Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیا برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اجرایی مرتبط با زنان با آن نگاه ویژه اسلام به جایگاه زن در جامعه همخوانی دارد؟ آیا سیاست‌گذاری‌ها، قانون‌گذاری ها آن‌طور که قانون اساسی جمهوری اسلامی خواسته است، بوده؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ حضور زنان در جامعه همواره به عنوان دغدغه‌ای جدی مطرح بوده است؛ بند ۶ اصل دوم قانون اساسی، ایمان به کرامت و ارزش والای انسانی و آزادی را از پایه‌های نظام جمهوری اسلامی می‌داند و این ارزش در مورد زنان، دو چندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قانون اساسی در موارد متعددی بر ارزش بالای شخصیت انسانی زن تاکید می‌کند؛ برای مثال در مقدمه قانون اساسی در مورد مقام زن، اینطور می‌گوید: خانواده، واحد بنیادین جامعه و کانون رشد و تعالی انسان است و با این تصور از خانواده، زن دیگر ابزار و یا شی صرفا در خدمت مصرف‌زدگی نیست و در وهله‌ی اول وظیفه مادری را برعهده دارد که از نگاه اسلام، ارزش و کرامتی بالاتر از آن هرگز وجود نخواهد داشت؛ زن در این نگاه، عنوان رکن مهم خانواده را دارد و اسلام می‌گوید این نقش باید از توجه و اهمیت خاصی در جامعه برخوردار باشد. 
اصل بیست و یکم قانون اساسی می‌گوید: دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و زمینه‌های لازم برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او را ایجاد نماید.

با وجود نگاه ویژه دین اسلام به جایگاه زن در جامعه و همچنین ارزش زن در قوانین، اما آیا سیاست‌گذاری‌ها، قانون‌گذاری‌ها آن‌طور که قانون اساسی جمهوری اسلامی برای زنان خواسته است، بوده؟ آیا برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اجرایی مرتبط با زنان با آن نگاه ویژه اسلام به جایگاه زن در جامعه همخوانی دارد؟

متاسفانه باید گفت که هر چند تلاش‌هایی برای ارتقای شخصیت فردی و جایگاه اجتماعی زن در نظام جمهوری اسلامی انجام شد، اما هنوز هم زنان در کشور ما به جایگاه مطلوبی که در خور آنان است و خواست قانون اساسی و دین اسلام است، دست نیافته‌اند.

برای مثال در عرصه اجتماعی بسیاری از زنان سرپرست خانوار که حمایت‌های ناچیز دولت، پاسخگوی مخارج سنگین آنان نیست به مشاغل سخت و طاقت‌فرسا یا مشاغلی که تناسبی با شأن انسانی آن‌ها ندارد، روی آورده‌اند و هیچ چشم‌انداز روشنی هم برای اصلاح این وضع وجود ندارد چراکه در بسیاری از موارد، تصمیم گیری در خصوص خانواده و مسائل مربوط به زنان، به عهده‌ی مردان است و شاید خیلی از تصمیمات به همین دلیل نتیجه‌ای ندارد.
در چند دهه گذشته مسئولیت‌های مهم اجتماعی به مردان واگذار می‌شد و مردم در بعضی از جوامع بر این باور بودند که انجام وظیفه‌های مهم از عهده یک زن خارج است و در آن زمان تلاش برای پذیرش زنان در جامعه از سوی تمام افراد مسأله‌ی مهمی بود چراکه نه فقط عامه‌ی مردم که تمام افراد در تمام عناصر و نهاد‌های کشوری لازم بود تا حضور زن در جامعه، قبول مسئولیت توسط او و تاثیر حضور زن در جامعه را باور کنند.

البته در چند دهه اخیر فعالیت‌های اجتماعی زنان در تمامی بخش‌های جامعه تغییری شگرف ایجاد کرد و حال می‌شود حضور موثر آنان را درجامعه به اندازه حضور مردان و حتی بیشتر احساس کرد؛ زن برای اثبات توانایی‌های خود به جامعه از تمام توان خود استفاده کرد تا حقوق کمتر دیده شده خود را بازپس گیرد و با این حساب در مواردی حتی از مردان پیشی گرفت. 

بهره تمام قد زنان از نیروی خود برای اثبات حضور موثرشان در جامعه صرفا به‌نفع جامعه خودشان نبود؛ زن با تلاش خود برای حضور در جامعه نه تنها حقوق خود را پس گرفت که با فعالیت‌های مفید خود بخش قابل توجهی از نیاز‌های جامعه را رفع و خلأ‌های موجود را پرکرد.

