Web Analytics Made Easy - Statcounter

معرفی برترین‌های اولین رویداد ملی «فهما» همزمان با ولادت امیرمومنان(ع)، آغاز داوری نهایی این رویداد در بخش پاسداشت مناسبت‌های ملی مذهبی و آموزش مقابله با «کرونا» در مساجد اسکندریه، ازجمله اخبار حوزه مساجد در ۲۶ بهمن ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و ششمین روز از بهمن ۹۸:

 

اعلام نتایج مرحله اول داوری رویداد ملی «فهما»/ معرفی کاندیداهای کانونی و استانی / معرفی برترین‌ها در ولادت امیرمومنان(ع)

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از اعلام نتایج مرحله اول داوری رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» خبر داد و اظهار کرد: نتایج مرحله اول داوری نخستین رویداد ملی «فهما» امروز (شنبه، 26 بهمن) همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها به صورت رسمی در سامانه بچه های مسجد اعلام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: مرحله اول داوری آثار و فعالیت های این رویداد ملی به صورت الکترونیکی انجام شده است. 93 درصد از کانون ها شامل بیش از 24 هزار کانون فرهنگی هنری در این طرح ملی شرکت کردند که با تلاش همکاران ستاد مرکز در بررسی ها و ارزیابی ها، نزدیک به 550 کانون فعال و برتر در مرحله نخست داوری ها توانستند نصاب لازم را به دست آورند که اسامی شان امروز اعلام می شود.

 

وی با بیان اینکه داوران بین المللی از امروز به مدت پنج روز مرحله داوری نهایی نخستین رویداد ملی «فهما» را انجام می دهند، تصریح کرد: در این مرحله بررسی هایی بیشتر شامل پرسش بیشتر از استان ها و کانون ها انجام می شود تا نهایتا در هر یک از موضوعات هجده‌گانه این رویداد ملی همچون امر به معروف و نهی از منکر، تشویق به نماز، مدهامتان، خلاقیت ها و ایده ها و ... حداکثر 10 کانون برتر مشخص شوند.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی ادامه داد: در هر موضوع یک کانون به عنوان رتبه اول، یک کانون به عنوان رتبه دوم و هفت کانون بعدی جملگی به عنوان رتبه سوم مورد معرفی و تقدیر می شوند.

 

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نتایج نهایی رویداد ملی «فهما» 18 اسفند ماه همزمان با ولادت باسعادت امیرمومنان امام علی(ع) اعلام می شود، گفت: امروز علاوه بر کانون های کاندید، در هر یک شاخص های هشت‌گانه این طرح شامل قرآن و عترت، بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی، کتاب و کتابخوانی، اوقات فراغت، شبکه سازی و ساماندهی، رسانه و فضای مجازی، ابتکار و خلاقیت و هنری و ادبی نیز سه استان که بالاترین امتیاز را داشته اند به عنوان کاندید معرفی می شوند.

 

وی تاکید کرد: بعد از داوری های نهایی، هشت استان برتر در هشت شاخص رقابتی و یک استان هم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران معرفی می شوند.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی درباره حمایت های پیش بینی شده برای پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران و کانون ها و استان های برتر این رویداد ملی، خاطرنشان کرد: جدول تشویقی مفصلی برای کانون ها و استان های برتر اعم از تشویق مادی، تقدیر از جانب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وام قرض الحسنه برای برگزیدگان این رویداد ملی پیش بینی شده که تا قبل از 13 رجب، سالروز ولادت مولای متقیان(ع) در سامانه بچه های مسجد منتشر می شود.

 

آغاز داوری نهایی رویداد ملی «فهما» در بخش پاسداشت مناسبت‌های ملی مذهبی

 

 

 

مرحله نهایی داوری نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» صبح امروز (شنبه، 26 بهمن ماه) همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور آغاز شد.

 

بر پایه این گزارش امروز شنبه، 26 بهمن فعالیت استان ها و کانون های در شاخص پاسداشت مناسبت های مذهبی و ملی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

حجت‌الاسلام دکتر «حبیب رضا ارزانی» در این جلسه داوری طی سخنانی اظهار کرد: طی مرحله داوری رویداد ملی فهما، کانون های برتر و شایسته تقدیر انتخاب شده و در قالب 18 عرصه معرفی می شوند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: نکته قابل توجه آنکه کلیه کانون ها در سامانه بچه های مسجد، ثبت شده اند، از این میان بالغ بر 35 درصد از کانون ها روستایی به ویژه روستاهای مناطق محروم هستند.

 

در بخش دیگری از این نشست، سرودی با موضوع امام رضا(ع) از اجراهای کانون های روستایی استان چهارمحال و بختیاری برای حضار پخش شد.

 

در ادامه این جلسه، «مرتضی طاهریان» طی سخنانی اظهار کرد: ما 20 هزار امتیاز برای کانون‌ها مشخص کردیم که از این میان 2100 امتیاز مربوط به پاسداشت مناسبت های ملی و مذهبی بوده است، ضمن اینکه کانون‌های برتر هر استان در سامانه بچه های مسجد به نشانی https://bachehayemasjed.ir/ مشخص است.

