Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@17:28:24 GMT

«مجمع زنان اصلاح‌طلب»؛ پیگیر سهم زنان از قدرت

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۷۴۶۹۲

«مجمع زنان اصلاح‌طلب»؛ پیگیر سهم زنان از قدرت

انقلاب اسلامی یکی از برهه‌های مهم و تاثیرگذار در افزایش فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی زنان در ایران است. بعد از انقلاب هم وقوع دوم خرداد باعث حضور پررنگ زنان تحصیل‌کرده در عرصه‌های مدیریتی و سیاسی کشور شد. حاصل این حضور، شکل‌گیری احزاب و جبهه‌های سیاسی مخصوص بانوان بود. البته این امر افزون بر مشارکت پررنگ آنان در احزاب عمومی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یکی از تشکل‌هایی که با هم‌اندیشی زنان اصلاح‌طلب مدیر و همکار در دولت اصلاحات شکل‌گرفت مجمع زنان اصلاح‌طلب بود. البته باید در نظر داشت که تا سال ۹۶ این مجمع به عنوان یک حزب سیاسی دارای مجوز از وزارت کشور، فعالیت نداشته و بیشتر در فضای هم‌اندیشی و هم‌فکری محفلی فعالیت می‌کرده تا حزبی که فعالیت گسترده و رسانه‌ای داشته باشد.

پویش زنان اصلاح‌طلب برای تحقق عدالت جنسیتی

 با تغییر دولت در سال ۸۴، همان‌طور که انتظار می‌رفت، نه تنها موضوع افزایش مشارکت زنان به طور عام و مشارکت سیاسی زنان به‌طور خاص کمرنگ شد، بلکه با تضییقاتی که برای احزاب و سایر نهادهای مدنی به وجود آمد، امکان دستیابی زنان به قدرت حداقلی، چه رسد به برابری در حوزه قدرت و تصمیم‌گیری، روز به روز محدودتر و زمینه‌های این دسترسی نیز کمتر و مجال آن تنگ‌تر شد. در این فضا با احساس نگرانی نسبت به از بین رفتن دستاوردهای دولت اصلاحات در حوزه زنان، مجمع زنان اصلاح‌طلب که هسته اولیه آن در دوران اصلاحات شکل گرفته‌بود از سال ۸۵ فعالیت خود را بیشتر کرده و جلساتی را در زمینه الزامات افزایش مشارکت زنان برگزار کرد.



مجمع زنان اصلاح طلب همواره در کنار دیگر احزاب جریان اصلاحات نسبت به نظرات رئیس دولت اصلاحات رویکرد حمایتی داشته و کنش‌های انتخاباتی خود را با نظرات «سیدمحمد خاتمی» هماهنگ می‌کند. متناسب با همین رویکرد در انتخابات شورای شهر دوم و ریاست جمهوری سال ۸۴ و سال ۸۸ و همچنین انتخابات مجلس هشتم و نهم با جریان نزدیک به رئیس دولت اصلاحات همراه بوده است. البته باید در نظر داشت که این مجمع چون مجوز حزب را نداشته به عنوان عضو رسمی سازوکارهای سیاسی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مطرح نبوده است.

مجمع زنان اصلاح طلب با عبور از فراز و نشیب‌های سال ۸۸ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سهمیه سی درصدی را در کنار دیگر احزاب زنان اصلاح‌طلب پیگیری کرد که در لیست امید تبلور این تلاش‌ها دیده شد.  بعد از عبور از انتخابات مجلس دهم، مجمع زنان اصلاح‌طلب با پشتوانه یک دهه فعالیت سیاسی در مرداد سال ۹۶ در قامت یک حزب سیاسی با کسب مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به برگزاری کنگره خود اقدام کرد.

مجمع زنان اصلاح‌طلب در چارچوب قانون اساسی  و اعتقاد و پایبندی به اصول مترقی این سند که میثاق ملی است،  فعالیت خود را برمبنای اساسنامه و مرامنامه حزبی تداوم داده و بر این باور است: از آنجا که یکی از اصول قانون اساسی استیفای حقوق همه جانبه ملت است، مجمع زنان اصلاح طلب از کلیه نمایندگان مجلس به ویژه زنان نماینده که رسالتی مضاعف بر دوش دارند، اصلاح قوانین و مقررات شناسایی خلاء های قانونی و اجرای قوانین موجود در حوزه زنان و رفع تبعیض های ناروا در جهت تحقق عدالت جنسیتی  و ایفای نقش کامل و جامع نظارتی بر دستگاه های اجرایی در حوزه امور زنان را خواستار است.

با برگزاری کنگره رسمی این مجمع در ۲۰ مرداد ۹۶ ، اعضای شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب انتخاب شدند. «زهرا صدر اعظم نوری»، «زهرا شجاعی»، «اشرف بروجردی»،«سهیلا جلودارزاده» از اعضای مطرح شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح‌طلب به‌شمار می‌آیند. در این کنگره «زهرا شجاعی» رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات با کسب اکثریت آرا دبیرکل این حزب شد.

یکی از اقدامات مهم که با تلاش‌های مجمع در سال ۹۷ صورت‌گرفت، ائتلاف چهار حزب زنان اصلاح‌طلب تحت عنوان «صدف» بود. تاسیس «شورای عالی سیاستگذاری زنان اصلاح‌طلب» نتیجه این ائتلاف است. «انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران»، «جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان»، «جمعیت زنان مسلمان نواندیش» و «مجمع زنان اصلاح‌طلب» چهار حزبی هستند که این شورا را تشکیل داده‌اند.

مجمع زنان اصلاح طلب و انتخابات پیش‌رو

«زهرا شجاعی» راهبرد انتخاباتی این مجمع در انتخابات پیش‌رو را عمل کردن در چارچوب تصمیمات شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان عنوان کرده است. وی هدف اصلی مجمع زنان را توانمندسازی، آموزش و کادرسازی دانسته و گفته است: در مراحل انتخابات و ورود به قدرت بر اساس اصل شایسته سالاری و در چارچوب تصمیمات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان عمل خواهیم کرد. ...در حال حاضر به این دلیل که مجمع زنان اصلاح طلب عضو شورای عالی سیاستگذاری است، دیدگاه‌های خود را در آنجا مطرح می‌کند و سیاست‌هایش در زمینه تحقق سهمیه ۳۰ درصدی زنان از لیست انتخاباتی و حضور بانوان شایسته در جایگاه تصمیم‌گیری را پیگیری می‌کند.

با توجه به این‌که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات دوم اسفند لیستی را ارائه نکرده، کنشگری در قالب این شورا برای احزاب اصلاح‌طلب منتفی به نظر می‌رسد. بنابراین با توجه به موافقت این شورا با فعالیت احزاب در انتخابات مجلس به صورت حزبی احتمال می‌رود مجمع زنان اصلاح‌طلب در صورت تصمیم برخی احزاب برای شرکت در انتخابات، به جای حضور مستقیم، راهبرد افزایش سهم زنان در فهرست احزاب مختلف را دنبال کند، چرا که تا به امروز مجمع زنان اصلاح‌طلب در مورد ارائه لیست انتخاباتی سکوت کرده است.

برچسب‌ها اشرف بروجردی سهیلا جلودارزاده دولت تدبیر و امید جمعیت زنان مسلمان نواندیش زهرا صدراعظم نوري انتخابات مجلس شورای اسلامی قانون اساسی سید محمد خاتمی شوراى عالى سياست گذارى جبهه اصلاح طلبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشرف بروجردی سهیلا جلودارزاده دولت تدبیر و امید جمعیت زنان مسلمان نواندیش زهرا صدراعظم نوري انتخابات مجلس شورای اسلامی قانون اساسی سید محمد خاتمی اشرف بروجردی سهیلا جلودارزاده دولت تدبیر و امید جمعیت زنان مسلمان نواندیش زهرا صدراعظم نوري انتخابات مجلس شورای اسلامی قانون اساسی سید محمد خاتمی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مجمع زنان اصلاح طلب انتخابات مجلس دولت اصلاحات قانون اساسی مشارکت زنان زهرا شجاعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۴۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات معتمدی درباره جلسه با ورزشکاران شانس المپیکی

سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی گفت: با وجود اینکه زمان محدودی در فدراسیون هستم، اما باید از هر ثانیه این فرصت برای کمک بهینه به ورزشکاران استفاده کنم. - اخبار ورزشی -

پژمان معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون دوومیدانی اظهار داشت: برای مشخص شدن زمان مجمع، باید قوانین و قواعد را رعایت کنیم. یکی از این قواعد، برگزاری مجمع انتخاباتی 45 روز بعد از نشست هیئت رئیسه و مورد دوم برگزاری آن 75 روز بعد از انتخابات کمیسیون‌ها است. با توجه به همین موضوع، فکر می‌کنم انتخابات در نیمه خرداد برگزار شود، اما با توجه به تعطیلی 14 و 15 خرداد، به نظر می‌رسد که هفته سوم ماه آینده، زمان مناسبی برای برگزاری مجمع انتخاباتی باشد. تاریخ دقیقی در نشست هیئت رئیسه مشخص نشد، اما با هماهنگی با وزارت ورزش، قطعاً به زودی زمان انتخابات مشخص و اعلام خواهد شد.

وی درباره جلسه با ورزشکارانی که شانس کسب سهمیه المپیک دارند، گفت: جلساتی را با تفتیان، صابری، پیرجهان و رسولی داشتم و با توجه به عدم حضور فرزانه فصیحی و حمیده اسماعیل‌نژاد، قرار است با آنها از طریق فضای مجازی تماس بگیرم و صحبت کنم. ملی‌پوشانی که شانس کسب سهمیه دارند، پیشنهادات خود را ارائه کردند و برنامه مسابقاتی که می‌توان برای حضور در آنها اقدام کرد، ارائه شد.

سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی ادامه داد: چند مشکل داریم؛ یکی از این مشکلات موضوع دریافت ویزای شینگن است که سخت شده است. زمان و مکان مسابقات و اردوها را دریافت و برنامه‌ها را تا 10 تیر ماه مصوب کردیم.

معتمدی تصریح کرد: با وجود اینکه زمان محدودی در فدراسیون هستم، اما باید از هر ثانیه این فرصت برای کمک بهینه به ورزشکاران استفاده کنم. قرار است در قالب یک کارگروه تخصصی با ورزشکاران قرارداد ببندیم و کارها را هرچه زودتر انجام دهیم.

وی درباره انتقاداتی که هر از چند گاهی از سوی حسین رسولی مطرح می‌شود و در پاسخ به این سؤال که آیا حقوق و پول این ورزشکار پرداخت شده است یا نه؟ گفت: تا جایی که اطلاع دارم، پول مصوب ماهیانه این ورزشکار پرداخت شده است. کمیته ملی المپیک هم حمایت‌های خوبی داشته، ولی ما بدون این حمایت‌ها نیز باید کارمان را انجام دهیم. درخصوص رسولی نیز معتقدم که مدل انتقادش مورد پسند نیست. ورزشکاران باید ابتدا مسائل و مشکلات را به فدراسیون منتقل کنند و اگر به نتیجه نرسیدند، مصاحبه انجام دهند. ورزشکارانی مثل رسولی الگوی نفرات جوان و نوجوان و حتی مدال‌آوران هستند و انتظار می‌رود که بزرگی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • توضیحات معتمدی درباره جلسه با ورزشکاران شانس المپیکی
  • محتمل‌ترین زمان برای برگزاری انتخابات فدراسیون دوومیدانی
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند