Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@21:04:53 GMT

تاثیر حذف انتگرال بر یادگیری درس فیزیک در دانشگاه

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۵۸۴۷۳

تاثیر حذف انتگرال بر یادگیری درس فیزیک در دانشگاه

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره مشکلاتی که حذف انتگرال از دوره‌ پیش از دانشگاه ایجاد کرده است، گفت: دانشجویانی که به تازگی وارد دانشگاه می‌شوند، "حد"، "پیوستگی" و "مشتق" را به صورت کامل در دبیرستان نمی‌خوانند، در نتیجه ما مجبوریم ابتدا این بخش‌ها را به دانشجویان آموزش داده و سپس انتگرال را تدریس کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مشکلی که پیش می‌آید، این است که وقتی دانشجو انتگرال را حتی در سطح مقدماتی نیاموخته، در درس "فیزیک ۱" و به تبع آن، در دروس دیگر مشکل پیدا می‌کند.

دکتر داریوش کیانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که «ماحصل بسیاری از قسمت‌های حساب و دیفرانسیل که در مدارس به دانش‌آموزان تدریس می‌شود، درک مقدماتی انتگرال است»، اظهار کرد: حذف انتگرال مانند این است که درختی را کاشته‌ایم، با زحمت آن را به ثمر رسانده‌ایم و حالا آن را رها کرده و از ثمره آن هیچ بهره‌ای نمی‌بریم. این مشابه تصمیمی است که در این مورد اتخاذ شده است.

استاد ریاضی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ممکن است پاسخ برخی از مسئولان آموزش و پرورش این باشد که «مگر ما دانش‌آموزان را لزوما برای ورود به دانشگاه تعلیم می‌دهیم؟» پاسخ این است که اتفاقا ما همچنین نگران افرادی هستیم که وارد دانشگاه نمی‌شوند، به عنوان یک مثال ساده، وقتی شخصی به عنوان یک تکنسین ساده حتی با مدرک دیپلم وارد شرکتی می‌شود و می‌خواهد مساحت یا حجم یک شی را حساب کند، اگر این شی شکل روتین اشیای هندسی را نداشته باشد که غالبا نیز چنین است، این انتگرال است که به او در این راستا کمک می‌کند.

وی افزود: توصیه من این است که حتی در مدارس فنی و حرفه‌ای هم باید طوری مباحث ریاضیات تدوین شود که به انتگرال ختم شود. ما به خوبی می‌دانیم که غالب دانش‌آموزانی که در رشته ریاضی-فیزیک درس می‌خوانند، قرار نیست به دیپلم اکتفا کنند.

کیانی با بیان این‌که «غالب کسانی که رشته ریاضی را در دبیرستان انتخاب می‌کنند، به دنبال این هستند که تحصیلشان را در مدارج بالاتر دنبال کنند»، افزود: این برای من جای تعجب دارد که با این تفاسیر چه طور داریم فرصت فهم مقدمات انتگرال را از آنان سلب می‌کنیم. این دانش‌آموزان وارد دانشگاه می‌شوند و دچار هجمه‌ای از ندانستن‌ها می‌شوند، در حالی که می‌توان ادبیات ساده‌ انتگرال را به آنها آموخت.

عضو هیئت‌علمی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره مشکلاتی که حذف انتگرال از دوره‌ پیش از دانشگاه ایجاد کرده است، گفت: دانشجویانی که به تازگی وارد دانشگاه می‌شوند، "حد"، "پیوستگی" و "مشتق" را به صورت کامل در دبیرستان نمی‌خوانند، در نتیجه ما مجبوریم ابتدا این بخش‌ها را به دانشجویان آموزش داده و سپس انتگرال را تدریس کنیم. اما مشکلی که پیش می‌آید، این است که وقتی دانشجو "انتگرال" را حتی در سطح مقدماتی نیاموخته، در درس "فیزیک ۱" و به تبع آن، در دروس دیگر مشکل پیدا می‌کند. همچنین، نمی‌توان انتظار داشت که این درس‌ها دیرتر به دانشجویان ارائه شود، چرا که به این ترتیب، دانشجویان حداقل یک ترم به دلیل چنین تصمیمی عقب می‌افتند، در حالی که یک یا دو هفته زمان برای تدریس انتگرال در دبیرستان کافی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تجربه خود از تدریس انتگرال به دانشجویانی که برای اولین بار با این مفهوم آشنا می‌شدند، گفت: دانشجویان ورودی که در ترم پاییز ۹۸ درس "ریاضی عمومی ۱" را گذراندند، دچار سردرگمی خاصی بودند، زیرا همان‌طور که قبلا اشاره کردم، این دانشجویان در اوایل درس "فیزیک ۱" به انتگرال نیاز داشتند، در حالی که متاسفانه هیچ گونه آشنایی با این مفهوم نداشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فیزیک دانشگاه اميركبير دانشگاه صنعتی امیرکبیر وارد دانشگاه می شوند دانش آموزان حذف انتگرال فیزیک ۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۵۸۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  در این همایش پروفسور گرون آرون عضو هیات رییسه موسسه تحقیقاتی ایسکارسا و استاد دانشگاه در ترکیه و پروفسور نیلگون الگون عضو تخصصی موسسه ایسکارسا درباره نتایج تحقیقاتشان برحفظ ونگهداری بنا‌های تاریخی سخنرانی کردند
امضای تفاهم نامه همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان مبنی بر همکاری‌های دوجانبه برای بکارگیری فناوری‌های نوین و حمایت از دانش بنیان‌های این بخش از برنامه‌های این همایش بود
فاطمه داوری مدیر کل دفتر حفظ و احیا بنا‌ها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی این همایش گفت: از ۱۹ هزار بنا و محوطه تاریخی در کشور ۱۴ هزار بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ازاین رقم ۱۰ هزار بنا درمالکیت بخش خصوصی و مابقی در مالکیت دستگاه‌های دولتی است
داوری با بیان اینکه این بنا‌ها در معرض انواع بحران هاو حوادث طبیعی قرار دارند افزود:در بودجه امسال ۲۰۰ میلیاردتومان به عنوان منابع متمرکز حفاظت از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور در نظر گرفته شده واما این رقم تا اعتبار مورد نیاز فاصله زیادی دارد و بهمین علت برای جلب مشارکت مردم ازپارسال انجمن خیران میراث فرهنگی فعال شده و تا پایان اردیبهشت هم شعبات استانی این انجمن فعال خواهد شد
مدیر کل دفتر حفظ و احیا بنا‌ها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: چند سالی است مطالعات مربوط به حفظ و الگوسازی بنا‌های تاریخی شیخ علا الدوله سمنانی با تمرکز بر شناخت و تبیین فرایند اجرای این طرح بابهره گیری از فناوری‌های نوین برای الگوسازی در دانشگاه سمنان آغاز و نتایج خوبی نیز حاصل شده شده است. در این همایش هم به همین علت این طرح مطرح و بررسی شد
۶۰۰ بنای تاریخی استان سمنان در فهرست آثار ملی ثبت شده که ازاین تعداد ۴۰۰ بنا مربوط به دوران پیش از قاجار است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: پلیس آمریکا آزادی را در برخورد با دانشجویان معترض لگدمال کرد
  • دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟
  • جامعه دانشگاهی در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند
  • جامعه دانشگاهی در مقابل جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • رقابت داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی یزد
  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!
  • رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در قزوین
  • رقابت ۲ هزارو ۵۰۰ داوطلب رشته ریاضی فیزیک در آذربایجان غربی
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان