Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@02:41:15 GMT

اردبیل در توسعه واحدهای گلخانه‌ای موفق کرده است

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۴۱۰۱

اردبیل در توسعه واحدهای گلخانه‌ای موفق کرده است

محمدعلی طهماسبی روز یکشنبه در جلسه کارگروه استانی تولید محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی اردبیل اظهارداشت: ۱۱ شهرک گلخانه‌ای در استان فعال است که از این تعداد ۹ واحد دولتی و ۲ واحد خصوصی است و برای ۴۰ واحد دیگر از واحدهای گلخانه‌ای جواز تاسیس صادر شده و چهار واحد نیز به بهره‌برداری رسیده و چهار واحد دیگر نیز در سطح ۲۵ هکتار آماده واگذاری است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در توسعه واحدهای گلخانه‌ای مهم است را آب مورد نیاز برای واحدهای گلخانه‌ای دانست و افزود: مدلی از آبیاری در واحدهای گلخانه‌ای باید مورد استفاده قرار بگیرد که با آبچرخانی به میزان بیش از ۵۰ درصد مصرف آب صرفه‌جویی شده و با رعایت اصل بهره‌وری ۵۰ درصد آب را بازیافت شود تا حداکثر راندمان را با حداقل آب مصرفی داشته باشیم.

او گفت: میزان تولید محصولات گلخانه‌ای ۱۰ برابر فضای باز است، کشاورزی در گلخانه‌ها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین‌های کشاورزی دارای مشکلات کمتری است ، بازده زمانی برای به ثمر نشستن و برداشت محصولات نیز نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه‌تر است، بنابراین کشاورزی

گلخانه‌ای سودآوری بیشتری دارد.

به گفته وی ، برای تولید و پرورش تجاری گیاهان و میوه‌جات با کیفیت بالا و در طول سال باید شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت‌زا نظیر باد، طوفان‌های ویرانگر، سرما و یخبندان در نظر گرفت که با رعایت و مدیریت آنها می‌توان به محصول مرغوب و سودآوری رسید.

ارژنگ عزیزی ،معاون امور اقتصادی استانداری اردبیل نیز در این جلسه گفت: میزان تولیدات محصولات کشاورزی بعد از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی نیست، در حال حاضر در تولید بسیاری از محصولات مهم استراتژیک به خودکفایی رسیده‌ایم و در برخی از محصولات نیز صادرات موفقیت‌آمیزی داریم.

وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که فی مابین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور منعقد شده قرار شده تا افق توسعه سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گلخانه‌ای رود.

عزیزی گفت: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای باید هدفمند و دقیق باشد، به گونه‌ای که قبل از احداث سازه‌های گلخانه‌ای باید نوع محصولی که در آن تولید می‌شود مشخص باشد و با هدف و طرح از پیش تعیین شده و کارشناسی اقدام به احداث سازه شود تا در آینده بهره‌برداران با مشکلی مواجه نشوند.

او افزود: صرف احداث سازه‌های گلخانه‌ای و تولید برای بهره‌وری بیشتر و مطلوب‌تر کافی نیست در کنار این واحدهای عظیم گلخانه‌ای باید به گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز اهمیت داده شود تا با تبدیل محصولات تولیدی ارزش افزوده آن بالا برود و زمینه‌های مناسبت اشتغال بیشتر و بهره‌وری مطلوب فراهم شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم گفت: در چند سال اخیر کارهای خوبی در استان در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای در فضای بسته صورت گرفته که نقش مهمی در بکارگیری نیروهای فعال و کارمند و افزایش درآمد خانوارها داشته‌ است.

خلیل نیکشاد افزود : عملیات اجرایی هزار و ۶۰۰ هکتار از مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان آغاز شده که ۴۰۰ هکتار از آن به پایان رسیده و ۶۰۰ هکتار از آن نیز شناسایی و به متقاضیان در حال واگذاری است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اردبیل وزارت جهاد کشاورزی اردبیل تولید محصولات گلخانه ای گلخانه ای واحدهای گلخانه ای جهاد کشاورزی گلخانه ای احداث سازه بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۴۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی

به گفته مجتبی دهقان‌پور؛ استان فارس به دلیل اقلیم چهار فصل ظرفیت مناسبی برای توسعه گیاهان دارویی دارد و یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی توسعه صنایع تبدیلی در زمینه گیاهان دارویی است که می‌تواند به ارزش افزوده آن کمک کند.

او تصریح کرد: سطح ابلاغی برای طرح جهش تولید گیاهان دارویی در دیمزار‌های استان فارس حدود دو هزار هکتار بود که با اقدامات و برنامه ریزی‌های منسجم انجام شده، کشت گیاهان دارویی مانند خاکشیر، بابونه، آویشن و گل محمدی در اراضی دیم ۱۶ شهرستان مجری طرح افزایش چشمگیر یافت.

دهقان پور خاطر نشان کرد: شهرستان مرودشت با سه هزار و ۵۴۹ هکتار کشت دیم گیاهان دارویی در این حوزه پیشرو است و گیاه دارویی خاکشیر با سطحی بیش از چهار هزار و ۸۰۰ هکتار بیشترین سطح گیاه دارویی کشت دیم را در شهرستان‌های مجری طرح جهش تولید در دیمزار‌ها را به خود اختصاص داده است.

فارس پیشرو در تشکیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از کسب ۲۶ گواهی زنجیره ارزش محصولات کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: اهمیت این گواهی در هویت دار کردن محصولات از لحاظ کیفیت و چگونگی فرایند تولید است و قابلیت‌های استان فارس را در حوزه زنجیره ارزش مشخص می‌کند.

دهقان پور در مراسم رونمایی از سامانه مدیریتی زنجیره تولید و تامین گیاهان دارویی، بیان کرد: در حال حاضر دو زنجیره ارزش گیاهان دارویی در این استان تشکیل شده که مفتخریم به عنوان استان پیشرو در این قضیه در نمایشگاه بین المللی اکسپو در استان تهران از این سامانه رونمایی کنیم.

به گفته او؛ هدف از راه اندازی این سامانه، پایش زنجیره ارزش گیاهان دارویی به موازات فعالیت‌های در حال انجام است به نحوی که تمامی عوامل پشتیبان در مقوله تولید، نگهداری و عرضه محصول به بازار، قابل رصد و نظارت هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بهره گیری از این سامانه موجب افزایش دانش ما در حوزه گیاهان دارویی می‌شود، تصریح کرد: این سامانه متناسب با مخاطبین حوزه گیاهان دارویی، اقدام به اطلاع رسانی در زمینه‌های مختلف از جمله سرمایه گذاری، تولید و فرآوری محصولات می‌کند و در قالب‌های متنوع از قبیل اینفوگرافیک و پادکست گزارش فعالیت‌های انجام شده را نیز ارائه می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان