Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشجویان معتقدند که کمرنگ شدن آرمان‌های انقلاب در برخی مسئولین باعث شده که از قطار انقلاب پیاده شوند و نارضایتی مردم از بی‌عدالتی‌هایی است که اتفاق می‌افتد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ دانشجویان از پی‌ریزان و پیشبرندگان اصلی انقلاب اسلامی بودند که با مطالعه تاریخ انقلاب حضور همه جانبه و شجاعانه این قشر از جامعه را در عرصه‌های مختلف می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع این جوانان و دانشجویان بودند که به عنوان چشم بیدار جامعه، به ندای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی لبیک گفتند و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی، خالصانه و بابصیرت در راستای نجات مردم از یوغ ظلم و ستم رژیم طاغوت از هیچ داشته‌ای حتی جان خود دریغ نکردند.

در جشن چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصت را غنیمت شمردیم تا میزگردی را با حضور دانشجویان برگزار کنیم تا دیدگاه و نظرات آن‌ها را درخصوص این تحول تاریخی ایران و جهان بدانیم.

برای شروع این سوال را مطرح می‌کنیم که علت اصلی شکل گیری انقلاب چه بود؟

حسین عسگری فرد که دانشجوی ترم هفت رشته حسابداری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین است در پاسخ به این سوال می‌گوید: دلیل اصلی انقلاب ما احیای مکتب اسلام بود، امام در هیچ کجای صحبت‌هایش نمی‌گوید که ما برای اقتصاد یا سیاست انقلاب کردیم بلکه امام می‌فرمایند؛ تنها مکتبی که می‌تواند جامعه را هدایت کند، مکتب اسلام است.

وی می‎افزاید: مردم خواستار اسلام و نظامی برمبنای جمهوریت بودند و می‌خواستند این مکتب زنده شود و خودشان در ساختارهای نظام تصمیم گیرنده باشند درواقع مردم نظامی می‌خواستند که وابسته به بیگانه نباشد چراکه ما یک فرهنگ غنی ایرانی اسلامی داشتیم.

این دانشجوی قزوین ادامه می‌دهد: در دوران طاغوت هزاران مستشار امریکایی در ایران حضور داشتند و اشرافیتی که شاه و دربارش داشت، مردم را به انزجار کشانده بود؛ مردم آزادی بیان می‌خواستند درحالی که کوچکترین انتقاد نسبت به رژیم شاهنشاهی نتیجه‌اش مجازات‌های سنگین در ساواک بود.

وی تصریح می‌کند: اما امروز شرایط به گونه‌ای است که دانشجویان به راحتی در مقابل اولین شخصیت مملکت حرف‌های خود را می‌‍زنند و ساختارهای نظام را نقد می‌کنند.

عسگری فرد تاکید می‌کند: از آنجایی که عدالت اصلی‌ترین مولفه مکتب اسلام است لذا از مهمترین دلایل انقلاب مردم ایران به شمار می‌رود به طوری که امام راحل می‌فرمایند که “نه ظلم می‌کنیم و نه زیربار ظلم می‌رویم” و این نارضایتی که ما امروز در جامعه می‌بینیم به علت ناعدالتی‌ها و تبعیض طبقاتی است که توسط برخی دولتمردان اتفاق می‌افتد.

امیرحسین ایزدی دانشجوی ترم سه رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) هم یکی دیگر از میهمانان این میزگرد است که در پاسخ به این سوال با بیان اینکه در آن ایام مردم سالاری نبود، ابراز می‌کند: انقلاب در جهت استقلال و آزادی سیاسی مردم بود؛ حکومت در دوران طاغوت شخص‌محور بود که مردم در هیچ یک از مناسبت‌های سیاسی و تصمیم‌گیری‌ها دخیل نبودند.

وی با اشاره به اینکه ‌پس از پیروزی انقلاب مردم سالاری شکل گرفت، عنوان می‌کند: ملت ایران ملتی هستند که استکبار و ظلم را نمی‌پذیرند و از ابعاد شکل‌گیری انقلاب به شمار می‌رود.

ایزدی تصریح می‌کند: محرومیت و تبعیض طبقاتی از دیگر دلایل اصلی اعلام نارضایتی مردم و مبارزه با رژیم طاغوت بود که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به این مسئله و حمایت از مستضعفین مطرح شده است.

معصومه تقوایی ترم هفت رشته برق در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، در ادامه این میزگرد بیان می‌کند: بی‌عدالتی و محرومیت باعث شد که مردم برای دستیابی به استقلال تلاش کنند چراکه طبق آیات قرآن کریم “تا مردم نخواهند وضعیتشان تغییر نمی‌کند”.

وی می‌افزاید: همه این اتفاقات افتاد تا مردم به این نتیجه برسند که برای اهدافشان باید حرکت کنند و در این راه همبستگی داشته باشند.

زهرا ظفرمند دانشجوی دیگر در این میزگرد است که در رشته مترجمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین تحصیل می‌کند و می‌گوید: یکسری نیازها در جامعه کیفی است که باید به آن پرداخته شود، در زمان پهلوی آزادی را صرفا به بحث‌های جسمی و غیراخلاقی بسط می‌دادند و سعی می‌کردند نیازهای کاذبی را در جامعه ایجاد کنند تا مردم به دنبال مطالبات اصلی خود نباشند.

وی بیان می‌کند: در دوران طاغوت، ظلم خیلی عادی در کشور رواج داشت و اسلام به صورت ویترینی در کشور دیده می‌شد که انقلاب به اسلام و اجرای دستورات آن عنیت بخشید.

در ادامه این میزگرد به تغییر رویکرد برخی از مسئولین کشور پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب می‌پردازیم و این سوال را مطرح می‌کنیم که چرا امروز علی رغم آرمان‌های انقلاب، عده‌ای بحث سازش و مذاکره با غرب را مطرح می‌کنند؟ و در صدد تئوریزه کردن آن در بین مردم هستند.

ظفرمند بحث منفعت طلبی برخی مسئولین را مطرح می‌کند و می‌گوید: اگر شخصی در جریانات انقلابی باشد اما به یکسری آموزه‌ها اعتقادات قلبی نداشته باشد طبیعتا با گذر زمان و با اتفاقات و شرایطی که برای او ایجاد می‌شود نیز ویژگی‌های انقلابی در او کمرنگ خواهد شد که در بعضی از مسئولان دیده می‌شود.

 

وی می‌افزاید: بسیاری از مسئولین هم خودشان می‌دانند که جوامع غرب از جمله امریکا بر سر وعده‌هایی که می‌دهند، پایبند نیستند اما یا نمی‌خواهند باور کنند یا اینکه به خاطر منفعت طلبی، خود را به خواب زده‌اند و منافع شخصی را به منافع و مصالح ملی ترجیح دادند.

تقوایی در پاسخ به همین سوال یادآوری می‌کند: برخی از این اشخاص با توجیهاتی که دارند نیز ادعا کرده بودند که مذاکره برای حل مشکلات کشور لازم است و از نظر خودشان کوتاه‌ترین مسیری بود که می‌شود به هدف رسید.

این دانشجوی رشته برق اضافه می‌کند: مسئولین روی این موضوع فکر نکرده بودند که امریکایی که حتی به وعده‌هایش در سطح بین‌الملل عمل نمی‌کند چطور می‌خواهد به وعده‌هایش در قبال ایران عمل کند.

وی تاکید می‌کند: اما اگر کمی تاریخ مطالعه کنند، می‌فهمند که امریکا در این ۴۰ سال از هیچ توطئه‌ای برای براندزای جمهوری اسلامی دریغ نکرده است و نتیجه اعتماد به چنین کشوری عملا بی‌فایده است.

ایزدی در ادامه این بحث عنوان می‌کند: بدون شک تنها راه حل مشکلات کشور تکیه به داخل است اما یکی از راه‌ها هم مذاکره و تعامل با دنیا است اما باید به نکاتی در این زمینه توجه کرد به طوری که باید طرف مقابل را به خوبی شناخت.

