Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@22:56:17 GMT

داروي ضد سرطان با قابليت چربي سوزي

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۴۰۴۷۵

داروي ضد سرطان با قابليت چربي سوزي

خبرگزاری آریا- محققان پزشکی کشف کردند داروی ضد سرطان جی یک خاصیت کاهش دهنده چربی بدن را نیز داراست.
به گزارش خبرگزاری آریا، محققان علوم پزشکی در دانشگاه نیومکزیکو در آمریکا دریافتند نوعی ترکیب ضد سرطان، قادر است با چاقی و دیابت نیز بجنگد و در واقع می‌توان از آن به عنوان داروی مبارزه با چربی بهره برد.
دکتر اریک پروسنیتز و همکارانش امیدوارند با این کشف، 93 میلیون آمریکایی بتوانند با چربی زیادی در بدنشان مبارزه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس یافته این محققان که نتایج آن به تازگی منتشر شد ترکیبی به نام جی یک G-1 که نوعی داروی ضد سرطان است و چند سال پیش کشف شده، چربی موش‌های چاق را نیز کاهش می‌دهد.
چاقی بیش از چهل درصد از آمریکایی‌ها را مبتلا کرده و زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع دوم و برخی سرطان‌ها هموار کرده است.
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرد چاقی و دیگر حالات وابسته به آن، از دلایل بسیار مهم و اصلی مرگ و میر محسوب می‌شوند و بر دیگر دلایل مرگ، غلبه می‌کنند.
تیم محققان دریافتند گیرنده جی پی ئی آر GPER که نوعی گیرنده استروژنی ترکیب شده با پروتئین جی و در واقع فعال کننده جی یک است بر سلول‌های سرطانی سینه تاثیر می‌گذارند و در این مسیر، محققان به اثر ضد چربی این ترکیب دارویی جدید پی بردند.
با وجود تولید در بدن مردان، استروژن هورمونی مربوط به جنس مونث محسوب می‌شود و کم بودن این هورمون در زنان، نشانگر یائسگی است و زنان در دوران پس از یائسگی، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون، چاقی و دیابت قرار دارند.
محققان می‌گویند با استفاده از این ترکیب جدید، مسیر برای تولید داروی ضد چربی و ضد چاقی هموار شده است.
عوامل موثر در ایجاد چاقی شامل عوامل ارثی، پرخوری، تغییر سوخت وساز بافت چربی، کاهش تولید گرما، کاهش فعالیت جسمی بدون کاهش مقدار غذای دریافتی و برخی از داروهاست.
افزایش چربی شکم نیز که به چاقی شکم موسوم است با افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی همراه است.
محققان بر این باورند که ذخیره اصلی انرژی بدن، چربی است.
برخی بیماران از افزایش پیشرونده وزن شکایت می‌کنند، حال آنکه مقدار غذای دریافتی آن‌ها افزایش نیافته است.
باید گفت که چنین وضعیتی کاملاً امکان پذیر است.
کاهش پیشرونده توده عضلانی بدن که با افزایش سن روی می‌دهد، امری اجتناب ناپذیر است.
در عین حال به دلیل کاهش توانایی بدن در سوزاندن چربی ها، وزن افزایش می‌یابد.
در این حالت اگر مقدار کالری دریافتی به میزان قبلی باقی بماند، به ناچار افزایش وزن خواهیم داشت که بیشتر از چربی تشکیل شده است؛ بنابر این تولید انرژی کاهش می‌یابد و برای جبران انرژی از دست رفته نیاز به دریافت مقدار بیشتری ماده غذایی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دارو ضد سرطان چربی سوزی بیماری های قلبی بیماری ها داروی ضد ضد سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۰۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز

ایسنا/خوزستان رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه محققان مرکز اهواز در حال تحقیق و پژوهش روی درمان سرطان ریه با استفاده از نانوذرات و لیرز مادون قرمز هستند، گفت: این کار مشترک با گروه‌های فیزیک، شیمی، ژنتیک دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی محققان و داروسازان خارج از کشور در حال انجام است.

محمد صباییان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت‌های شاخص مرکز لیزر دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهارکرد: مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای غرب کشور در سال ۹۹ آغاز به کار کرد؛ این مرکز روی لیزرهای پالسی کوتاه و فوق کوتاه یعنی لیزرهای نانوثانیه و فمتوثانیه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: لیزر در بخش‌های مختلفی از جمله صنایع، کشاورزی، پزشکی، داروسازی و... کاربردهای فراوان و متنوعی دارد. پلاسما نیز در شیمی و زیست‌شناسی کاربرد دارد.

رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه مرکز روی تصویربرداری فراطیفی کار می‌شود که در صنایع غذایی کاربرد دارد، گفت: یکی از مهمترین کاربردهای لیزر و اپتیک در پزشکی، دندانپزشکی، زیست‌شناسی و کشاورزی است و محققان و دانشجویان این مرکز نیز در حال فعالیت در این بخش‌ها هستند.

وی با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی نو در این مرکز عنوان کرد: برخی از کارهای تحقیقاتی این مرکز در فناوری بسیار بالا اجرا می‌شوند به عنوان مثال محققان مرکز اهواز در حال تحقیق و پژوهش روی درمان سرطان ریه با استفاده از نانوذرات و لیرز مادون قرمز هستند. این کار مشترک با گروه‌های فیزیک، شیمی، ژنتیک دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی محققان و داروسازان خارج از کشور در حال انجام است و در فاز تحقیقاتی است.

صباییان گفت: برای تولید غشاء تصفیه‌خانه‌ها نیز از پلاسما در پلیمر استفاده می‌شود. از این غشاء در تصفیه‌خانه‌ها، برای تصفیه آب استفاده می‌شود. این طرح نیز در فاز پژوهشی و تحقیقاتی قرار دارد.

وی افزود: دستگاه و سامانه لیدار نیز در مرکز اهواز طراحی شده است؛ این سامانه ذرات گرد و غبار را آشکارسازی می‌کند که این فرآیند با استفاده از لیزرهای پالسی کوتاه انجام می‌شود. این سامانه وجود ذرات گرد و غبار در هوا را به صورت دقیق تشخیص می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در بخش فیزیک اتمی و مولکولی نیز چندین پژوهش در دست اجرا هستند که عموما سطح بالا و در مرحله تئوری هستند. این بخش، برهم‌کنشی لیزر، اتم‌ها و مولکول‌ها را مورد مطالعه قرار داده است. در طرحی دیگر نیز از لیزر برای تسریع در جوانه‌زنی بذر استفاده شد.

وی عنوان کرد: طراحی و ساخت سنسورهای گازی با استفاده از لیزر نیز از دیگر فعالیت‌های موفق در مرکز تحقیقات اهواز بود که خوشبختانه به ثمر رسیده است. این طرح در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفت. در این طرح، از لیزر برای تشخیص وجود گاز استفاده می‌شود. اسپکترومتر نیز که دستگاه طیف‌سنج است و برای اندازه‌گیری تغییرات یک مشخصه فیزیکی در یک محدوده مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای یک شرکت دانش بنیان ساخته شد.

صباییان گفت: علاوه بر این، مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای اهواز با مراکز علمی مهم و معتبری همچون بنیاد ملی علم ایران، ستاد ملی کوانتوم و اپتیک و ستاد ملی نانو ارتباطات علمی و پژوهشی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن آسیب می رساند
  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • فواید و مضرات روغن حیوانی