Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مهدی بخشی سورکی: کارگردانی فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» با موضوع دفاع مقدس را مهرداد خوشبخت بر عهده داشته که مقطعی از آنچه که در رادیو نفت ملی آبادان در زمان آغاز جنگ تحمیلی گذشته را به تصویر کشیده است.

برای نوشتن از فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» از آخر شروع می‌کنیم، اینجا آبادان است و آبادان خواهد ماند! روایت روزهای پر التهاب ابتدای جنگ تحمیلی و سقوط خرمشهر و تهاجم به آبادان و تلاش متصدیان رادیو نفت آبادان برای امید بخشیدن به آبادانی‌ها، هر چند که نداشتن تجربه کارکنان رادیو برای چنین مواقع بحرانی آن‌ها را دچار چالش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر آنچه که نویسنده این اثر گفته، سوژه این فیلم سینمایی بر اساس واقعیت بوده و برگرفته از کتاب فرکانس یازده ۶۰ نوشته فضل‌الله صابری که حاوی گفتگویی با کارمندان رادیو آبادان در روزهای آغاز جنگ است و به نظر می‌رسد از این دست داستان‌ها و سوژه‌ها در دوران دفاع مقدس فراوان باشد که قابلیت تبدیل شدن به یک اثر سینمایی را داشته باشند.

این اثر در مجموع فیلم قابل احترامی است که بیست دقیقه پایانی آن جذاب‌تر از بخش ابتدایی فیلم است چرا که فیلم از فضای بسته و محدود اتاق پخش رادیو، به فضای باز و جنگی می‌آید و صحنه‌های دلهره‌آور و اکشنی را به تصویر می‌کشد.

کارگردان تلاش کرده تا با پخش تصاویر مستند کمتر دیده شده‌ای از روزهای ابتدای جنگ بر روایت واقعی بودن فیلم تأکید کند

کارگردان تلاش کرده تا با پخش تصاویر مستند کمتر دیده شده‌ای از روزهای ابتدای جنگ در مقاطعی از فیلم بر روایت واقعی بودن فیلم تأکید کند هر چند که به نظر می‌رسد اضافه کردن این تصاویر به دلیل نداشتن داستان و برای طولانی کردن فیلم باشد.

بازی بازیگران نیز در حد متوسط است و بازی خیره کننده را از هیچیک از بازیگران نمی‌بینم و شخصیت قهرمان داستان که مدیر رادیو است هم آن‌گونه که باید و شاید جاافتاده و پخته نیست که برای سایر بازیگران نقطه اتکا باشد.

این فیلم داستان بلندی ندارد که در هر سکانس بخواهیم اتفاق جدیدی را انتظار داشته باشیم که همین امر را می‌توان یکی از نقاط ضعف فیلم برشمرد هر چند که روند فیلم بیننده را چندان خسته نمی‌کند و در بخش پایانی فیلم مخاطب چشم از پرده سینما بر نمی‌دارد.

تماشاگران قمی پس از تماشای این فیلم راضی سالن سینما را ترک می‌کنند و این فیلم را در مقایسه با برخی دیگر از آثار جشنواره ارزشمندتر و با کیفیت بهتری می‌دانند.

فیلمی برای تقویت روحیه مقاومت

حامد نگارش فعال رسانه‌ای قم در گفتگو با مهر اظهار داشت: ساخت فیلم آبادن یازده ۶۰ و از این قبیل فیلم‌ها که برگرفته از یک ماجرای واقعی از حماسه‌هاست قطعاً موجب تقویت روحیه مقاومت، جهاد، حماسه، از خودگذشتگی و وحدت برای نسل جدید انقلاب خواهد شد. علاوه بر این، داستان‌ها این قدر پر معنا و مفهوم و پر از اتفاقات شورآفرین است که می‌تواند به راحتی حداقل ۲ ساعت بیننده را روی صندلی برای تماشا نگه دارد.

وی با بیان اینکه، از نظر من آبادان یازده ۶۰، بهترین گزینه در جشنواره فجر امسال برای دریافت سیمرغ ویژه تحت عنوان سیمرغ مقاومت خواهد بود، افزود: در این فیلم کارگردان به زیبایی توانست با موضوع به ظاهر مختصر در لوکیشن‌های محدود همراه با تلفیق تصاویر واقعی از زمان فتح خرمشهر حماسه‌ای بزرگ را نمایش دهد که بیننده با آن ارتباط خوبی بگیرد.

محمد اسماعیلی، دانشجوی معماری پس از تماشای این فیلم گفت: فیلم خوبی بود و از فیلم‌های دیگر جشنواره که دیدم بهتر بود. فیلم خیلی واقعی بود. همه چیز خوب بود. تا الآن هشت فیلم جشنواره را در قم دیده‌ام و با مقایسه آن‌ها می‌توانم بگویم که نمی‌شد به راحت از این فیلم ایراد گرفت.

اساساً ساخت هر فیلمی در موضوع دفاع مقدس می‌تواند قابل دفاع باشد

سید محمد شریفی اصل، فیلم ساز هم در خصوص این فیلم می‌گوید: من همه فیلم‌هایی که در قم اکران شده را تا کنون دنبال کرده‌ام، واقعاً از فیلم‌های اکران شده در روز دوم و سوم این جشنواره در قم لذت نبردم. ولی این فیلم فوق العاده بود و خوشحالم که حداقل امروزم در سینما تلف نشد. قصه بسیار خوبی داشت و کارگردانی خیلی خوب بود. وسط فیلم کمی ریتم افتاده بود ولی در کل پایان فوق‌العاده‌ای داشت.

روح‌الله حسینی کارگردان سینما نیز درباره فیلم آبادان یازده ۶۰ به خبرنگار مهر گفت: ضعف فیلمنامه باعث شده، بداهه‌پردازی نادر سلیمانی و خاطره‌گویی‌های بی‌ربط و استفاده گاه و بی‌گاه از مستندهای آرشیوی، عاملی برای پر کردن زمان‌بندی بشود.

وی افزود: حتی یک پلان نگذاشته‌اند که خانواده‌ای آبادانی را ببینیم که در حال گوش دادن به رادیویی هستند که مرکز اتفاقات است و بابت تولید فیلمش، هزینه شده است که شاید اگر نام مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم که سابقه همکاری با حاتمی‌کیا را دارد، روی فیلم نبود، کیفیت پایین فیلم قابل هضم بود.

در مجموع می‌توان عنوان کرد اساساً ساخت هر فیلمی در موضوع دفاع مقدس می‌تواند قابل دفاع باشد، چرا که این کشور مرهون رشادت‌ها و سلحشوری‌های هزاران نفر از شهیدان و ایثارگرانی است که شناخت کار بزرگ آنان در دفاع از این مرز و بوم می‌تواند برای نسل‌های آینده انگیزه‌ای در جهت حفظ و حراست از آن دستاوردها باشد.

کد خبر 4848599

منبع: مهر

کلیدواژه: قم فیلم سینمایی آبادان یازده 60 دفاع مقدس سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دهه فجر بوشهر انتخابات 98 ایلام قزوین ویروس کرونا انقلاب اسلامی ایران شهرکرد خطبه های نماز جمعه شیراز انتخابات مجلس شورای اسلامی بارش برف بیرجند گرگان آبادان یازده ۶۰ موضوع دفاع مقدس فیلم سینمایی ابتدای جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۷۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، در «دریای پارس» موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک خلیج فارس و دریای عمان بر اساس تاریخ تمدن عیلام، اکد، سومر، کلده، آشور، بابل، ایران و فرهنگ‌های گوناگون منطقه، مراکز تمدن‌های کهن ایرانی در کرانه خلیج فارس بررسی می‌شود.
سابقه تاریخی جزیره خارک، داستان سفر واسکودوگاما پرتغالی و آمدن آلبر کرک به خلیج فارس و آغاز دوران استعمار تا دوران جنگ جهانی اول، مبارزات مردم جنوب علیه استعمار، موقعیت جزایر قشم، کیش، تنب بزرگ، تنب کوچک دیگر سرفصل‌های این فیلم را تشکیل داده است.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900989

دیگر خبرها

  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس
  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • اعتراض دانشجویان اروندی در دفاع از آزادی خواهان فلسطین
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • مستند جوانمرد؛ روایتی از زندگی شهید غیرت حمیدرضا الداغی
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • روایتی از شهید لشکر فاطمیون + فیلم