Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@22:43:40 GMT

دفتر مجله «توفیق» را هم به لودر می‌سپارند! + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۶۸۷۶

دفتر مجله «توفیق» را هم به لودر می‌سپارند! + فیلم

‍‍‍‍‍‍

دستگاه‌های سنگین را سوار تریلی می‌کنند، تقریبا چیزی در داخل حیاط باقی نمانده، شنیده بودیم تقاطع کوچه بخارا و خیابان صف، یکی از تحریریه‌ها و چاپخانه مجله توفیق قرار دارد و این همان ساختمان است، سر در اصلی نبش کوچه بخارا را با رنگ آبی مشخص کرده‌اند: «شرکت چاپ رنگین»...

به گزارش ایسنا، در حیاط باز است وارد می‌شویم اما سرایدار به ناایمن بودن فضا اشاره می‌کند و اجازه ورود بیشتر از فضای حیاط را نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین تعریفی که سرایدار از ساختمان دارد را در این جمله خلاصه می‌کند: «چند سال مجله توفیق اینجا بود، دفتر حسین آقا هم این گوشه (به بخشی از ساختمان بعد از عبور از راهرو اشاره می‌کند) بود.» شاید هم می‌خواست حرف آخر را اول بزند. در و پنجره‌های طبقه بالا هم لخت شده‌اند، از سرایدار می‌خواهیم اجازه دهد چند ثانیه داخل را ببینیم، اما به بهانه احتمال آوار شدن بنا روی سرمان اجازه نمی‌دهد.

تا این‌که بخت‌ یارمان می‌شود، تلفن‌اش زنگ می‌خورد و در نبودش می‌توانیم از فضای پشتی بنا یکی دو عکس بگیریم.

دفتر مجله توفیق در تقاطع خیابان بخارا و صف

سرایدار بین صحبت‌هایش می‌گوید «بعد از چند سال سکونت مالک که روایت‌ها آن را به یکی از شهرداران وقت تهران نسبت می‌دهند، بخشی از دفتر تحریریه توفیق در این ساختمان مستقر می‌شود و کارهای چاپ نیز همین‌جا انجام می‌شود، بعد از ان شرکت رنگین چاپ وارد ساختمان شد و بعد از چند سال کار انتشارات، فضا را به انبار تبدیل کرد و امروز با گرفتن مجوز، قصد تخریب و ساخت پاساژ در این نقطه را دارند.»  

بین حرف‌هایش می‌پرسد اطلاعات را برای چه می‌خواهید، اصلا چرا عکس می‌گیرید، نمی‌گوییم خبرنگاریم، فقط تاکید می‌کنیم برای ثبت در تاریخ، و او با لبخند می‌گوید چیز دیگری از بنا نمانده، پنج سال پیش کجا بودید تا زیبایی‌های خانه را ببینید.

باز هم یاد خاطراتش می‌کند و می‌گوید که «در طول سال‌هایی که این‌جا بوده شنیده که این ساختمان را حدود ۹۰ سال قبل ساخته‌اند و از اواسط دهه ۳۰ چاپخانه بود تاحدود ۲۷ سال و بعد از ان هم انبارِ چاپخانه شده است. برای تخریب چند بار میراث فرهنگی مخالفت کرد، اما شنیدم که گویا آن‌هم دارند راضی می‌شوند.»

ساختمان مجله توفیق که بی‌توجهی دادش را درآورده

درخواست می‌کنیم اگر برایش مسوولیتی نمی‌آورد اجازه دهد طبقه بالا را هم ببینیم، طبقه‌ای که سرستون‌های نیمه چوبی و گچی‌اش وضعیت چندان خوبی از ان را نشان می‌دهد، اما او می‌گوید به من هم گیر می‌دهند که چرا در این فضا باقی مانده‌ام، احتمال فرو ریختن هر لحظه‌اش زیاد است. اما طبقه بالا امروز دیگری نشانی از گذشته ندارد، حتی نمای داخلی‌اش هم عوض شده است. تغییرات زیادی در آن ایجاد کرده‌ایم.»

در ورودی مجله توفیق از باغ سپه‌سالار

پا در میانی چند نفر دیگر هم جواب نمی‌دهد و نمی‌توانیم داخل فضای ساختمان شویم. ولی به این فکر می‌کنیم که قرار است در اینده چه چیزی از نشانه‌های تاریخی باغ سپه‌سالار را حفظ و با آن تاریخ‌مان را رونمایی کنیم، تاریخِ مجله‌ی توفیق چه می‌شود؟

سردر مجله توفیق از فضای داخلی آن

سید احمد محیط طباطبایی – پژوهشگر تهران – هم نسبت به اتفاقی که قرار است برای دفتر مجله توفیق رخ دهد، نگران است.

او به ایسنا می‌گوید: این که خیابان صف را پیاده‌راه کنیم اما همه خیابان تبدیل به فضاهای نوسازی شود، اصلا در شان این خیابان تاریخی نیست، آن‌هم وقتی خیابان را پیاده‌راه کرده‌ایم تا مردم در کنار خریدهای خود بخشی از تاریخ را ببینند، دیگر قرار است آن‌ها چه چیزی را به چشم ببینند.

وی با بیان این‌که ساختمان سر خیابان بخارا، به یک روایت متعلق به دفتر مجله توفیق است و از سوی دیگر معماری خاصی دارد، اظهار می‌کند: حتی مدیریت شهری با توجه به خرید و فروش کفش در این خیابان، می‌تواند این فضا را به موزه کفش تهران تبدیل کند و به نوعی هم افزایی فرهنگی به وجود آورد.

محیط طباطبایی با تاکید بر این‌که این ساختمان شاید در همه‌ی خیابان صف، تنها بنای باقی مانده به شکل کامل است، ادامه می‌دهد: باید  حفاظت از آن در اولویتِ وظایف شهری قرار بگیرد، چون جزو بناهای واجد ارزش شهر تهران است.

فضای بیرونی نشریه را با کانکس‌های و عناصر اضافه پوشانده‌اند تا شاید زیاد جلب توجه نکند

نشریه توفیق، هفته‌نامه فکاهی و طنزآمیز فارسی‌زبان کشور با حدود نیم قرن فعالیت از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۵۰ خورشیدی بود. این مجله در شب‌های جمعه منتشر می‌شد و در تاریخ طنز مطبوعاتی ایران یک نام معتبر و مؤثر شناخته می‌شود.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی خیابان صف طبقه بالا چند سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۶۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درختانی که از داخل ساختمان عبور کردند

همشهری آنلاین،فرخنده رفائی:جنجال قطع درخت یا هنر حفظ درخت؟ درحالی‌که جوسازی‌ علیه مدیریت شهری تهران در رابطه با قطع درختان پارک‌های پایتخت برای اجرای پروژه‌های عمرانی طی یک ‌ماه و نیم گذشته بی‌وقفه ادامه داشته، موارد متعددی از طرح‌های شهری اجرا شده در سال‌های اخیر را می‌توان نام برد که در آنها حفظ حتی یک اصله درخت که در نقشه طرح قرار گرفته، دغدغه شهرداری بوده و به‌گونه‌ای اجرا شده که درخت به بخشی از پروژه تبدیل شود.

در موارد دیگر نیز اگر امکان کار با حفظ درخت فراهم نبوده، اصل بر جابه‌جایی درختان قرار گرفته تا فضای سبز نه چندان گسترده پایتخت از هیچ‌یک از فرزندان خود محروم نشود. در این گزارش نگاهی داریم به ۲ مورد از پروژه‌هایی که با حفظ درخت در دل آن، ادامه یافته یا به بهره‌برداری رسیده‌اند.


درخت ایستگاه مترو بهار شیراز

یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های شهری تهران که به‌دلیل حفظ درختی در دل آن به شهرت رسید، ایستگاه مترو بهار شیراز است. این ایستگاه، که یکی از ایستگاه‌های خط ۶ متروی تهران است و در تقاطع خیابان شریعتی و بهار شیراز در منطقه ۷شهرداری قرار دارد اسفند سال گذشته به بهره‌برداری رسید، اما حتی پیش از بهره‌برداری نیز نکته‌ای در عکس‌های منتشر شده از این پروژه به چشم می‌خورد که برای دوستداران محیط‌زیست جالب توجه بود.

