Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران گروه تحقیقاتی ملانومای دانشگاه ادیث کاوان با همکاری دانشکده پزشکی هاروارد و پزشکان بیمارستان‌های غرب استرالیا، تکنیک جدیدی را برای تشخیص سلول‌های توموری در گردش (CTC) پیدا کرده‌اند که می‌تواند یک راه جدید برای تشخیص تومور‌های سرطانی و توسعه روش‌های درمانی جدید باشد.

به گزارش مدیکال اکسپرس، ملانوما (Melanoma) شایع‌ترین نوع سرطان پوست است و به طور سنتی با مشاهده خال‌های گوشتی نامنظم و سپس بیوپسی پوستی برای تایید کامل تشخیص داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملانوما به تومور با منشا سلول‌های ملانین‌دار گویند. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است. این نوع سرطان به سرعت می‌تواند در بدن گسترش پیدا کند.

این مطالعه در ادامه پژوهش پیشین دانشمندان این دانشگاه است، زیرا آن‌ها در مطالعه پیشین خود موفق به توسعه آزمایش خونی شده بودند که توسط آن می‌توانستند ملانوما را تشخیص دهند. در کشور‌هایی مانند استرالیا که تابش خورشید زیاد است، ملانوما یک مشکل عمده سلامتی در جامعه است. در صورتی که ملانوما در مراحل اولیه تشخیص داده شود، نرخ بقای آن نسبتا بالا است، اما تشخیص زودهنگام اغلب به بررسی دقیق اختلالات پوستی و سپس بیوپسی‌های اذیت‌کننده و تهاجمی بستگی دارد. پژوهشگران دانشگاه ادیث کوان پیشتر توانستند با استفاده از این آزمایش خونی که توسعه داده بودند، حضور ملانوما را در ۷۹ درصد بیماران که قبلا مراحل اولیه ملانوما در آن‌ها شناسایی شده بود، شناسایی کنند.

"الین گری" (Elin Gray) پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: این گام جدید، اولین مطالعه برای توصیف جامع و گوناگون تنوع وسیع موجود در سلول‌های توموری در گردش ملانوما بود. این یافته‌های اولیه اولین قدم به سمت توسعه یک روش جدید برای جلوگیری از انتشار ملانوم در بدن است.

سلول‌های سرطانی هنگامی که سلول‌های توموری در گردش از تومور اولیه به بیرون رانده می‌شوند، در سراسر بدن گسترش می‌یابند و از طریق خون عبور می‌کنند تا تومور‌های ثانویه (متاستاز) در اندام‌های دیگر ایجاد کنند.

متاستاز (Metastasis) یا دگرنشینی یا فراگُستری به گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر، گفته می‌شود. به این نوع تومورها، تومور‌های دگرنشین نیز گفته می‌شود.

تاکنون سلول‌های توموری در گردش ملانوما به طرز باورنکردنی گریزان بوده‌اند و میزان ردیابی آن بین ۴۰ تا ۸۷ درصد متغیر بوده است.

پروفسور گری گفت: طی این مطالعه ما به بررسی این موضوع که چرا یافتن سلول‌های توموری در گردش سخت است، پرداخته‌ایم.

وی گفت: ما اکنون دریافته‌ایم که تشخیص سلول‌های توموری در گردش به این آسانی‌ها نیست، زیرا آن‌ها در یک اندازه و شکل خاصی نیستند. سلول‌های توموری در گردش بسیار از نظر ظاهر متنوع هستند بنابراین همه آن‌ها متفاوت به نظر می‌رسند و به آزمایشات نیز پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند.

سلول‌های توموری در گردش ملانوما در بین هزاران سلول دیگر و ماده موجود در خون پنهان هستند. در یک میلی لیتر خون، غالباً کمتر از ۱۰ سلول سرطانی در بین یک میلیارد گلبول قرمز و یک میلیون گلبول سفید وجود دارد. این بسیار شبیه به پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.

محققان با درک بهتر از پیچیدگی فعالیت آنها، روش‌های چند جانبه‌ای را برای تشخیص سلول‌های توموری در گردش ملانوما انجام دادند.

دکتر گری گفت: با ترکیب سه روش با هم، ما میزان ردیابی سلول‌های توموری در گردش ملانوما را به ۷۲ درصد رساندیم که نتیجه آن نیز بسیار نسبت به انجام آزمایش بهتر بود. ما اطمینان داریم که این رویکرد یک گام مهم به سمت تشخیص مطمئن سلول‌های توموری در گردش ملانوما خواهد بود.

این گروه تحقیقاتی هم اکنون با کارشناسان هوش مصنوعی همکاری می‌کنند تا بتوانند بسیار سریع‌تر سلول‌های توموری در گردش ملانوما را شناسایی کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "British Journal of Cancer" منتشر شد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سرطان سرطان پوست تشخیص سرطان برای تشخیص نوع سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۱۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه دو تلویزیون فرانسه در گزارشی از افزایش موارد ابتلا به سرطان در میان افراد کمتر از پنجاه سال خبر داد.
دوازده ماه است که برای ایمیلی تیرون سرطان روده تشخیص داده شده است آن هم در حالی که تنها ۳۹ سال دارد. مانند او شمار زیادی از بیماران جوان به سرطان مبتلا شده اند. این روند نگران کننده است.
امیلی: یک بلای ناگهانی بود. غافلگیر کننده بود. من هیچ سابقه خانوادگی ندارم و اگر این آزمایش خون را به دلیل تغییر در پزشک معالج انجام نمی‌دادم، چیزی تشخیص نمی‌دادیم.
خبرنگار: بیماری در جوانی همانند یک سونامی برای همه خانواده بود. امیلی تریون هنوز به کار خود به عنوان پرستار بازنگشته است. اما پس از عمل جراحی و شیمی درمانی او رو به بهبودی است. ده سال پیش در مرکز مبارزه با سرطان، حضور بیمارانی به جوانی وی نادر بود. حالا پزشکان مانند این سرطان شناس
شاهد شمار زیادی از این دست بیماران هستند.
خبرنگار  : طبق یک مطالعه اروپایی بین سال‌هایی ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ سرطان‌های روده‌ای بین جوانان ۷.۹ درصد در سال افزایش یافته است. این از دیدگاه متخصصان یک پدیده مرموز است.

دیگر خبرها

  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد