Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرعت رشد سرطان در کشور ما بسیار بالاتر از سایر کشورهای دنیاست، گفت: در آینده جزو چهار کشور پیر جهان خواهیم شد! ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ اجتماعی پزشکی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر محمداسماعیل اکبری صبح امروز در نشست خبری پانزدهمین کنگره بین‌المللی سرطان پستان و پنجمین کنگره بین‌المللی سرطان‌های دستگاه گوارش که در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، با بیان اینکه دو مولفه اصلی در توسعه سرطان در ایران دخالت دارند، اظهار کرد: یکی از آنها، "بالارفتن سن" و دیگری "ریسک‌فاکتورها (عوامل خطر)" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عوامل خطر شامل گسترش مصرف دخانیات در کشور است؛ در حال حاضر قیمت دخانیات در کشور پایین است و این مسئله باعث توسعه مصرف آنها می‌شود؛ از سوی دیگر تبلیغ کالاهایی مانند روغن‌های حاوی ویتامین A و D، باعث می‌شود مردم فکر کنند مصرف این روغن‌ها کمبودهای این ویتامین‌ها را در بدن جبران می‌کند در حالیکه به دلیل بالا بودن میزان کالری روغن، مصرف زیاد آنها باعث بروز بیماری‌های قلبی ــ عروقی، سندرم متابولیک و در نتیجه سرطان‌ها می‌شود.

وی با انتقاد نسبت به عملکرد نهادهای مختلف در زمینه سیاستگذاری‌های افزایش جمعیت در کشور تصریح کرد: جمعیت سالمندان ما در حال حاضر زیر 10 درصد است، یعنی الآن جامعه جوانی داریم اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این رقم در 30 سال آینده به 30 درصد جمعیت می‌رسد که این مسئله باعث می‌شود در آینده جزو چهار کشور پیر جهان شویم!

اکبری با تاکید بر بالا رفتن سن جامعه به‌عنوان عامل خطری در ایجاد سرطان خاطرنشان کرد: رقم ابتلا به سرطان در کشور ما در سال‌های آینده بسیار بزرگتر خواهد شد؛ اگرچه میزان سرطان در کشور ما به اندازه کشورهای غربی نیست اما سرعت رشد سرطان در کشور ما بسیار بالاتر از سایر کشورهای دنیاست.

مشاور عالی وزیر بهداشت همچنین متذکر شد: سالمندان بالای 65 سال، 10 برابر جوانان دارو مصرف می‌کنند!

وی با تاکید بر ضرورت آینده‌نگری درباره این مسئله تصریح کرد: هزینه‌هایی که الآن در زمینه درمان سرطان و بیماری‌های ناشی از سالمندی می‌پردازیم، در آینده 10 برابر خواهد شد؛ اگر با همین سرعت پیش برویم، با توجه به ضریب رشد GDP‌ در جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت در آینده توان پاسخگویی به تمام نیازهای درمانی افراد جامعه را نخواهد داشت.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه رشد جمعیت و نرخ باروری دو اصطلاح متفاوت در جمعیت است، خاطرنشان کرد: سه گروه جمعیتی داریم، گروه پایه (جمعیت زیر 15 سال) گروه کار (15 تا 65 سال) و گروه سالمندان (بالای 65 سال) نسبت‌های معقول برای این گروه‌های جمعیتی این است که گروه کار، 70 درصد جمعیت باشد، 24 درصد جمعیت را گروه پایه و 6 درصد را گروه سالمندی تشکیل دهد.

وی با اشاره به نرخ باروری در کشور متذکر شد: در سال 98 نسبت به سال 97، 150 هزار تولد، کاهش یافته است.

اکبری با تاکید بر اینکه خانواده‌ها باید تشویق به فرزندآوری شوند، ادامه داد: در کشورهای خارجی با مهاجرپذیری، توانسته‌اند نرخ جمعیت کارشان را ثابت نگه دارند؛ این نرخ، بین 62 تا 70 درصد در کشورهای پیشرفته و اقتصادهای برتر جهان است؛ همچنین این کشورها خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق می‌کنند، برای مثال فرانسه، پنج درصد از GDP‌ خود را به فرزندآوری اختصاص می‌دهد؛ در روسیه، پوتین هر ماه جلسه‌ای با خانواده‌هایی که بالای پنج فرزند دارند، برگزار و اینگونه خانواده‌ها را تشویق به فرزندآوری می‌کند؛ ژاپن نیز با تاسیس وزارتخانه فرزندآوری، سعی در افزایش جمعیت خود دارد.

رئیس انجمن آموزش پزشکی اضافه کرد: سطح جانشینی یعنی تعداد فرزندانی که یک زن در سن باروری به دنیا می‌آورد؛ نرخی که در سطح جانشینی کشور وجود دارد حداقل باید 2.56 باشد در حالیکه این رقم در کشور ما بسیار پایین‌تر است؛ زیرا در کشور ما تنها 60 تا 70 درصد دختران ازدواج می‌کنند بنابراین 30 تا 40 درصد باقیمانده بچه‌دار نمی‌شوند و سطح جانشینی حتی 2.1 هم نیست؛ بنابراین نرخ سطح جانشینی باید بالا برود.

