Web Analytics Made Easy - Statcounter

خاطرات بسیاری در بندرلنگه نهفته است، وجب به وجب و کوچه به کوچه آن مملو از رد پای انسان‌های بزرگی است که در آن زمان پرچم انقلاب را برافراشتند تا امروز این شهر و دیگر مناطق جنوبی کشورمان که در آن دوران نام تبعیدگاه را یک می‌کشیدند به قطب‌هایی تبدیل شوند که در این زمان مقصد میلیون‌ها گردشگر از سراسر ایران و جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری فارس، بندرلنگه - فتح‌الله میرکمانداری: خاطرات بسیاری در بندرلنگه نهفته است، وجب به وجب و کوچه به کوچه آن مملو از رد پای انسان‌های بزرگی است که در آن زمان پرچم انقلاب را برافراشتند تا امروز این شهر و دیگر مناطق جنوبی کشورمان که در آن دوران نام تبعیدگاه را یک می‌کشیدند به قطب‌هایی تبدیل شوند که در این زمان مقصد میلیون‌ها گردشگر از سراسر ایران و جهان است.

در دوران ستم‌شاهی به مناطق جنوبی کشورمان تنها به‌عنوان یک تبعیدگاه نگریسته می‌شد اما امروز به برکت انقلاب، مردم ایران مترصد ایجاد فرصتی هستند که خود را به مناطق جنوبی کشور برسانند تا از سفره‌داری مردمان جنوب، مناطق بکر و زیبا و سواحل نیلگون خلیج فارس لذت ببرند.

مطلع شدیم دو تن از جوانان آن زمان بندرلنگه در دوران رژیم ستم‌شاهی در مبارزات علیه طاغوت نقش پررنگی را ایفا و اقدامات مؤثری را در این شهر به منصه ظهور رسانده‌اند، به سراغشان رفتیم تا گپ‌وگفتی صمیمی با این دو مبارز انقلابی داشته باشیم.

عبدالحسین اسدپور و محمد پرخو که از جوانان انقلابی دهه 50 در بندرلنگه بوده‌اند، را می‌توان کتاب مصور انقلاب در این منطقه جنوبی کشورمان نامید. چرا که هر دوی آنان در روزهای سخت و پرفراز و نشیب منتهی به انقلاب، جوانانی پرشور با شم رسانه‌ای بوده‌اند که این روزها با گذشت بیش از40 سال از آن روزها، هنوز خاطرات خود را با بزرگان این عرصه با جزئیات به یاد دارند.

امروز این مبارزان دوران انقلاب 63 ساله هستند. آنها در روزهای انقلاب جوانانی 22 ساله بوده‌اند.

روایت آنان از روزهای انقلاب از آن جا حائز اهمیت است که کلام و گفتار آنان از آن روزها، مکمل یکدیگر بوده و روایت دقیقی از اتفاقات ماه‌ها و هفته‌های منتهی به 22 بهمن 57 را در پیش روی ما قرار می‌دهد. روزهایی که شاید تصور پیروزی انقلاب اسلامی در اذهان سخت و سنگین بود اما انقلابیون هرمزگان رقم زننده راهی شدند که اکنون در چهل و یک‌سالگی توفیق آن قرار داریم.

عبدالحسین اسدپور متولد ۱۳۳۵ روزنامه‌نگار و بازنشسته اداره پست، فعالیت انقلابی خود را از ۱۵ سالگی با درج مقالات و اخباری در روزنامه‌های اطلاعات، آیندگان و کیهان آغاز کرده است و محمد پرخو نیز متولد ۱۳۳۵ به‌عنوان عکاس خبری با اسدپور همکاری داشته و می‌توان گفت؛ تنها عکاسی است که از راهپیمایی‌های مردم بندرلنگه در سال ۵۷ تصاویری را به ثبت رسانده است و همچنین این هنرمند به‌عنوان بازیگر تئاتر و سینما نیز در هرمزگان فعالیت دارد که پس از انقلاب در فیلم‌های سینمایی ناخدا خورشید و کشتی آنجلیکا ایفای نقش کرده است.

فارس: علت دستگیری شما توسط ساواک چه بود؟

اسدپور: سال 53 یک مطلب در روزنامه آیندگان نوشتم با این عنوان که «به جای هر چیز خرابه و قبرستان» و شرح خبر اینگونه بود که در بندرلنگه هیچ امکاناتی نیست و تا چشم کار می‌کند قبرستان و خانه‌های خراب است، پس از چاپ این مطلب توسط ساواک دستگیر شدم و مدت یک‌ماه در بازداشتگاه ساواک بودم.

فارس: شهربانی هم قبل از انقلاب شما را دستگیر کرده بود علت آن چه بود؟

اسدپور: سال 54 یک مطلب در روزنامه نوشتم با این عنوان «یک ورقه و این همه عذاب» با موضوع اینکه مردم برای گرفتن برگه عدم سوءپیشینه باید هفته‎ها انتظار بکشند چرا که این برگه می‌بایست توسط مرکز استان صادر می‌شد و به نوعی به شهربانی انتقاد کرده بودم، به همین جهت رئیس شهربانی وقت که یک سرگرد بود پس از دستگیری مرا زیر مشت و لگد گرفت و به حدی کتک خوردم که از هوش رفتم و خانواده نیز از من خبر نداشتند و بعد از سه روز از بازداشتگاه شهربانی آزاد شدم.

فارس: در بازداشتگاه ساواک چه رفتاری با شما داشتند؟

اسدپور: خیلی کتک می‌زدند و حتی به یاد دارم من را با سیم کلاچ موتور زدند و یادم هست موش در بازداشتگاه به جان من انداختند تا اذیتم کنند و یادم هست که بخاطر شرایط سخت بازداشتگاه 7 روز اعتصاب غذا کردم و سپس به بیمارستان منتقل شدم.

فارس: جرقه انقلاب در بندرلنگه از کجا زده شد؟

اسدپور: مردم لنگه با توجه به ارتباطات خود با تبعیدی‌های انقلاب که از شخصیت‌ها و علمای برجسته نیز بودند کم و بیش فعالیت‌های انقلابی داشتند و راهپیمایی مردم بندرلنگه بر ضد رژیم شاه بعد از عید قربان 57 بود که مردم از محله سعبه‌ای از مسجد امیرالمؤمنین به سمت چهارراه بازار با سردادن شعارهای مرگ بر شاه آغاز شد و آیت‌الله سید محمدجواد رکنی نیز نقش مهمی را در هدایت مردم و شکل‌گیری این راهپیمایی‌ها بر عهده داشت.

فارس: بندرلنگه قبل از انقلاب به‌عنوان تبعیدگاه شخصیت‌های انقلابی شناخته می‌شد، چه شخصیت‌های تبعیدی را به یاد دارید؟

اسدپور: آیت‌الله خلخالی، آیت‌الله علی‌اصغر دستغیب، حجت‌الاسلام نورمفیدی، آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله فاضل لنکرانی و پورمحمدی و...

فارس: از کدام یک از این تبعیدی‌ها خاطره دارید؟ نقل کنید.

اسدپور: آیت‌الله یزدی در منزلی پشت منزل ما در ساختمانی دو طبقه اقامت داشت که من برای ایشان نهار و شام می‌بردم و جالب اینجاست همیشه ایشان به احترام مردم با اینکه دچار درد پا بود و لنگ هم می‌زد از طبقه دوم به استقبال مردم می‌آمد.

فارس: چه توصیه‌ای به جوانان و نسل امروز دارید؟

اسدپور: جوانان بدانند که این انقلاب به سادگی به دست نیامده و چه عزیزانی زیر همین شکنجه‌های ساواک تاب نیاوردند و شهید شدند. پای این انقلاب خون‌های زیادی رفته است و امروز همه رفاهیات و امکاناتی را که در این شهر داریم به برکت خون شهدای عزیز است و باید برای نسل جوان خاطرات بازگو شود تا بدانند باید در حفظ این نظام و انقلاب از جان گذشت.

فارس: شما چه همکاری با عبدالحسین اسدپور در انقلاب داشتید؟

پرخو: با توجه به اینکه شغل من عکاسی بود با اسدپور به‌عنوان عکاس روزنامه آیندگان همکاری می‌کردم و از راهپیمایی و حضور مردم عکس تهیه و به روزنامه برای چاپ می‌فرستادیم.

فارس: خاطره‌ای از فعالین انقلابی در بندرلنگه به یاد دارید؟

پرخو: یکی از اولین فعالین انقلابی به نام عبدالرسول سور، سال 53 که من در مغازه عکاسی کار می‌کردم به من مراجعه کرد و عکسی از امام راحل (ره) را نشانم داد و گفت از روی آن کپی می‌خواهد من که تا به حال عکس آیت‌الله خمینی را ندیده بودم با خود گفتم به گمانم این عکس سیدی جلیل‌القدر است چراکه عمامه مشکی و چهره‌ای موجه داشت از روی آن عکس گرفتم و بعد از روی عکس تعداد زیادی کپی زدم و به او دادم تا اینکه سال 54 به خدمت سربازی رفتم و چون عکاسی بلد بودم در رکن 2 که حفاظت اطلاعات ارتش بود به خدمت مشغول شدم. روزی از طرف مافوق عکسی را به ما نشان دادند که هر جا این عکس را دست کسی دیدید به ما گزارش کنید تازه متوجه شدم آن عکس‌هایی را که کپی گرفتم عکس امام خمینی(ره) بود و واقعأ خطری از بیخ گوشم گذشت چرا که اگر ساواک می‌فهمید زندان و شکنجه در انتظارم بود اما افتخار می‌کنم که عکس‌های امام را چاپ زدم چراکه خواست خدا بود که سهم کوچکی در آن دوران در بندرلنگه داشته باشم.

فارس: چه خاطره‌ای از تبعیدی‌های بندرلنگه دارید؟

پرخو: خانه‌ای را که ساواک به آیت‌الله خلخالی در بندرلنگه داده بود درست پشت مشروب‌فروشی بود که ایشان را اذیت کنند و جالب اینکه برق آن خانه با سیم که یک دوشاخ داشت از همین مغاز گرفته می‌شد و گاهأ ساواکی‌ها برای اذیت ایشان، این دوشاخ را از پریز برق می‌کشیدند و ساعت‌ها ایشان بدون برق در آن شرایط سخت سپری می‌کرد.

انتهای پیام/۸۸۰۲۸

منبع: فارس

کلیدواژه: انقلاب اسلامی انقلاب بندرلنگه آیت الله خلخالی هرمزگان آیت الله خلخالی آن دوران تبعیدی ها شخصیت ها بوده اند ستم شاهی آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۴۹۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعویض قرآن دروازه ورودی شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، قرآنی که برفراز دروازه وردی شمالی شیراز معروف به دروازه قرآن گذاشته شده، منتخبی از برخی سوره‌های کلام الله وحی است.

دروازه قرآن یکی از شش دروازه اصلی شیراز بوده که در دوره عضدالدوله دیلمی ساخته و به دلیل وجود قرآن ۱۷ من مشهوری که در آن بوده، به دروازه قرآن معروف شده است.

قرآن ۱۷ من معروف دروازه قرآن، هم اکنون در موزه پارس شیراز نگهداری می‌شود و به گفته مسئولان سال‌ها به جای آن قرآن دیگری قرار داده می‌شد.

هم اکنون شهرداری قصد دارد هر سال یک قرآن را در دروازه قرآن قرار دهد و قرآن قبل را به بزرگان استان فارس اهدا کند.

دروازه قرآن در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

این بنا بین دو کوه چهل مقام و باباکوهی در تنگه الله اکبر واقع شده است.

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات آبرسانی به روستای کم رضوان بندر لنگه
  • ادعای میرسلیم درباره حرکت اطرافیان خلخالی برای ریختن در خانه مردم
  • فیلم قدیمی؛ ترفند افراد خلخالی برای هجوم به خانه مردم!
  • روایتی از سرگذشت عماد مغنیه + فیلم
  • پیام قدردانی از حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع و تدفین شهید گمنام
  • تعویض قرآن دروازه ورودی شیراز
  • شهیدان در حقیقت شناسنامه واقعی ملت ایران هستند/ هر کس در جبهه می‌جنگید عباس انقلاب بود
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهید تازه شناسایی شده در زرقان
  • روایتی از سرگذشت سید عباس موسوی + فیلم
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند