Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@03:25:32 GMT

حذف انتگرال؛ سرگرمی جدیدِ آموزش و پرورش

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۳۴۹۹

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- یکی از خبرهای قابل توجه این روزها حذف دروس «انتگرال» از کتاب‌های ریاضیات دبیرستانی با این توجیه است که سرفصل‌های آنها در دانشگاه‌ها و در رشته‌های تخصصی وجود دارد و به جای آنها قصد دارند درس های مرتبط با زندگی را به نوجوانان و جوانان بیاموزند.

در این که بخشی از محفوظاتی که به بچه ها تحمیل می‌شود زاید و غیر ضروری است، کسی تردیدی ندارد اما از حجت‌الاسلام علی ذوعلم رییس سازمان پژوهش وبرنامه‌ریزی آموزش و پرورش می‌توان پرسید آیا تمام تقصیرها متوجه جناب انتگرال است؟

آیا به این موضوع نباید توجه کرد که بچه ها در تمام سال‌های تحصیلی زبان فارسی و در بخشی از آن دو زبان عربی و انگلیسی می خوانند اما در پایان نه قادرند یک متن ساده به زبان فارسی بنویسند و نه یک ارتباط ساده با یک انگلیسی زبان و عربی زبان برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اغلب دانش آموزان کنونی البته در مؤسسات آموزش زبان انگلیسی و خصوصاً کانون زبان ایران و یک مؤسسۀ خصوصی در حال زبان آموزی‌اند ولی کافی است تحقیق ساده‌ای انجام شود تا نشان دهد اگر چیزی یاد گرفته‌اند کجا بوده است و جالب این که وقتی در یک کلاس 20 نفری 15 نفر در بیرون زبان می‌خوانند معلم می‌تواند وقت خود را بیشتر روی همان 5 نفر باقی‌مانده متمرکز کند اما اتفاقا همان 5 نفر هم یاد نمی‌گیرند!

محصلی که به کانون می‌رود از مهر تا خرداد سه ترم جلو رفته اما در مدرسه کل 9 ماه همچنان درگیر یک کتاب درسی اند و این که آی ان جی را کجا بگذارند.

اگر به جای جذر و مشتق و لگاریتم یا انتگرال دوگانه، کد نویسی و اصول سرمایه گذاری در بورس و  مهارت های متنوع و متعدد دیگر  را یاد می‌دادند و آزمایشگاه‌ها را تجهیز می‌کردند، می‌شد از این اقدام دفاع کرد اما به نظر می‌رسد تتمه دروس تخصصی و علمی را هم انگار می‌خواهند حذف کنند و آموزش و پرورش را یک سر به مباحث ایدیولوژیک بسپارند.

در برخی کشورها درسی به نام «ریاضیات برای زندگی» دارند و اگر احساس کنند بچه ها از پس فهم مباحث سنگین برنمی آیند به سوی آنها سوق می دهند اما این که تصور کنیم با حذف مبحث انتگرال، سبک زندگی مورد نظر را به آنان آموزش می دهیم خام دستانه است.

چنان که بارها نوشته ام و برای شماری از مخاطبان احتمالا تکراری و ملال آور شده اما از بازگفتار آن چاره ای نیست،آنچه در این نظام آموزشی غایب است، تفکر انتقادی و تفکر خلاق است و اصرار بر تبعیت و اطاعت به جای مهارت. نمرۀ انضباط در واقع نمره اطاعت است و هر که مطیع تر، منضبط تر.

دنیای مدرن اما بر پایه تفکر انتقادی و تفکر خلاق شکل گرفته است.

این گفتار در نقد « درجات انتگرال و توابع اولیه» نیست که اساساً تخصصی در آن ندارم. در نقد این تصور است که خیال می کنند با حذف انتگرال می توانند سبک زندگی مورد نظر را به بچه ها ارایه یا تحمیل کنند. اگر می توانستید در طول این همه سال توانسته بودید، دیگر! به انتگرال بیچاره چه ربطی دارد؟!

آیا با این همه تلاش و تبلیغ، سن ازدواج پایین آمده یا خانواده ها گسترده شده اند یا دختران به سوی پوشش حداکثری مورد نظر گفتمان رسمی سوق داده شده اند یا قضیه به عکس بوده است؟ خوب، سبک زندگی همین است دیگر!

جوهرۀ فرهنگ و اندیشه و ذوق و دانش ایرانی، حافظ است و هر که این گزاره را انکار کند در میزان فرهنگ و اندیشه و ذوق و دانش خود او تشکیک خواهد شد. همین حافظ می گوید: «نگر، تا حلقۀ اقبالِ ناممکن، نگردانی».

کل داستان همین است. بخشی از بودجه و وقت و تلاش و همت صرف «گرداندنِ حلقۀ اقبالِ ناممکن» می شود. منحصر به آموزش و پرورش و کتاب درسی و انتگرال هم نیست.

آموزش و پرورش مدرن، اقتضائات خاص خاص خود را دارد و ذیل سنت، تعریف نمی شود. درست است که ادبیات کلاسیک و سنت های ملی را باید در همین چارچوب آموزش داد اما به هر رو امری مدرن است.
سبک زندگی، کنش در زندگی روزمره و امری انتخابی است و در آموزش و پرورش، یاددادنی نیست.

دختر محصلی که مقنعه را به اندازۀ مورد تأکید خانم ناظم رعایت نمی‌کند، تا به خانه می رسد سری به تلگرام فیلتر شده و گشتی در اینستاگرام می زند و خواسته یا ناخواسته در معرض شبکه های ماهواره ای است، به صرف دروس سبک زندگی به تغییر شیوه علاقه‌مند نمی شود.

شاید گفته شود مگر خود شما نمی گفتید مهارت های زندگی جاگزین شود؟ آری! اما این نگرانی هم وجود دارد که با حذف دروس تخصصی همین سطح از سواد هم نازل شود.

مشخص نیست این نظام آموزشی چی می خواهد تحویل بدهد؟ دنبال تربیت نوابغی چون مریم میرزاخانی فقید است یا می خواهد دختران را برای همسری و مادری بپروراند؟

بدبختی این است که نه دنبال آن است و دنبال این. بچه‌هایی که به رشته‌های خوب دانشگاه‌هایی راه پیدا می کنند نیز به یاری تست‌های کنکور و معلم خصوصی است.

معلمین، هم البته اسیرهمین چنبره‌اند و این نوشته نمی‌خواهد آنها را متهم کند. بندگان خدا در زمانی محدود و با این دستمزدها باید یک کتاب درسی را وارد ذهن بچه‌ها کنند و برای پدر و مادرها هم معیار قبولی در کنکور است و بس. شنیده‌ام در برخی مدارس غیر انتفاعی سرالات درس جغرافیا و استان شناسی را پیشاپیش می دهند و در زمان آن به جای جغرافیا زیست شناسی درس می‌دهند. چرا؟ به خاطر کنکور.

با این اوصاف این نوشته چه می‌خواهد بگوید؟

می‌خواهم بگویم حذف انتگرال کار خوبی است یا کار بدی است؟

هیچ یک! می‌خواهم بگویم: این هم یک سرگرمی دیگر در آموزش و پرورش است. هر دوره یک موضوع عمده می‌شود.

نکته مهم‌تر اما همان سخن حافظ: نگر تا حلقۀ اقبال ناممکن نگردانی. سال هاست وقت و بودجه و هزینه و تبلیغات صرف گرداندن اقبال ناممکن می‌شود. امان از این اقبالِ ناممکن.

لینک کوتاه: asriran.com/002zSc

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: آموزش و پرورش آموزش و پرورش حذف انتگرال سبک زندگی کتاب درسی مورد نظر بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۳۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده‌تر فی مابین بحث و گفتگو شد.

در ادامه قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه‌ها و نهاد‌ها را به عمل آورد.

همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه‌های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه‌ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه «شیر و شکر» از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • آموزش از طریق سرگرمی و نمایش
  • برنامه‌نویسی، زندگی را هدایت می‌کند | گفت‌وگوی همشهری با مخترع زبان برنامه‌نویسی روبی
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا