‌رود.

صرف نظر از دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، عواملی چون وجود سرمایه‌های سرگردان، بورس بازی زمین، عدم بهره‌وری بخش کشاورزی، فقر روستاییان و عدم آگاهی کافی آنها از پیامدهای فروش زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها، مهاجرت‌های اقلیمی، گرایش به احداث خانه‌های دوم روستایی، عدم اجرای کامل طرح حدنگاری (کاداستر) اراضی ملی و در نتیجه ابهام در مالکیت دولت در برخی از مناطق کشور و امکان خرید و فروش زمین‌ها و املاک روستایی به صورت قولنامه‌ای و بدون سند مالکیت رسمی، از جمله علل وقوع این پدیده به شمار می‌رود.

لذا با توجه به تعرض‌ها و خسارت‌های وارد شده به زمین‌های ملی، عمومی و خصوصی به واسطه اقدامات غیرقانونی مانند تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز در آن، به منظور حفاظت از زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها، جنگل‌ها و مراتع، تحقق مسئولیت دولت در امر خودکفایی در حوزه کشاورزی و دامی، حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و حفاظت و بهره‌برداری از انفال و ثروت‌های عمومی طبق مصالح عامه، ضرورت تصویب قانونی جدید در این زمینه را نمایان می‌سازد.

در همین راستا معاونت حقوقی رییس جمهوری با هدف ساماندهی و اثربخشی تدابیر ناظر به پیشگیری و مقابله با اقدام‌های غیرقانونی علیه زمین‌های مذکور، لایحه حفاظت از زمین‌های کشاورزی و ضوابط ساخت و ساز در خارج از محدوده و حریم شهرها و روستاها را تهیه و جهت سیر مراحل بررسی به هیات دولت ارائه کرد است.

برچسب‌ها لعیا جنیدی هیئت دولت دولت اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لعیا جنیدی هیئت دولت دولت اراضی کشاورزی لعیا جنیدی لعیا جنیدی هیئت دولت دولت اراضی کشاورزی زمین های کشاورزی دولت ارائه ساخت و ساز هیات دولت باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۳۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۳ نیروگاه برقابی در مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌ مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که پارسال برای ساخت هفت نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت ۳۳.۲۵ مگاوات و تولید انرژی سالانه ۱۳۹.۷۲ گیگاوات ساعت در مازندران سرمایه‌گذار جذب شده است گفت: مطالعات و مقدمات واگذاری ۱۳ نقطه مناسب برای ایجاد نیروگاه برقابی در مازندران انجام شده و فراخوان این ۱۳ نیروگاه نیز منتشر شده است.

محمدطاهر بابازاده افزود: ۱۰۰ نقطه در مازندران دارای پتانسیل ساخت نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت مجموع ۴۰۰.۲۸ مگاوات شناسایی شده است که به مرور با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یا خرید تضمینی دولت اجرایی می‌شود.    او گفت: سال گذشته پس از انجام مطالعات و فراهم کردن مقدمات، فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ساخت نیروگاه در هفت نقطه از استان منتشر شد که به جذب سرمایه‌گذار انجامید.   مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: مطالعات ساخت ۱۳ نیروگاه برق‌آبی دیگر نیز در استان به پایان رسیده و فراخوان این طرح‌ها نیز منتشر شده است.   بابازاده گفت: از ۱۳ نقطه‌ای که برای ساخت نیروگاه برق‌آبی در نظر گرفته شده پنج نقطه در رودخانه هراز، پنج نقطه در رودخانه سه‌هزار و سه نقطه در رودخانه دوهزار قرار دارد. این ۱۳ نیروگاه نیز در مجموع توان تولید ۳۷۲ گیگاوات ساعت برق در سال را دارند.   او با اشاره به برخی مسائل پیش روی ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی در مازندران، افزود: برای اجرایی شدن این ۱۳ نیروگاه در حال حاضر مهم‌ترین چالش ما با سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیر طرح‌های توسعه منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با توجه به این‌که رودخانه‌های هراز، چالوس و دوهزار رودخانه‌های حفاظت شده هستند به دریافت مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست نیاز است

بابازاده افزود: با پیگیری‌های مستمری که انجام شد گزارشی درباره این نقاط تهیه شده و قرار است در اداره کل حفاظت محیط زیست برای اخذ مجوز از طریق سازمان متبوع اقدام شود.

دیگر خبرها

  • زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شمال سیستان و بلوچستان تامین شد
  • ساخت ۱۳ نیروگاه برقابی در مازندران
  • ۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است
  • معارفه مدیرعامل جدید پتروشیمی فن آوران
  • ساخت و ساز در یک شهرک جیرفت با شکایت میراث متوقف شد
  • زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • تمایل عجیب و تمام نشدنی زمین خواران به محدوده جنوبی تهران | مبارزه با ساخت و ساز غیرمجاز ادامه دارد
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است