Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@10:52:02 GMT

بهترین فیلم کوتاه و مستند معرفی شدند

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۶۵۸۶۴

بهترین فیلم کوتاه و مستند معرفی شدند

آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با حضور سینماگران و سینمادوستان در برج میلاد تهران درحال برگزاری است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فرشته طائرپور از اعضای هیات داوران این بخش گفت: به همه سلام می‌کنم. به آن‌هایی که نیامدند هم سلام می‌کنم. چون می‌دانم دل‌شان برای این کشور و این سینما می‌تپد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌خواهم به حال خودمان به خاطر این وقایع اشاره کنم. ایستادن ما در اینجا و بودن شما و فیلم ساختن در این روزها از سر بی اعتنایی به وقایع و سینمای ایران نیست بلکه از سر اعتنا به سینما و جوانان است. یاد گرفتیم اگر دل خونین داریم با لب خندان به جمع سینمایی‌ها بیاییم.‌

وی در ادامه به سخنرانی واکین فینیکس بازیگر نقش «ژوکر» در مراسم اسکار امسال اشاره کرد و به بازخوانی متن سخنرانی این بازیگر پرداخت: همه ما یک عشق مشترک داریم عشق به سینما این نوع بیان عشق به من زندگی شگفت‌انگیز داده که نمی‌دانم بدون آن چه می‌کنم. این فرصتی است برای آنکه صدای کسانی باشیم که صدایی ندارند. خیلی از ما نگاهمان به دنیا نیت محور است وقتی از عشق و شفقت استفاده کنیم می‌توانیم از هم حمایت کنیم. ای کاش هنرمندان ما هم نگاه کلان و خیرخواهانه داشته باشند که البته خیلی از آنها دارند.

این عضو هیأت داوران بخش فیلم‌های کوتاه، مستند و نگاه نو در ادامه افزود: از نظر ما هر ده فیلم بهترین هستند توقع داریم مسئولان سینمایی آیین نامه‌ها را وحی منزل ندادند و به فیلم‌های کوتاه و فیلم اولی توجه کنند. ما امکان معرفی کاندیداهای کمتر از این را نداشتیم. ما فیلم ها را مورد بررسی قرار دادیم نه سازندگان و نه حاشیه ها را. وجدان داوری همین را حکم می کرد.

بهترین فیلم کوتاه؛ دابر

«امتحان» ساخته سونیا حداد، «دابُر» ساخته سعید نجاتی و «کوچه» به کارگردانی محمدرضا مصباح نامزدهای بخش بهترین فیلم کوتاه جشنواره سی‌وهشتم بودند که از میان آن‌ها سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «دابر» به کارگردانی سعید نجاتی اهدا شد.

نجاتی حین دریافت جایزه خود گفت: ما فیلم‌کوتاهی‌ها در جشنواره نشست خبری نداشتیم، پس حرف هایم را اینجا می‌گویم.‌ فکر نمی‌کردم موضوع فیلم من دیده شود این جایزه را متعلق به همه بچه‌های کوتاه می‌دانم. به نظرم حقشان باشد که نشست خبری هم داشته باشند. از عوامل فیلمم تشکر می‌کنم و به طور ویژه از علی مردانه که وقتی به تهران آمد، من را حمایت کرد، تشکر می‌کنم.

وی در ادامه جایزه خود را به انجمن جوانان ایران تقدیم کرد و خواست تا سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران روی سن بیاید و این جایزه را از وی دریافت کند.

بهترین مستند؛ جایی برای فرشته‌ها نیست

در ادامه مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره سی‌وهشتم را از آن خود کرد.

مستندهای «بانو» ساخته محمد حبیبی منصور، «پروژه ازدواج» به کارگردانی حسام اسلامی و عطیه عطارزاده و «زمستان است» ساخته مهرداد زاهدیان دیگر نامزدهای این بخش بودند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برج میلاد جشنواره فیلم فجر سینما فرشته طائرپور بهترین فیلم کوتاه فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۶۵۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره چک برای گرامیداشت فرانتس کافکا نویسنده شهیر در صدمین سالگرد درگذشت وی، فیلم‌های اقتباسی از آثار وی را که توسط اورسن ولز، مارتین اسکورسیزی، فدریکو فلینی و استیون سودربرگ ساخته شده، به نمایش می‌گذارد.

«محاکمه» ساخته اورسن ولز در سال ۱۹۶۲، «پس از ساعت‌ها» درام کافکایی نیویورکی مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۸۵ و «مصاحبه» فدریکو فلینی در سال ۱۹۸۷ و «کافکا» استیون سودربرگ هر ۲ از سال ۱۹۹۱ و بازسازی آن با عنوان «آقای کنف» در سال ۲۰۲۱ - هر دو با بازی جرمی آیرونز در نقش یک مرد بیمه‌گر و نویسنده - در کنار اقتباس‌های کمتر شناخته شده‌ای چون «مسخ» اثر یان نِمِک که نسخه تلویزیونی آلمانی از داستان کوتاه معروف کافکاست، فیلم سنگالی «سفارش پول» (۱۹۶۸) ساخته عثمان سِمبنه و انیمیشن کوتاه «دکتر محلی فرانتس کافکا» به کارگردانی کوجی یامامورا در سال ۲۰۰۷ از جمله این فیلم‌ها هستند.

کارل اوچ، مدیر هنری کارلووی واری و لورنزو اسپوزیتو مشاور جشنواره، از آثار کافکا به‌عنوان محرک مداومی برای فیلمسازان یاد کردند و افزودند: گویی او با حیله‌گری آنها را به چالش می‌کشد تا سعی کنند تا حد امکان به ماهیت دست نیافتنی فرمول‌بندی‌های او، روایت‌ها و واقعیت‌هایی که احساسات دلهره‌آور را برمی‌انگیزاند، نزدیک شوند و آن‌ها را به تصویر بکشند.

پنجاه و هشتمین جشنواره کارلووی واری از ۲۸ ژوئن تا ۶ جولای (۸ تا ۱۶ تیر) برگزار می‌شود، از مدیر بازیگران تحسین‌شده فرانسین میسلر («تلماسه»، «درخت زندگی»، «مرد پرنده»)، با جایزه ویژه تجلیل می‌کند. وی متصدی انتخاب بازیگران بیش از ۷۰ فیلم بوده و ۱۵ جایزه از انجمن مدیران‌ بازیگران آمریکا دریافت کرده است.

همچنین ایوان ترویان بازیگر کهنه‌کار چک در فیلم‌هایی چون «شارلاتان» و «بوته سوزان» نیز با جایزه رییس جشنواره برای نقش تاثیرگذارش در سینمای چک تجلیل می‌شود.

کارلووی واری مجموعه کامل برنامه‌های خود را در هفته‌های بعد اعلام می‌کند.

کد خبر 6087199

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • جایزه جشنواره ایتالیایی برای «در سایه سرو»
  • فرار «فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعده
  • «در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • جایزه داستان و بازآفرینی در ۲ بخش رقابتی و ترویجی برگزار می‌شود
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • «احمد» در هند جایزه گرفت