وی می‌افزاید: اگر می‌خواهیم با امریکا مذاکره کنیم باید بدانیم که امام فرمودند؛ “امریکا شیطان بزرگ است” لذا باید نیت طرف مقابل را بدانیم که چرا پای این مذاکره می‌آید.

این دانشجوی قزوینی تصریح می‌کند: باید مبانی انقلاب اسلامی را بشناسیم چراکه مقام معظم رهبری اخیرا در پیامی که به جنبش دانشجویی داشتند نیز فرمودند که تا می‌توانید بر روی مبانی انقلاب کار کنید لذا نباید به هر قیمتی آرمان‌های خود را زیر پا بگذاریم و پای مذاکره بنشینیم.

عسگری فرد در همین راستا می‌گوید: طبق بیانات تاریخی امام راحل و همچنین بیانات رهبری نیز اگر جامعه به مکتب اسلام معتقد و پایبند باشد، هیچ قدرتی توانایی رویارویی با آن را نخواهد داشت و این آرمان و ایدئولوژی انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ما بدون “قوی شدن” نمی‌توانیم مقابل ابرقدرت‌های دنیا بایستیم، می‌گوید: یکی از راه‌های صدور انقلاب پافشاری بر روی مکتب سلیمانی‌هاست؛ از طرفی با وجود چنین آرمان‌هایی در جامعه نیز با نگاه دولت کنونی مواجه می‌شویم که امریکا را کدخدا می‌داند.

این دانشجو بیان می‌کند: دولتمردان ما تمام آینده کشور را به برجام گره زدند درحالی که نتیجه آن تقریبا پوچ بود و این دیدگاه در مقابل تئوری امام و انقلاب اسلامی قرار دارد.

وی یادآور می‌شود: برخی مسئولین قصد هم ندارند که از دیدگاه خود کوتاه بیایند در حالی که امریکا با به شهادت رساندن سردار سلیمانی، تروریست بودن خود را به طور علنی نشان داد که نشان دهنده این است که مسئولین از آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته‌اند و دوری از این آرمان‌ها باعث شده که از قطار انقلاب پیاده شوند.

وقتی تاریخ انقلاب را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که جوانان در بسیاری از بزنگاه‌ها اثرگذار بودند و به عنوان محور اصلی انقلاب، اتفاقات مهمی را رقم زدند.حال این سوال را مطرح می‌کنیم که بعد از گذشت ۴۰ سال به نظر شما آیا جوانان آن دوران استکبارستیزتر بودند؟ یا اینکه نگاه جوانان امروز نسبت به مقاومت و استکبارستیزی چقدر تغییر کرده‌ است؟

تقوایی در این باره تاکید می‌کند: نقش دانشجو در تمام مراحل انقلاب موثر بوده و همیشه حضور فعال داشته است، امروز هم دانشجویان علاوه‌بر حفظ ایدئولوژی استکبارستیزی نیز وظایف سنگین‌تری هم از جمله جهاد علمی برای پیشرفت کشور برعهده دارند.

وی می‌افزاید: باتوجه به اینکه اکنون در بسیاری از مسائل علمی و صنعتی هنور به خارج وابسته هستیم لذا جهاد علمی و عدم وابستگی بسیار مسئله مهمی است که گاه ارزش آن با بالا رفتن از دیوار سفارت امریکا برابری می‌کند.

عسگری فرد پاسخ این سوال را اینگونه می‌دهد که دانشجویان و طلاب دوبال اصلی برای پیروزی انقلاب بودند، به طوری که وقتی دانشجویان مارکسیسم از اسلام فاصله گرفتند دچار بحران هویت و بحران اخلاقی شدند.

این دانشجو تاکید می‌کند: دانشجویان پیشران انقلاب بودند و جنبش‌های دانشجویی از دانشگاه تهران شکل گرفت که پای درس اساتیدی همچون شهید مطهری بودند و براین مبنا مبارزات خود را شکل می‌دادند.

وی تصریح می‌کند: دانشجویان در آن دوران به دور از مصلحت اندیشی همراه با توده مردم بودند و تنها هدف آن‌ها اسلام بود که اما امروز آفت تشکل‌های دانشجویی مصلحت اندیشی دانشجوهاست و این مسئله به جنبش دانشجویی ضربه می‌زند.

عسگری فرد ادامه می‌دهد: متاسفانه امروز دانشجویان علی رغم تلاش‌هایی که می‌کنند اما گاهی وارد سفره‌های بروکراسی می‌شوند و مصلحت اندیشی را در برخی مسائل که باید فریاد بزنند، مقدم می‌دانند.

این دانشجو با بیان اینکه امروز آحاد مردم انقلابی هستند، می‌افزاید: وقتی مقام معظم رهبری بر تقویت مبانی در تشکل‌های دانشجویی تاکید دارند لذا باید به این نکته توجه بیشتری داشت.

ایزدی در پاسخ به همین سوال ابراز می‌کند: امروز مدل استکابرستیزی برمی‌گردد به پیام “قوی بشین” مقام معظم رهبری که در نماز جمعه دی ماه بیان کردند؛ لذا دانشجویان باید نیرومحرکه و عامل پیشرفت کشور در تمامی ابعاد باشند.

ظفرمند با اشاره به هدف مشترک دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید: شاید امروز شرایط تغییر کرده اما آرمان‌ها و ارزش‌ها باید سر جای خود بماند چراکه همچنان دشمنان ما دست از دشمنی خود نکشیدند.

وی تصریح می‌کند: وظیفه دانشجو این است که در مواقع بحرانی، در جامعه بصیرت افزایی کند اما مشروط بر این است که خود دانشجو بصیر باشد.

ما شاهد بودیم که در چله انقلاب و در زمانی که عده‌ای احساس ناامیدی می‌کردند اما رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم را ابلاغ کردند که محور اصلی آن جوانان هستند. حال این سوال را می‌پرسیم که در این میان دانشجویان چه وظیفه‌ای در قبال بیانیه گام دوم انقلاب دارند؟

عسگری فرد در جواب به این سوال بیان می‌کند: طی این یکسال می‌بینیم که درباره بیانیه گام دوم بسیار سخنرانی شده اما باید نگاه عملیاتی نسبت به آن داشته باشیم که در این زمینه هم دانشجویان می‌توانند پیشرو باشند.

وی با بیان اینکه رهبری در این بیانیه به معنویت و اخلاق اشاره کردند، می‌گوید: امروز یکی از مسائل که باید در جنبش‌های دانشجویی به آن توجه شود بحث ارتباط با علما و ارتقاء اصول اخلاقی و معنوی در بین جوانان است.

این دانشجوی قزوین با اشاره به اهمیت جهاد علمی در بیانیه گام دوم انقلاب یادآور می‌شود: دانشجو باید عدالت‌خواه باشد که با مصلحت اندیشی در منافات است لذا مصلحت فقط باید اسلام باشد نه اینکه منافع شخص یا جناح مورد نظر قرار گیرد و از این رو دانشجویان نباید درگیر بازی‌های سیاسی شوند.

ایزدی در این زمینه تاکید می‌کند: باید گام دوم را بشناسیم و وارد ابعاد عملیاتی آن شویم نه اینکه به سخنرانی در این باره بسنده کنیم چراکه گام دوم انقلاب بسیار بلندتر و سنگین‌تر نسبت به گام اول است.

وی می‌افزاید: هدف گام دوم جهانی شدن گفتمان اسلامی است که آثار آن را در بیداری کشورهای منطقه می‌بینیم لذا باید مدلی از این بیانیه به جهان ارائه شود که برای تمامی ملت‌ها قابل درک و بی‌نقص یا با کمترین نقص باشد که مورد پذیرش مردم قرار گیرد.

این دانشجوی رشته کامپیوتر می‌گوید: دانشجوها باید مشکلات کشور را شناسایی و برای حل ریشه‌ای آن اقدام کنند و این مطالبه‌گری را از مسئولین برای ایجاد سازوکار در جهت رفع موانع داشته باشند.

ایزدی در پایان خاطرنشان می‌کند: گام دوم به یک سند بالادستی تبدیل شد که تمام دستگاه‌ها باید بر این مبنا عمل کنند اما تغییر محسوسی را در ساختارها نمی‌بینیم که دانشجویان باید این مسئله را از مسئولین مطالبه کنند.

تقوایی در ادامه بیان می‌کند: با توجه به شرایط سخت اقتصادی در کشور، دانشجویان باید مانند زمان جنگ روحیه مقاومت و تلاش را در خود پرورش دهند و با روحیه شکست‌ناپذیر در زمینه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ورود کنند به طوری که این پیشرفت را در حوزه هوافضا و صنعت موشکی می‌بینیم.

وی در پایان با بیان اینکه مطالبه گری دانشجوها همیشه باعث رسیدن به هدف مطلوب شده است، ابراز می‌کند: مقام معظم رهبری گام دوم را چراغ راهی برای ما قرار دادند که باید با عبرت گرفتن از گذشته به سوی آینده حرکت کنیم.

ظفرمند با اشاره به اینکه این بیانیه یک شادی خاص با بغض برای ما به همراه داشت، اظهار می‌کند: خوشحالی ما به این جهت است که توانستیم اولین گام را پیروزمندانه برداریم و کشور را از فتنه‌های متعدد در امان نگهداریم و درواقع گام دوم خیزش دوباره است که تلاش بیشتری می‌طلبد.

وی در پایان ابراز می‌کند: طبق تجربیات گذشته نیز از مسئولین نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که در این زمینه فاعل و عامل باشند لذا ما دانشجویان باید نسبت به این بیانیه بصیرت پیدا کنیم و در جامعه ترویج دهیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانشگاه بین المللی امام خمینی ره دانشجوی قزوین آرمان های انقلاب گام دوم انقلاب قطار انقلاب بیانیه گام دوم دوران طاغوت برخی مسئولین مصلحت اندیشی اصلی انقلاب مشکلات کشور مکتب اسلام گام دوم عسگری فرد جهاد علمی آرمان ها ما امروز تا مردم باعث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۰۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   حجت‌الاسلام حسن اسماعیلی در سفر به شهرستان نقده و شهر محمدیار و در دیدار با مسئولین این منطقه بر ضرورت برنامه‌ریزی جهت افزایش حضور مردم در فریضه الهی نماز جمعه تأکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت نماز جمعه به عنوان سنگر اسلام و انقلاب، افزود: حضور در نماز جمعه علاوه بر واجب شرعی، فرصتی برای وحدت و همدلی مسلمانان و همچنین تجدید بیعت با آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

مدیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه نماز جمعه باید به عنوان یک فریضه واجب و ضروری در بین مردم نهادینه شود، گفت: مسئولین و متولیان امر باید با برنامه‌ریزی‌های مدون و ابتکار عمل در جهت افزایش حضور مردم در نماز جمعه تلاش کنند.

اسماعیلی همچنین از زحمات و تلاش‌های برگزارکنندگان نماز جمعه محمدیار قدردانی کرد و از آن‌ها خواست با توجه به گسترش شهر و ازدیاد جمعیت، از هم اکنون برای جانمایی و احداث مکانی مناسب برای برگزاری نماز جمعه در آینده برنامه‌ریزی کنند.

دیگر خبرها

  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • امام جمعه تهران خطاب به متدینین: انگ زدن به یکدیگر مصلحت نیست
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • همخوانی کارگران در محضر رهبر معظم انقلاب+ فیلم
  • همه دستگاه ها در کنار یکدیگر باید مجری عدالت باشند
  • رعایت عدالت و کرامت انسانی رویکرد مدیران لرستان باشد
  • تصاویری از همخوانی کارگران در دیدار با رهبر انقلاب | ویدئو
  • ببینید | تصاویری از همخوانی کارگران در دیدار با رهبر انقلاب