گفتنی است پانزدهمین کنگره بین‌المللی سرطان پستان و پنجمین کنگره بین‌المللی سرطان‌های دستگاه گوارش از 7 تا 9 اسفند ماه در محل دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

استفاده از فرکانس‌های صوتی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی!پیشرفت فیزیکی مرکز تحقیقات سرطان و‌ سوانح سوختگی سمنان 65 درصد استسالانه 1200 نفر در گلستان بر اثر سرطان جان خود را دست می‌دهندچاق ها در برابر سرطان مقاوم ترند!«برست» شایع‌ترین سرطان در استان همدان استکشف کلید درمان تمام سرطان‌هاسرطان‌زا بودن 62 درصد شیرهای پاستوریزه در تبریز کذب محض استاینفوگرافیک| علائم سادۀ هشداردهنده سرطانکاهش سالانه 20هزار "مرگ ناشی از سرطان سینه" در زنان شیرده/ کاهش سکته قلبی و مغزی مادر با شیردادن به نوزاد

انتهای پیام/

R7573/P/S2,24/CT11 واژه های کاربردی مرتبط وزارت بهداشت مرکز تحقیقات سرطان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت بهداشت مرکز تحقیقات سرطان وزارت بهداشت سرطان مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کنگره بین المللی سرطان مرکز تحقیقات سرطان سرعت رشد سرطان سرطان در کشور ما کشور ما بسیار سطح جانشینی خانواده ها درصد جمعیت سرطان ها خواهد شد کشور پیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۵۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ کوهنورد گمشده درارتفاعات بام ایران، تلفنی نجات یافتند

ایسنا/مازندران رییس جمعیت هلال‌احمرشهرستان از نجات جان ۴ کوهنورد گمشده در مسیر صعود به قله دماوند توسط نیروهای عملیاتی این جمعیت با راهنمایی‌های تلفنی به یکی از اعضای این گروه خبر داد.

جمشید نیکزاد دراین رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: گزارش مفقودی ۴ کوهنورد تهرانی در مسیر بازگشت از صعود به قله دماوند به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر اعلام شد و بلافاصله عوامل این جمعیت در پایگاه عملیات کوهستان شهر رینه با برقراری ارتباط تلفنی با اعضای گروه، شرایط راهنمایی مسیر بازگشت را برای آنها ایجاد کردند.

وی افزود: به علت شرایط جوی نامناسب، اعضای این گروه در ارتفاع بیش از ۳۶۰۰ متری مسیر بازگشت خود را گم کرده بودند و با راهنمایی که به صورت تلفنی با آنها ایجاد شده بود به پناهگاه سوم قله دماوند رسیدند.

رییس جمعیت هلال‌احمر آمل ادامه داد: پس از استقرار آنها در پناهگاه سوم و درشرایطی که آنها برای بازگشت به سمت پایین در روز بعد اقدام کرده بودند، شرایط ارتباطی با تلفن همراه هر چهارنفر از اعضای گروه قطع شده بود که درنهایت یک تیم سه نفره از پایگاه امداد ونجات کوهستان جمعیت هلال احمر مستقر در شهر رینه و یک گروه کوهنوردی داوطلب مردمی از استان البرز برای جستجو و پیدا کردن این کوهنوردان وارد مسیر صعود آنها در ارتفاعات قله دماوند شدند.

نیکزاده اضافه کرد: پس از چند ساعت جستجو در مسیرهای مختلف و اعلام شده اعضای گروه، در نهایت با اعلام قرارگاه فدراسیون کوهنوردی درشهر رینه، که اعضای گروه به این مکان رسیدند ،در نهایت اعضای گروه در سلامت کامل و بعد از حدود دو روز از صعود و گم شدن در مسیر بازگشت نجات یافتند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان آمل درعین حال به کوهنوردان و دیگرعلاقمندان به طبیعت گردی در فصل بهار توصیه کرد: افرادی که قصد صعود به قله دماوند را دارند، حتما با همراهی کوهنوردان خبره که تجربه صعود در شرایط‌های خاص را دارند، بهره ببرند.

وی همچنین اضافه کرد: در صورت نیاز به کمک و قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث کوهستان حتّی بدون داشتن سیم کارت در تلفن همراه، با شماره ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند.

دماوند با ۵۶۰۰ متر بلندترین قله‌ ایران  است و بیشترین صعود به این قله نیز از نیمه اردیبهشت تا اوایل شهریور انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • ۴ کوهنورد گمشده درارتفاعات بام ایران، تلفنی نجات یافتند
  • کدام کشورها در سال ۲۰۲۴ بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ (+ اینفوگرافی)
  • کدام کشورها بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ + اینفوگرافیک
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم پزشکی در مقایسه با بخش اجتماعی بالاتر است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت و بالاتر است
  • تورم ترکیه به ۷۰ درصد افزایش یافت
  • نخستین گجت 6G با ۲۰ برابر سرعت 5G تولید شد