Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب، حرکت به سوی تمدن اسلامی را ترسیم کرده است.

سید عباس صالحی امروز در آئین افتتاحیه همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی که در تالار غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب، دارای جایگاه مهم و نقطه عطف انقلاب اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رهبر انقلاب دوره‌بندی خاصی را در بیانیه ارائه می‌دهند که در آن مبنای نگاه به گذشته و آینده است و در این بیانیه سه دوره تاریخی را برمی‌شمردند و برای 40 سال از انقلاب اسلامی سه مقطع شامل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و حرکت به سوی تمدن اسلامی را ترسیم کرده است.

صالحی بیان کرد: در سده‌های مختلف، انقلاب‌های متعددی درفضای جهانی با اهداف ضد استبدادی و اقتصادی اتفاق افتاده است که تنها در یک بعد شکل می‌گرفت، اما انقلاب اسلامی آغاز عصر جدیدی در دنیاست و تنها یک انقلاب جغرافیایی و منطقه‌ای نبود.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با سه مشخصه شامل اعلام آغاز عصر جدید، ترکیب دین و دنیا و شعارهای ابدی مانند آزادی و عدالت شکل گرفت که رهبری در بیانیه به آن اشاره دارد و با این مشخصه‌ها باید انقلاب از مسیر گذشته تا آینده‌اش تغییر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی اسلامی ایران به بعد مادی و معنوی توجه دارد و معنویت، آزادی، اخلاق، عدالت، استقلال، عقلانیت، عزت و برادری از جمله شعارهای ابدی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

وی گفت: در این بیانیه، چگونگی طی کردن مرحله انقلاب اسلامی به جمهوری اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفته است و مسیر را نشان می‌دهد و انتظارات را به تصویر می‌کشد.

صالحی افزود: ترکیب جمهوریت و اسلامیت راهبرد اول انقلاب اسلامی است که این ترکیب فقط با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه امام خمینی(ره) به دست آمده‌است و ادبیات تازه‌ای را شکل می‌دهد، همچنین ترکیب جوشش انقلابی و نظم سیاسی را دومین راهبرد موجود در این بیانیه است.

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ترکیب جوشش انقلابی و نظم سیاسی را با هم و در کنار هم دارد و علاوه برحفظ جوشش انقلابی، موفق به ایجاد نظم سیاسی شده است، از طرفی ترکیب قدرت و اقتدار با مهربانی و رافت از جمله راهبردهای مهم در انقلاب اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بسیاری از انقلاب‌ها موفق نشد به اقتدار دست یابد و به نوعی هرج و مرج گرفتار شد، در برخی دیگر نیز اقتدار شکل گرفت اما در آن رافت وجود نداشت و انقلاب‌ها منجر به دیکتاتوری شد.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران در مسیر حرکت خود بی‌رحم و خون‌ریز و منفعل و مردد نبود و توانست با ترکیب جمهوریت و اسلامی، ترکیب جوشش انقلابی و نظم سیاسی و همچنین ترکیب اقتدار و مهربانی از مرحله انقلاب عبور کند و به مرحله جمهوریت برسد.

صالحی تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، رهبری علاوه بر توصیف وضعیت موجود، نقدهایی نیز بر روند حرکت کشور مطرح می‌کنند که شامل غفلت از ظرفیت‌های داخلی و ارزشهای انقلابی و دینی و شعارههای انقلاب است.

وی گفت: بباید به نگاه ایجابی به گذشته توجه شود و آن را ارزیابی کرد و باور کرد که دستاوردهای انقلاب بیش ازضعف‌ها، رویش‌های انقلاب بیش از ریزش‌ها و دستاوردهای مبارزه با بی عدالتی، غیرقابل مقایسه با گذشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: رهبری در بیانات خود، تعریف مشخصی از پیشرفت دارند و پیشرفت همه جانبه را شامل ساحت‌هایی چون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی می‌دانند و در حوزه اقتصادی، دست‌یابی به اقتصادی قوی و مستقل، عدالت محوری و مبارزه با فساد را امری مهم برمی‌شمرند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه سیاسی، دستیابی به استقلال و آزادی و عزت ملی و درحوزه فرهنگی و اجتماعی نیز حوزه اخلاق و معنویت، و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را از ابعاد تمدن اسلامی می‌دانند.

صالحی تاکید کرد: طبق منویات رهبری، تمدن اسلامی زمانی شکل می‌گیرد که در تمامی این ساحت‌ها به صورت همزمان و متوازن به پیشرفت دست یابیم.

وی گفت: عده‌ای تمدن‌سازی را ادعایی بزرگ می‌دانند که نمی‌توان به این ظرفیت‌ها دل بست ولی رهبری تاکید دارند که جمهوری اسلامی ظرفیت تحقق تمدن سازی و ورود به مرحله سوم را دارد که ظرفیت انسانی از جمله 26 میلیون نفر جوان و 14 میلیون نفر تحصیل کرده و تعداد کثیری از جوانان انقلابی از آن جمله است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: همچنین ظرفیت‌های مادی شامل وجود معادن و منابع طبیعی و ذخایر و ظرفیت جهانی همچون بیداری فطرت انسان با شعارهای انقلاب و ایجاد تحولات منطقه ای از دیگر شاخصه‌های دست یافتن به تمدن اسلامی است.

وی تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب به تهدیدهای فشار و تحریم، امپراتوری رسانه‌ای تمدن‌های رقیب، تلاش برای رسوخ سبک زندگی غربی نیز اشاره داشتند و یکی از مطالبات ایشان توان پاسخگویی به این تهدیدهاست.

صالحی بیان کرد: هر تمدنی نیاز به موتورهای پیشران دارد که چهار ساحت‌ روانشناختی، معرفت شناختی، فناوری و مهارت و منابع انسانی از جمله موتورهای پیشران تمدن ایرانی اسلامی است که باید همگام با هم حرکت کنند.

وی اظهار کرد: در ساحت روانشناختی، امید کلیدی برای حل مشکلات است و حرکت در مسیر تمدن سازی جز با دمیدن روح امید در جامعه امکان ندارد، امید و نگاه خوشبینانه به آینده در بیانیه مورد تاکید بیانیه گام دوم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: افرادی که سعی می‌کنند ناامیدی را در جامعه تزریق کنند در واقع در تلاش‌اند حرکت جامعه را در مسیر پیشرفت و تمدن متوقف سازند.

وی بیان کرد: فناوری و علم جایگاه مهمی در تمدن سازی و عزت و اقتدار کشور دارد، از طرفی، جوانان به عنوان موتور محرک منابع انسانی در بیانیه گام دوم مورد تاکید قرار دارند و باید جوانگرایی در ساخت‌های مختلف کشور مورد توجه باشد و از انباشت تجربه در این مسیر بهره بگیریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی سيدعباس صالحي وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان بیانیه گام دوم انقلاب انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم جمهوری اسلامی انقلاب ها تمدن سازی ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۵۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند

به گزارش صدای ایران از ایسنا،در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: شکری با همتای ایرانی خود برای ادامه مذاکره و گفتگو جهت حل تمام مسائل موجود و در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: سامح شکری، وزیر خارجه این کشور در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود بر تمایل قاهره برای آتش‌بس و تبادل اسرا و رسیدن به توقف کامل و دائم جنگ در غزه تاکید کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه مصر، وزیر خارجه این کشور خواهان تشویق کشور‌ها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین با هدف تقویت تلاش‌ها برای تشکیل کشور فلسطین بر اساس راه حل ۲ دولت تاکید کرد.

طبق گزارش الجزیره، در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: شکری با همتای ایرانی خود برای ادامه مذاکره و گفتگو جهت حل تمام مسائل موجود و در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا به سر می‌برد و «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار کردند.

در این دیدار، طرفین در خصوص آخرین روند تلاش‌های فی مابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیران امور خارجه ایران و مصر در ابتدای این ملاقات ضمن ابلاغ سلام‌ها و درود‌های گرم روسای جمهور ۲ کشور به یکدیگر، اهتمام ویژه سران ۲ کشور برای پیگیری تقویت روابط فیمابین را مورد تاکید قرار دادند.

دیگر خبرها

  • رویداد گفتاورد ملی نخبگان برگزار می‌شود
  • تصمیم صهیونیست‌ها برای ادامه حملات به رفح
  • محورهای رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
  • خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است
  • بیانیه الجزیره پس از بستن دفاتر این شبکه در اراضی اشغالی
  • نمی‌توانم نسبت به ظلم و نسل‌کشی در غزه بی‌تفاوت باشم
  • تعلیم و تربیت احیاکننده تمدن عظیم اسلامی است
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان: دو طرف در راستای تلاش برای عادی‌سازی روابط بین ۲ کشور توافق کردند