 

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد تاکید کرد: در این سامانه کانون‌های مختلف و فعال هر استان به تفکیک معرفی شده اند، در سامانه مذکور تعداد اعضای هر کانون، خدمات کانون و امتیاز کسب شده ارائه شده است.

 

وی با بیان اینکه تا پیش از رویداد ملی فهما ارتباط ما با کانون عموما چهره به چهره بود، افزود: اکنون وارد فضای کار مجازی و سامانه ای شده ایم و در نتيجه در مرحله ارائه گزارش های کانون‌ها در سامانه هستیم. در واقع این سامانه چنین قابلیتی دارد که فعالیت های کانون‌ها در عرصه های مختلف را ارائه می‌کند.

 

طاهریان تصریح کرد: سه هزار اثر در حوزه های مختلف از جمله تئاتر و فیلم با موضوع اهل بیت(ع) و مباحث دینی مسجدمحور به دست ما رسیده است.

 

آموزش مقابله با «کرونا» در مساجد اسکندریه

 

 

 

به نقل از «النبا»، به دنبال انتشار ویروس کرونا در برخی کشورهای جهان به ویژه در چین، مدیریت اوقاف اسکندریه مصر برای جلوگیری از انتشار این ویروس، خطبه های نماز جمعه را به این مسئله اختصاص داد.

 

اداره حوادث و بحران های پرخطر مصر در یادداشتی از مساجد خواست نقش پررنگی در مقابله با این ویروس داشته باشند.

 

در همین راستا، مدیریت اوقاف اسکندریه از ائمه مساجد خواست به منظور آگاهی بخشی به مردم، خطبه های نماز جمعه خود را به پیشگیری از ویروس کرونا اختصاص دهند.

 

مساجد اسکندریه در نماز جمعه این هفته درباره راه های پیشگیری از ویروس کرونا صحبت کردند.

 

مدیریت اوقاف اسکندریه همچنین به صورت هفتگی برنامه و گفت و گوهایی را به این مسئله اختصاص داده است.

 

ویروس کرونا در چین تاکنون جان یک هزار و 500 نفر را گرفته است.

 

افتتاح سه مسجد جدید در سودان

 

 

به نقل از «آناتولی»، هیات امدادرسانی و حقوق بشر ترکیه در راستای حمایت خود از آفریقایی ها، سه مسجد را در سودان افتتاح کرد و قرار است پایان ماه جاری دو مسجد جدید دیگر نیز در دارفور غربی افتتاح شود.

 

مراسم افتتاح این مسجد با حضور «عرفان نذیر اوغلو»، سفیر ترکیه در خارطوم و «فاروق ارکیلیس»، هماهنگ کننده شرق آفریقا برگزار شد.

 

بنابراین گزارش، دو مسجد در شهر «ام درمان» غرب خارطوم و مسجد «عثمان» در شمال این کشور افتتاح شد. ترکیه سال گذشته نیز پنج مسجد را در سودان افتتاح کرد. عرفان نذیر اوغلو، سفیر ترکیه در سودان گفت: کشور ترکیه برای کمک به جامعه مدنی سودان تلاش می کند.

 

«مصطفی دادش»، مسئول دینی سفارت ترکیه گفت: به خاطر حضور در مراسم افتتاح مساجد خوشحالیم. وی افزود: هیات امداد رسانی ترکیه کارهای مهمی در کشور سودان انجام داده است. مصطفی دادش اظهار کرد: ما در کنار برادران سودانی خود هستیم و تمام تلاش خود را برای کمک به آنان به کار برده ایم.

 

از زمان سفر «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در سال 2017 میلادی به سودان روابط میان دو کشور محکم تر شده است.

 

بیست‌وچهارمین کرسی تلاوت مسجد نور امشب برگزار می‌شود

 

کرسی قرائت و تفسیر سوره مبارکه حمد همراه با تلاوت حسن رضائیان، قاری بین‌المللی، امشب (شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در مسجد نور واقع در تهران، خیابان دکتر فاطمی، میدان جهاد برگزار می‌شود.

 

در این مراسم که پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا تشکیل می‌شود،‌ آیت‌الله سیدمحسن مجتهدشبستری به بیان نکات تفسیری و ترجمه آیات تلاوت شده می‌پردازد.

 

یادآوری می‌شود، این محفل هر ماه به همت محمد بنیادی، مدرس و قاری بین‌المللی کشورمان و با دعوت از قاریان مطرح کشوری و بین‌المللی برپا می‌شود.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: رویداد ملی فهما بسته خبری کانون های فرهنگی هنری مساجد ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران سامانه بچه های مسجد نتایج مرحله اول داوری نخستین رویداد ملی حجت الاسلام دکتر کانون های مساجد مساجد اسکندریه رویداد ملی عنوان رتبه معرفی می شوند سالروز ولادت اعلام می شود ویروس کرونا داوری نهایی کانون ها بین المللی کانون ها نماز جمعه بهمن ماه استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۶۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه هنری انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت میزبان برگزاری نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور مصطفی موتورچی دبیر جشنواره و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شد.

زارعی در ابتدای این نشست گفت: بعد از چهاردهمین دوره به این فکر افتادیم که جشنواره نیاز به تغییراتی اساسی دارد و به همین دلیل ۳ سال جشنواره تعطیل شد. کارهای بنیانی و اساسی انجام دادیم و چشم‌انداز ۹ ساله تئاتر مردمی بچه‌های مسجد را ترسیم کردیم.

وی ادامه داد: ۴ دوره کارگاه کارگردانی را در مشهد برگزار کردیم و برنامه این است که خروجی این کارگاه‌ها با حمایت از سوی حوزه هنری در جریان حرفه‌ای تئاتر کشور حضور پیدا کنند.

زارعی اظهار کرد: باید تئاتر بچه‌های مسجد در مرزها، روستاها و چهارگوشه ایران شکل بگیرد.

سپس موتورچی نیز به ارایه توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: این دوره در حالی برگزار شد که فراخوانی منحصرا برای این جشنواره منتشر نشد. رویداد «محرابیان» را طی ۲ سال گذشته برگزار کردیم که ۱۴ اثر برگزیده این رویداد وارد جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد شدند.

وی یادآور شد: در استان‌های مختلف به آموزش مربی برای تئاتر بچه‌های مسجد پرداختیم. همچنین در کنار این آموزش، در زمینه نمایشنامه‌نویسی نیز ۳ دوره جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» را برگزار کردیم که آثار برگزیده این ۲ دوره در جشنواره پانزدهم تئاتر بچه‌های مسجد حضور دارند.

در ادامه این نشست، زارعی تاکید کرد: در این جشنواره نگاه‌مان گروه‌محوری است و تمام جوایز ما گروهی خواهند بود. هدف‌مان این است که به بچه‌ها آموزش دهیم برای موفقیت در تئاتر باید گروه داشته باشند.

وی ادامه داد: در این دوره جایزه «فرج‌الله سلحشور» را داریم که خود از بچه‌های مسجد بود و با این جایزه ویژه قصد داریم، نشان دهیم که از مسجد هم می‌توان رشد کرد و در سطح بین‌المللی مطرح شد. این جایزه به یک گروه تعلق می‌گیرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: چون هنوز فضای حضور مشترک خانم‌ها و آقایان بازیگر به صورت همزمان در مسجد شکل نگرفته، نمایشنامه‌های تک جنسیتی تولید کردیم تا در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد اجرا شوند.

زارعی افزود: هر اثر علاوه بر یک اجرا در جشنواره، ۳ اجرا نیز در مسجدهای شهر یزد و بافق خواهد داشت.

موتورچی نیز در ادامه گفت: علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارگردان‌های حاضر در جشنواره، ۲ کارگاه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی با حضور حسین فدایی‌حسین و نصراله قادری برای بچه‌های بافق برگزار می‌کنیم.

زارعی درباره میزان جوایز مدنظر برای اهدا به برگزیدگان این جشنواره، اظهار کرد: حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای جوایز در نظر گرفته‌ایم. ۵ گروه برگزیده هر کدام ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و همچنین مبلغ جایزه ویژه «فرج‌الله سلحشور» نیز ۲۰ میلیون تومان است.

وی تاکید کرد: تئاتر بچه‌های مسجد همانند کارهایی که در سالن‌های تئاتر اجرا می‌شوند، حرفه‌ای است. این جشنواره‌ای محیطی است و سال‌ها چنین جشنواره‌های محیطی در دنیا برگزار می‌شوند. جشنواره تئاتر مسجد به بچه‌ها کار خلاقانه را آموزش می‌دهد. ما بچه‌ها را جسور و خلاق بار می‌آوریم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره اینکه هنوز مساجد رغبتی به میزبانی از فعالیت‌های هنری ندارند، تصریح کرد: کج‌سلیقه‌گی در مسؤولان فرهنگی و همچنین در هیات امناهای مساجد نسبت به فعالیت‌های هنری در مساجد وجود دارد. کج‌سلیقه‌گی مدیران فرهنگی باعث شد جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ۲ دهه تعطیل شود. یکی از دلایل فراری‌شدن بچه‌ها از مساجد نیز کج‌سلیقه‌گی مدیران مساجد است. بچه‌ها را از مسجد گریزان کرده‌اند. شاید یکی از دلایلی این‌که دچار تخریب فرهنگی شده‌ایم این است که کاری کردیم دختران و پسران ما با مسجد قهر کنند و از مسجد گریزان شوند.

زارعی اظهار کرد: امیدوارم‌ متولیان مسجد و روحانیون به میدان بیایند و از فعالیت و حضور فرهنگی و هنری جوانان در مساجد حمایت کنند. اگر جریان تئاتر مساجد از دهه ۷۰ به بعد متوقف نمی‌شد الان شاهد اجراهای تک‌جنسیتی در مساجد نبودیم.

در انتهای این نشست، پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد.

کد خبر 6097031 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق