Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@23:56:07 GMT

سیاهه انتخاباتی دولت

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۲۹۳۰

سیاهه انتخاباتی دولت

حزب کارگزاران سازندگی از انتشار لیست‌ انتخاباتی خود با تأیید حزب اعتدال و توسعه خبر داد

به گزارش مشرق، این روزها از هر گوشه جبهه اصلاح‌طلبی لیستی برای انتخابات بیرون می‌آید؛ اتفاقی که با ادعای قبلی اصلاح‌طلبان مبنی بر دست خالی این جبهه در داشتن نامزدهای تاییدصلاحیت شده از سوی شورای نگهبان منافات جدی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر دادن لیست‌های متعدد، هدف ضمنی دیگری را نشانه دارد؛ هدفی که ناظر بر افزایش شانس پیروزی ایشان در انتخابات است. اصلاح‌طلبان در سیاستی رندانه، کلید پیروزی در انتخابات را نه در لیست واحد بلکه در تعدد لیست‌های وابسته به خود می‌دانند.

بیشتر بخوانید: صدای جریان خاص از تریبون پاستور ۵ فهرست اصلاح طلبان در تهران +فیلم

مستضعفین دست‌ودل باز

روز گذشته مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری در توییتی، از لیست ائتلافی هشت حزب اصلاح‌طلب برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رونمایی کرد. در این لیست 30‌نفره، چهره‌های نام آشنای مجید انصاری، علیرضا محجوب، فریده اولادقباد، پروانه مافی و محمدرضا راه‌چمنی به چشم می‌خوردند.

این لیست‌های جداگانه در شرایطی منتشر شدند که افراد آن‌ها، بعضاً با یکدیگر اشتراک نیز دارند. مثلاً در لیست کارگزاران، افرادی از احزاب «اسلامی کار»، «ندای‌ایرانیان» و «مجمع روحانیون مبارز» حضور دارند. علاوه بر این لیست‌های پراکنده، احزاب و مجموعه‌های کوچک و بزرگ دیگر اصلاح‌طلبی نیز هرکدام به ارائه لیست‌های جداگانه مبادرت کردند. ارائه این لیست‌های چندگانه از سوی جبهه اصلاح‌طلبی، حامل نکته جالبی نیز هست. اصلاح‌طلبان پیش از این و قبل از اعلام رسمی اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده، در خبرهای مختلف مدعی بودند که اکثریت نامزدهای منتسب به خودشان به‌خصوص در حوزه تهران رد صلاحیت شده‌اند و دست آنان برای بستن لیست، به اندازه اصول‌گرایان باز نیست.

کار تا جایی پیش رفت که محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، اخیراً در توییتی با «مستضعفین» توصیف کردن جبهه اصلاحات، وضعیت این جبهه برای دادن لیست را بغرنج تصویر و حتی به کنایه تاکید کرد که «خدا با مستضعفین است.» پیش از او،علی جنتی چهره نزدیک به دولت نیز در توییتی با بزرگنمایی ردصلاحیت اصلاح‌طلبان، نتیجه انتخابات را پیشاپیش تعیین شده ارزیابی کرد. مستضعفین دیروز اما امروز با دادن لیست‌های متعدد، ادعاهای قبلی خود را زیر سؤال برده‌ و نشان داده‌اند که اتفاقاً وضعیت آن‌ها در مقایسه با اصول‌گرایان در تهران برای ارائه لیست، بسیار بهتر و مناسب‌تر است.

سیاست هوشمندانه جبهه اصلاحات

برخلاف این دوره، اصلاح‌طلبان در دوره قبلی انتخابات یعنی مجلس دهم، به جز تعداد بسیار معدودی لیست‌های پراکنده، ضمن ائتلاف با جریان نزدیک به رییس‌جمهوری و رییس مجلس، صرفاً با یک لیست با عنوان «امید» وارد کارگزار رقابت در تهران شدند و توانستند هر 30‌صندلی نمایندگی مردم پایتخت را به خود اختصاص بدهند اما اصلاح‌طلبان در این دوره با توجه به عملکرد ضعیف نمایندگان‌شان در مجلس سپری شده، ترجیح داده‌اند برای افزایش شانس پیروزی خود، نه یک لیست بلکه چندین و چندین لیست ارائه کنند.

به بیانی، ارائه لیست‌های اقماری از سوی اصلاح‌طلبان، سیاستی هوشمندانه و رندانه نیز به حساب می‌آید. ایشان قصد دارند با افزایش تعداد لیست‌های منتسب به خود، فضای انتخابات را به خود اختصاص بدهند و باعث شوند تا رأی‌دهندگان در تابلوی معرفی لیست‌ها در حوزه‌های رأی‌گیری، به فهرستی غیر از فهرست منتسب به جبهه اصلاحات برنخورند و در نتیجه به گزینه‌هایی غیر از اصلاح‌طلبان رأی ندهند.

اتحاد دو حزب متخاصم

یکی از موارد مهم در این میان، واردشدن دولت به کارزار انتخابات است. روز گذشته روزنامه منتسب به حزب کارگزاران سازندگی در خبری از لیست خود رونمایی کرد و اعلام داشت که حزب نزدیک به دولت یعنی «اعتدال و توسعه» نیز از این لیست حمایت کرده است. همگامی انتخاباتی میان «کارگزاران سازندگی» و «اعتدال و توسعه» در شرایطی است که طی سال‌های گذشته، همواره تخاصمی عجیب میان این دو سازمان متنفذ در دولت برقرار بوده است.

کارگزارانی‌ها با انتقاد از مشی محافظه‌کارانه و تمامیت‌خواهانه اعضای ارشد اعتدال و توسعه مانند محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه‌وبودجه؛ محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری و مرتضی بانک، مشاور رییس جمهوری؛ ایشان را به ایجاد وضع موجود معیشتی و اقتصادی در کشور متهم می‌ساختند. کارگزارانی ها حتی مهجوریت اسحاق جهانگیری، معاون رییس‌جمهوری (جهانگیری از اعضای ارشد حزب کارگزاران نیز به حساب می‌آید) در دولت دوازدهم را محصول باندبازی طیف اعتدال و توسعه در پاستور ارزیابی می‌کردند. ایشان برای تحت فشارقراردادن طیف اطرافیان رییس‌جمهوری، بارها جهانگیری را به استعفا از سمت خود تحت انواع و اقسام فشارها قرار دادند؛ استعفایی که صرفاً در پشت صحنه ماند و با وساطت چهره‌های اثرگذار بر نهاد ریاست جمهوری، هیچ‌گاه رنگ واقعیت عینی به خود نگرفت. در مقابل، اعضای حزب اعتدال و توسعه نیز تلاش کردند با بستن فضای کنشگری برای عناصر کارگزاران، امورات دولت دوازدهم را یک تنه به دست بگیرند.

منبع: صبح نو

منبع: مشرق

کلیدواژه: انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا مجلس شورای اسلامی انتخابات98 انتخابات مجلس انتخابات شورای نگهبان اصلاح طلبان حزب کارگزاران جبهه اصلاحات اصولگرایان جهانگیری محمد باقر نوبخت حزب اعتدال و توسعه مصطفی کواکبیان مستضعفین حزب کارگزاران سازندگی اصلاح طلبان اعتدال و توسعه جبهه اصلاحات رییس جمهوری ارائه لیست اصلاح طلبی جبهه اصلاح دادن لیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۲۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای صبح امروز بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ مربوط به جدوال را به پایان رساندند.

بیشتر بخوانید: هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو / اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران

سپس مجلس وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان در برنامه هفتم توسعه شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر ایرادات باقی مانده از برنامه هفتم توسعه را مورد رسیدگی قرار می دهند.

توضیحات قالیباف درباره حذف حکم مربوط به پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی از برنامه هفتم

حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری با اشاره به جز ۱ بند الحاقی ۲ ماده ۲۲ لایحه برنامه هفتم پیشرفت یا تاکید بر اینکه در حق سازمان تامین اجتماعی جفا شده‌ است، گفت: در این حکم آمده بود که دولت مکلف است در طول اجرای قانون برنامه در قالب بودجه سنواتی نسبت به تادیه بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی اقدام کند اما کمیسیون این حکم را بررسی نکرده و آن را به صورت کلی حذف کرده است.

وی افزود: با حذف این حکم، کاری کردیم که از این به بعد دولت نمی‌تواند حتی یک ریال از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. نیاز است که در این زمینه مجددا رای‌گیری شود تا بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده رزن با با تاکید بر اینکه بعد از رای گیری، دیگر امکان بازگشت به آن وجود ندارد، گفت: سیاست برنامه هفتم این بود که هر سال ۹۰ همت، ۱۲۰ همت و حتی از اموال بابت طلب‌های سازمان تامین اجتماعی داده می‌شود و هر کدام از این‌ها که پرداخت می‌شود اما به دلیل به روز شدن بدهی‌های سازمان از بدهی‌های دولت کم نمی‌شود.

وی افزود: تصمیم گرفتیم که دولت از ابتدای اجرای برنامه هفتم، نباید بدهی قطعی‌اش را به تامین اجتماعی تعویق بیندازد. امسال پیش بینی ما این بود که دولت باید ۱۷۰ همت بگذارد یا حداقل ۱۴۰ همت بگذارد تا بدهی برای سال ۱۴۰۳ ایجاد نشود اما دولت پیشنهاد حدود ۱۱۰ همت را ارئه داد اما ما در بودجه ۱۳۰ همت را تصویب کردیم.

قالیباف گفت: از طرف دیگر متقابلاً گفتیم که کاری نداریم که طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت چقدر است، هر چقدر که حسابرسی اعلام کرد، آن مبناست و دولت باید در طول ۵ سال باید پرداخت دیون عقل مانده‌اش مشروط بر اینکه دیون جدید ایجاد نکند، اقدام کند اما به هر حال شورای عالی نظارت با بند الحاقی ۲ ماده ۲۲ مخالفت کرده و پیشنهاد حذف آن در صحن رای آورده است.

لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)، این لایحه را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس در برخی از مواد، بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزیدند. همچنین به پیشنهاد احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم، عبارت «دولت مکلف است» به عبارت «دولت مجاز است» تغییر کرد.

کد خبر: 1229019 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • حمله شدید کرباسچی به نصیری: تعادل نداری و به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خوری | دنبال جذب جایگاه هست
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!