هر چند با وجود آنکه در سیاست‌گذاری‌های کلان همچنان به آن نگاه والایی که دین اسلام به زنان دارد، دست نیافته‌ایم، اما به گفته‌ی فعالان اجتماعی و حامیان حقوق زنان، در جامعه کنونی زن، ارزش‌های والایی در اجتماع دارد که به عنوان مادر و به وجود آورنده انسان و نیز تشکیل دهنده جامعه، در کشور ما وضعیت خوبی دارد و بهبود وضعیت زن در جامعه، از شاخص‌های توسعه است که باید برای بالا رفتن نمودار کیفی وضعیت زن در جامعه توجه جدی داشت.   با این جهش مثبت اما هنوز بسیاری از دختران و زنان بدون آنکه از مقام و جایگاه خود در قانون و دین، درکی داشته باشند، مغلوب مدها و آرایش‌های واراداتی شده‌اند به حدی که حتی دیگر مجالی برای فکر کردن به شخصیت انسانی خود ندارند و گاهی حتی آنقدر غرق این آرزوها و آمال‌های ابتدایی می‌شوند که خود را نیز نمی‌شناسند.   البته که متاسفانه این دختران و زنان مغلوب و مغروق خود به تنهایی مقصر در گم‌کردن مقام و ارزش شخصیتی زن بودن‌شان نیستند و قصه قطعا سر دراز دارد برای مثال رسانه‌های داخلی هنوز نتوانستند به ارائه تعریفی زیبا از زن، مقام و جایگاه موثرش در خانه، خانواده و جامعه بپردازند و صرفا مشغول پردازش همان نقش‌های کلیشه‌ای دختران همیشه مغلوب و در نهایت متضرر عشق‌های خیابانی و یا الگوسازی از هنرپیشگان، خوانندگان و تبدیل آنها به ستاره‌های محبوب بوده‌اند و ما هرگز نتوانستیم تصویری درست و دقیق از زنان مسلمان موفق، فعال و باانگیزه دررسانه‌ها ببینیم و تصویری که تماشا می‌کنیم مشابه‌‌ همانی است که راحتی می‌توان در تلویزیون ترکیه نیز تماشا کرد.    البته با روی کار آمدن رسانه‌های انقلابی و همچنین حضور پررنگ‌تر زنان در رسانه‌ها، تصویر کمی فرق کرد و برنامه‌هایی برای معرفی حضور زنان و دختران موفق در جامعه روی کار آمد که چندان نتوانست مخاطب را جذب کند و همچنان گوی قدرت در دست فیلم‌ها، سریال‌ها و تصاویر زنان مغلوب عشق‌های خیابانی است.   با این اوصاف باید در نظر داشت که با وجود پیروزی زنان بر جامعه برای حضور و فعالیت اما هنوز آنچه که جامعه زنان می‌خواهد و دغدغه آنها در هیچ کدام از برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها،‌ قانون‌گذاری‌ها و طرح‌های اجرایی مرتبط با زنان دبده نمی‌شود و گویا زنان همچنان باید بجنگند تا بتوانند دغدغه های خود را در گوش مسئولین و در اولویت‌های نخست تزریق کنند.    براحتی می‌توان گفت تا زمانی که مسائل جامعه زنان، دغدغه تمام جامعه نشود، آسیب‌های و ناهنجاری‌های اجتماعی همچون بد‌حجابی، زنان خیابانی، فروپاشی خانواده‌ها و بسیاری مفاسد اجتماعی نه تنها حل نمی‌شوند که حتی روز به روز فحیع‌تر خواهند شد.   سرویس اجتماعی خبرگزاری دانشجو از امروز و به مناسبت روز زن، در مجموعه گزارشی با عنوان «ویمِنیست»، مسائل، دغدغه‌ها و تاثیر حضور زنان در هر کدام از بخش‌های جامعه را بررسی کرده و تلاش می‌کند تا مسائل و تاثیرات مثبت و منفی هرکدام را به گوش مسئولین برساند.   ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زن زنان در جامعه مادر قانون اساسی برنامه ریزی ها قانون گذاری ها سیاست گذاری ها جمهوری اسلامی قانون اساسی برای مثال نگاه ویژه دین اسلام حضور زنان رسانه ها اما هنوز حضور زن آن نگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۹۷۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل

یک نشریه غربی با استناد به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه از تلاش وی برای تبدیل کردن این اتحادیه به یک قدرت هسته‌ای مستقل خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فرانکفورتر روند شای" آلمان در مطلبی نوشت: "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه می خواهد اتحادیه اروپا را به یک قدرت هسته ای گسترش دهد. ماکرون می خواهد درباره بازدارندگی هسته ای در اروپا بحث کند. کشور او آماده است تا در دفاع از خاک اروپا مشارکت بیشتری داشته باشد.

هفته گذشته "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه، در دانشگاه سوربن پاریس، دیدگاه های خود را در مورد اینکه دفاع اروپایی چگونه باید باشد، بیان کرد. بعد از آن وی این موضوع را پیگیری کرده و در استراسبورگ در مورد سلاح های هسته ای مشترک صحبت کرد.

در جلسه ای با جوانان که توسط گروه رسانه ای EBRA فرانسه برگزار شد، از وی پرسیده شد که آیا فرانسه آماده اروپایی کردن قابلیت بازدارندگی هسته ای خود است؟ ماکرون گفت که می‌خواهد همه چیز را روی میز بگذارد تا ببیند واقعا چه چیزی از ما به شکلی معتبر محافظت می‌کند. وی تاکید کرد که کشورش آماده است تا حتی بیشتر در دفاع از خاک اروپا مشارکت کند.

در استراسبورگ، رئیس‌جمهور فرانسه در ابتدا ناتو را نوعی سپر حفاظت نامید که باید با ایجاد یک دفاع معتبر اروپایی از آن فراتر رفت. به گفته وی این باید شامل سپرهای دفاع موشکی، موشک های دوربردی که روسیه را بازدارند و سلاح های هسته ای باشد. مکرون در ادامه گفت که دکترین هسته ای کشورش به این کشور اجازه می دهد در صورت تهدید منافع حیاتی خود از سلاح هسته ای استفاده کند. این منافع حیاتی یک بعد اروپایی نیز دارد که وی نخواست جزئیات آن را بیان کند تا اعتبار دفاعی اروپا خدشه دار نشود.

در ادامه این مطلب آمده است: دلایلی که ماکرون اروپایی‌سازی تسلیحات هسته‌ای فرانسه را وارد بازی می‌کند، در نگرش او نسبت به ناتو به‌ویژه تردید او در مورد قابل اعتماد بودن ایالات متحده به عنوان شریک در مواجهه با انتخاب مجدد احتمالی دونالد ترامپ، نهفته است. ترامپ در ماه فوریه این سوال را مطرح کرد که آیا ماده 5 کمک ناتو و بنابراین کلاهک های هسته ای آمریکا باید از اعضای این ائتلاف دفاعی که حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع نمی کنند، محافظت کند.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه هم اظهارات مشابهی را به جهان ارائه کرد. او گفته است که اروپا باید دوباره خود را به عنوان یک قدرت ببیند و خود را از وابستگی ها رها کند. به گفته وی توسعه صنعت دفاعی اروپا را باید "نه به عنوان جایگزین، بلکه به عنوان یک مکمل" درک شود. سژورنه همچنین گفته است: «ما باید در کنار ناتو یک بیمه نامه عمر دوم بگیریم، زیرا هر چهار سال یک بار به تصمیم 250000 رأی دهنده آمریکایی در ایالت های این کشور وابسته هستیم».

وزیر امور خارجه این کشور توضیح داد که به منظور توسعه حاکمیت و استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا، فرانسه همچنین متعهد به استانداردسازی سیستم های تسلیحاتی در سطح اروپا است. به گفته وی هدف باید "عملکرد متقابل" باشد، به این معنی که همه کشورها می توانند بدون هیچ مشکلی از ادوات نظامی استفاده کنند.

ماکرون همچنین می خواهد استانداردهای جدید برای آینده بازدارندگی اروپا را با دیگر اعضای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار دهد. رئیس جمهور فرانسه در استراسبورگ گفت: "من طرفدار باز کردن این بحث هستم که باید شامل دفاع موشکی، حملات با سلاح های دوربرد و همچنین سلاح های هسته ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح های هسته ای آمریکا را در خاک خود دارند."

با انجام این کار، او بار دیگر درخواست مذاکره را به آلمان ارسال کرد - همانطور که برای اولین بار در سال 2020 انجام داد. سلاح های هسته ای تاکتیکی ایالات متحده در پایگاه هوایی بوشل در آلمان ذخیره می شود. مکرون همچنین این سخنان خود را خطاب به اعضای اتحادیه اروپا، بلژیک، هلند و ایتالیا که همگی چنین تسلیحات آمریکایی را در خود جای داده اند ایراد کرد.

اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کندتحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هاشمی: کسب سهمیه توسط الفتی اتفاق بزرگی برای جامعه ورزش است
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • دشمن در عرصه‌های مختلف ناکام مانده است
  • تلاش کارگران زمینه ساز امنیت کشور است
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • تمدید ارائه اظهار نامه مالیاتی در لرستان
  • طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
  • امنیت شغلی کارگران سبب آرامش جامعه می‌شود
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد