Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریریه تابناک جهان؛اگر چه قانون اساسی آمریکا اعلام جنگ،علیه یک کشور را بر عهده کنگره ی- متشکل از مجلس نمایندگان و مجلس سنا- این کشور گذاشته است،با این وجود از یک سو رئیس جمهور مسئولیت هدایت جنگ را بر عهده دارد و از آن مهم تر مجوزی که کنگره در سال 2002 و پیش از حمله آمریکا به عراق در اختیار رئیس جمهور این کشور قرار داد که می تواند بدون مجوز کنگره، به هر فرد،سازمان و یک کشوری که در حملات 11 سپتامبر نقشی بر عهده داشته اند،حمله کند،رئیس جمهور آمریکا را در موقعیتی برتر از کنگره در آغاز یک جنگ،قرار داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سنای آمریکا برای کاهش اختیارات رئیس جمهور در اعلام جنگ، در هفته گذشته هم مجوز جنگ عراق را لغو کرد و هم استفاده از منابع مالی برای جنگ علیه ایران بدون کسب مجوز از کنگره را رد کرد. دمکرات ها که در مجلس سنا در حال حاضر در اقلیت به سر می برند برای تصویب این قطعنامه به همراهی چند سناتوری جمهوریخواه نیاز داشتند. همراهی که در نهایت صورت گرفت و هشت سناتور جمهوری خواه با پیوستن به دمکرات ها این قطعنامه را تصویب کردند؛اکنون سئوال اصلی این است که این هشت سناتور جمهوریخواه چرا به این اقدام پیوسته و از آن حمایت کرده اند.
به گزارش«تابناک» مایک لی (ایالت یوتا)، لیزا مورکووسکی (آلاسکا)، تاد یانگ (ایندیانا)، لامار الکساندر (تنسی)، سوزان کالینز (مین)، بیل کسیدی (لوئیزیانا)، جری موران (کانزاس) و رند پال (تنسی) هشت سناتور جمهوری‌خواهی هستند که بر خلاف درخواست ترامپ به قطعنامه پیشنهادی «تیم کین» سناتور دموکرات ویرجینیا رأی مثبت دادند و اکنون تحت فشار رسانه ها و شخصیت های حزب جمهوری خواه هستند که چرا بر خلاف نظر رئیس اکثریت جمهوری خواه سنا به این قطعنامه رای مثبت داده اند.
بیل کسیدی یکی از جمهوری خواهانی که به این قطعنامه رای مثبت داده در توجیه رای خود دو نوع جنگ را از هم متمایز می کند؛یکی جنگ آشکار(open war) و دیگری جنگ سایه ها(shadow war).او معتقد است آنچه که کنگره ترامپ را محدود کرده،وارد شدن وی در یک جنگ علنی با ایران بدون مجوز کنگره است.کسیدی می گوید که وقتی از جنگ علنی علیه ایران سخن می گوییم درباره توقیف یک قایق با مهمات در دریای عرب،سخن نمی گوییم ،بلکه منظور ما جنگی است که در آن دختران و پسران آمریکایی کشته و زخمی می شوند و یا دچار ضربات مغزی می شوند؛ضرباتی که اگر چه دیده نمی شوند،اما بسیار وحشتناک هستند و ممکن است سربازان آمریکایی را در قیه عمرشان درگیر تخت بیمارستان کند.لذا در این ارتباط کنگره باید مسئولیت کامل خود را برای ممانعت از چنین جنگی اعمال کند.اما در قضیه ای مانند هدف قرار دادن سردار سلیمانی و مشابه آن ما رئیس جمهور را محدود نکردیم و رئیس جمهور می تواند در جنگی که ما آن را جنگ سایه ها نامیده ایم افرادی مانند قاسم سلیمانی را هدف قرار دهند.
در واقع آنچه از سخنان این سناتور جمهوریخواه برمی آید دو دلیل پیوستن این هشت سناتور جمهوری خواه را به دمکرات ها برای محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهوری علیه ایران را توضیح می دهد: اول اینکه منظور از جنگ یک جنگ آشکار و علنی است و احتمالا درگیری نظامی همه جانبه است و مشمول ترور رهبران و مسئولان نظامی کشورهای دیگر در هر کجای دنیا نمی شود و رئیس جمهور آمریکا به صورت آشکار می تواند دستور ترور رهبران نظامی و شاید سیاسی دنیا را در آینده هم صادر کند. البته در این بخش اقدامات تدافعی هم در زمره اختیارات جنگی رئیس جمهور باقی مانده است.   و دیگر آسیبی که سربازان آمریکایی از ناحیه مقابله به مثل ایران و حمله به پایگاه آمریکایی عید الاسد در عراق دیده اند. شاید اگر آن ضربات مغزی که سناتور جمهوریخواه آمریکایی آن را وحشتناک می نامد،نبود،هیچگاه این هشت جمهوری خواه به رقبای دمکرات خود را محدود کردن اختیارات جنگی رئیس جمهور علیه ایران،نمی پیوستند.این سخنی است که از پاسخ سناتور جمهوری در گفت و گو با فاکس نیوز فهمیده می شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر ماهواره ظفر کروناویروس وصیت نامه سردار سلیمانی آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم اختیارات جنگی رئیس جمهور آمریکا سنا کنکره جنگ با ایران جشنواره موسیقی فجر ماهواره ظفر کروناویروس وصیت نامه سردار سلیمانی آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم اختیارات جنگی رئیس جمهور سناتور جمهوریخواه رئیس جمهور علیه ایران دمکرات ها بر عهده یک جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۲۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!

ترامپ به اعتراضات حمایت از فلسطین در تجمعات دانشجویی اخیر در آمریکا واکنش نشان داد و خواستار توقف آن شد.   به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در رسانه اجتماعی خود با نام «تروث سوشال» به تجمعات اخیر حمایتی از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا پرداخت.   به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، وی در یک مطلب که در این رسانه اجتماعی منتشر کرد، نوشت: «همین الان اعتراضات را متوقف کنید!»   این مطلب در حالی منتشر شده که تعدادی از دانشجویان در جریان اعتراضات سراسری به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دستگیر شده‌اند.   همچنین این گفته‌ها در حالی مطرح شده که ترامپ در مطلبی دیگر به «جو بایدن حقه باز» پرداخته و او را بدترین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات متحده توصیف کرده است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسه واکنش عباس عبدی به اعتراضات دانشجویان در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان پخته نمی‌شود نقشه جهانی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی (+عکس)

دیگر خبرها

  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • تمجید دونالد ترامپ از دستگیری دانشجویان معترض 
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا