Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:44:03 GMT

نگارش سالانه بیش از ۵۰ هزار مقاله علمی در کشور

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۲۶۶۱

نگارش سالانه بیش از ۵۰ هزار مقاله علمی در کشور

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به منحنی رشد تولیدات علمی ایران، گفت: هم‌اکنون سالانه بیش از ۵۰ هزار مقاله علمی در کشور نگاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم سوزنچی در جلسه شورای مدیران و معاونین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: از بیانات رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» چهار عامل شامل استبداد، استعمار، عناصر وابسته و اقتصاد نفتی به عنوان چهار عامل عقب ماندگی کشور دسته‌بندی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان این‌که خوشبختانه انقلاب اسلامی در مورد هر چهار عامل فوق توانسته تاثیرگذار و اصلاحگر باشد، ادامه داد: انقلاب اسلامی استعمار را به طور کامل از کشور اخراج کرد، استبداد سیاسی را از بین برد و عناصر وابسته تا حدود زیادی تاثیرگذاری خود را از دست داده‌اند.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری یادآور شد: البته در زمینه اقتصاد نفتی توفیقات کمتری داشته‌ایم.

دکتر سوزنچی گفت: باید برای ادامه مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی و با استفاده از تجربیات قبلی خط مشی‌ها و راهکارهای جدیدی وضع شود. گام دوم به منزله یک پارادایم جدید، ولی مبتنی بر اصول اصلی انقلاب است.

وی افزود: تحقق گام دوم انقلاب نیازمند تغییر سازوکارهای علم، فناوری و نوآوری است که ما در دو مقوله علم و اقتصاد دانش بنیان در ستاد علم و فناوری بدان‌ها می‌پردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: برای تحقق این هدف به فکر جدید و نیروی حرکت جدید نیاز داریم و به همین دلیل بیانیه گام دوم انقلاب با جوانان سخن می‌گوید، چون قشر جوان است که می‌تواند فکر و حرکت جدید ایجاد کند.

دکتر سوزنچی گفت: در بیانیه گام دوم ۷ عامل به عنوان عوامل اصلی اشاره شده است. در این میان عدالت و معنویت و سبک زندگی سه اصل مهم هستند و ۴ عنصر دیگر حوزه‌های اصلی پیشرفت هستند که شامل علم و پژوهش، اقتصاد دانش‌بنیان، استقلال و آزادی و عزت ملی می‌شوند.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری ادامه داد: از سخنان رهبری راهبردهای چهارگانه‌ای استخراج می‌شود که تغییر اندیشه‌ها و ساختارها دو راهبرد ناظر به رفع موانع و حرکت جهادی و راه‌های میانبر دو راهبردی است که نیروی حرکت جدید را مشخص می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: امروز این سوال به صورت جدی مطرح است که چگونه می‌توانیم گام دوم انقلاب یا منحنی جدید رشد را در علم و فناوری تحقق بخشیم.

دکتر سوزنچی گفت: قالب شکنی ساختاری می‌تواند به شکل اصلاح مقررات ناظر بر اداره دانشگاه‌ها و ارتقای اعضای هیئت علمی و ... مدنظر باشد؛ ولی ترسیم پارادایم دوم رشد علمی کشور بصورت کامل مبتنی بر راهبردهای فوق هنوز نیازمند تحقیق و گفت‌وگو است.

وی افزود: تحقق اقتصاد دانش‌بنیان مستلزم تغییر نگرش به اقتصاد نفتی است و باید یک سازوکار جدی برای تحقق این تغییر در جامعه علمی کشور ایجاد شود که مدل‌های اولیه آن استخراج شده و در صحن شورای عالی نیز ارائه شده که مورد استقبال اعضا و سران قوا قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مقاله شورای عالی انقلاب فرهنگی اقتصاد دانش بنیان گام دوم انقلاب انقلاب اسلامی اقتصاد نفتی شورای عالی هیئت علمی حرکت جدید چهار عامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۲۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری

 آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری،رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز دوشنبه در دیدار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور اظهار داشت: تحریم‌ها عاملی شد تا به خود متکی باشیم و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

وی گفت: البته این بدان معنا نیست که از تحریم استقبال می‌کنیم؛ اما اگر این محدودیت‌ها نبود، قطعا توجه به ظرفیت‌های داخلی پیدا نمی‌کردیم و به خاطر وابستگی شدید به دیگران، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دادیم.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به زوایای پیچیده علمی عملیات «وعده صادق» پرداخت، بیان داشت: پس از این عملیات نگاه کشور‌ها به ما تغییر کرد و تا حد زیادی تحت تأثیر این عملیات پیچیده و حرکت قدرتمندانه قرار گرفتند، حتی برخی از افرادی که با این انقلاب همسو نبودند نیز بعد از این موفقیت به خود آمدند.

حسینی بوشهری افزود: این موفقیت در سایه توکل به خدا و امید به آینده میسر شد و معتقدم اگر امید در نسل جوان ما جوانه بزند و نسل جوان به جای پرداختن به جذابیت‌های کاذبی که دنیای غرب برای آنها ایجاد کرده است با امید به آینده تلاش کند، موفقیت و پیشرفت را در پی خواهد داشت.

وی همچنین با تأکید بر اهمیت ارتباط حوزه‌های علمیه با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه وجود دارد و طلاب فاضل و اندیشمند زیادی داریم که امید‌های آینده حوزه هستند؛ اما به خاطر مشکلات اقتصادی کشور، طلاب نیز در حوزه مسکن و معیشت دچار مشکل هستند، باید شرایطی فراهم شود که این نخبگان بتوانند بدون دغدغه بدرخشند.

در ابتدای این جلسه، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، با تشریح جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا ابراز داشت: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده از آن را داشت.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و اظهار داشت: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت، بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود و غرب از این محصول برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد؛ اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

وی با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی خاطر نشان کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان