Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به افتتاح مخازن موزه تنوع زیستی سازمان محیط زیست با ۱۰۰ هزار نمونه گیاهی و جانوری گفت: در ایران ۲۲۳ گونه پستاندار موجود است که از این تعداد ۵۳ گونه آن در بانک ذخایر ژنی قرار دارند.

به گزارش ایسنا، علی مدادی امروز در مراسم افتتاح مخزن‌های موزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به کارکردهای پژوهشی موزه‌های طبیعی اظهار کرد: از جمله این کارکردها می‌توان به مطالعه علمی و طبقه‌بندی سیستماتیک و نگهداری از نمونه‌های تایپ اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ هزار نمونه ژنتیک گونه‌های گیاهی و جانوری در این موزه قابل بهره‌برداری است و محققان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع  در حال طبقه‌بندی ۱۰۰ هزار نمونه موجود در بانک ژن تنوع زیستی هستیم.

مدیر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ساخت مخازن ریلی در موزه از سال ۱۳۸۷ با اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیون تومان آغاز شد و پس از آن به دلیل برخی مشکلات حقوقی روند تحویل با وقفه مواجه شد،گفت: در ابتدای امسال مخازن تحویل ما داده شد و پس از آماده‌سازی مخازن فرایند بازبینی، طبقه‌بندی و انتقال نمونه‌ها بر اساس طبقه بندی علمی انجام شد.

به گفته مدادی نمونه‌های جانوری موجود در بانک ژن شامل گونه‌های پستانداران، پرندگان و خزندگان است. در ایران ۲۲۳ گونه پستاندار موجود است که از این تعداد ۵۳ گونه آن در بانک قرار دارند همچنین از ۵۶۸ گونه پرنده شناسایی شده در ایران ۱۳۰ گونه در این بانک ژن هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۶۷ گونه خزنده در ایران وجود دارد که از این تعداد ژن ۹۳ گونه را در بانک ژن سازمان محیط زیست داریم، گفت: هفته آینده دستورالعمل مطالعه نمونه‌های موجود در مخازن ابلاغ می‌شود.

مدیر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط با اشاره به بخش «هرباریوم» این موزه تصریح کرد: در «هرباریوم» موزه تنوع زیستی ۴۰ هزار نمونه وجود دارد که قدیمی‌ترین آن مربوط به ۴۰ سال گذشته است‌. در بانک زیستی، ژن گونه‌های گیاهی و جانوری در دمای زیر ۸۰ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند.

به گزارش ایسنا، موزه ملی تاریخ طبیعی سازمان محیط زیست شامل بخش‌های مختلفی از جمله فسیل و زمین‌شناسی، هرباریوم، بخش جانوری و بانک ژن و ذخایر ژنتیکی است.

در ادامه مراسم افتتاح مخزن‌های موزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از کتاب راهنمای میدانی پروانه‌های ایران رونمایی شد و علیرضا نادری - پروانه‌شناس -  در این‌باره گفت: اولین کتاب معتبر در زمینه پروانه‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در سال ۱۳۸۰ به چاپ رسید. پیشینه مطالعات پروانه‌ها در کشور به بیش از ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد و نخستین پروانه‌شناسان ما کوهنوردها بودند که برای شناسایی گونه‌های مختلف پروانه‌ها به قله‌های مرتفع صعود کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه تنوع زیستی سازمان محیط زیست ایران سازمان حفاظت محیط زیست موزه تنوع زیستی سازمان سازمان محیط زیست گیاهی و جانوری ۱۰۰ هزار نمونه افتتاح مخزن بانک ژن طبقه بندی پروانه ها نمونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۹۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار

دریافت 16 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه عشوری اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی (حسین آقایی و مهرداد بخشی پور) با همراهی یکی از محیط بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسید.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید. آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود و مشاهده و تصویر برداری از گونه‌های ارزشمند هم نشان از این امنیت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

گفتنی است، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 6090941

دیگر خبرها

  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