Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@20:34:25 GMT

گزارش سر به مهرسرمایه گذاری

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۹۷۳۲۲

گزارش سر به مهرسرمایه گذاری

محمدصادق جنان‌صفت - ساعت 24 - پیش از اینکه به دو گزارش سر به مهر منتشر نشده از سوی سازمان برنامه‌وبودجه اشاره کنم لازم است از مدیران این سازمان به ویژه مدیران مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری تشکر کنم که اسناد و مطالعات مرتبط با مطالعات پشتیبان لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را بر روی سایت خود منتشر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه‌ای که تحت این عنوان منتشر شده است سند گرانبهایی از واقعیت‌های تلخ اقتصاد ایران در سطح کلان است. انتشار نتایج مطالعات درباره شرکت‌های دولتی، مطالعه و پژوهش درباره سیاست‌های پولی، مطالعات درباره صادرات و واردات و سایر متغیرهای کلان کار ارزشمندی است که باید از آن قدردانی کرد اما آن گونه که سایت این مرکز نشان می‌دهد و البته تا ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ دو گزارش بسیار بااهمیت درباره «تحلیلی درباره تحولات سرمایه‌گذاری و رهیافت‌هایی برای لایحه بودجه ۱۳۹۹» و نیز «دستورالعمل اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در چارچوب برنامه عملیاتی دوسالانه» است.به نظر می‌رسد انتشار جزئیات این دو گزارش می‌تواند کار نیک سازمان برنامه را تکمیل کند. واقعیت این است که یکی از مهم‌ترین متغیرهای مغفول در ایران و در نظام سیاسی- اقتصادی، متغیر سرمایه‌گذاری است. شوربختانه آمارهای پراکنده‌ای که از سوی نهادهای گوناگون منتشر می‌شود نشان‌دهنده سقوط این شاخص در سال‌های تازه سپری شده است. اقتصاد ایران در یک دهه گذشته با روند کاهشی نرخ سرمایه‌گذاری روبه‌رو بوده است.نرخ سرمایه‌گذاری کل که در بازه سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴ بالای ۳۰ درصد بوده، کاهش خود را به دلیل کاهش در نرخ سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات شروع کرده و این روند کاهشی بعد از سال ۱۳۹۰ تشدید شده، به طوری که در سال ۹۷ این نرخ به کمترین میزان خود در ۴۰ سال اخیر یعنی به زیر ۲۰ درصد ‌رسیده است. کاهش نرخ سرمایه‌گذاری بر روی ماشین‌آلات در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ را می‌توان زاده سیاست‌های ارزی کنترلی و رونق در واردات دانست. اما این روند با تحریم‌های بعد از سال ۹۰ تشدید شد، به‌گونه‌ای که نرخ سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات را که دوره‌ای بالای ۱۵ درصد بود به زیر ۱۰ درصد رساند و در سال ۹۷ به هفت درصد رسید.نرخ سرمایه‌گذاری در ساختمان نیز در سال‌های بعد از ۹۰ به دلیل رکود بازار مسکن و البته کسادی سرمایه‌گذاری بر تولید کاهش محسوسی داشت و از حدود ۲۰ درصد در سال ۸۹ به ۱۱ درصد در سال ۹۷ رسید. واقعیت این است که ابهام‌های بزرگ و چشم‌انداز ناروشن سیاست‌های اقتصادی که به دلیل تشدید تحریم‌ها بدتر شده است و نیز فقدان انسجام سیاسی در ایران، آن روند را فزاینده کرده است. سرمایه‌گذاران داخلی رغبتی به سرمایه‌گذاری ندارند و نیز سرمایه‌های خارجی تا روشن شدن مناسبات سیاست خارجی به ایران نمی‌آیند.از سوی دیگر دولت نیز در مخارج خود به ویژه مخارج منتهی به سرمایه‌گذاری ناتوان شده و پس‌انداز شهروندان ایرانی نیز روندی کاهنده دارد. این همه موجودیت ایران برای عبور از تنگنای آسیب‌ساز سرمایه‌گذاری‌های کاهنده نشان می‌دهد باید راه تازه‌ای برای ایران یافت. برخی برآوردها نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری‌های تازه شاید حتی کمتر از استهلاک سرمایه باشد و به این ترتیب است که باید هشدار داد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: نرخ سرمایه گذاری نشان می دهد ماشین آلات سال ۹۷ دو گزارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۷۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۸۰ درصد تور ماهیگیری و ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در این استان تولید می‌شود.

بتول دانش شهرکی شامگاه جمعه در شورای سرمایه گذاری استان سیستان و بلوچستان افزود: وجود بیش از ۳۱۰ کیلومتر نوار ساحلی و ظرفیت‌های فراوان بالقوه مناطق ساحلی چابهار، کنارک و دشتیاری، سیستان و بلوچستان را به مرکز تولید و اشتغال این منطقه تبدیل و زمینه های سرمایه گذاری در بخش های مختلف را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی محرک توسعه اقتصادی سواحل بکر مَکُران است که می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال و نقش‌آفرینی گسترده در صادرات آبزیان و ارزآوری، زمینه توسعه هرچه سریعتر این سواحل را فراهم کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: چابهار، دشتیاری و کنارک از شهرستانهای ساحلی زیبا و با ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری، شیلات، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و اشتغالزایی به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو و صید و صیادی و بویژه تن ماهیان است.

وی بیان کرد: حوزه شیلات یکی از بخش های کم هزینه برای ایجاد اشتغال است و می تواند اشتغال را به چند برابر افزایش دهد و به نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات با صرفه‌ترین راه و اقتصادی‌ترین فعالیت در سواحل مکران محسوب می‌شود.

شهرکی با اشاره به ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در حوزه صنعت گفت: وجود ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت چهار هزار و ۵۳۶ هکتار بستر مناسبی را همراه با مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذار در حوزه های مختلف صنعتی، صنایع تبدیلی معدنی، کشاورزی و شیلاتی فراهم آورده است.

وی افزود: علاوه بر و جود سه کارخانه تولید سیمان و تعداد هشت واحد تولیدی شناور سازی ۳۰ درصد پاکت سیمان، ۴۰ درصد پای بند ریل آهن، ۱۲ درصد سموم دفع آفات مورد نیاز کشور نیز در این استان تولید می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار کاهش یافت