Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقایی با اشاره به نقش مشارکت مردمی و آموزش عمومی در بحث حفاظت از محیط‌زیست، گفت: آموزش محیط‌ زیست، فرایندی است که به افراد امکان درنگ و تأمل در مسائل محیط‌ زیستی، مشارکت در حل این مسائل و اقدام برای بهبود محیط‌ زیست را می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «ژیلا آقایی» با تأکید بر اینکه محیط‌ زیست موضوعی ملی و جهانی است، نمایشگاه‌های تخصصی محیط‌ زیستی را محملی ارزشمند برای ارتقای فرهنگ محیط‌زیست دانست و گفت: از فرصت برگزاری نمایشگاه تخصصی محیط‌ زیست می‌توان برای معرفی و ارتباط مؤثر و بالتبع ترغیب حس مسئولیت‌پذیری اقشار مختلف جامعه از جمله مسئولان، دانشجویان و دانش آموزان در حوزه محیط‌ زیست و ترویج صیانت از آن بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، محورهای اصلی فعالیت نمایشگاه امسال و موضوع کارگاه‌های تخصصی آن را هوا و تغییر اقلیم، مدیریت آب و پساب، مدیریت پسماند، خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای، تنوع زیستی، مدیریت زیست بومی، مدیریت پایش محیط‌زیست، مدیریت سبز، دستاوردهای محیط‌زیستی واحدهای صنعتی و خدماتی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ارتقای فرهنگ محیط‌ زیستی برشمرد و افزود: «بدون شک اگر این مفاهیم صحیح و به درستی ارائه شوند، نمایشگاه به هدف خود که همان ارتقای فرهنگ محیط‌زیست جامعه است، دست خواهد یافت.


وی ادامه داد: برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها ضمن بسترسازی مناسب برای مشارکت عمومی در حفاظت از محیط‌ زیست، با معرفی توانمندی‌های زیست‌محیطی در بخش خدمات فنی و مهندسی، مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری‌های روز محیط‌زیستی  و همچنین  معرفی عملکرد صنایع، شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی در حوزه محیط‌زیست  و تعامل سه جانبه بخش خصوصی، دولتی و مردمی(سمن‌ها) بسیار مهم است.


مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان با اشاره به نقش مشارکت مردمی و آموزش عمومی در بحث حفاظت از محیط‌ زیست عنوان کرد: آموزش محیط‌ زیست، فرایندی است که به افراد امکان درنگ و تأمل در مسائل محیط‌ زیستی، مشارکت در حل این مسائل و اقدام برای بهبود محیط‌ زیست را می‌دهد. مؤلفه‌های اصلی آموزش محیط‌ زیست عبارتند از: آگاه‌سازی، ارتقای دانش، نگرش، ایجاد مهارت و در نتیجه تغییر رفتار و مشارکت آگاهانه.


آقایی خاطرنشان کرد: این نوع از مشارکت که با ا‌ستفاده از دانش، توانایی و شوق و اشتیاق مردم به کمک تصمیم‌گیران می‌آید و نقش مردم را در این راه به رسمیت می‌شناسد، راه‌حلی برای موفقیت اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی است. مشارکت عمومی با ترغیب حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی در موضوعات محیط‌ زیستی، به مردم حق شرکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به این حوزه را می‌دهد و آنها محیط‌ زیست را از آن خود و حفاظت از آن را وظیفه خود تلقی می‌کنند و این عامل اصلی تحقق توسعه پایدار و حافظ منافع نسل‌های آینده خواهد بود.


آقایی «دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی» را به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه که وظیفه هماهنگی و تسهیلگری حضور سمن‌های محیط‌ زیستی کشور در نمایشگاه را برعهده دارد، معرفی و تصریح کرد: با توجه به لزوم معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سمن‌ها و نیز‌ ارتباط مؤثر آنان با حوزه‌های دولتی و خصوصی حاضر در نمایشگاه، شاخص‌های حضور سمن‌های محیط‌زیستی با همکاری نماینده این سمن‌ها در شورای سیاستگذاری تدوین و برنامه‌ریزی شده است.


وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌ها و پنل‌های آموزشی در فضای مختص سمن‌های محیط‌زیستی، از دیگر برنامه‌های نمایشگاه نوزدهم خواهد بود، افزود: با توجه به اینکه نوزدهمین نمایشگاه با شعار «محیط‌زیست، مسئولیت اجتماعی، ۸۰ میلیون محیط‌ بان» به عرصه آمده، تلاش خود را خواهیم کرد با همراهی سمن‌ها و تأکید بر ارتقای آگاهی و ترغیب مسئولیت اجتماعی محیط‌ زیستی، بسیج عمومی حفاظت از محیط‌ زیست و مطالبه‌گری برحق محیط‌زیستی را رقم بزنیم.

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌ زیست از تاریخ 14 تا 17 اسفند 1398 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: سمن های مردم نهاد مدیریت پسماند محیط زیست ارتقای فرهنگ محیط مشارکت های مردمی مسئولیت اجتماعی محیط زیستی مسئولیت پذیری حفاظت از محیط سمن های محیط نمایشگاه ها آموزش محیط سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: تیم پایش با همکاری واحد حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد دو واحد آلاینده شن و ماسه را در جاده یزد بافق با حکم قضایی و همراهی ماموران پاسگاه انتظامی فهرج پلمب نمود.


سید رضا نورانیان افزود: واحد‌های فوق ضمن قرار داشتن در لیست صنایع آلاینده استان و علی رغم اخطار‌ها و مهلت‌های داده شده، اقدام اصلاحی مؤثری انجام نداده و آلودگی ذرات آنها استمرار داشته است.


وی ادامه داد: بر همین اساس تا رفع کامل آلایندگی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • صدور مجوز زیست‌محیطی برای معدن آلبلاغ خراسان شمالی مصوب شد
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند
  • آغاز نخستین بازرسی و نظارت خانه‌های محیط زیست کشور از گیلان