Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: «در حال طراحی مدل جنبش تولید علم بومی هستیم که آخرین مراحل آن در حال سپری شدن است و به‌زودی از آن رونمایی می‌کنیم.»

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، حسین عقابی؛ هیئت‌های اندیشه‌ورز،‌ مجموعه‌ای از استادان صاحب‌نظر و باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر با توان راهبردنگاری، آینده‌نگری و نگرش عملیاتی هستند که به‌منظور تعالی (به‌روزرسانی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی) آموزشی و پژوهشی در علوم انسانی و هنر در هر استانی از دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می‌شود تا معاونت علوم انسانی و هنر را در طراحی فعالیت‌های علمی مشاوره دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیئت‌های اندیشه‌ورز در استان‌هایی که استعداد و ظرفیت کافی علمی ازنظر استادان، دانشجویان و رشته‌های هنری داشته باشند به‌صورت مستقل تشکیل می‌شوند و یکی از آنها که این ویژگی‌ها را دارد، استان اصفهان است. در همین راستا، خبرنگار خبرگزاری آنا با محمدعلی نادی رئیس هیئت اندیشه‌ورز تعالی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفتگو کرده است که در ادامه می خوانیم.

آنا: شکل‌گیری هیئت اندیشه‌ورز در استان اصفهان به چه صورت بوده و آیا پروسه تشکیل آن کامل شده است؟

نادی: پروسه اجرایی هیئت اندیشه‌ورز به‌طور کامل انجام‌شده و اکنون همه اعضا دارای حکم هستند. از ابتدای مهر 98 تا به امروز هفته‌ای دو جلسه به‌طور مستمر با تأکید بر اهداف و محورهای مشخص‌شده برگزار کرده‌ایم که مجموعاً 30 جلسه می‌شود و نخستین جلسه با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

فرآیند شکل‌گیری‌ هیئت اندیشه‌ورز به این ترتیب بوده که سعی شد از عمده ظرفیت‌های استان اصفهان در قلمرو علوم انسانی و هنر استفاده شود. در ترکیب هیئت اندیشه‌ور از افرادی با ظرفیت بالا استفاده می‌کنیم که شاید در کشور نمونه‌ آن کم باشد. به‌عنوان نمونه دبیر هیئت اندیشه‌ورز ما جزء یک درصد دانشمندان جهان اسلام است و سعی کردیم از واحدهای دانشگاهی مختلف متناسب با ظرفیت‌ها استفاده کنیم که این هم جزء ویژگی‌های خاص استان اصفهان است.

از کوچک‌ترین واحد اصفهان به نام سمیرم عضو داریم و به این صورت نیست که همه را از واحدهای خود اصفهان انتخاب کنیم. از نظر فضا، امکانات و احکام اعضا هیچ محدودیتی نداریم و به‌خوبی جلو می‌رویم.

آنا: مأموریت هیئت‌های اندیشه‌ورز چیست و چه تأثیری در حوزه علوم انسانی خواهد داشت؟

نادی: با تشکیل معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، رویکرد تعالی به این دانشگاه آورده شد که پیش از این مطرح نبود. در چارچوب‌هایی که برای هیئت اندیشه‌ورز در نظر گرفته شده، هشت وظیفه اصلی را پیش‌بینی کرده‌اند. از بازنگری، آسیب‌شناسایی و ارائه راهکار در سیستم آموزشی و پژوهشی گرفته تا شناسایی کردن دانشجویان و استادان نخبه در ارتباط با بحث آموزش‌های مهارتی و نیز بخش‌هایی‌ که مرتبط با حوزه علوم انسانی و هنر و مسائل آمایش بوده به هیئت اندیشه‌ورز سپرده شده است.

این مجموعه وظایفی که برای هیئت‌های اندیشه‌ورز در نظر گرفته شده فراتر از چیزی است که در ابتدا و در گام نخست برای این هیئت‌ها پیش‌بینی می‌شد و به نظر می‌رسد نیاز به ساختار، انرژی و امکانات داشته باشد.

 فرآیندهای آمایش رشته‌های استان اصفهان را انجام داده‌ایم و عملاً از محدوده صرفاً اندیشیدن، ایده‌دادن و برنامه‌ریزی کردن و برای اینکه کار به نتیجه برسد، مجبور شدیم مقداری فراتر برویم.

ایجاد دانشکده‌های فرهنگ و تمدن اسلامی، خانواده و آسیب‌های اجتماعی

یکی از اهداف دیگری که حجت‌الاسلام خسروپناه از هیئت‌های اندیشه‌ورز انتظار داشت دنبال شود، پیگیری دانشکده‌های موضوعی است که این نوع دانشکده‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی سابقه‌ای ندارند و برای نخستین بار بوده که ایجاد می‌شود، مانند دانشکده‌های فرهنگ و تمدن اسلامی، خانواده و آسیب‌های اجتماعی که با مأموریت‌های متفاوت در معاونت علوم انسانی و هنر مطرح شده‌اند.

مأموریت‌های ابلاغ شده به هیئت‌های اندیشه‌ورز با نگاه ایرانی - اسلامی‌ تطبیق کاملی دارند و مطابق با نیازهای واقعی در جامعه بوده و این نگاه خیلی مهم از اهداف و وظایفی است که باید پیگیری شود.

ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در قلمرو علوم انسانی و هنر که مشکلات جدی از نظر تدریس، آموزش‌ها و روش‌های آموزشی دارند یکی دیگر از مأموریت‌های هیئت‌های اندیشه‌ورز است تا با بازنگری سرفصل‌های فعلی و ارائه کردن سرفصل‌های جدید و همین‌طور معرفی رشته‌های جدید و رشته‌های بین‌رشته‌ای متناسب با نیازهای بازار کار و نیازهای جامعه که در این سال‌ها مغفول مانده، ورود پیدا کرده و کار کنند.

یکی از مباحث بسیار مهمی که جزء اهداف این هیئت‌هاست و اکنون در اصفهان در رابطه با آن برنامه‌ داده شده و فعالیت‌های اجرایی‌ آن در حال انجام است، بحث توانمندسازی استادان است که اگر قرار باشد مأموریت‌ها را تغییر دهیم و به سمت تعالی ببریم با سه رکن حِکمی‌سازی، روزآمدسازی و بومی‌سازی، استادان باید در عرصه‌های مختلف توانمند شوند.

استادان در موضوعات اعتقادی، توحیدی، مهارتی و حرفه‌ای تقویت شوند

استادان باید در موضوعات اعتقادی، توحیدی، مهارتی و حرفه‌ای تقویت شوند. یکی از جاهایی که خیلی راحت می‌توان مراجعه کرد و متوجه شد که وضعیت استادان به چه شکل است، همان سیستم‌های ارزیابی دانشجویان از استادان بوده که اگر به‌خوبی انجام شده باشد، می‌تواند وضعیت کلی را نشان دهد.

در کنار کارگاه توانمندسازی، بحث‌هایی مثل سیستم انگیزشی خودِ استادان هم باید به شکل یکپارچه و منسجم روی آن کار کرد؛ زیرا اگر آن نظام انگیزشی مناسب نباشد و اصلاح نشود، طبیعتاً آموزش‌هایی که داده می‌شود، به کار گرفته نخواهد شد. قاعده آموزش‌های ضمن خدمت به آن شکل سنتی خاص دیگر تأثیر آنچنانی ندارد و جای آن را رویکرد توانمندسازی که به سازمان مرکزی نیز ارسال کردیم، گرفته تا در صورت تأیید، استان‌های دیگر هم بتوانند از آن استفاده کنند.

آسیب‌شناسی محتوا و مدل‌های آموزشی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه راهکار و روش‌های جدید برای برطرف کردن مشکلات، یکی از ارکانی است که هیئت اندیشه‌ورز روی آن کار می‌کند و ما نیز به همین ترتیب سعی کرده‌ایم که برنامه‌ها را جلو ببریم.

 موضوع خیلی جدی و اساسی که سال‌های اخیر در دانشگاه کم به آن توجه شده، کرسی‌های نظریه‌پردازی و علمی - ترویجی است. این کرسی‌ها بستر مناسبی بوده برای اینکه اگر افراد دیدگاه‌ها، نظر و یا نقدهای علمی دارند، بتوانند با ویژگی‌های رشته خود و در یک بستر اخلاقی و حرفه‌ای ارائه کنند.

پیش‌بینی 36 کرسی علمی - ترویجی در استان اصفهان

در استان اصفهان 36 کرسی علمی - ترویجی را پیش‌بینی کرده‌ایم و با توجه به برنامه مالی دانشگاه آزاد اسلامی و ظرفیت‌ هر کدام از واحدهای دانشگاهی این استان، قرار است چند کرسی نظریه‌پردازی داشته باشیم. این کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی با کرسی‌های آزاداندیشی حوزه فرهنگی، متفاوت هستند.

فرض کنید تخصص من مدیریت است و می‌خواهم  در حوزه مدیریت نظریه‌ای را نقد و نظریه‌ای جدید را مطرح کنم که منظور از کرسی‌های ترویج و کرسی‌های نظریه‌پردازی این‌هاست؛ بنابراین این مهم به‌عنوان رکنی اساسی از طرف معاونت علوم انسانی و ما در هیئت‌های اندیشه‌ورز پیش می‌رود.

موضوع توانمندسازی و کرسی‌های نظریه‌پردازی ارکان اصلی هیئت‌های اندیشه‌ورز هستند. کار متفاوتی که با هماهنگی معاونت علوم انسانی و هنر در حال طراحی مدل آن هستیم، جنبش تولید علم بومی بوده که آخرین مراحل آن سپری می‌شود و  قرار است با هماهنگی حجت‌الاسلام خسروپناه در اصفهان رونمایی شود؛ اگر این طرح مورد تأیید واقع شد، می‌توانیم در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کنیم.

آنا: نتایج حاصل از جلساتی که تاکنون برگزار شده چه بوده است؟

نادی: در جلسات صورت گرفته کارهای مختلفی انجام شده که یکی از آنها در ارتباط با طرح توانمندسازی استادان است که به‌عنوان مدل به سازمان ارائه و هفت جلسه را برای انجام آن متمرکز کردیم. دستاورد دیگر، مدل جنبش تولید علم بومی است که در حال طی کردن آخرین مراحل بوده و به‌زودی رونمایی می‌کنیم. موضوع بعد عنوان‌بندی کرسی‌های نظریه‌پردازی و تقسیم سهم واحدها در استان است.

موضوع مدل جذب حداکثری دانشجو، همکاری کامل در تدوین طرح آمایش رشته‌، معرفی 11 عنوان نشریه علمی پژوهشی به سازمان مرکزی (که مدارک پنج مورد از آنها به‌طور کامل تحویل شده)، معرفی و ارائه طرح توجیهی پنج دانشکده موضوعی شامل دانشکده‌های معماری و فرهنگ و تمدن اسلامی، خانواده ایرانی - اسلامی، آسیب‌های اجتماعی، مدیریت کارآفرینی و دانشکده حکمرانی اسلامی (که مدارک و طرح توجیهی آنها به سازمان تحویل داده شده است) از دیگر نتایج جلسات هیئت اندیشه‌ورز است.

انتهای پیام/4121/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان هیئت های اندیشه ورز معاونت علوم انسانی و هنر کرسی های نظریه پردازی دانشگاه آزاد اسلامی هیئت های اندیشه ورز فرهنگ و تمدن اسلامی آسیب های اجتماعی هیئت اندیشه ورز استان اصفهان اندیشه ورز آخرین مراحل حجت الاسلام دانشکده ها مأموریت ها انجام شده حرفه ای آموزش ها پیش بینی ویژگی ها هیئت ها کرسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۸۹۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌ نام «استاد فروغی» نام‌گذاری شد

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان گفت: با توجه به لایحه دو فوریتی شورای اسلامی شهر اصفهان مبنی بر نام‌گذاری معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به نام «استاد فروغی» به درخواست مدیریت این دانشگاه و مصوب شدن این مورد در صدوسی‌امین جلسه علنی شورای ششم اصفهان، این اقدام امروز (چهارشنبه) انجام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هوشنگ نظری‌پور در آیین تجلیل و نکوداشت چهره‌های ماندگار با تبریک آغاز هفته گرامیداشت مقام معلم اظهار کرد: تجلیل و نکوداشت چهره‌های ماندگار اقدامی موثر برای جامعه است و با برگزاری چنین برنامه هایی ضمن قدردانی از کسانی که سال‌ها عمر خود را صرف خدمت صادقانه به مردم می‌کنند، روحیه خدمت‌گذاری و تلاش مجاهدانه را در دل جامعه می‌توان بیش از پیش زنده نگه داشت.

وی افزود: با توجه به لایحه دو فوریتی شورای اسلامی شهر اصفهان مبنی بر نام‌گذاری معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به نام «استاد فروغی» به درخواست مدیریت این دانشگاه و مصوب شدن این مورد در صدوسی‌امین جلسه علنی شورای ششم اصفهان در روز نهم اردیبهشت، این اقدام امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ همزمان با گرامیداشت روز و مقام معلم طی مراسمی با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان انجام شد.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان ادامه داد: به پاسداشت خدمات ارزنده دکتر احمدعلی فروغی ابری در سالیان متمادی و تاسیس دانشگاه آزاد خوراسگان، بلوار ورودی شمالی دانشگاه آزاد که به بلوار امام‌رضا (ع)، (مقابل کارخانه قند اصفهان) منتهی می‌شود، به نام بنیان‌گذار دانشگاه نام‌گذاری شد.

نظری‌پور تصریح کرد: توجه به جایگاه ویژه معلمان و اساتید، باید به هر طریق از زحمات این بزرگواران قدردانی کرد، چراکه این نوع اقدامات برای پاسداشت چهره های ماندگار علمی و فرهیختگان شهر بسیار موثر و ماندگار است.

به گزارش ایمنا، احمد علی فروغی ابَری متولد سال ۱۳۲۰ در اصفهان در سال ۱۳۶۶ شمسی بر اساس پیشنهاد مسئولین و مقامات استان به تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اقدام کرد و خود او عضو هیئت مؤسس و هیئت امنای این دانشگاه بود و ۲۹ سال به عنوان با سابقه‌ترین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خدمت نمود. او به عنوان چهره ماندگار پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی معرفی شده است.

کد خبر 749607

دیگر خبرها

  • جشنی به بلندای عشق به فرزندان این مرز و بوم/ عاشقانی که سوختند و هنر آموختند
  • جشنی به بلندای عشق به فرزندان این مرز و بوم/ عاشقانی که سوختند تا هنر بیاموزند
  • معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد کاشان معرفی شد
  • معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌ نام «استاد فروغی» نام‌گذاری شد
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل دانشجویی و ۱۰۰ تشکل فعال استادی در دانشگاه آزاد
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در حمایت از خیرش اساتید و دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • پرداخت هدیه نقدی به اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
  • شیراز قهرمان مسابقات والیبال اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد منطقه یک کشور
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند