Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-04@00:20:09 GMT

پیشتازی برنی سندرز و تبعات آن برای حزب دمکرات

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۷۷۲۰۶

پیشتازی برنی سندرز و تبعات آن برای حزب دمکرات

فرارو- دومین انتخابات مقدماتی درون حزبی آمریکا برگزار شد و سناتور برنی سندرز بار دیگر نتایج قابل توجهی به دست آورد. برخی از دمکرات‌ها در صلاحیت سندرز برای شکست دادن دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰، تردید می‌کنند. با این حال، حزب دمکرات جایگزین مناسبی برای سندرز ندارد.
به گزارش فرارو، روز سه شنبه به وقت آمریکا، دومین انتخابات درون حزبی دمکرات‌ها در ایالت نیوهمپشایر برگزار شد و برنی سندرز این بار با کسب اکثریت آرا توانست مقام اول را به دست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشتازی سندرز، که چندان دور از انتظار نبود، حزب دمکرات را بار دیگر با این پرسش مواجه کرده است که با پدیده سندرز چه باید کرد و آیا او شایستگی شکست دادن ترامپ را دارد یا نه. دمکرات ها، هنوز نتوانسته اند به این پرسش‌ها پاسخ قطعی دهند.
بر اساس نتایج غیرن‌هایی انتخابات نیوهمپشایر، سندرز با کسب ۲۵.۷ درصد آرا، توانست به برتری برسد و پیت بوته‌جج با ۲۴.۴ درصد آرا در مرتبه دوم بعد از وی قرار دارد. امی کلوبوچار با ۱۹.۸ درصد، الیزابت وارن با ۹.۳ درصد و جو بایدن با ۸.۴ درصد به ترتیب در مرتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.
کالبدشکافی حزب دمکرات و هوادارانش
انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر در واقع دومین رقابت درون حزبی دمکرات‌ها بود. رقابت اول، در ایالت آیوا بود که به پیروزی بوته جج ختم شد. سندرز در آیوا، مقام دوم را کسب کرد. اما همه نشانه‌ها حاکی از آن بود که موقعیت انتخاباتی سندرز رو به بهبودی است. در اکثر نظرسنجی‌هایی که قبل از انتخابات نیوهمپشایر منتشر شد، سندرز بیشترین میزان محبوبیت را داشت. از این نظرسنجی‌ها می‌توان به نظرسنجی‌های امرسون کالج، دانشگاه سوفولک، دانشگاه نیوهمشایر، یوگاو (YouGov) و ماریست کالج اشاره کرد. همه اینها، در ماه فوریه انجام شدند.
در این میان، عملکرد ضعیف بایدن، که از وی به عنوان نامزد اصلی دمکرات‌ها برای شکست دادن ترامپ یاد می‌شد، قابل توجه بود. بایدن در آیوا، به سختی توانست مقام چهارم را به دست آورد. در نیوهمپشایر، بایدن ضعیف‌تر ظاهر شد و یک پله پایین‌تر سقوط کرد. بایدن و ستادش می‌خواستند یک آغاز متفاوتی داشته باشند. بایدن به عنوان معاون یکی از محبوبترین روسای جمهور دمکرات وارد عرصه انتخابات شده بود و از حمایت سران دمکرات برخوردار بود. همچنین، در برخی نظرسنجی‌ها، او به عنوان شایسته‌ترین نامزد دمکرات برای شکست دادن ترامپ شمرده می‌شد.   بیشتر بخوانید: انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چه مراحلی دارد؟
اما اکنون با پیشتازی سندرز، موقعیت بایدن به خطر افتاده است. او در نیوهمپشایر به رغم اینکه مقام پنجم را کسب کرد، اما حتی یک نماینده (Delegate) هم به دست نیاورد. معنای این امر این است که او تقریبا انتخابات نیوهمپشایر را باخته است. بایدن، از عدم محبوبیتش در نیوهمپشایر اطلاع داشت و در یکی از مناظرات اخیر پیش بینی کرده بود که در این ایالت ضربه بخورد. به همین خاطر، قبل از اینکه مراکز رأی گیری بسته شوند، عازم ایالت کارولینای جنوبی شد که انتخابات درون حزبی بعدی در آن برگزار خواهد شد. بایدن امیدوار است که اولین پیروزی خود را در این ایالت رقم بزند، چون کارولینای جنوبی تعداد قابل توجهی شهروند سیاه پوست دارد. اما حتی در این مورد هم هیچ تضمینی وجود ندارد که کارولینای جنوبی به بایدن رأی بدهد. خصوصا که سندرز یک گفتمان انقلابی به نفع اقشار محروم را مطرح می‌کند. در نتیجه، شکست بایدن در آیوا و نیوهمشایر می‌تواند مثل بیماری به کارولینای جنوبی نیز سرایت کند.
در حال حاضر، دمکرات‌ها را می‌توان به دو گروه کلی تقسیم کرد. گروه اول، لیبرال‌ها و سوسیالست‌ها هستند که حول محور برنی سندرز متحد شده اند. گروه دوم شامل دمکرات‌های میانه رو است که میان پیت بوته‌جج، الیزابت وارن، امی کلوبوچار و جو بایدن تقسیم شده اند.
سندرز توانسته با برنامه‌های انقلابی خود قشر وسیعی از دمکرات‌ها را به سمت خود متمایل کند. این در حالی است که میانه‌رو‌ها پراکنده هستند و حتی اگر هواداران سندرز به آن‌ها ملحق شوند، میان چندین نامزد رقیب، پراکنده خواهند شد. از همین رو، برخی کارشناسان معتقدند که حتی اگر سران حزب دمکرات علیه سندرز وارد عمل شوند و نامزدی نهایی را از او بگیرند، رأی هواداران او ممکن است به سبد رأی بایدن ریخته نشود. چرا که هم اکنون بایدن بعد از بوته جج، وارن و کلوبوچار قرار دارد.   برنی سندرز دوباره در انتخابات درون حزبی دمکرات ها پیروز شد.
سندرز در مقابل "ماشین ترامپ"
جدای از رقابت‌های درون حزبی، برخی محافل نزدیک به دمکرات‌ها نسبت به توانایی سندرز در شکست دادن ترامپ و جمهوریخواهان در انتخابات سوم نوامبر تردید‌های جدی دارند. به عنوان نمونه، جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا و حامی بایدن در انتخابات، دقیقا در روز برگزاری رایزنش‌های انتخاباتی آیوا از پایین کشیدن حزب دمکرات توسط سندرز ابراز نگرانی کرده است.
به موازات پیروزی‌های پی در پی سندرز، تردید‌ها نسبت به توانایی وی در شکست دادن ترامپ نیز افزایش یافته است. اگر چه او در آیوا و نیوهمپشایر پیروز شد، اما تعداد آرای وی از انتخابات قبلی در مقابل هیلاری کلینتون کمتر بود. این می‌تواند به این معنا باشد که پیروزی‌های سندرز ناشی از ضعف رقبای خویش باشد.
برخی ناظران معتقدند که سندرز حتی اگر بتواند سایر نامزد‌های دمکرات‌ها را از گردونه رقابت‌ها خارج کند، در نهایت نمی‌تواند ترامپ را شکست دهد. در همین رابطه، توماس فریدمن، تحلیلگر برجسته آمریکایی که دیدگاه مساعدی درباره ترامپ ندارد، طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، ترامپ و هوادارانش را نیروی ویرانگری توصیف کرد که تنها چیزی که می‌تواند آن را متوقف کند، یک نامزد شایسته دمکرات است و از دیدگاه فریدمن، این نامزد شایسته سندرز نیست.   بیشتر بخوانید: فاجعه دمکرات‌ها از انتخابات آیوا تا سخنرانی سالانه ترامپ جو بایدن بر لبه پرتگاه
فریدمن نوشت: «پس نامزد مناسب دمکرات کیست؟ خب، به مبتدی‌ها می‌گویم کدام نامزد مناسب نیست. برنی سندرز مناسب نیست. در کدام سیاره کهکشان راه شیری، یک "سوسیالیست" قسم خورده –که می‌خواهد پوشش بیمه خصوصی را از ۱۵۰ میلیون آمریکایی بگیرد و آن را با یک برنامه بیمه همگانی عظیم و غیرآزموده جایگزین کند و مهاجران غیرقانونی را هم مشمول این برنامه کند – می‌تواند امسال ماشین ترامپ را شکست دهد. برای پایین کشیدن ترامپ، او کاندیدای اشتباهی است.»
این تحلیلگر خطاب به دمکرات‌ها افزود: «دمکرات‌ها، خواهش می‌کنم به من نگویید که شما برای الهام گیری و تحریک شدن در این انتخابات، به طرح‌های کلان انقلابی، عظیم و نسنجیده سندرز نیاز دارید. شما یک انقلاب می‌خواهید؟ من به شما یک انقلاب می‌دهم: چهار سال دیگر از {ریاست جمهوری} دونالد ترامپ که دیگری هیچ نگرانی از انتخاب مجدد ندارد. این یک انقلاب خواهد بود. این {دوره دوم ترامپ} به نهاد‌ها و هنجار‌هایی که این کشور (آمریکا) را از زمان تاسیس تاکنون سرپا نگه داشته اند، ضربه همیشگی خواهد زد.»
فریدمن در رد نامزدی سندرز استدلال کرد: «بله، سندرز در مقابل ترامپ در نظرسنجی‌ها درصد‌های خوبی دارد. اما ماشین ترامپ هنوز بر او تمرکز نکرده است. این {ماشین} هنوز فیسبوک را با تبلیغاتی درباره نحوه سپری شدن ماه عسل سندرز در شوروی بمباران نکرده است.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: برنی سندرز انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر جو بایدن ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخابات نیوهمپشایر انتخابات درون حزبی کارولینای جنوبی شکست دادن ترامپ برای شکست دادن دمکرات ها ماشین ترامپ دست آورد برنی سندرز نظرسنجی ها حزب دمکرات یک انقلاب جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۷۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست سنگین حزب سوناک در انتخابات شورا‌های شهر

کی‌یر استارمر امروز جمعه در جمع خبرنگاران و حامیان حزب کارگر گفت: «ما خواهان برگزاری انتخابات سراسری هستیم. می‌خواهیم در انتخابات پیروز شویم و کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهیم».

او در حالی این مطلب را بیان کرد که بر اساس آخرین نتایج آراء در ۳۵ شورای شهر از ۱۰۷ حوزه، حزب کارگر موفق به کسب ۳۱۹ کرسی شده است که ۵۲ کرسی نسبت به انتخابات دور قبل افزایش نشان می‌دهد.

این درحالیست که حزب حاکم محافظه‌کار با از دست دادن ۱۲۲ کرسی، ۱۱۷ کرسی تصاحب کرده و در مسیر یک شکست سنگین قرار دارد.

از طرفی احزاب کوچکتر لیبرال دمکرات و حزب سبز نیز به ترتیب با کسب ۱۸ و ۱۳ کرسی اضافی، موفق به تصاحب ۱۱۴ و ۲۱ کرسی شده‌ و تا زمان انتشار این خبر، پیروزی قابل توجهی را رقم‌ زده‌اند.

کارشناسان معتقدند که اگر انتخابات سراسری برگزار شود، حزب محافظه‌کار شکست سنگینی را تجربه خواهد کرد.

پروفسور مایکل تراشر انتخابات پژوه برجسته انگلیسی می‌گوید که تحلیل نتیجه انتخابات شوراها پیچیده اما آنچه بدیهی به نظر می‌رسد این است که محبوبیت حزب محافظه‌کار از سال ۲۰۲۱ سقوط و در مقابل حزب کارگر اعتبار چشم‌گیری را کسب کرده است.

او گفت: «این خبر بسیار بدی برای محافظه‌کاران است زیرا پیروزی آنها در انتخابات سال ۲۰۱۹ به لطف جلب حمایت مردمی بود که در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ به برگزیت رای دادند. اما آراء دیشب نشان می‌دهد در مناطق حامی برگزیت، رأی محافظه‌کاران حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است».

این تحلیل‌گر انگلیسی شرایط را مشابه سال ۱۹۹۸ تشبیه کرد که محبوبیت محافظه‌کاران به رهبری جان میجر در حدی سقوط کرد که حزب کارگر به رهبری تونی بلر موفق شد با کسب ۴۱۸ کرسی در انتخابات سراسری یک رکورد تاریخی ثبت کند.

وی بیان داشت: «اگر آرای محافظه‌کاران در انتخابات سراسری آتی تا این حد کم باشد، همین سرنوشت در انتظار آن‌ها خواهد بود».

رهبر حزب کارگر انگلیس می‌گوید که دولت ریشی سوناک پشتوانه عمومی خود را از دست داده و باید انتخابات سراسری برگزار شود. او در پی تصاحب کرسی حوزه انتخابیه بلکپول توسط یکی از نمایندگان حزب کارگر گفت: «انتخابات میان‌دوره‌ای در این حوزه، پیام مستقیم به نخست وزیر است. مردم این منطقه از وضع آشفته و سیاست‌های شکست خورده دولت به ستوه آمده و خواهان تغییر هستند».

استارمر اضافه کرد که مردم بلک‌پول نماینده تمام مردمی هستند که خواهان برگزاری انتخابات و روی کار آمدن دولت حزب کارگر هستند.

مردم انگلیس دیروز برای تعیین نمایندگان ۱۰۷ شورای شهر، شهردار لندن، کمیسرهای ۳۷ پاسگاه پلیس و جانشین نماینده مستعفی منطقه بلک‌پول پای صندوق‌های رای رفتند. شمارش آراء هنوز به پایان نرسیده اما نتایج اولیه نشانگر پیروزی چشم‌گیر حزب کارگر است.

این درحالیست که مردم انگلیس باید ظرف چند ماه دیگر برای تعیین دولت جدید در انتخابات سراسری شرکت کنند. انتخابات سراسری در انگلیس هر پنج سال برگزار می‌شود.

زمان برگزاری این رویداد، طبق یک سنت دیرینه، در فصل بهار یا پائیز است. انتخابات باید طبق قانون حداکثر تا پیش از ۲۸ ژانویه ۲۰۲۵ (۹ بهمن) برگزار شود اما نخست وزیر انگلیس هنوز تاریخ آن را اعلام نکرده است.

حزب محافظه‌کار از سال ۲۰۱۰ میلادی سکان دولت را در دست داشته و محبوبیت آن طبق بیشتر نظرسنجی‌ها به پائین‌ترین سطح در ۴۶ سال گذشته رسیده است.

سوناک با اذعان به این مساله، وضع موجود را ناشی از تبعات همه‌گیری کرونا و جنگ در اوکراین دانسته و ادعا می‌کند که مردم این کشور طی سال‌های اخیر دوران سختی را سپری کرده‌اند.

او با بیان این ادعا که اوضاع اقتصادی کشور از ابتدای امسال (۲۰۲۴) مسیر بهبودی را طی می‌کند از مردم انگلیس خواسته است که برای پنج سال دیگر به حزب او اعتماد کنند.

این درحالیست که محافظه‌کاران با ۲۰ درصد اختلاف در بیشتر نظرسنجی‌ها هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند. آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط شبکه خبری اسکای نشان می‌دهد اگر فردا انتخابات سراسری برگزار شود ۴۳.۶ درصد مردم به حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» و ۲۳.۲ درصد به حزب محافظه‌کار رای خواهند داد.

تحقیقات نشریه گاردین هم حاکیست که حزب کارگر می‌تواند ۴۵۸ کرسی پارلمان را کسب و یک رکورد تاریخی در صحنه سیاسی انگلیس ثبت کند.

در مقابل حزب حاکم محافظه‌کار با خطر حذف شدن در بیشتر حوزه‌های انتخابیه مواجه است و پیش‌بینی می‌شود که تنها ۹۰ کرسی در انتخابات کسب کند.

این روزها زمزمه برگزاری انتخابات سراسری در ماه جولای، یعنی پیش از تعطیلات تابستانی پارلمان سر زبان‌ها افتاده است. سوناک هم این ایده را نه تائید و نه رد نکرده است.

نخست وزیر انگلیس یکشنبه گذشته در گفت‌ وگوی تلویزیونی اعلام کرد که انتخابات زمانی برگزار می‌شود که گزینه‌ها برای مردم روشن باشد. او از پاسخ به پرسش مجری شبکه خبری اسکای درباره احتمال برگزاری انتخابات در ماه جولای، طفره رفت و گفت: «نگاه کنید، وقتی نوبت به یک انتخابات عمومی می‌رسد، من چندین بار در مورد آن صحبت کرده‌ام و چیزی بیشتر از آنچه گفته‌ام، نمی‌گویم».

زمانی که مجری درباره این پرسش پافشاری کرد، وی پاسخ داد: «شما می‌توانید از سخنان من هر نتیجه‌ای را بگیرید اما من تکرار می‌کنم، انتخابات سراسری هنگامی خواهد بود که گزینه‌ها برای مردم روشن باشد».

به هر روی مردم انگلیس ظرف ماه‌های آینده پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا درباره سرنوشت سیاسی این کشور تصمیم‌گیری کنند و طبق بیشتر نظرسنجی‌ها حزب حاکم محافظه‌کار روزهای پایانی خود را در قدرت سپری می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • شکست حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در انتخابات محلی
  • شکست سنگین حزب سوناک در انتخابات شورا‌های شهر
  • انتقاد تند برنی سندرز از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین
  • انتقاد تند «برنی سندرز» از سیاست‌های بایدن درباره فلسطین
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد