رضا ژیان؛ بازیگر تئاتری که در سینما درخشید
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۳۰۹۴
رضا ژیان بازیگر، کارگردان، فیلمنامهنویس تلویزیون، سینما و تئاتر در ۱۳۲۸ خورشیدی در محله امیریه تهران متولد شد. او فعالیت هنری را از دوران تحصیل و در خانه پیشاهنگی و کاخ جوانان آغاز کرد و پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان و در ۲۰ سالگی با پیوستن به کارگاه نمایش، وابسته به تلویزیون ایران به صورت حرفه ای به بازیگری روی آورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مجموعه های تلویزیونی حسن خیاط باشی و سرزمین افتخار از جمله مهمترین کارهای این دوره از فعالیت هنری او به شمار می رود.
رضا ژیان پس از انقلاب بیشتر بر صفحه تلویزیون ظاهر شد که کارگردانی مجموعه تلویزیونی مثل آباد و بازیگری در آن و بازی در مجموعه های محله برو بیا و محله بهداشت نام او را بیش از پیش مطرح کرد.
رضا ژیان که عمده فعالیتش بر صحنه تئاتر متمرکز بود از بازیگران بنام سینما و تلویزیون نیز محسوب می شد و علاوه بر بازیگری، آثاری را نیز کارگردانی کرد. وی چند سالی را نیز در خارج از ایران سپری کرد. رضا ژیان در بهمن ۱۳۸۱ خورشیدی در ۵۳ سالگی در بیمارستان شهریار تهران درگذشت.
رضا ژیان در مقام بازیگر
رضا ژیان نخستین بار در سینما حضور یافت و در ۱۳۵۵ خورشیدی و در ۲۷ سالگی در فیلم پسر ایران از مادرش بیخبر است به کارگردانی فریدون رهنما بازی کرد. اگرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی وی مانند فیلم مومیایی۳، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای رضا ژیان محسوب میشد و همکاری با هنرمندانی همچون صادق مقدسی، آهو خردمند، شهناز صاحی و سهیل سوزنی را تجربه کرد.
شروع فعالیت سینمایی رضا ژیان با بازی در فیلم پسر ایران از مادرش بیخبر است به کارگردانی فریدون رهنما در ۱۳۵۵ خورشیدی بود.رضا ژیان در ۱۳۷۸ خورشیدی دوره پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در آثار مهمی بازی کرد. او در این سال با بازی در ۲ فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون خود را به مردم معرفی کرد. آثار مهم رضا ژیان در این سال، بازیگری در فیلم مومیایی۳ به کارگردانی محمدرضا هنرمند و سریال زیر بازارچه به کارگردانی رضا ژیان و افشین اربابی محسوب میشود.
شاید یکی از مهمترین بخشهای کارنامه هنری رضا ژیان بازی در فیلم مومیایی۳ بوده است. رضا ژیان ۱۳۷۸ خورشیدی در ۵۰ سالگی در فیلم مومیایی۳ نقش مهمی بازی کرد که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان سینما مطرح کند. او در این فیلم با محمدرضا هنرمند همکاری داشت. رضا ژیان با بازی در فیلم مومیایی۳ تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم زد و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، رامبد جوان و سیروس ابراهیمزاده بر تجارب او افزود.
مومیایی ۳ مشهورترین فیلم سینمایی رضا ژیان به شمار می آید.رضا ژیان علاوه بر فیلم مومیایی۳، ۱۳۷۹ خورشیدی در ۵۱ سالگی در فیلم مسافر ری نیز بازی کرد. رضا ژیان اینبار با سید داود میرباقری یعنی کارگردان فیلم مسافر ری و هنرمندانی چون داریوش ارجمند، جمشید هاشمپور، محمدرضا شریفینیا و ویشکا آسایش همکاری داشت.
رضا ژیان در مقام کارگردان، نویسنده و گوینده
با اینکه رضا ژیان را بیشتر به عنوان بازیگر میشناسیم اما در حرفههای دیگر نیز فعال بوده است. رضا ژیان علاوهبر بازیگر بهعنوان کارگردان، نویسنده و گوینده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهمترین آثار رضا ژیان در حرفه کارگردان، سریال زیر بازارچه و سریال مثلآباد بود. از جمله آثار شاخص رضا ژیان در حرفه نویسندگی نیز می توان به سریال مثلآباد اشاره کرد و مهمترین اثر رضا ژیان در حرفه گوینده، فیلم شهر موشها بود.
مثلآباد نام یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی رضا ژیان و محصول ۱۳۶۰ خورشیدی است که از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.کارنامه حرفه ای رضا ژیان به روایت آمار
در این سالها رضا ژیان با هنرمندان بسیاری تجربه کار داشته است اما جالب است که در میان بازیگران سیروس گرجستانی با ۴ مرتبه، سیروس ابراهیمزاده با ۴ مرتبه، حمید جبلی با ۳ مرتبه، مرتضی ضرابی با ۳ مرتبه و اکبر عبدی با ۳ مرتبه بیشترین همکاری را با رضا ژیان داشتهاند.
یکی از ویژگیهای حرفهای رضا ژیان آن است که در مدت زمان بازیگری خود در تلویزیون و سینما بازی کرده است. رضا ژیان را باید بیشتر بازیگر سینما بدانیم چرا که ۶۶ درصد آثار وی سینمایی و ۳۴ درصد آثارش تلویزیونی است.
در واقع رضا ژیان از مجموع ۱۲ اثری که در کارنامه دارد، در ۸ اثر در سینما با نامهای عشق فیلم، مسافر ری، مومیایی۳، مرد عوضی، چوپانان کویر، آتش در زمستان، سیاه راه و پسر ایران از مادرش بیخبر است به ایفای نقش پرداخته و در ۴ اثر در تلویزیون با نامهای زیر بازارچه، خودرو تهران ۱۱، محله برو بیا و مثلآباد بازی کرده است. در مجموع در کارنامه هنری ۵۴ ساله رضا ژیان آثار مهمی به چشم می خورد و وی در آثار ارزشمندی بازی کرده است و توانسته تا نمره قابل قبولی از طرف مخاطبان به دست آورد.
رضا ژیان در کلام و نگاه دیگر هنرمندان
منوچهر علیپور بازیگر سینما و تلویزیون با تعریف خاطرهای از رضا ژیان گفته است: دوستی من و رضا از دوران دبیرستان و به واسطه نمایشهایی که در آن دوران کار میکردیم، شروع شد. طی سالهای ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۶ خورشیدی چندین نمایش را با رضا ژیان روی صحنه بردیم. یکی از این نمایشها روز مقدس به کارگردانی حسین واعظی و اثری پر پرسوناژ بود. این نمایش در مسابقهای در سطح شهر تهران مقام نخست را کسب کرد و قرار شد، مدیر کل اداره فرهنگ آن زمان (وزارت آموزش و پرورش فعلی) در آمفیتئاتر دبیرستان دکتر نصیری به ما جوایزی را اهدا کند. آن چه به جای جایزه به ما داده شد، تنها یک برگه تقدیر بود! تنها کسی که با زبان طنز و کنایه به این جایزه اعتراض کرد، رضا بود. او از مدیر کل اداره فرهنگ پرسید، آقای رئیس برگه تقدیر به چه درد میخورد!؟ با برگه تقدیر در بقالی به من چه میدهند!؟
داریوش مودبیان مترجم، کارگردان و نویسنده تئاتر در مراسم رونمایی از مستند رضا ژیان به کارگردانی حمید جبلی اظهار داشت: رضا از من خواست فیلم پسران آفتاب را برای او پیدا کنم. من این کار را انجام دادم و ما این فیلم را با یکدیگر دیدیم. پس از آن به منزل حمید جبلی رفتیم و یک بار هم فیلم را با او دیدیم و گفتوگو کردیم. آن فیلم زمینه شکلگیری نمایشنامه دوستان بامحبت را فراهم کرد که با حمید جبلی در ۱۳۷۷ خورشیدی و بنا بر درخواست رضا ژیان، نوشته شد و امشب رونمایی میشود. این نمایشنامه در همان سال و با کارگردانی رضا ژیان و با حضور بازیگرانی همچون لیلی رشیدی، هاشم روحانی، حمید جبلی، اکبر عبدی و هوشنگ قوانلو در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت.
محمد ژیان در مراسمی خاطره ای جذاب از بازگشت برادرش به ایران روایت کرده که خواندن آن خالی از لطف نیست: آنچه در مقدمه نمایشنامه دوستان بامحبت به آن اشاره کردهام این است که پس از رفتن رضا از ایران در ۱۳۶۲ خورشیدی، من و دوستانش به شدت علاقه مند بودیم او به ایران بازگردد اما هر چه میکردیم، موفق نمیشدیم تا این که پس از گذشت سالها با اطلاع حمید جبلی طی نامهای به رضا حقیقتی را برایش مطرح کردم که در واقع حقیقت نداشت و امیدوار بودم به دلیل علاقه بسیار زیاد او به جبلی، کلکم بگیرد. برایش نوشتم؛ رضا جان متاسفانه حمید جبلی دچار بیماری سرطان شده است و حال خوبی ندارد و یکی از آرزوهایش دیدار شماست! تلاش ما جواب داد و رضا حاضر شد در ۱۳۷۶ خورشیدی به ایران برگردد. او طی برنامهای در لسآنجلس به نام شبی با رضا ژیان با دوستان، همسرش زویا زاکاریان و پسرش آرتین خداحافظی کرد و به ایران آمد.
حمید جبلی مستندی درباره رضا ژیان همزمان با تولد ۶۷ سالگی رونمایی کرد. برچسبها مرتضی ضرابی محمدرضا شریفی نیا اکبر عبدی زویا زاکاریان امیریه تلویزیون پرویز پرستویی فیلم وزارت آموزش و پرورش فریدون رهنما مهتاب کرامتیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: محمدرضا شریفی نیا اکبر عبدی امیریه تلویزیون پرویز پرستویی فیلم وزارت آموزش و پرورش مهتاب کرامتی محمدرضا شریفی نیا اکبر عبدی امیریه تلویزیون پرویز پرستویی فیلم وزارت آموزش و پرورش مهتاب کرامتی سینما و تلویزیون بازی کرده سالگی در فیلم فریدون رهنما بازی در فیلم زیر بازارچه رضا ژیان رضا ژیان رضا ژیان رضا ژیان ۳ مرتبه اکبر عبدی حمید جبلی مسافر ری آثار مهم فیلم پسر مهم ترین مثل آباد حرفه ای سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۳۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران میداند/مفاهیم مشترک تئاتری
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظمتبار در ادامه اجراهای بینالمللی خود، اینبار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه میرود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیتهای آن در عرصه بینالمللی، پرداخت.
وی درباره فعالیتهای بینالمللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سالها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح میکردیم اما هر بار که مطرح میشد، به نتیجه نمیرسید. گرچه سالها قدمهایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمیافتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سالها به آن تاکید داشتند و میفرمودند که ما باید انقلابمان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشتههای مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیدهاند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بینالملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب میشد. ما سالها میگفتیم که باید یک بخش بینالملل در حوزه راهاندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.
اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد
زارعی ادامه داد: این صحبتها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبتها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بینالملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راهاندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت و آمد زیادی داشتیم. این رفتوآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بینالملل را با برگزاری همایش بینالمللی تئاتر مردمی پیادهروی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب میکردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبانهای فارسی، ترکی و عربی اجرا میشد. بعد از راهاندازی بخش بینالملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سالها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقمزدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنوارههای «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.
تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران میتواند در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند
وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمیترین جشنوارههای تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیهای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استانهای جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترینهای تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بینالملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بینالمللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بینالمللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.
زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بینالملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنوارههای مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنوارههای کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.
وی درباره ویژگیهای نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظمتبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه میدهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.
تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران میداند
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگیهای جشنوارههای تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیستستیزی و ظلمستیزی ثابتقدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید میکنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سالها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابیگری با ما بسیار همسو بوده و پیشرو هستند.
خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنوارههای تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنوارهها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایشهایی که در جشنوارههایش روی صحنه میرود، جنبههای سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابیگری و مبارزه با صهیونیستها زیاد دیده میشود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.
وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران میداند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنوارههای مختلف حضور پیدا کردهاند، آثار حوزه هنری هستند به گونهای که میتوان گفت جشنوارههای تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران میدانند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سالها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانهها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانههای رومانیها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانههای رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.
کد خبر 6090132 فریبرز دارایی