Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو در حالی ازنقش اصحاب رسانه در زمان بحران سخن گفت که باوجود اخطارهای هواشناسی برای برگزاری جلسات ستاد بحران و داشتن آمادگی بیشتر برای مقابله با این میزان از بارش برف که در گیلان بی‌سابقه هم نبوده، گویا ضرورت آمادگی ستاد بحران در گیلان ازنظر تجهیزات لجستیکی برای مقابله با بحران برف به‌اندازه تأکید بر نقش رسانه‌ها مهم قلمداد نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بارش شدید برف که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی از روز دوشنبه در گیلان آغاز شد و مردمی که پس از دو سال انتظار برف را می‌کشیدند تا روزهای شادی را در سفیدی زمینِ سرسبز گیلان سپری کنند متأسفانه بنا بر اظهارات مردم استان به دلیل سوء مدیریت ستاد بحران استان چندان خوشایند نبود و کام مردم را به تلخی کشاند.

میانگین برف در گیلان بیش از ۹۰ سانتی‌متر بوده و به دلیل حجم گستردگی زیاد آن باعث انسداد راه‌ها و قطعی برق و آب مشترکین شهری و روستایی شد، تاکنون برخی از راه‌های اصلی و مواصلاتی استان باز شدند اما به علت لغزندگی جاده‌ها، تردد در مسیرها به‌کندی در جریان است.

 

بر اساس اطلاعاتی که توسط خبرگزاری فارس گیلان به سمع و نظر مردم شریف استان رسیده است، متأسفانه براثر بارش برف چند تن از هم استانی‌های عزیزمان جان خود را از دست دادند وعده‌ای نیز مصدوم شدند، عده‌ای از مسافران نیز که در مسیر آزادراه قزوین به رشت در حال تردد بودند براثر بارش شدید برف درراه ماندند و بنا بر آمار پلیس‌راه و مسؤولان ذی‌ربط حدود سه هزار مسافر برای مدتی طولانی در محور سراوان به رشت گرفتار برف شدند، عده‌ای توسط نیروهای راهداری و سپاه اسکان اضطراری داده شدند و توسط جمعیت هلال‌احمر به آن‌ها آب و غذا رسید وعده‌ای نیز باقی مسیر را با پای پیاده در این هوای نامساعد به سمت رشت آمدند.

آب ۵۰۱ مشترک امروز وصل می‌شود

متأسفانه به گفته مسؤولان بارش شدید برق موجب پارگی کابل‌های اتصال برق شد و بسیاری از خانواده‌های گیلانی طی 48 ساعت در خاموشی مطلق به سر بردند و سیستم‌های گرمایشی منازلشان نیز از کار افتاد و به دلیل انسداد مسیرها نمی‌توانستند به مکان دیگری بروند.

علاوه بر قطعی برق که گویا شیوه معمول در مواقع بحرانی شده و مردم باید به این امر عادت کنند نماینده اعزامی دولت به استان گیلان در جلسه‌ای در استانداری خبر از قطعی آب از هفت‌صد هزار خانواده شهری، دو هزار خانوار شهری و  ۴۴ هزار مشترک روستایی می‌دهد.

همچنین تا روز گذشته برق ۷۴ هزار خانوار گیلانی قطع بوده اما محمدباقر نوبخت می‌گوید که تلاش‌ها بری حل مشکل این خانوارها ادامه دارد و تا ساعات اولیه امروز مشکل قطعی برق استان رفع خواهد شد.

«یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد تا برف باریده شده در گیلان مشکل‌ساز شود قطعی بی‌سابقه برق و آب در استان بود» این جمله معاون رئیس‌جمهور در رابطه با مشکلات اخیر گیلان در پی بارش برف است که مهم‌ترین دلایل قطعی برق در گیلان را پاره شدن کابل‌ها و ایجاد مشکل در پست‌های برق گیلان می‌داند.

از دو هزار و ۵۰۰ روستا در گیلان ۵۸۸ روستا با انسداد کامل مسیر مواجه شدند که طبق گفته‌های نوبخت راه ۳۵۰ روستا بازگشایی‌شده و مابقی روستاها نیز با کمک ۴۷۰ ماشین‌آلات سنگینی که از هفت استان کشور مانند قزوین، اردبیل، گلستان، مازندران، مرکزی و زنجان به گیلان اعزام‌شده بازگشایی می‌شود، علاوه بر این آب ۵۰۱ مشترک قطع است که امروز وصل می‌شود.

 

 

مشکلات در حال مرتفع شدن/مردم چه می‌گویند؟

وزیر نیرو نیز که برای پیگیری مشکلات به گیلان سفرکرده است در حالی از ثبات وضعیت استان سخن می‌گوید که پس از قطعی برق ۲۵۰ هزار خانوار گیلانی هنوز بیش از نیمی از این آمار در خاموشی به سر می‌برند.

رضا اردکانیان مدعی است که مشکلات یکی پس از دیگری در حال برطرف شدن هستند و وضعیت رو به بهبودی است اما طبق آمار واصله هنوز مردم کلان‌شهر رشت با قطعی برق، انسداد مسیر و مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این مشکلات مسلماً در شهرستان دیگر و مناطق کم برخوردار به میزان قابل‌توجهی بیشتر است، البته وی تأکید کرده که با توجه به شرایط آب و هوایی و فرسودگی سیم‌ها و اتصالات، شبکه توزیع برق استان نیازمند سرمایه گزاری جدی است.

وزیر نیرو در حالی از فعالیت بیش از ۲۷۰ اکیپ از امکانات استان و استان‌های معین و مجاور برای باز شدن راه‌ها و معابر سخن می‌گوید که هنوز پس از گذشت چهار روز از بارش برف مردم در پیام‌های جداگانه‌ای به خبرنگاران فارس در سراسر استان از وضعیت ستاد بحران استان اظهار گله‌مندی کردند.

 

بارش برف در استان گیلان ۲۷ برابر متوسط کشوری/ رسانه‌ها آماده بحران باشند

البته وزیر نیرو از نقش اصحاب رسانه نیز صحبت‌هایی کرد که باید در زمان بحران آمادگی لازم برای اطلاع‌رسانی در شرایط بحرانی را داشته باشند که این امر مسلم و قابل استناد است اما گویا وظیفه ستاد مدیریت بحران استان باوجود اخطارهای هواشناسی برای برگزاری جلسات ستاد بحران و داشتن آمادگی بیشتر برای مقابله با این میزان از بارش برف که در گیلان بی‌سابقه هم نبوده و طی سالیان می‌بایست استان ازنظر تجهیزات لجستیکی پیشرفت قابل‌توجهی می‌داشت به‌اندازه تأکید بر نقش رسانه‌ها مهم قلمداد نشده است.

وسعت پوشش برف در استان گیلان حدود ۱۴ هزار کیلومتر بوده که باعث بروز وضعیت بحرانی شده است که برای مثال ۱۵ درصد از مشترکین شهری و ۳۰ درصد از مشترکین روستایی با مشکل قطعی آب مواجه شوند که به گفته اردکانیان میزان بارش برف در استان گیلان ۲۷ برابر متوسط کشور بوده است.

 

۸۵ درصد خطوط توزیع برق گیلان آسیب دیدند

در گیلان بیش از ۳۲ هزار کیلومتر خطوط توزیع، انتقال و مدار برق وجود داشت که بیشتر آن در مناطق روستایی، جنگی بود و با بارش برف اخیر ۸۵ درصد این خطوط تحت تأثیر قرار گرفتند؛ البته مدیرعامل شرکت توانیر کشور می‌گوید که تاکنون برق بیش از ۱۷۶ مشترک وصل شده است.

بااین‌وجود هنوز برق حدود ۸۰ هزار مشترک قطع است که محمدحسن متولی زاده از وصل شدن آن‌ها تا امروز خبر داده است، به گفته وی مهم‌ترین مشکل اکیپ‌های شرکت توانیر عدم دسترسی به برخی از مناطق است که به دلیل شرایط جوی امکان شناسایی مناطق آسیب‌دیده را نداشتند اما امکان پرواز بالگرد برای شناسایی مناطق آسیب‌دیده فراهم است.

بازگشایی مسیرهای روستایی تا ۴ روز آینده

خوشبختانه وزیر راه نیز  به اداره راهداری دستور داد تا مسیرهایی که به پست‌های برق متصل می‌شود هرچه سریع‌تر بازگشایی‌ شوند تا وزارت نیرو کار خود را هرچه سریع‌تر آغاز کند.

با توجه به اینکه عملیات بازگشایی راه‌های روستایی نیز از دیروز آغازشده و اکیپ‌های راهداری از استان‌های مجاور وارد گیلان شدند، محمد اسلامی قول داد که تا چهار روز آینده تمام‌مسیرهای روستایی نیز بازگشایی خواهند شد.

محورهای اسالم به خلخال، پونل به خلخال و سیاهکل به دیلمان همچنان مسدود

خوشبختانه اکثر محورهای مواصلاتی استان از حصر برف درآمده‌اند و آمدوشد در جاده‌های گیلان در جریان است و بنا بر اطلاعات دریافتی از رئیس پلیس‌راه گیلان محور قزوین، امام‌زاده هاشم و رشت و همچنین جاده قدیم قزوین رودبار، محور سنگر رشت به سیاهکل و همچنین سنگر به سراوان، محور سراوان، شفت و فومن و محورهای رشت به شفت نیز بازگشایی‌شده‌اند.

متأسفانه سرهنگ حسین محمد پور اعلام کرد که محورهای اسالم به خلخال و محور پونل به خلخال و محور سیاهکل به دیلمان به دلیل ریزش بهمن مسدود است و نیروهای راهداری در تلاشند تا مسیر را رفع انسداد کنند.

 

انتقال ۲۶ مادر باردار به مراکز درمانی در برف

اورژانس گیلان از آغاز بارش برف تاکنون ۹۸۴ مأموریت داشته که ۱۴۵ مورد از این مأموریت‌ها مختص حوادث برفی شامل سرخوردگی‌ها، سقوط و تروما در اثر برف است به گفته اسدی، مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان، اورژانس گیلان طی این مدت ۲۶ مادر باردار را نیز به مراکز درمانی انتقال داده است.

۲۰ هزار مشترک گیلانی فاقد برق هستند

استاندار گیلان نیز در جلسه ستاد مدیریت بحران گیلان از آغاز بازگشایی راه‌های روستایی گیلان خبر داد، ارسلان زارع اعلام کرد که تاکنون ۷۰ درصد جاده‌های روستایی باز و مابقی نیز تا فردا بازگشایی شود.

وی معتقد است که وسعت بارش برف در استان گیلان در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده که این امر موجب ایجاد مشکلاتی از قبیل قطعی ۲۵۰ هزار مشترک شد که تا شب گذشته این آمار به ۲۰ هزار مشترک تقلیل یافت.

 

به گزارش فارس، وضعیت مردم گیلان پس از گذشت ساعت‌ها از بارش برف نشان از ضعف مدیریت کاملاً مشهود در مواجهه با این نعمت الهی دارد که دادستان مرکز گیلان به همین دلیل از دستور تشکیل پرونده قضایی برای مدیران کم‌کار خبر داد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: گیلان هواشناسی بارش برف وزیر راه وزیر نیرو بارش برف در استان گیلان امروز وصل می شود راه های روستایی برای مقابله مدیریت بحران بحران استان هزار خانوار بارش برف گیلان بی ستاد بحران هزار مشترک برق گیلان بارش شدید وزیر نیرو قطعی برق رسانه ها بی سابقه مهم ترین جاده ها راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۰۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مدیرکل مدیریت بحران استانداری در پی تشدید بارش‌ها در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری‌شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی از جمله مخاطراتی است که ممکن است این سامانه بارشی به همراه داشته باشد.

یگانه افزود: ضرورت احتیاط در سفر‌های بین شهری، خودداری از توقف  در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپو‌های گندم و غلات برداشت شده در برابر بارشها، توصیه می‌شود.

دیگر خبرها

  • ریزش کوه برخی مسیرهای مواصلاتی استان بوشهر را مسدود کرد
  • هشدار مدیریت بحران کرمانشاه در پی تشدید سامانه بارشی
  • ایجاد امید با روایت‌گری درست وظیفه همه مدیران است
  • هشدار مدیرکل مدیریت بحران استانداری در پی تشدید بارش‌ها در کرمانشاه
  • هشدار مهم هواشناسی برای ۴ استان/ آماده‌باش مدیریت بحران
  • آماده‌باش مدیریت بحران در پی احتمال وقوع بارش‌های شدید در ۴ استان
  • آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان
  • آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان چهارمحال و بختیاری در پی صدور هشدار هواشناسی
  • اعلام آماده‌باش در اصفهان در پی صدور هشدار نارنجی
  • کدام بانوان گیلانی نخستین مدارس دخترانه را تاسیس کردند؟