Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@02:06:25 GMT

پناه بردن به خدا چه زمانی سودمند است؟

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۲۸۹۲

پناه بردن به خدا چه زمانی سودمند است؟

«أعوذ بالله من الشيطان الرجيم» وقتی نافع است كه انسان حركت كند و وارد سنگر و دژ مستحكم الهی بشود، نه اين‌كه به تكرار و تلفظ آن قناعت ورزد. همان‏طور كه تكرار جمله «پناه می‏برم به اين سنگر» انسان را از درندگان يا تير دشمن در ميدان جهاد اصغر حفظ نمی‏‌كند بلكه پناه‏ بردن عملی مايه نجات انسان می‌شود.

به گزارش ایکنا از خوزستان، خداوند در آیه 38 سوره عنکبوت درباره اقوام گذشته فرمود: «وَعَادًا وَثَمُودَ وَقَدْ تَبَيَّنَ لَكُمْ مِنْ مَسَاكِنِهِمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَكَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ» و عاد و ثمود را [نيز هلاك نموديم] قطعا [فرجام آنان] از سراهايشان بر شما آشكار گرديده است و شيطان كارهايشان را در نظرشان بياراست و از راه بازشان داشت با آنكه [در كار دنيا] بينا بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مورد توجه در این آیه عبارت «وَكَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ» است: آنها قومی بینا بودند؛ اما شيطان با تزيين اعمالشان آنها را از راه بازداشت. علامه طباطبایی در این‌باره نوشته است «وَكَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ» یعنی پیش از فریب شیطان اهل توحید بود.

این تصریح قرآن کریم به پیشنیه توحیدی قوم عاد و ثمود این نکته را یادآور می‌شود که انسان نباید به ایمان خود غره و مطمئن شود. خداوند در آیه 97 سوره مؤمنون به پیامبر خود می‌فرماید: «وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ» بگو پروردگارا از وسوسه‌های شیاطین به تو پناه می‌برم.

بخش زیادی از ادعیه ما با عبارت «اعوذ بک» آغاز شده است که به انسان یاد می‌دهد از چه چیزهایی باید به خداوند پناه ببرد: از جمله این دعا «اللّهمّ إنّی أعوذ بک من علم لا ینفع و قلب لا یخشع و دعاء لا یسمع و نفس لا تشبع»

به گفته آیت‌الله جوادی آملی، آنچه نجات‌‏بخش است پناه ‏بردن عملی است، نه گفتن جمله «پناه می‏‌برم»، از اين جهت «أعوذ بالله من الشيطان الرجيم» وقتی نافع است كه انسان حركت كند و وارد سنگر و دژ مستحكم الهی بشود، نه اين‌كه به تكرار و تلفظ آن قناعت ورزد. همان‏طور كه تكرار جمله «پناه می‏برم به اين سنگر» انسان را از درندگان يا تير دشمن در ميدان جهاد اصغر حفظ نمی‏‌كند بلكه پناه‏ بردن عملی مايه نجات انسان می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان ذکر آیات الهی قرآن ک ان وا م س ت ب ص ر ین پناه می برم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۲۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالا بردن جام قهرمانی آسیا توسط ستاره فوتسال (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تشویق ایسلندی‌ها پس از صعود به جام‌جهانی (فیلم) خاطره جالب طیبی از گل معروفش که جهانی شد (فیلم) سوپرگل فوتسالیست ایرانی که آسیا را به هم ریخت (فیلم)

دیگر خبرها

  • بازیگر قدیمی به کما رفت
  • فعل خواستن را برای بردن بازی صرف خواهیم کرد
  • با فعل خواستن برای بردن بازی خواهیم کرد
  • کارگران در سنگر کار و تولید نقش ارزنده در شکوه ایران دارند
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • توخل راه بردن آنچلوتی را بلد است!‏
  • فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است
  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • بالا بردن جام قهرمانی آسیا توسط ستاره فوتسال (فیلم)