Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@19:07:03 GMT

حکومت نظامی از نوع مردمی در آیزنهاور!

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۴۸۸۵۳

حکومت نظامی از نوع مردمی در آیزنهاور!

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : مردم برای گرفتن تنها سهمشان از زندگی که آزادی بود،قرار بود در خیابان آیزنهاور(آزادی کنونی)میزبان امام و رهبرشان باشند که پس از سال ها دوری از وطن و چشیدن غم غربت و تبعید، به وطن باز می گشتند. همه چشم ها به آسمان و آن پرواز طلایی بود. اما این انتظار مقدماتی داشت که باید روی زمین اجرایی می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام خمینی(ره) اعلام کرده بودند که روز 12 بهمن ماه راهی تهران می شوند و از فرودگاه «مهرآباد» یکسره به «بهشت زهرا» و مزار شهدای انقلاب می روند. خیابان آیزنهاور که بعدها به یاد کشته شدگان در راه «آزادی» به همین نام مزین شد، چهره مناسبی برای استقبال از این میهمان عزیز نداشت.
اهالی با آب و جارو کردن خیابان آزادی، به استقبال از مسافر آن پرواز طلایی رفتند. «احمد» از سر صبح، خانه به خانه، به دنبال شیلنگ آب بود. قرار بود همه انقلابیون خیابان آزادی را نظافت کنند و بشویند. «معصومه علیزاده» از اهالی خیابان خوش با یاداوری این خاطره، به روزگار جوانی سفر می کند که دخترانش تازه راه رفتن را یاد گرفته بودند و به همراه مادراشان در تظاهرات خیابان آزادی، نظاره گر شکل گیری انقلاب اسلامی بودند. او می گوید: «احمد، برادر کوچکم، تنها 13 سال داشت. اما پیش از اهل خانه وقتی خبر شنیدن آمدن امام(ره) را شنید، برای تهیه شیلنگ آب و شست و شوی خیابان، راهی خانه همسایه ها شد. شیلنگ های بسیاری جمع آوری شد  اما خیلی از شیلنگ ها کهنه یا پوسیده، کوچک یا غیرقابل استفاده بودند، اما با سرهم کردن شیلنگ ها هر کسی توانست بخشی از خیابان را بشوید و تمیز کند.»


روز یازدهم بهمن ماه، در خیابان آزادی منع آمد و شد برقرار بود. البته این بار، خبری از حکومت نظامی نبود، این ممنوعیت به سبب شست و شو و حضور مردم برای استقبال از امام خوبی ها بود؛یعنی حکومت نظامی از نوع مردمی و خود خواسته! «قاسم اکبری» از اهالی خیابان آزادی با مرور این خاطره، لبخند شیرینی می زند و در ادامه توضیح می گوید: «امام پس از 15 سال به وطن باز می گشتند. دیدن چهره آشفته و جنگی شهر در نخستین روز ورودشان چندان جالب نبود. همه مردها بسیج شدیم. خیلی ها که حتی مخالف انقلاب و تظاهرات بودند، هنگام شستن خیابان، با هم یکی شدیم و کل خیابان را با آب شستیم و به هیچ جنبنده و سواره ای اجازه ندادیم در حریم آسفالت خیابان آزادی تردد کند. مردم هم رعایت می کردند و کسی از محدوده شسته شده، رد نمی شد.»


خیابان آزادی برای تردد امام خمینی(ره)، از فرودگاه تا حوالی بهشت زهرا، گلباران شد. میخک های سفید و بنفشی بود که روی آسفالت تمیز خیابان جا خوش می کردند. «جمشید حسنی» از دیگر اهالی خیابان خوش این خاطره را زنده می کند و می گوید: «در خیابان آزادی تا چشم کار می کرد، گل بود. همه در انتظار رسیدن هواپیما و آمدن مقتدا و رهبر عزیزمان بودیم که باید مقدمش را گلباران می کردیم. به همین دلیل، وانت وانت گل بود که به خیابان آزادی سرازیر می شد و مردم با عشق و علاقه آن را وسط خیابان می چیدند و گاهی با نگرانی از هم می پرسیدند: "اگر امام(ره) نیایند، چه می شود؟»

کد خبر 483444 برچسب‌ها انقلاب‌ اسلامی‌ ایران منطقه ۱۰ هویت شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران منطقه ۱۰ هویت شهری خیابان آزادی اهالی خیابان حکومت نظامی شیلنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۸۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود

اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مرتضی متشرغی «دبیر اجرایی» این اجتماع مردمی با اعلام این خبر گفت: شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، از ساعت ده صبح، عزاداران مکتب جعفری به سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام برای بیست و چهارمین سال برگزاری تجمع در میدان صادقیه، جمع شده و به اقامه عزا می‌پردازند.

وی افزود: در این مراسم که با قرائت قرآن توسط استاد هادی موحد امین و سخنرانی حضرت حجه الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی همراه خواهد بود، مادحین حاج سعید حدادیان، حاج امیر عباسی، حاج عبدالرضا هلالی، کربلایی علی پور کاوه و کربلایی محمد حسین حدادیان، در عزای این امام همام مداحی خواهند کرد.

متشرعی با دعوت از عموم شهروندان و عاشقان مکتب جعفری ادامه داد:تشییع پیکر مطهر شهید گمنام، فعالیت ده‌ها موکب مردمی، حضور دستجات عزاداری از مساجد و هییت‌های شمال‌غرب تهران در این اجتماع از موضوعات دیگر این رویداد مذهبی مهم در پایتخت خواهد بود 

دبیر اجرایی اجتماع صادقیون در پایان گفت: در راستای اجرای این اجتماع، محدودیت‌های ترافیکی نیز از طریق پلیس راهور اعمال خواهد شد که متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود

دیگر خبرها

  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • علم الهدی: در بحث حجاب، نمی‌شود مردم یک گوشه بنشینند و تماشاچی باشند / حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق در میدان باشد
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است
  • دانش آموزان اردبیلی آزادی یک زندانی غیرعمد را رقم زدند
  • رد خون در خیابان کاخ باکینگهام/ اسب‌های سواره‌نظام لندن رم کردند
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • اراده مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان برای پیروزی فلسطین و جایگزینی نظامی عادلانه در جهان قطعاً محقق خواهد شد