این عکس‌ها، درختی کهنسال و بلند را نشان می‌داد که تاج آن از سقف مجموعه سر بر آورده بود و کارگران در حریم یک متری آن مراحل پایانی پروژه را انجام می‌دادند. تنه این درخت زیبا در حال حاضر در ورودی ایستگاه بهار شیراز خودنمایی می‌کند و به یکی از جذابیت‌های بصری این ایستگاه تبدیل شده است. این اقدام شهرداری مورد استقبال زیادی از سوی مردم نیز قرار گرفت و عکس‌های آن در سایت‌های خبری و فضای مجازی به‌صورت گسترده دست به‌دست شد.

باغ فردوس و چنار ۸۰ساله

چنار کهنسال باغ فردوس در منطقه یک شهرداری، دیگر درخت کهنسال و باارزشی است که درست در وسط نقشه یک پروژه عمرانی قرار گرفته بود و با تلاش و تمهید زیبای شهرداری این منطقه نه‌تنها قطع یا جابه‌جا نشد، بلکه در دل نقشه طرح جای گرفت.

داستان این بود که محله باغ فردوس به‌عنوان یکی از محله‌های فرهنگی منطقه یک، از داشتن محلی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی محروم بود و درخواست‌های اهالی موجب شد شهرداری ساختمانی را در بوستان قلمستان که محل اسکان کارگران بود برای ساخت سرا درنظر بگیرد.

قرار شد این ساختمان تخریب و سرای محله باغ فردوس به مساحت ۱.۵۵۰مترمربع در ۵ طبقه با امکاناتی شامل کتابخانه، سالن آمفی‌تئاتر، کلاس و کارگاه‌های آموزشی ساخته شود، اما ساخت این ساختمان یک حاشیه داشت و آن این بود که چنار ۸۰ساله این باغ با ۲متر پهنای بن، در وسط نقشه ا طرح جا خوش کرده بود. به نظر می‌رسید برای ساخت بنا لازم است این درخت کهن قطع یا جابه‌جا شود، اما پیمانکار مجموعه، نقشه را طوری طراحی کرد که چنار قدیمی در دل بنا حفظ شود.

به‌گفته سرپرست کارگاه اجرایی این طرح، در تمام مراحل، از گودبرداری تا ساخت، اطراف درخت به ابعاد ۴ در ۵ مترمربع فضایی درنظر گرفته شد تا صدمه‌ای به ریشه این درخت وارد نشود و امروز درحالی‌که کار فونداسیون و سقف طبقه سوم این ساختمان به پایان رسیده، جوانه‌های بهاری این درخت از سلامت آن حکایت دارد.

به‌نظر می‌رسد تاج زیبای این چنار ۲۲متری تا طبقه پنجم این بنا کشیده شود و زیبایی این ساختمان را چندبرابر کند. این درخت زیبا امروز در دل ساختمان خودنمایی می‌کند و تلفیق و همزیستی مسالمت‌آمیز معماری و محیط‌زیست را به رخ می‌کشد.

کد خبر 849516 برچسب‌ها فضای سبز شهرداری

دیگر خبرها

  • ببینید | لحظه دلخراش سقوط تعدادی از مردم غزه از روی ساختمان بماران شده / حاوی تصاویر آزاردهنده
  • مجلات مطالعات اسلامی وپژوهش‌نامه تبلیغ و ارتباطات دینی رونمایی شد
  • بهترین فن کویل‌های بازار را بشناسید
  • فروریختن یک ساختمان چند طبقه در آفریقای جنوبی/ ۳ نفر کشته شدند
  • سکانس‌هایی از فیلم نگهبان شب
  • شهری عجیب با شهروندانی در یک ساختمان! (+عکس)
  • نمایه شدن نشریه معروف مطالعات مدیریت دانشگاه تهران در پایگاه SSCI
  • درختانی که از داخل ساختمان عبور کردند
  • آجر قزاقی چیست؟ 5 کاربرد آجر سنتی+ عکس نمای آجر قزاقی
  • بررسی تحولات اخیر باشگاه استقلال تهران در مجله فوتبال