Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@10:04:14 GMT

موج‌سواری سوداگران بازار ارز با FATF

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۵۰۲۶

موج‌سواری سوداگران بازار ارز با FATF

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، جوسازی و بهانه تراشی دلالان و سفته‌بازان بازار ارز تمامی ندارد به طوری که آنها با فضاسازی و القای نگرانی در میان مردم تلاش می کنند چشم انداز نرخ دلار را افزایشی نشان داده و اقدام به کسب سود و نوسان های هنگفت از بازار ارز کنند.

این دسته از دلالان، معمولا برای مدتی معدود فرصت جولان در بازار را یافته و با کسب سود سرشار به یکباره به حاشیه رفته و قیمت دلار و سایر ارزهای عمده نیز پس از آن به سرعت رو به پایین می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تازه ترین بهانه سفته‌بازان بازار ارز برای گران کردن دلار، نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست FATF و وجود برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه این نهاد مالی است.

بر این اساس قیمت دلار که تا چندی پیش تا ۱۳ هزار تومان نیز پایین رفته و در معرض سقوط به کانال ۱۲هزار تومانی قرار داشت به یکباره رشد کرد به طوری که بهای دلار در صرافی‌های بانکی در روز گذشته (دوشنبه) به ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان و در بازار آزاد به ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

ابهام در سرنوشت نشست  FATF

جدا از مباحث کارشناسی مربوط به مزایای تصویب لوایح FATF و مضرات تصویب نشدن آن، به نظر می‌رسد که دلالان بازار ارز به خوبی در حال بهره‌برداری از این موضوع هستند.

قرار است نشست اصلی FATF در روزهای پایانی بهمن امسال برگزار شود که در آن به موضوع تصویب نشدن لوایح FATF پرداخته می‌شود.

این گونه شایعه شده که ایران به دلیل تصویب نکردن همه لوایح FATF در لیست سیاه این نهاد قرار می‌گیرد، اما برخی دیگر معتقد هستند که بعید است این اتفاق در نشست پیش روی FATF رخ دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این باره می‌گوید: نمایندگان ایران در اجلاس مقدماتی شرکت کرده و نظرات خود را مطرح کردند.
فرهاد دژپسند گفت: با توجه به اینکه ۳۶ بند از ۴۱ بند لوایح امتیاز توسط ایران تصویب و اجرا شده است، نمایندگان ایران استدلال می‌کنند که قرار دادن ایران در لیست سیاه توجیه‌پذیر نیست و امیدواریم مانع از پیوستن ایران به لیست سیاه شویم.

سقوط یکباره قیمت‌های بازار ارز پس از فروکش‌کردن تلاطم‌ها

بررسی روند تحولات بازار ارز در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که دولت و بانک مرکزی به خوبی بر بازار تسلط یافته‌اند، به طوری که تلاطم‌ها و نوسان‌های این بازار موقتی بوده و در نتیجه به سرعت تحت کنترل در می‌آید.

در سال ۹۸ نیز که به هفته های پایانی آن نزدیک می‌شویم، دلالان بازار ارز بارها اقدام به جوسازی و متلاطم سازی بازار کردند که از جمله آنها می توان به فضاسازی درباره وقوع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا و افزایش قیمت بنزین اشاره کرد.

در این ماجراها که اشاره شد، فضای سیاسی متلاطم شده و در نتیجه سفته‌بازان برای مدتی کوتاه، فرصت جوسازی پیدا کردند.

 این در حالی بود که در همه این موارد، بانک مرکزی به مردم هشدار می‌داد که فریب این فضاسازی را نخورند و بازار تحت کنترل قرار داشته و قیمت ها دوباره کاهش خواهد یافت که البته چنین نیز شد.

به نظر می رسد در روزهای آینده نیز فضای منفی ایجاد شده درباره نشست FATF و احتمال قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه این نهاد مالی، فروکش کرده و قیمت‌ها در بازار ارز دوباره به تعادل برسد.

بر این اساس، رییس کل بانک مرکزی در واکنش به گرانی اخیر دلار اعلام کرد: این روزها سفته‌بازان و رانت‌جویان بازار ارز نتیجه جلسه آتی FATF را بدون اطلاع از پیچیدگی‌های روند آن، عدم تمدید تعلیق قلمداد کرده و در خصوص تأثیر آن بر نرخ ارز، تبلیغات زیادی در کانال‌های تبلیغاتی خود راه انداخته‌اند.

«عبدالناصر همتی» افزود: نظرم را پیش از این در مورد اهمیت این موضوع گفته‌ام، لیکن در شرایط فعلی که اغلب بانک‌های خارجی به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا، همکاری لازم با بانک‌های ایران را ندارند و تبادلات ارزی ما از طریق مکانیسم‌های بانکی جایگزین و غیرقابل تحریم انجام می‌شود، تصمیم آتی FATF اعم از عدم تمدید یا عدم آن نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد.

صحبتی کوتاه با فعالان بازار ارز به خوبی نشان می‌دهد که چشم انداز افزایش شدید قیمت ها وجود ندارد به طوری که برخی می گویند احتمال دارد قیمت ارز و سایرارزهای عمده در روزهای آتی به یکباره کاهش یافته و خریداران متضرر شوند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نرخ دلار بازار ارز اف ای تی اف سوداگران موج سواری سفته بازان بانک مرکزی بازار ارز لیست سیاه لوایح FATF قیمت ها ۱۳ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۵۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18 عیار هر گرم 3 میلیون و 535 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 38 میلیون و 600 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 42 میلیون و 650 هزار تومان است.

آغاز بیست‌ودومین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز

 

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 24 میلیون و 300 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 15 میلیون و 300 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 7 میلیون و 200 هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 15 میلیون و 315 تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 2317 دلار است.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند/ یورو رشد کرد

 

در معاملات امروز (سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 44 هزار و 314 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 41 هزار و 376 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 491 تومان و نرخ حواله یورو به 44 هزار و 342 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته، 12 هزار و 66 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 266 تومان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